Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 12.02.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 27475 [Testy a predstavenia - Test]
Výrobcovia majú medzi sebou evidentne dobrých špehov. Veď ako ináč by bolo možné priviesť na svet v jednom roku dve vlajkové lode prestížnych značiek? A nielen to, u oboch podobná výbava, revolúcia v pohonnej jednotke...
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Boj na pôde segmentu cestovných endúr za posledné roky nabral poriadny spád. Hádam každý výrobca postavil svoje vlastné cestovné enduro a pustil sa s ním do súboja v miestach, kde prím hralo BMW spolu s KTM. Snaha priniesť čosi nové spôsobila ťažké rozhodovanie sa medzi výberom novej mašiny. A tak prišiel rok 2013 a na vrchol sa opäť vydriapali tradiční germánsky hovoriaci konkurenti. Nechápte ma zle, nechcem ostatné značky označiť za slabšie či menej inovatívne, ale... Kto chce cestovné enduro, asi bude opäť najviac porovnávať GéeSo a Adventure.
Nenapíšem ktorá je lepšia, nenapíšem ktorú by som si kúpil a nedozviete sa holý fakt, že BMW je turistickejšie a KTM športovejšia. Dlhé roky to tak bolo, no teraz sa misky váh pohli. Pozor, pohli, nie prevážili! Nebudem ani polemizovať nad tým čo ak by tá či hentá mala inú výbavu, nie. Skrátka tu máme BMW R1200GS 2013 za 17 258 EUR (testovaný model bohatou výbavou, cena základného modelu 13 950,-EUR) a KTM 1190 Adventure 2013 za 14 950 EUR (sériová výbava). O oboch už vyšiel samostatný test, takže predstavovanie, opis práce dizajnérov a funkciu elektroniky opisovať nemusím.
23.05.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 37320 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Test]
Etalón a bestseller segmentu cestovných endúr vstupuje do sezóny 2013 s revolučnými zmenami. Odzvonilo vzduchom a olejom chladenému boxeru, je tu nový motor a sním úplné nový stroj. Aký je?
17.05.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 30684 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Test]
Už na pohľad mi bolo jasné, že nová KTM s menom Adventure nepôjde tak celkom v šľapajach 950 a 990-tok. Zdedila však športové gény, síce z rodiny superšportov, no off-roadu sa tiež nezľakla. Vďaka Motoshopu Žubor sme mohli na vlastnej koži vyskúšať čo za cestovateľku nám to teda v tej KTM-ke namixovali.
Stačí prehodiť nohu ponad sedlo a je, zdá sa, vymaľované. Bavorácka mašina vraví jasne, ideme pohodlne až do neznáma. Žiaden kompromis tu netreba hľadať, posed doslova ako v kresle. Riťka si hovie v pomerne širokom mäkkom sedadle, široké rajdy pohodu znásobujú a aj napriek tomu, že má nové GSo vyššiu svetlú výšku oproti predchodcovi, si moje nohy nachádzajú vždy bezpečnú polohu na zemi.
KTM to má trošku iné. Posadím sa dopredu, je to cestovné enduro, cúvnem vzad a ejha, prerastený motard. Užšie sedadlo je tvrdšie, na prvý posed menej komfortné. No úzka stavba stroja ako celku svoje výhody necháva vyniknúť až neskôr. Posed je mierne prikrčený, avšak sedadlo si doslova pýta menenie polôh podľa štýlu jazdy, čo sa mne osobne veľmi páčilo. Labky idú na zem tak isto s istotou a rajdy sú taktiež dosť široké.
Tu BMW musím pochváliť. Palivové mapy tu majú svoje opodstatnenie. Zmenu každej jednej z nich poriadne cítiť. Či už voľnejšiu reakciu na otočenie plynom v režime Rain a Enduro, alebo naopak pekne ostrý nástup v Dynamic móde, či pekelné vystrelenie v Enduro Pro móde.
Rakúsky Adventure poskytuje tiež citeľné zmeny. Lenže dažde v Rakúsku sú asi tak silné, že motorka je v tomto móde doslova nijaká. Street a Sport medzi sebou ukážu zmeny chovania asi iba na diagnostike, no pochvalu si zaslúži vyladenie elektroniky v režime Enduro. Ako som písal v teste, úbytok koníkov nevadí.
Asi nik neplánuje moderné cestovné endurá týrať ťažkým off-roadom. Rozbité šotoliny, sem tam malý brodík, hlavne však pohodlne bez zbytočného pádu. Ani jedna z testovaných motoriek nie je v sérii dostatočne chránená. Lepšie na tom bude asi BMW, predsa len sa vykydne na jeden zo svojich valcov. Obe však majú po bokoch dostatok plastov, veľké koncovky výfuku a kopec ľahko odtrhnuteľných maličkostí. Veľké mínus ale dostane KTM za nádobku prednej brzdovej kvapaliny.
