Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.06.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17230 [Testy a predstavenia - Test]
Ja viem, ja viem už ten nadpis lieta v oblakoch, ale čo robiť keď sa vrátite z víkendu plného skvelej jazdy na štvorici Adventure motoriek, každá iná, každá na inej trase a to celé spojené aj s dávkou zdravej súťaživosti?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: KTM CEE, David Bodlák, Martin Matula
Tak presne takáto bola testovačka rodiny Adventure modelov na ktorú sme dostali pozvanie do Slovinskej Ľubľany. Cesta autom z Košíc sem stála zato aj keď na otočku... Pripravené pre nás boli totiž štyri stroje 1190, 1190 R a nové 1050 Adventure a 1290 SuperAdventure.
Rodinka Adveture bikov KTM sa nám pre rok 2015 rozrástla už na štyroch bráškov. Základ je model 1190/R. Je to najúspešnejší adventure bike KTM. Po prvý krát získal titul „Alpenmaster“ a ako prvý priniesol stabilizačný systém MSC. Pre rok 2015 prináša len drobné vylepšenia, ktoré smerujú hlavne na zvýšenie komfortu jazdca ale ja spolujazdca.
Jednou z noviniek je 1050-tka. Je to nový bike postavený na platforme motora LC8, avšak so zväčšeným zdvihovým objemom. V KTM mu dali jasný cieľ, aby oslovil mladých jazdcov alebo jazdcov, ktorí uvažujú nad vstupom do segmentu cestovných endúr.
Je to teda cenovo najdostupnejšie riešenie s istými kompromismi v oblasti výbavy, ale so snahou zachovať stále vynikajúcu kvalitu. Celkový vzhľad a dizajn si prebral od svojho väčšieho brata, rovnako aj jeho ťažšiu kľukovku, ktorú skombinoval s ľahkými piestami. Výsledkom je takmer identický výkon a krútiak v pásme do 6000 ot., ako má 1190. Pre mnohých bude zaujímavá aj informácia že 1050 bude dostupná aj vo verzii s výkonom 35kW pre vodičáky A2. Taktiež sa môže pochváliť najnižším sedlom zo všetkých Adv – 850 mm, je najľahší 212 kg a má užšie pneumatiky. Ďalšie rozdiely nájdeme hlavne v podvozku, vpredu je vidlica WP s priemerom „iba“ 43mm a nie je plne nastaviteľná. Vzadu je kompaktnejší tlmič. Sedlo je jednodielne, bez možnosti výškového nastavenia. Podsedlový rám je z hliníka bez ďalšej povrchovej úpravy, iné sú smerovky (nie LED) a spätné zrkadlá. Zvyšné detaily, plasty, prístrojovka, komponenty sú prebrané z 1190.
Na úplne opačnom konci ponuky sa nachádza ďalšia novinka – SuperAdventure. Tu je vylepšené čo sa dalo a výbava je tak bohatá, že si takmer nie je čo dokúpiť. Motor prebraný zo SuperDuke má 1301 ccm. Výkon 160 koní, krútiak majestátnych 140 Nm, pričom 105 Newtonov je k dispozícii už pri 2500 ot. Motor dostal aj systém MSR (Motor Slip Regulation), čo je elektronický systém s podpornou funkciou k anti-hop spojke. Inými slovami ak pri spomaľovaní / podradení systém zdetekuje že ide zadné koleso do šmyku systém zvýši otáčky motora.
Podvozok je po prvý krát semi-aktívny, to znamená, že reaguje na podnety z okolia a prispôsobuje v reálnom čase nastavenie podvozku podmienkam jazdy. Pravá vidlica nemá vo svojich útrobách žiadnu pružinu a má na starosti iba tlmenie. Pružina sa nachádza v tej ľavej. Nastavenie podvozka má režimy: Comfort, Street, Sport, Offroad. Nový podvozok má okrem toho aj protiponorovú funkciu pri brzdení – anti-dive.
Výbava je nesmierne bohatá v sérii nájdeme spomínaný semiaktívny podvozok, LED denné svetlá, LED svetlá do zákrut (svetové prvenstvo), vyhrievané rukoväte, vyhrievané sedadlá, tempomat (KTM a tempomat? Áno vidíš dobre :-) ) 30l nádrž, anti-dive systém, MSC + ABS fungujúce v zákrutách... Čo dokúpiť? Nie je toho veľa spomeniem systém HHC – Hill Hold Control, ktorý uľahčuje rozbeh do kopca, podrží vám zabrzdené brzdy a pomôže pri rozbehu.
Ta Dááá... Máme predstavené môžeme ísť jazdiť...
Zvyčajne to prebieha tak, že dostanete na celý deň motorku, sadnete do sedla a jazdíte po naozaj zaujímavých cestičkách v skupine s ďalšími novinármi a so sprievodcami. Niekde sa musíte zastaviť a spraviť fotografie či video, ale inak je to celodenná jazda...
