Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.07.2011 Autor: Varan
Čitatelia: 15320 [Testy a predstavenia - Test]
Pozerám na ňu a premýšľam. Veľké kolesá, decentný dizajn, slušný objem. Bude to presúvadlo po meste a okolí, alebo mám čakať niečo viac? No, uvidíme...
Tristovkové eSHáčko určite netreba nikomu predstavovať, nakoľko v ponuke Hondy je už niekoľko rokov. Nenáročný skúter s výkonným motorom, veľkými 16-palcovými kolesami a elegantným dizajnom určený do veľkomiest.
Nejeden mi dá určite za pravdu, že dizajnom pôsobí ako skúter do mesta určený najmä ženám. Nie, žeby bol nejakým spôsobom ženský, ale vzhľad a pekná tyrkysová modrá sa veľmi páčili snáď každej žene. Dizajn pekne ucelený, nikde nič nehyzdí, nepretŕča a podľa mňa tak akurát moderný, aj keď je to dosť subjektívna vec. Niekomu sa páči, niekomu príde taký "teplý".
Pri manipulácii na mieste, najmä pri tlačení (nie do nohavíc :-)), je cítiť, že nesedíš na ľahučkej päťdesiatke, ale váhovo plnohodnotnej motorke, no všetka váha je dole a biť sa s ňou nebude ani jemné žieňa. Sadám na sedlo, posed na prvý pocit v pohode, ovládače klasicky Honda, teda všetko tam, kde to intuitívne čakáš. Po otočení kľúčom vybaveným imobilizérom HISS nastáva už tradičný budíkový cirkus a zabzučanie striekačky. K štartu je treba stlačiť zadnú brzdu a treba mať sklopený bočák, takže k rannému zohrievaniu ju treba vyhodiť na centrál, čo zvládne bez problémov aj 45-kilová slečna (overené). Na mieste ani nerozoznáš, či to vrčí 125ka alebo 300vka, tak tichučko si to ševelí.
Pohnem sa a jemné obavy z papierovej váhy sa po pár metroch vytratili a nechápem, kde tých 167 kg je. Prepletanie medzi autami je hračka, avšak pri vyhýbaní sa späťákom plechoviek ešte treba dať pozor, aby si ich netrafil zadným kufrom. Som vpredu a čakám na zelenú. Spätné zrkadlá pri státí na mieste značne vibrujú, no počas jazdy nie a celú situáciu za tebou je vidieť bezproblémovo.
Oranžová, zelená, štart. Tak a teraz nechápem, čo sa stalo. 3 deci objemu na jeden valec, 27 koní na papieri nehovoria nič ohromujúce, no v spojitosti s variátorom je neuveriteľné, ako autá za mnou miznú. Ostatní sa hýbu z miesta a ja už brzdím pred ďalšími svetlami. Skúter, ktorý na to vôbec nevyzerá, o čom tvrdia aj pokusy plechovkárov predbehnúť ma s jednadvojkou, z miesta smelo poráža eS osmičku. Silný odpich trvá do nejakých 60 - 70 km/h, za ktorými sa eS osma už bez problémov dostáva predo mňa. Niet sa čo diviť, výkonom eSHáčko konkurenciu poráža o 5 - 6 koní. Podvozkový komfort čo sa nerovnosti týka je vďaka 16-palcovým ráfom bližšie k motorke ako k skútru, čo je veľké plus.
Kombinovaný brzdový systém s trojpiestikom vpredu a jednopiestikom vzadu znamená, že pri brzdení zadnou pribrzďuje aj predná. Predná brzdí samostatne. Po meste si vystačíš so zadnou, ktorá brzdí dosť intenzívne (vďaka kombinovanému systému), no je aj dosť citlivá a zablokovať zadné koleso sa Ti omylom len tak nepodarí. Predná je tradične efektívnejšia od zadnej, najmä vo vyšších rýchlostiach. Tiež citlivá, dobre cítiť, koľko ešte znesie a kedy by to už šmyklo.
