Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.05.2016 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 14845 [Testy a predstavenia - Test]
Od predstavenia prvého SH s tristovkovým motorom čoskoro uplynie už desať rokov. My máme to šťastie, že sme vyskúšali doteraz všetky jeho generácie, takže aj túto najnovšiu vieme porovnať s predchodcami. Len žiadna nostalgia, najnovšie SH300i je veľmi na úrovni!
Text: Peter Fischer
Foto: Ivana Krajčovičová
Na prvý pohľad sa novinka od svojho predchodcu nejako extra nelíši, lebo veď dizajnové línie rodiny SH boli vždy prísne mestské a nevýstredné; inovácie vidno až pri bližšom pohľade. Základnou a pre bezpečnosť bezpochyby najvýznamnejšou zmenou je prechod ku komplet LED osvetleniu a pribudnutie akéhosi denného svietenia v podobe LED pásu pod predným svetlometom. Tento LED svetlomet je v späťákoch plechoviek nielen o dosť lepšie viditeľný, ale aj oveľa luxusnejšie osvetľuje nočnú cestu. Mimochodom, pre bezpečnosť veľmi prínosnou vecou je aj zvlášť brzdové svetlo. Druhá inovácia je čisto praktická a ortodoxnými skútristami skutočne vítaná: bezkľúčové ovládanie. Skúter odomkneš aj naštartuješ tak, že kľúč s vysielačom máš vo vrecku. Otvoríš tak aj podsedlový priestor. Jediný úkon vyžadujúci tradičný kľúč je odomknutie zadného 35-litrového kufra (ktorý je inak v cene skútra). Vo veľkých motorkách je to funkcia už nejaký ten rok celkom štandardná, ale do skútrov, od ktorých všetci očakávajú viac praktickosti, sa paradoxne dostáva až teraz (pre úplnosť treba dodať, že bezkľúčový vstup už Honda v minulosti mala na modeli Forza 250). Aká jednoduchá a efektívna vec! Prídeš ku skútru, otočíš ovládačom, otvoríš sedlo, naštartuješ a ťaháš preč.
Ďalšie zmeny oproti predchodcovi sú vyslovene kozmetické, ale zároveň oku lahodiace. Dizajnové línie sú o niečo uhladenejšie, a to najmä v zadnej časti. SH300i pôsobí veľmi solídnym dojmom a je radosť naň pozerať, aj keď to nie je vyslovene štýlový imidžový kúsok. To preto, že pri všetkých SH ide predovšetkým o funkčnosť; inak by sa tento silný motor pokojne uživil aj v maxiskútrovej koncepcii. Práve táto malá mestská stavba SH300i je jeho najväčšou výhodou, pretože zápchami a plnými parkoviskami sa prederieš s rovnakou ľahkosťou ako na nejakej stodvadsaťpäťke. Pod nohami ti zostáva rovná podlaha, na ktorú si môžeš odložiť ruksak, tašku, balík minerálok, a všetko to prichytiť o háčik, prípadne si tam ľubovoľne poskladať nohy. Nehovoriac o tom, že na skútre s rovnou podlahou sa o niečo jednoduchšie nastupuje.