V KTM to tentoraz vymysleli inak. Keď som to počul, hneď som tomu v duchu dal názov „Testovačka hrou“. Žiadny sprievodcovia, žiadne veľké skupinky, to by bola nuda. Rozdelili nás do skupiniek po štyroch – vždy z rôznych krajín. Jedna moto mala turistické GPS a dostali sme aj papierovú mapu trasy. Vyrazili sme podľa toho na trasu, kde bol aj jeden kontrolný bod so súťažnou Adventure úlohou. Tá bola pre všetkých vždy prekvapením. Trasa mala vždy okolo 100km, bola ušitá na mieru danej motorke a mali sme na jej absolvovanie vrátane fotenia a úlohy časový limit 2 hodiny. Po návrate na miesto štartu sme sa striedali a šlo sa ďalej...
Priznám sa že keď som ju videl v Miláne bol som sklamaný, čakal som niečo ako nasledovníka LC8 Adventure ľahké a s ambíciami v teréne. KTM priniesla ale úplne iný stroj a aj zameraný na úplne inú skupinu jazdcov.
Prvý prekvapením je pre mňa motor. Ten je rozhodne silnou stránkou tohto stroja, nie slabinou. Ak niekoho udivuje výkon 70 kW (v porovnaní s predchodcom LC8) treba zobrať do rúk kalkulačku a podeliť dvomi. Ten kto to zvládne aj bez kalkulačky hneď vie, že KTM šlo o možnosť ponúknuť aj 35 kW verziu pre vodičáky A2 európskej legislatívy (Podľa EU 35kW verzia sa môže odvodiť len z biku s max dvojnásobným plným výkonom). Motor ide naozaj dobre a v spodných a stredných otáčkach je na nerozoznanie od 1190. Rozdiel sa ale dostaví v otáčkach vysokých, hlavne keď sa z ničoho nič pri cca 8500 ot. ozve obmedzovač. Prístrojovka je totiž z 1190 nezmenená a končí na 12 000 ot. Je to ale len vec zvyku a nič to neuberá na pocite z jazdy. 1050 nie je žiadny lenivec.
Na ovládanie je veľmi ľahká a agilná, čomu prispeli aj užšie pneumatiky. Je to niečo ako bolo SMT ale posed nie je motardový ale z cestného endura. Podvozok napriek tomu, že nie je nastaviteľný, nezostáva nič dlžný svojmu menu a plní svoju úlohu tak, ako sa na WP patrí. Rovnako sú na tom brzdy, kde nie je čo vytknúť. Kým ale stíham toto všetko zistiť, sledovať trasu a nezablúdiť, prichádzame k jazeru na prvý kontrolný bod, fotenie a prvú úlohu.
Prvá úloha je zbaliť stan Quechua. To je ten stan čo vybalíte z púzdra, hodíte na lúku a on sa sám postaví. To je síce pekné, ale tá skutočná úloha je ho zbaliť. Ja som z tých, čo to robia po prvý krát. Losujem si tretie poradie a fakt sa snažím, čo má za dôsledok, že zle prekrížim „osmičku“ a neviem ho zapnúť. Výsledok je najhorší čas z našej skupinky. Hovorím si: „Fuuu to bude hanba, posledný“
Hádžem to ale za hlavu a ideme do sediel, lepšie povedané do stúpačiek. 1050 je v tomto smere na tom rovnako, ako všetci bratia, na jazdu v stupačkách sú riaditka nízko. Oberá ma to trochu o radosť z jazdy na luxusnej šotolinke kde fotíme, avšak motorka napriek obutým Touranckám je skvelým spoločníkom aj na takéto cesty.
Dokončujeme svoju trasu a ja vraciam 1050 Adventure bez škrabančeka a s poctom, že to vôbec nie je žiadny „odfláknutý“ bike. Možno to nie je to, čo som ja od KTM čakal (nasledovníl 950/990 LC8) ale vzhľadom na to, ako ho navrhovali si myslím, že to spravili dobre. Motoricky mi nič nechýba, v otáčkach kde sa bežne jazdí je porovnateľná z 1190, podvozkovo je naozaj dobrá, nastavenie tlmičov aj tak 90% jadcov nemení, brzdy sú prémiové. Zvyšok celku je viac menej prevzatý z 1190 a rozhodne nedýcha lacnotou. Kto chce mať za čo najlepšiu cenu Adventure od KTM, nemá čo riešiť. Škoda, že aj cenovku sa im nepodarilo stlačiť ešte trochu nižšie.
motor so skvelo naladeným spodkom a stredom, brzdy, prístrojovka, režimy jazdy, cena najlepšia zo štvorice | nenastaviteľné sedlo, obmedzovač už pri 8500 ot., nenastaviteľný podvozok, riaditka nízko pre jazdu v stupačkách, cena síce najlepšia zo štvorice, ale... |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 1290 SuperAdventure, 1190 Adventure a Adventure R, video a technické parametre.
Pridané: 29.06.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 256045 | Včera: 128809