Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Motozem

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Porovnávačka osminiek od Hondy: PCX verzus Forza 1/2

 Zdieľať

Pridané: 23.02.2016 Autor: datadive
Čitatelia: 34866 [Testy a predstavenia - Test]

Honda má v segmente skútrov do 125 ccm zastúpenie v podobe štyroch modelov. Nám sa dostali do rúk najpredávanejší a najdrahší - PCX a Forza. Čo majú spoločné a v čom sa líšia, sa dočítate v našej porovnávačke.

Text: datadive, Peter Fischer
Foto: Jan Zemiar, datadive, Peter Fischer

Iba ľahko pripomeniem, že oba skútre sme už v teste mali. O PCX sme od roku 2009, kedy sa začalo predávať, písali niekoľkokrát:

2010: Veľa muziky za málo peňazí - Honda PCX
2012: „Hodne“ o Honde PCX 125
2013: Honda PCX 125 2013 – Jednoducho zábavná
2014: Invovaná Honda PCX125 2014 už v predaji!

Rovnako aj Forza sa nám už dostala do rúk, a tak pri oboch preskočím obšírny technický opis.

2015 Honda Forza 125 2015

Na pomoc som si prizval bývalého honďáka Peter Fischer. Počasie máme priam ideálne: prší, mrholí a je okolo 12 stupňov. Pome na to.

Honda Forza 125 vs. Honda PCX 125
Honda Forza 125 vs. Honda PCX 125

Úvodom v skratke porovnám aspoň základné technické parametre a pripomeniem, že na oba skútre stačí vodičské oprávnenie "B" (do 11 kW a 125 ccm, automat). Oba modely majú veľmi podobný motor, PCX používa dvojventilovú techniku, Forza štvorventilovú techniku. Forza má má motor vyladený na vyšší výkon, 10,5 kW pri 8750 ot. oproti 8,6 kW pri 8500 u PCX, ale zas rovnaký krútiaci moment, 12 Nm, pričom jeho špička sa vo Forze dostaví neskôr ako u PCX (5000 ot. verzus 8250 ot.). Servisný interval je na PCX 4000 km, Forze stačí každých 6000 km.

Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125

Podvozok je na Forze masívnejší ako na PCX, pekne to vidieť najmä na zadných tlmičoch. Keďže je hmotnosť PCX o 33 kg nižšia a s presunmi vo dvojici to Forza myslí vážnejšie ako PCX, je to pochopiteľné. Svoje určite spravia aj širšie kolesá na Forze, ktorá ma navyše predné o palec väčšie.

Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125

Porovnanie sedadiel sa nesie v podobnom duchu. Sedlo pre jazdca ponúkajú oba modely relatívne pohodlné. Forza ho má viac prepracované, a zadok sa doň zavŕta ako do koženého kresla v kancli, kľudne aj na celý deň. Rovnako je na tom spolujazdec. Oba modely disponujú systémom automatického vypínania motora. ABSko má iba Forza (príplatkové), k PCX sa nedá ani dokúpiť.

Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125

Prístrojovka sa mi viac páči na PCX, otáčkomer na Forze pokladám za zbytočnosť. Základné informácie sú prehľadne zobrazené, plusom je signalizácia smeroviek na PCX, ktorá je neprehliadnuteľná. Prístrojovke na oboch modeloch nie je čo vytknúť.

Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125

Čo sa týka odkladacieho priestoru, tak z Forzy som bol príjemne šokovaný. Utečenca alebo dve prilby a poloprázdny batoh by som pod sedlo kľudne napchal. Úložný priestor obsahuje bočnú priehradku a posuvnú priečku, ktorou sa dá priestor pod sedlom tvarovať. PCX je na tom skromnejšie, ale prilba sa tam zmestí úplne v pohode, a aj na rukavice a drobnosti ostane trochu miesta. Oba stroje majú pri ľavom kolene jazdca kastlík na drobnosti. Do toho forzáckeho sa zmesti litrová fľaša koly, do péceikskového pollitrová. Oba modely majú v kastlíku 12V zásuvku a priehradku na mobil.

Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda PCX 125
Honda PCX 125

Honda Forza 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125
Honda Forza 125

Najskôr si beriem PCX. Ľahký, obratný stroj na úzkych kolesách, zameraný na použitie najmä v mestskej premávke. Prepletanie medzi autami na výbornú. S prehľadom víťazí mini šprinty od semaforu po semafor, ani sa veľmi nezapotí, a plechovky necháva v prachu za sebou. Zábavné vozítko, do nízkych otáčok položený krútiak je proste sranda.