Ok, poďme teda jazdiť. Spod sedla vyberieme prilbu a ostatné potrebnosti musíme vybrať z prilby, pretože pod sedlom viac miesta nie je. Je to daň za vyspelý podvozok, ku ktorému sa ešte dostanem. Treba však dodať, že sa sem vojde aj relatívne väčšia prilba, možno aj vyklápačka, čo pri predchodcovi alebo skútroch všeobecne neplatí vždy. Je tu aj 12V zásuvka a malé priečinky na náradie, príručku a podobne. Príjemným prekvapením je odkladací priestor na uzáver nádrže, odkiaľ sa ani neskotúľa, ani sa ti ho omylom nepodarí zabuchnúť a jazdiť s nezavretou nádržou. Odkladací priestor je podstatne rozšírený o zadný 35-litrový kufor, štýlovo a farebne pekne sediaci ku skútru. Doň sa pohodlne vojde integrálka aj kopec ďalších drobností, prípadne ruksak, nákup, ale aj plná športová taška do posilky :)
Na prístrojovke sa objavila celkom nová kontrolka detekcie diaľkového kľúča. Celý tento systém je prudko návykový, až sa ti občas stane, že kľúč nájdeš v nohaviciach až večer pri vyzliekaní, prípadne ich nájde manželka, keď bude tie nohavice hádzať do práčky :)
Trochu ma prekvapilo, ako sa sťažilo zhadzovanie SH300i z hlavného stojana. Pri predchodcoch sme chválili práve ako ľahko to ide, že to zvládnu aj ženy. Pri novinke je to o niečo ťažšie, ale neskúmal som bližšie dôvody. Každopádne je tu samozrejme aj bočák, ktorý bez problémov vyrieši 95 % parkovacích situácií, pri vyklopenom sa však nedá mať naštartovaný motor. A keď už sme pri tých ženách, tiež ma prekvapilo, ako vysoko je sedlo nad zemou. Mám 188 cm a na zem som dočiahol "tak akurát". Pravdepodobne je to spôsobené kombináciou šírky sedla a šírky podlahy skútra, ktorú treba obkročiť, rovnako nepustí stavebná výška skútra. Menšie postavy budú mať s týmto problém. Sedlo je inak špičkovo pohodlné. Široké, dobre tvarované, neunavujúce.
Pri štartovaní sa ozve klasický štartér, pretože nie je nahradený alternátorom ako pri PCX alebo menšom SH125, ktoré sú vybavené systémom start-stop. Ktovie prečo ho sem konštruktéri v rámci inovácie nedali. Možno preto, že tristovka je určená na dlhšie trasy aj mimo mesta. Na voľnobehu alebo pri rozbehu človek ani nemá možnosť spozorovať, že nejde o stodvadsaťpäťku. Ani odpichy nie sú nejaké extra dragsterové, skôr sa iba dejú pri nižších otáčkach, ale čo je najpodstatnejšie, sú trvácnejšie, lepšie povedané idú do vyšších rýchlostí. Taký cestovný ideál je zhruba 110 - 120 km/h, pri troche snahy 140, a po zaľahnutí aj 150. Niektorí plechovkári pekne pozerajú, ked ich na takomto malom skútri obehneš na diaľnici :)
Jednou z najsilnejších stránok všetkých "esháčiek" je podvozok. Veľké šestnásťpalcové kolesá, kvalitné odpruženie a najmä dva nastaviteľné tlmiče vzadu, to je zostava asi najviac sa približujúca štandardnému motocyklovému podvozku. Celková charakteristika je ladená samozrejme na normálne cesty, rozumej západne od nás, kde sa údržbe komunikácií aj reálne venujú. Čiže občas sa tento podvozok zdá byť na naše cesty pritvrdý (aj pri najmäkšom nastavení), ale stále je to jeden z najodolnejších a na naše tankodromy najvhodnejších skútrových podvozkov vôbec. Výbornou vecou je aj sériové ABS.
Keď som SH300i preberal, počítadlo spotreby ukazovalo 3,8 litra na stovku a nebolo nulované takmer osemsto kilákov. Hneď som ho resetol, lebo som bol zvedavý na svoju spotrebu. Tá sa však po zhruba sto kilákoch ustálila na rovnakej hodnote ako predtým, teda 3,8. A ako som si pozeral naše testy predchodcov, je to vlastne veľmi podobná spotreba ako mali ony.
Skutočne neviem čo tomuto skútriku vytknúť. Je ostrieľaný južanskými metropolami, zdedil aj kopec vychytávok od menších súrodencov, funkciami je na úrovni... Vedel si, že skútre radu SH sú najrozšírenejšími jednostopovými vozidlami v Európe? To už za niečo hovorí. Nie, nemám mu čo vytknúť. Možno iba tú trochu prerastenú výšku sedla.
