Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.10.2012 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 32961 [Novinky - Predstavujeme]
Svetovo najúspešnejšie cestovné enduro bolo pre rok 2013 ešte viac vylepšené. Prichádza s novým motorom, prevodovkou, upravenou ergonómiou, novými elektronickými systémami...
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2013 | Nasledujúci
02.10.2012 - Martin Kňaze - matox Čitatelia: 6217 [Novinky - Predstavujeme]
BMW vybalila dlho očakávaný kvapalinou chladený boxer a predviedla ho v modeli GS. Aby sme boli presnejší 1200 GS. Okrem toho boli k videniu už avizované F700/F800 GS a 650-tky Terra a Strada v stánku Husqvarny.
Už viac než 30 rokov koncept BMW GS stelesňuje potešenie z jazdy a túžbu po dobrodružstve. To sa týka najmä modelov GS s protibežným chodom valcov v motore boxer. "Veľké" GSka umožňujú motocyklistom preskúmať tie najvzdialenejšie miesta našej planéty. Charakter týchto motoriek nakopol k splneniu svojho sna už nejedného cestovateľa.
Avšak pojem GS stále bol a je niečím viac. Či už Vás láka športová jazda po kľukatých vidieckych cestách alebo si radi skracujete cestovný čas rýchlymi kilometrami jazdou po diaľnici, GSá tu boli vždy pre Vás. Milovníci kľudnej jazdy osamote či so spolujazdcom, prípadne jazdci jazdiaci mimo spevnené cesty, budú môcť na toto všetko využiť aj najnovší model BMW R 1200 GS.
Najnovšie "veľké" GSo BMW R 1200 GS |
BMW R 1200 GS je jedinečný integrovaný koncept veľkého cestovného endura s motorom boxer, so šarmom a veľkým krútiacim momentom, vďaka ktorému je milovaný légiami spokojných jazdcov po celom svete. "Veľké" GSa sa nestali pre nič za nič bestsellerom vo svojom segmente. Teraz však prichádza úplne nová kapitola v dejinách veľkých GSiek.
Výzvou pre vývojové oddelenie BMW Motorrad bolo, ako ešte viac vylepšiť takmer dokonalý bike vo svojom segmente. Hlavnými cieľmi sa stali:
So zameraním na vyššie spomenuté ciele bolo nové BMW R 1200 GS takmer celé upravené, zvlášť motorová časť.
Nový vzduchom a kvapalinou chladený motor boxer |
Zvýšenie výkonu, a zároveň dodržanie najnovších emisných a hlukových noriem, bolo zaistené najmä zmenou chladiaceho systému motora. V BMW R 1200 GS naďalej ostáva vzduchom chladený motor boxer, avšak časť chladenia, ktorú predtým zabezpečoval motorový olej teraz prevzal systém chladenia so zmesou vody a glykolu. Tým sa zabezpečil lepší odvod tepla a zvýšená účinnosť chladenia. Použitý je systém takzvaného presného chladenia (princíp podobný tomu aký sa používa v F1), ktorý ochladzuje časti motora vystavené zvlášť veľkému tepelnému zaťaženiu. Motor je teda tradične z veľkej časti chladený vzduchom. Chladiče pre kvapalinu sú preto malé a schované tak aby sa nenarúšal vzhľad typický pre vzduchom chladené boxery.
Celkovo sa výkon motora vyšplhal na 92 kW pri 7700 ot./min. a krútiaci moment má hodnotu 125 Nm pri 6500 ot./min.
Plnenie motora zmesou paliva a aj výfuk spálených plynov majú teraz vertikálny prechod spaľovacou komorou. Výraznou zmenou je aj integrácia 6-stupňovej prevodovky k motoru pomocou mokrej spojky s funkciou anti-hopping, namiesto suchej, ktorá bola používaná predtým. Ďalšou zmenou je presun kardanu na ľavú stranu motocykla.
Po novom nájdeme rameno s kardanom na ľavej strane motocykla |
Hmotnosť nového GSa pripraveného na jazdu je 238kg spolu so systémom ABS, ktorý je sériovo montovaný na všetky modely BMW.
Po prvý raz bude na GSku sériovo namontovaný elektronicky ovládaný plyn. Použitie elektronicky ovládaného plynu umožňuje výrazné zlepšenie z hľadiska ovládateľnosti a odozvy. Ba čo viac, jazdec si vďaka tomu môže prispôsobiť charakteristiku motora v piatich možných módoch (príplatková výbava). Pre optimálne prispôsobenie sa motorky individuálnym potrebám jazdca, prichádza BMW R 1200 GS s piatimi režimami nastavenia charakteristiky motora. S týmto súvisí aj systém ASC (Automatic Stability Control) čo umožnilo vytvorenie módov rain, road, dynamic, enduro a enduro pro. Rovnako je za príplatok možné dokúpiť si tempomat.