Drobnosti napchám do kastlíku, batoh s noťasom pod sedlo a pravidelne dochádzam do práce. Zrkadlá fungujú, prehľad o dianí okolo mňa mám dostatočný. Osvetlený som tiež dobre, ale aj tak mám pocit, že ma všetci ignorujú. Brzdy fajn, pri prudšom brzdení sa radšej zapieram nohami, inak mi podvihne zadok zo sedačky. Chýba mi ABS, ktoré by sa uživilo najmä na bielych čiarach. Pri dynamickej jazde mestom mi počítadlo ukazuje spotrebu 2,2 l/100 km. Časom sme si na seba zvykli a jazdím po meste ako Talian, PCX si to doslova pýta. Diery, ktoré nestačím obísť, PCX vyrieši tým, že sa celé otrasie a ide ďalej, ja len zatnem zuby a zanadávam. Z toho skútra ide pocit, že ho po príjazde do garáže vyfučím a poskladám do tašky.

Na obchvate sa o život nebojím, ale už by som privítal doplnkové vyššie plexi, aspoň predĺži sezónu. O dynamickej jazde sa dá hovoriť približne po rýchlosť 80 km/h, potom to už naskakuje pomaly. Maximálnku som vyžmýkal niečo okolo 110 km/h, ale to už som skútrik trochu trápil. Tých 80 - 90 km/h pri okreskovom túlaní zvláda dobre, ale lepšie sa cíti predsa len v meste. Skúsil som aj mini turistiku, šesťhodinový presun cestami druhej a tretej triedy, raz stačilo. PCX na to nie je stavané a môj zadok/kríže tiež nie. PCX prenechávam Peter Fischerovi.

motor, brzdy, hmotnosť, nenáročnosť jazda vo dvojici, ochrana proti počasiu, absencia ABS

Hergott a Honda PCX 125

Hop šup, vysadám do sedla a hneď som tu ako doma. PCX je predsa široko zavedený etalón, a to najmä vďaka jeho nezvyčajnému dizajnu. Sama Honda totiž ponúka aj o dosť praktickejšie a cenovo porovnateľné SH125, prípadne o dosť jednoduchší a výrazne lacnejší Vision 110, no tieto dva modely nikdy ani zďaleka neohrozili masovú popularitu PCX. Ok, taký je vox populi, žiadna debata.

PCX je oproti iným skútrom pomerne dosť dlhé a nízke. Tým je definovaná aj ochrana pred vetrom - ak ho nebudeš vyťahovať vyslovene iba na kupko alebo zmrzku, tak doplnkové plexi ti zjednoduší život a najmä predĺži použiteľnosť skútra aj na neskoré nočné či ročné časy. Takáto nízka stavba sa hodí aj pri manipulácii na mieste - tu skutočne nemôžeme PCX nič vyčítať, odparkovať ho dokážu aj štíhle baby. PCX má aj štýl, a to veľmi moderný, veď kompletne všetko osvetlenie je LED, a motor sa pri čakaní na červenej vypína. Úplne ako zo sveta nových áut. Čo sa však týka každodennej praktickosti, tam to s PCX až také ružové nie je, pretože podsedlový priestor je trochu zakrpatený a športový vzhľad vylučuje rovnú podlahu. Prepravné priestory si teda treba zabezpečiť dodatočne; buď kufor alebo možno postačí ruksak.

motor, nenáročnosť, cena, modernosť nižšia ochrana pred vetrom (nízke plexi), menší podsedlový priestor

Honda PCX 125
Honda PCX 125

Beriem si Forzu. Na prvý pohľad je vidieť za čo si človek priplatí, je ako starší brat PCXka, aj keď opak je pravdou. Väčší, s ABS, veľkým úložným priestorom a prepracovanejším dizajnom, vrátane nastaviteľného plexi. Len pre zaujímavosť spomeniem, že dizajn pochádza od tímu, ktorý navrhol aj neprehliadnuteľného NM4 Vultusa.

Ovládateľnosť na mieste veľmi podobná. Už zvyknutý z menšieho bráška, otočím šulec rovnakým spôsobom a ostávam sklamaný. Forza mi príde nejaká lenivá. Ako keby jej vyoperovali fun faktor. Všetko reaguje trochu komótnejšie, aj brzdy. Proste dospelák, pri ktorom treba trochu viac predvídať. Šprinty stále vyhrávam, ale už nie s takým náskokom. Treba ju vyhnať do otáčok, aby ukázala jednovalcový sval, a ja začínam chápať prečo má otáčkomer.

Do kastlíku vysypem obsah vreciek, pod sedlo veci do práce, po ceste domov aj jednoigelitkový nákup. Ovládateľnosť pri prepletaní sa dopravou našťastie vyššou hmotnosťou neutrpela a je podobne výborná ako u PCX. Zrkadlá so smerovkami, okrem toho že sú funkčné, odvádzajú prúd vzduchu od rúk. PCX má zrkadlá lepšie, čo sa rozhľadu týka, asi tým, že sú vyššie, Forza má zas vyšší posed a vidím lepšie ponad autá. Pocit z vnímania dopravy okolo seba mám podobný. Za plexi a robustnú kapotáž sa dá výborne schovať, a aj keď prší, prichádzam do práce suchý, toto mi a PCX chýbalo.