Aby potenciálny záujemca o trojstovkový skúter dospel ku konečnému rozhodnutiu, bude si musieť trochu polámať hlavu, pretože v tomto segmente trhu sa hmýri až neuveriteľný počet konkurentov. Ok, veď čím väčší výber, tým lepšie pre zákazníka. Lenže tu to chce reálne posedieť si nad cenníkmi a parametrami. Alebo nechať sa viesť srdcom :)
Ale poďme na to pragmaticky. Najprv berme do úvahy iba koncepčne blízkych konkurentov, teda konštrukčne mestské skútre. S rovnou podlahou je iba jeden, a to Kymco People GTI 300 s veľmi podobným podvozkom, tiež zadným kufrom, a najmä o šesť kíl nižšou cenou, avšak bez ABS. Blízky rival je aj Piaggio Beverly 300, ktorý už nemá rovnú podlahu, má nižšiu maximálku, vzadu iba štrnástku, ale aj logicky nižšiu cenu. Tá pláva od 4 500 do rovnakej hladiny ako SH300i, teda 4 990, v závislosti od výbavy či ABS. Potom je tu kultová klasika Vespa s modelom GTS 300. Ten fičí iba na 12-palcových kolesách, čo je na našich cestách hendikep. Má podstatne viac štýlu než SH300i, ale o niečo menej praktickosti. Cena sa pohybuje od 4 700 až po 5 500, tiež v závislosti od verzie a ABS.
Potom tu máme čisto športové kúsky, ako napríklad Aprilia SR Max. Tá je o viac ako tri stovky lacnejšia, ale je málo pravdepodobné, že jeden človek sa bude rozhodovať medzi SH300i a SR Max.
Z "trojkilových" súperov tu zostávajú ešte maxiskútre ako Kymco Downtown či jeho "brat" Kawasaki J300. Kymco má ABS v sérii a na cenovke číslo 4 699, kým Kawasaki začína ľahko nad touto cenou, ale bez ABS. S ABS vyjde drahšie než SH300i: rovných 5 295 eur. Aj sama Honda tu má interného konkurenta, maxiskúter Forza 300 s cenovkou o dve stovky vyššou než SH.
Je dosť možné, že bezradný záujemca vezme do úvahy aj najpriamejšieho tradičného konkurenta Hondy - Yamahu. Tá tristovku nemá žiadnu, ale k SH300i je najbližšie X-City 250 s podobným podvozkom a cenou o 500 eur nižšou, pekne vysokým a aj nastaviteľným štítom, ale bez rovnej podlahy a bez ABS.
Veru, nezávidím takémuto záujemcovi tento široký výber :) On sám však najlepšie vie aké trasy bude s vybraným skútrom jazdiť najčastejšie. Predpokladám, že je to človek, ktorý má už niečo najazdené na 125-kubíkových skútroch, ale sú na jeho potreby slabé alebo pomalé. Rozhodujúcim faktorom môže byť aj deluxe dlhý servisný interval, a to 12 000 km (alebo klasicky jeden rok). Pre väčšinu užívateľov, predpokladám, príde skôr ten rok než 12 000 kilákov.