V stúpačkách sa cítim na oboch zbytočne prikrčený, to je ale ľahko riešiteľný fakt. Keď však porovnám BMW s mojim starým GéeSom, som dosť prekvapený z toho, ako dobre sa drží nohami. Presadnutie na KTM s užšou stavbou už ale vraví niečo iné. Predchodca 1190-tky vychádzal z rely stroja, novinka niečo predsa zdediť musela. Aj stúpačky sú po odobratí gumených nastavcov na KTM ostrejšie. BMW naopak jazdu v stoji dosť kazí tvarom páky zadnej brzdy (dá sa stlačiť iba v sede alebo krkolomnej polohe) a umiestnením GPS navigácie, vďaka ktorej budíky vôbec nie je vidieť (KTM však GPS navigáciu nemala).
Podvozkovo mimo asfaltu dominuje Adventure od KTM. Vždy presne cítiť kde sa nachádzajú kolesá motorky, stroj nie je uskákaný, razantné ťahanie za plyn je zážitkom. Podvozok som mal stále nastavený na Sport a dalo sa v ňom ísť pohodlne aj v sede. GéeSko je však turista, aj keď motor v režime Enduro Pro si myslí čosi iné, tu však výrazne zaostáva podvozok a chýba tlmič riadenia, ktorý KTM má. Elektronika totiž nedokáže vyhodiť asfaltovo vyladené tlmiče, dokáže ich iba prenastaviť. Pohodlná jazda mimo asfalt šla aj Bavoráku na jednotku.
Motoricky mi však sedelo viac BMW, hlavne v režime Enduro Pro. Masaker, aký poskytuje čiastočne vodou chladený boxer, som očakával od KTM. Véčko pochádzajúce zo superšportu RC8 treba až príliš hnať do otáčok, aj to nikde na svojej púti číslicami otáčkomera neposkytne efekt „odtrhnutia“ rúk.
Najprv čosi z iného súdka. Legálne rýchlosti ukázali, čo by asi nikto netipoval. Striedanie dedina, mesto a 50, 90 za hodinu dokolečka. Tak čo, aké točky im tipujete? Nuž takmer rovnaké. Ako BMW, tak aj KTM so svojimi úplne odlišnými motorizáciami točia na 5-ke v uzavretej obci 2 000 ot./min. a obe by radšej jazdili o stupeň nižší kvalt. Mimo mesto sú na šestke znova na tom istom, konkrétne na 3 200 ot./min. Čisto tabuľkový fakt opisujem z jediného dôvodu, aby si to každý lepšie všimol.
Motorka Rýchlosť | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
---|---|---|---|
BMW R1200GS 2013: | 2000 ot. (5. r.s.) | 3200 ot. | 4600 ot. |
KTM 1190 Adventure 2013: | 2000 ot. (5. r.s.) | 3200 ot. | 4500 ot. |
A keďže kone sú len prenásobení Izákovia o tom, ktorá motorka bude rýchlejšia, rozhodne typ cesty. Bavorák má podľa mňa motor, ktorý je hladnejší po otáčkach. Nezvykle rýchlo sa šplhá hore, avšak tam, kde BMW končí, KTM iba začína. To však každý vie, stačí si pozrieť tabuľkové hodnoty výkonu.
Pri presadaní som mal vždy pocit, že BMW je skrátka rýchlejšie. Samozrejme to bol omyl, rozdiel 25 koní sa nedá schovať. Avšak krátke roviny, ostré zákruty, skrátka miesta, kde sa KTM nedala dlho podržať pod „krkom“, tam bol súboj vyrovnaný. Lenže stačilo trošku priestoru, kde bolo možné vypustiť celé stádo rakúskych žrebcov a nemčúr ostal v späťákoch len ako malá bodka. KTM 1190 Adventure skrátka ide po krku aj superšportom, zvlášť na našich cestách.
Podvozok a brzdy zbytočne omieľať nebudem. KTM sa trošku potápa, BMW vôbec, obe brzdia skvelo, ale telelever pocit z brzdenia vždy značne vylepšoval. Z KTM 1190 Adventure však cítiť tie Ready-to-Race gény, necíť potrebu podvozok o čosi pritvrdiť a pri rýchlej jazde som nemal pocit, že ju nútim stvárať čosi, na čo nebola vyrobená.