Podvozok je o triedu lepší ako v PCX. Pri prejazde dierami mám pocit, že naozaj funguje. Určite je to aj tým, že na Forze nejazdím tak agresívne ako s PCX, nieže by sa nedalo, ale nepýta si to. Zaujímavé ako motorický prejav zmení štýl jazdy. Všímam si, že plechovky ma menej ignorujú a sem-tam ma pozdraví aj oprotiidúci motorkár. Forza sa spredu ľahšie pomýli s motorkou ako PCX. Automatické vypínanie motora vypínam, pri posúvaní mi lezie na nervy. Keď som jazdil na PCX, tak mi to až tak nevadilo, tam som sa vždy predral dopredu a bzzzzm, s Forzou keď som štvrtý, piaty, to neriešim. Celkovo je jazda na Forze oveľa kľudnejšia a plynulejšia.

Jazda okreskami pripomína vyhliadkovú jazdu električkou. Zasekneš plyn na 90tke a kocháš sa výhľadom z veľmi pohodlnej sedačky. Skúter si to šinie po ceste ako na koľajach. Dobre si poradí aj s jazdou vo dvojici, na rozdiel od PCX, ktoré je proste malé a tvrdé. V pohode sme sa na nej dvaja povozili po Záhorí, vyštverali na Babu, dali čajík a cestou domov ešte nakúpili, pekný deň za nami. Ale aj tak sa neviem zbaviť pocitu, že by jej viac svedčil 250tkový motor, alebo 300vkový, s 125ťkou mi príde taká ... akoby som to ... sterilná.

Spotrebu má podobnú ako PCX, napriek tomu, že je väčšia a ťažšia. Opäť sa potvrdilo, že spotrebu robí hlavne štýl jazdy. Rozdiel medzi Forzou (cca o 0,2 l viac) a PCX pripisujem hlavne vyšším prímestským rýchlostiam. Dynamika na Forze prichádza s rýchlosťou nad 35 km/h a odchádza pri rýchlosti okolo 100 km/h. Maximálku som z nej vyžmýkal trochu nad 120 km/h. Najlepšie sa cíti okolo 90 - 100 km/h.

pohodlie, podvozok, ochrana proti počasiu, úložný priestor, univerzálnosť lenivé nižsie otáčky

Hergot a Honda Forza 125

Forza, to už je iná kávička. Na pohľad, dotyk a aj pocit z jazdy o dve triedy lepšia. A aj drahšia, veď za jej cenu by si mohol mať takmer dve PCX alebo napríklad dva Visiony a ešte ti ostanú prachy na celú sezónu. Lenže presne o to tu ide! Existuje totiž skupina zákazníkov, ktorí chcú mať skúter bez kompromisov. Aj praktický, aj športový, aj štýlový. Presne im prišla Forza rovno do rany - stále im stačí béčkový vodičák, ale radi priplatia zopár prachov naviac, aby mohli svoj skúter bez hanby odparkovať aj pred drahšou reštikou. Forza v tomto nemá slabé miesta. Ok, povieš si, že je to len stodvadsaťpäťka. Beriem, ale je úplne na hrane zákona, inak by na ňu nestačil iba "auťácky" vodičák. Tiež som si na nej neraz povedal, že aké parádne zvezenie by to bolo, keby mala povedzme tristovkový motor. Akonáhle však premávka zhustne, je ti trojkilo nanič, a presne v takejto premávke sa pravdepodobne budeš väčšinou pohybovať. Telom však táto Forzička klame dokonale, všetci ju tipujú na "dvestopajdu" a viac.

Slabé miesta veru nemá ani v praktickosti a funkčnosti. Podvozok je skutočne špičkový, určite jeden z najlepších skútrových. Ochrana pred vetrom je už v sérii super - plexi dostatočne vysoké a navyše rýchlo polohovateľné. Kapotáž riadne široká; voda a vietor ťa netrápia. Najluxusnejší a v tejto kategórii úplne bezkonkurenčný je však podsedlový priestor. Vojdú doň dve bežné integrálky a ešte zostane miesto na nejakú fľašu a tašku. Pri takomto objeme ťa ani nemusí štvať, že podlaha nie je rovná. Forza má aj pekne veľkú nádrž - 11,5 litra. Pri tej spotrebe, čo má tento honďácky eSP motor (rovnaký má PCX aj SH125, iba inak naladený), sa teda dá od nádrže po nádrž spraviť okolo štyristo kilákov. Keď toto všetko zhrnieme a pod to napíšeme cenu, tak je jasné, že Forza je pre vyjazdeného skútristu, ktorý vie čo chce.

nekompromisnosť, modernosť, podvozok, praktickosť cena (tesne pod štyri tisícky by bolo lepšie)

Honda Forza 125
Honda Forza 125

Pokračovanie článku na ďalšej strane: konkurencia, záver, video, čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

>

Pridané: 23.02.2016 Autor: datadive Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

stelvio-09-side

Horúca jeseň s Yamahou

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 196426 | Včera: 153578