SH300i je vzhľadovo aj funkčne primárne mestský skúter, ale jeho výkon ho predurčuje na dochádzanie z väčších diaľok. V jeho tradičných južanských "baštách" je totiž bežné, že ľudia dochádzajú do práce aj sto a viac kilákov. Slovenský ekvivalent by vyzeral asi tak, že bývaš trebárs v Trnave alebo Trenčíne, ale pracuješ v úplnom centre Bratislavy a máš najexponovanejšiu pracovnú dobu, teda od deviatej do piatej, kedy sú plné cesty aj parkoviská. Vtedy by si SH300i riadne využil. Na menší denný nájazd by ti stačil aj bežný 125-kubíkový skúter, ktorý má len o niečo nižšiu maximálku. Najjasnejšie sa rozdiel medzi osminkou a trojkilom vykreslí pri porovnaní SH125 a SH300i - oba majú rovnakú výbavu a veľmi podobný vzhľad aj podvozok, ibaže SH125 je o 1 900 eur lacnejšie (v aktuálnej akcii dokonca až o 2 100 eur) a žerie takmer o polovicu menej. V tomto prípade by teda pre záujemcu o SH300i musela byť prioritná maximálka alebo výkon, pretože možno veľa jazdí po diaľnici a bráva so sebou aj spolujazdca.
Cena SH300i je 4 990 eur. Pripomínam, že vrátane zadného kufra a ABS. Ak máš teda veľký denný nájazd prevažne vo vyšších rýchlostiach, a to skutočne od pešej zóny až po diaľnicu, SH300i dokážeš využiť naplno. A to "naplno" sa dá ešte zväčšiť dokúpením predného plexi, vyhrievaných rukovätí a textilných krytov. Vtedy by sa z tohto vydareného skútra stal v podstate celoročne využiteľný spoľahlivý partner.
motor, praktickosť, kompaktnosť | menej pohodlné dosiahnutie na zem |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 3,8 l/100km |
Objem nádrže | 9 l |
Cena | 4990,- EUR |
Nosič kufra topcase | v sérii |
Kufor topcase | v sérii |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhrievané rukoväte | 155 EUR |
Turistické plexi | 129 EUR |
Páčka brzdy | 26,94 EUR |
Spätné zrkadlo | 31,19 EUR |
Smerovka | 35,28 EUR |
Svetlomet | 133,58 EUR |
Text: Peter Fischer
Foto: Ivana Krajčovičová
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktor oblečený vo 4SR, prilba AGV od firmy Motostore.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Kymco | Piaggio | Vespa |
Model: | SH 300i | People GT 300i | Beverly 300 | GTS 300 Super |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 279.1 ccm | 298.9 ccm | 278 ccm | 278 ccm |
Max. výkon: | 27.20 k (20.00 kW) / 8500 ot. | 28.7 k (21.1 kW) / 7500 ot. | 21.76 k (16.00 kW) / 7250 ot. | 22.30 k (16.40 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 26.5 Nm / 6000 ot. | 30 Nm / 6250 ot. | 23 Nm / 5750 ot. | 22 Nm / 5000 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 68,5 mm | |||
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická CVT | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 102 mm | 90 mm | ||
Zdvih vzadu: | 95 mm | 81 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 260 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 110/70 16 (52P) | 110 / 70-16 | 110/70 - 16 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 260 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 130/70 16 (61P) | 140 / 70-16 | 140/70 - 14 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 165 kg | 165 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 169 kg | |||
Výška sedla: | 785 mm | 810 mm | 790 mm | |
Rázvor: | 1420 mm | 1535 mm | ||
Dĺžka: | 2098 mm | 2130 mm | ||
Šírka: | 728 mm | 750 mm | 700 mm | |
Výška: | 1195 mm | 1280 mm | ||
Svetlá výška: | 136 mm | 160 mm | ||
Objem nádrže: | 9 l | 12.5 l | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | nie | |
Trakčná kontrola: | nie | nie | nie | |
Palivové mapy: | nie | nie | ||
Tempomat: | nie | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | nie | nie | |
El. Podvozok: | nie | nie | nie | |
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie Smart Key, zadný kufor | zadný kufor | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena máj 2016: 4 990 eur | Cena máj 2016: 4 399 eur | Cena máj 2016: 4 500 - 4 990 eur | Cena máj 2016: od 4 700 eur |
Pridané: 27.05.2016 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 255095 | Včera: 145430