Pohodlnejšie je bez debaty BMW. Čelný štít tvarovaný v aerodynamickom tuneli svoju prácu odvádza perfektne. Tu v KTM zaspali, resp. chcú silou mocou predávať doplnkovú výbavu. Rozloženie ovládacích prvkov a ich „zrozumiteľnosť“ je opäť plus na strane BMW. KTM má zase odkladacie priestory pre drobnosti. Malá skrinka vpravo od palubovky, dostatočne veľký priestor pod zadným sedlom a zásuvka na 12V, no zásuvku má aj BMW.
Motoricky mi ako väčší turista pripadala KTM-ka. Sám sa čudujem, že to píšem, no ako som už spomenul, boxer je hladný po otáčkach. Modifikovaný motor z KTM RC8 je v dolných otáčkach kľuďas. Nepýta si „ful gaz“, netrasie, nevibruje, skrátka ide. BMW je akoby nedočkavejšie a dosť zle sa mi na ňom udržiavala taká tá zdravá stovečka, podvedome jazdím so vztýčenou ručičkou, a tu to bolo 180 km/h, čo teda veľmi turisticky neznie. Lenže elektro fičúrka tempomat porieši aj svrbiace ruky.
Som si istý, že chleba bude pri rozhodovaní určite lámať podvozok. Tu Dynamic ESA vyťahuje všetky štyri esa z rukáva. Ktosi naše cesty opravil, vyrovnal, vyhladil a vytmelil aj póry v asfalte. Takto jazdí BMW ako turista. Čo dodať k oponentovi? Tiež to nie je zlé, ale...
Spotreba veľa vody nenamúti. Aj keď som si istý, že sporovlivá ruka by s BMW dokázala jazdiť aj niečo po 5 litrov na stovku, reálny bude priemer 5,4 litra. KTM je na tom podobne, tá si priemerne cucla 5,6 litra na stovku, no má väčšiu nádrž a teda aj lepší dojazd.
Večný súboj medzi cestovnými endurami nabral v roku 2013 na otáčkach. Ako zástupcovia mníchovskej značky, tak aj priaznivci motoriek z Mattighofenu dostali úplne nové modely. Obe som si vyskúšal a strávil v ich sedla nejaký ten čas. Porovnanie je náročné a ja ho rozdelím podľa zamerania na: off a on road.
Napriek tomu, že sa touto kapitolou vôbec zaoberám, treba povedať, že čoraz menej a menej jazdcov vyráža s s motorkami tohto segmentu do terénu. Tomu nasvedčuje aj smer, ktorým idú výrobcovia. Najviac to vidno pri KTM, ktorá nový Adventure postavila na 19-17 palcové kolesá (Samozrejme v zálohe si KTM nechala verziu R). Ak mám ale porovnať klasické GS s kasickou KTM Adventure, do terénu by som zvolil asi baworáka. Jeho motor lepšie ťahá odspodu, nízke ťažisko zlepšuje jazdu v technických pasážach, je lepšie chránené pred pádmi a ani s hmotnosťou na tom nie je vôbec zle, keď ho KTM už takmer dohnala. GS je možné objednať si aj "holé-bosé", iba s ABS bez ostatných elektronických hračiek. KTM má v teréne navrch asi len lepším podvozkom a tak či tak, ten, kto to s terénom myslí vážne, sa poobzerá po KTM Adventure R, čo už je oveľa vážnejší súper.
Na ceste už to nie je také jasné. GS tradične útočí pohodlím, rozmaznáva svojho jazdca aj spolujazdca. Dynamický elektronický podvozok je skvelý, rovnako ako ochrana pred vetrom, ľahkosť ovládania a motor, ktorý sa poriadne posunul od "nudného ťahúňa" k "nenažranému športovcovi". KTM vsadila na motor s výkonom takmer na úrovni superbikov. Aj preto neprekvapí, že motor si pýta otáčky, ale keď mu vytnete, tak je to naozaj zážitok. Na ceste je KTM doslova žralokom a športový jazdec si príde na svoje. Tu hneď dáva rozum použitie menších kolies, ktoré zlepšuje agilitu stroja na pokrútených cestách. KTM má na ceste isté nedostatky, ako nižšie plexi, či chýbajúci kardan, čo mu ale isto mnohí dokážu odpustiť. Na ceste sú si teda z môjho pohľadu obaja konkurenti veľmi vyrovnaní a tu bude rozhodovať viac srdce ako rozum.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Porovnanie plusov a mínusov, Porovnanie doplnkovej výbavy, Videá, Záver a technické parametre.
Pridané: 12.02.2014 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 4737 | Včera: 209523