Systém odpruženia BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) prináša celú radu možností nastavenia podvozku rovnako ako poskytuje maximálnu jazdnú bezpečnosť. Dynamic ESA sleduje vertikálny pohyb kolies rovnako aj iné parametre a automaticky prispôsobuje tlmenie v závislosti na štýle jazdy, jazdných manévroch a rýchlosti. Nastavenie tlmenia prednej a zadnej tlmiacej jednotky sa vykonáva pomocou elektricky ovládaných regulačných ventilov.
BMW R 1200 GS používa novo vyvinutý rúrkový celo oceľový rám. V spojení s novo navrhnutým paraleverom a teleleverom došlo k výraznému zvýšeniu torznej tuhosti a tým k zlepšeniu stability a presnosti riadenia. Optimalizovanie riadenia je výsledkom rafinovaných zmien v geometrii podvozku. Dlhšia kyvná vidlica poskytuje ďalšie zlepšenie trakcie najmä pri jazde po nerovnom teréne.
Globálne jedinečným rysom nového BMW R 1200 GS sú pneumatiky v rozmeroch 120/70 R19 vpredu a 170/60 R17 vzadu.
Taktiež brzdový systém na novom BMW R 1200 GS bol poriadne vylepšený. Na GSko sa teraz montujú radiálne monobloky od Bremba a vzadu došlo k zvýšeniu priemeru brzdového kotúča. V súlade s filozofiou maximálnej bezpečnosti je aj na tomto modely BMW sériovo montovaný systém ABS.
Nové svetlomety dodávajú GSku nezameniteľný vzhľad |
Dokonca už v štandardnej verzii prichádza nové BMW R 1200 GS s hlavným svetlometom s LED diódovým osvetlením s optimalizovanou účinnosťou svietenia. Aby ste boli ešte lepšie videný počas dňa, BMW Motorrad prináša integrovaný LED diódový hlavný svetlomet namontovaný na motocykli prvýkrát v histórii.
Nové BMW R 1200 GS má inovatívny systém napájania, aký už používajú 6-valecové modely K 1600 GT a GTL. Rovnako ako predtým, CAN bus (Controller Area Network) a LIN bus (Local Interconnect Network) technológie umožňujú výrazne zredukovanie kabeláže v porovnaní s konvenčnými systémami. Predchádzajúca centrálna riadiaca jednotka elektroniky bola rozdelená do dvoch samostatných riadiacich jednotiek.
Multi-Controller |
Multi-Controller je najnovšie k dispozícii aj pre "veľké" GSko. Umožňuje rýchle a pohodlné ovládanie systému BMW Motorrad Navigator IV. Multi-Controller sa nachádza na vnútornej strane ľavej rukoväti. To znamená, že výber funkcií je oveľa menej rušivý ako keby ste museli stláčať tlačidlá a nevyžaduje aby ste ruky dvíhali z riadidiel.
Testovanie funkcie nového tvaru predného štítu |
Novo vyvinutý čelný štít na BMW R 1200 GS ponúka lepšiu ochranu pred vetrom, pohodlie aj hlukový komfort. Jeho nastavovanie je jednoduché, ľahko prístupné a možné za pomoci iba jednej ruky. Rozšírená je aj možnosť nastavenia sedadiel. Sedadlo vodiča je teraz možné nastaviť výškovo a dá sa nastaviť aj jeho sklon, zatiaľ čo spolujazdec si vie nastaviť posun sedadla tak aby si zvolil čo najpohodlnejšiu vzdialenosť od jazdca. Nové riadilá možno tiež ľahko dvihnúť nahor a spolu s vylepšeným tvarom motocykla tak aby sa optimalizovalo zovretie kolenami v oblasti nádrže, prináša BMW R 1200 GS lepšiu pozíciu v stoji pri jazdení off-road.
Nové BMW R 1200 GS prichádza v štyroch farebných prevedeniach: Alpine White (biela), Racing Red (červená), Blue Fire (modrá) a Thunder Grey Metallic (sivá).
Info & foto: press.bmwgroup.com
Pridané: 04.10.2012 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | R 1200 GS |
Rok: | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1170 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, radiál 4 piest |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 170/60-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 212 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 238 kg |
Výška sedla: | 850 mm |
Rázvor: | 1507 mm |
Dĺžka: | 2210 mm |
Šírka: | 953 mm |
Výška: | 1450 mm |
Objem nádrže: | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 277 km |
Servisný interval: | 10 000km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | za príplatok |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | za príplatok |
Tempomat: | za príplatok |
LED denné svetlá: | za príplatok |
El. Podvozok: | za príplatok |
Iná výbava: | za príplatok LED smerovky |
Poznámka: | |
ABS v sérii. Doplnková výbava: dynamický systém ESA (elektronické nastavenie pruženia), ASC (automatická kontrola stability), palubný počítač, LED smerovky, tempomat, LED reflektor s integrovaným denným stretávacím svetlom, kolesá s krížovým výpletom Cena 05/2013: 13950.- EUR |
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2013 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 10786 | Včera: 115419