Prekvapený s úsmevom od ucha k uchu zastavujem a skúmam, kde čo skovám. Priestor pod sedlom sa otvára zo spínačky. Aj-aj, to miesto je akési plytké. Integrálu tam nevopchám určite, čo otvorená jetka? Ani tá sa tam nezmestí. Vlezú sa tam rukavice, mikina, kľúče, cigy aj desiata. S jedlom opatrne, priestor je od motora vyhrievaný. Priestor pod sedlom, kde nezmestíš prilbu je vynahradený sériovo montovaným zadným kufrom s objemom 35 litrov, do ktorého okrem prilby vmestíš ešte napríklad literapolku a zopár drobností. Ďalej pred nohami naľavo je veľmi nenápadný, uzatvárateľný, no neuzamykateľný priestor akurát na peňaženku a mobil. Na jeho konci je 12V zásuvka. Ak by Ti bolo málo, pred nohami v strede je uško na igelitku na spôsobom akoby karabinky, takže tašku nestratíš. Naviac podľaha je klasicky rovná, takže problém nebude ani s kartónom mliek, či minerálok.
Mesto je za mnou a som zvedavý, ako si eSHáčko poradí s pokrútenými okreskami. Na predpisovú 90ku zrýchli dosť svižne, motor si len tak ševelí, stabilita v priamom smere super a motor má stále dostatok síl na bezpečné predbehnutie. Jazda v zákrutách je do tej stovky úplne pokojná s miernym, no po zvyknutí si predvídateľným vlnením, ktoré však zvyšujúcou rýchlosťou dosť rastie, najmä v zákrutách. Zo začiatku som sa celkom bál, no napriek silnému vlneniu pri rýchlych prejazdoch zákrut to motorku nikdy nevyviedlo a ani nemalo snahu vyviesť zo stopy a znovu objavujem pozitíva väčších kolies, aj keď na nerovnostiach to úplne ako na motorke to nie je, ale áno, aj na tomto nežne vyzerajúcom skútri sa dá v zákrutách ponaháňať nejedna silnejšia motorka s pevnejším rámom a tvrdším podvozkom, aj keď isté limity tu určite sú. No a perfektne fungujúce brzdy to cele uzatvárajú.
Počas testu som absolvoval dvakrát 300-kilometrový trip a skúsil som si aj miesto spolujazdca. A tým aj začnem. Myslite si čo chcete, ale mne sa vzadu sedelo pohodlnejšie ako vpredu. Možno nie až tak dobre ako na Golďase, o tom žiadna, ale skutočne šikmookí mysleli na spolujazdca viac ako dosť. Chrbtom pohodlne opretý o opierku na kufri, nohy nestiesnene na platniach a ruky v uvoľnenej polohe. Spolujazdcove sedlo mohlo byť kúsok vyššie, aby som videl ponad jazdca, ale to by som chcel už veľa. Na väčšie nerovnosti našich ciest to tiež nie je, spolujazdec dostáva od sedla aj kufru slušné rany na zadok a kríže, ale celkovo viac ako dobré.
Jazdec to má tiež fajn, no má to tri ale. Tým prvým je, že riadidlá sú pre 180 cm vysokého jazdca dosť blízko, čo pri dlhej jazde núti sa hrbiť a kríže bolia skôr ako minieš prvú nádrž, na ktorú pri spravíš cez niečo málo cez 200 km pri spotrebe 3,5 litra, a v spotrebe nie je veľmi rozdiel, či ideš piánko alebo fullgas. No a na tak inak neobvykle schopnom skútri zdolávať diaľky mohol byť priestor na opretie nôh dopredu. Takto nemáš na výber čo s nohami, no na druhú stranu stojí za zamyslenie, či mu to vyčítať, keď nie je v kategórii skútrov typu SW-T, Burgman a iné. Prakticky všetka váha je na tvojej zadnici, takže nie zrovna rekordný dojazd na nádrž príde celkom vhod. Nie je to nič strašné a po krátkej pauze môžeš bez problémov pokračovať s dobrou náladou, ako málo je tento vehikel smädný.
Po zotmení no problema, predná lampa svieti až-až a o diaľkových ani nehovorím. No a ak ešte začne pršať, tak od polky hrudníka hore a na vonkajších stranách stehien si mokrý, zvyšok sucho.
K turistike patria aj diaľničné presuny. Nemôžem povedať, že by sa to po diaľnici nedalo, udržiavať 130 nie je žiadny problém rovnako ako dosiahnutie o 25 km/h vyššej maximálky, ktorá samozrejme závisí od toho, či ideš sólo alebo dvaja, takisto ako od tvojej váhy. Stabilita pri 130 už tiež nie je to, po čom túžiš, a tak nutné presuny áno, ale radšej si cestu naplánuj po okreskách.
Z Japoniek mu je najbližšie Yamaha X-City 250. O liter väčšia nádrž, o 3 cm vyššia svetlá výška, no vzadu o palec menší ráf, nižší výkon a vyššia cena o 360 € hrajú proti Yamahe. Z Talianska tu máme Piaggio Beverly 300, ktoré je na tom podobne ako X-City, osloviť môže o 3 litre väčšou nádržou oproti eSHáčku. Je tu ešte Vespa GTV 300, no s menšími kolesami, za to s pekným retro dizajnom. Aj keď do priamej konkurencie nepatria maxiskútre, treba spomenúť aj dvojvalcovú SW-T 400 z vlastnej stajne, ktorá síce nie je taká praktická do mesta ako eSHáčko, no o to lepšie sa cíti na okreskách alebo turistike. Jej konkurentmi sú najmä Suzuki Burgman 400 a Yamaha Majesty 400.
Tak to teda zhrňme. SH300i je skúter, ktorý má svoje ,,chyby" ako napríklad vlnenie pri vysokých rýchlostiach alebo nie až tak komfortné filtrovanie nerovností, no tie sa klasického skútru len tak kvôli konštrukcii nezbavia, takže označiť to za chybu by nebolo celkom na mieste. Na druhej strane tu stojí výkonný motor, bezchybne fungujúci kombinovaný brzdový systémom, 16-palcové kolesá, ktoré z teba na našich cestách nevytrasú dušu, s vzhľadom na určenie prekvapivé pohodlie pre oboch pasažierov s dostatkom miesta. Takže tu máme skúter, ktorý ťa povozí každý deň do práce a späť, poobede na nákup a cez víkend to so svojou polovičkou pokojne strihneš aj cez Alpy bez väčšieho utrpenia. A to všetko so spotrebou pod 4 litre na sto. Čo viac by si za 4 490 eur chcel?
výkonný motor, brzdy, ovládateľnosť, odkladacie priestory, univerzálnosť | vzhľadom na to, že sa jedná o klasický skúter, žiadne |
Servisný interval | 6 000 km |
Spotreba | 3,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 9 l (2 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 195 km |
Cena motorky | 4 490,- EUR |
Kufor topcase | 250 EUR (v sérii) |
Vyhrievané rukoväte | 253,20 EUR |
Turistické plexi | 217 EUR |
Páčka brzdy | 21,18 EUR |
Stupačka spolujazdca | 19,84 EUR |
Spätné zrkadlo | 28,47 EUR |
Svetlomet | 116,90 EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Piaggio | Vespa | Yamaha |
Model: | SH 300i | Beverly 300 | GTV 300 Via Montenapoleone | X-City 250 |
Rok: | 2011 | 2011 | 2010 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2010 | ||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 279.1 ccm | 278 ccm | 278 ccm | 249.8 ccm |
Max. výkon: | 27.20 k (20.00 kW) / 8500 ot. | 21.76 k (16.00 kW) / 7250 ot. | 22.30 k (16.40 kW) / 7500 ot. | 21.22 k (15.60 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 26.5 Nm / 6000 ot. | 23 Nm / 5750 ot. | 22 Nm / 5000 ot. | 21.5 Nm / 5800 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | 10.0:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 68,5 mm | 69.0 mm x 66.8 mm | ||
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická CVT | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 102 mm | 90 mm | 100 mm | |
Zdvih vzadu: | 95 mm | 81 mm | 105 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 300 mm | 270 mm | |
Pneu vpredu: | 110/70 16 (52P) | 110/70 - 16 | 120/70-16 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 240 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 130/70 16 (61P) | 140/70 - 14 | 140/70-15 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 165 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 167 kg | 154 kg | 173 kg | |
Výška sedla: | 785 mm | 790 mm | 790 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1420 mm | 1535 mm | 1370 mm | 1470 mm |
Dĺžka: | 2098 mm | 1930 mm | 2175 mm | |
Šírka: | 728 mm | 700 mm | 785 mm | |
Výška: | 1195 mm | 1170 mm | ||
Svetlá výška: | 136 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 12.5 l | 10.5 l | ||
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 118 km/h |
Pridané: 20.07.2011 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 27668 | Včera: 159847