Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako na caféracer - časť 2.

 Zdieľať

Pridané: 23.08.2012 Autor: Romoto
Čitatelia: 19572 [Vaše stroje - Moja úprava]

Café racer. Všetci vieme čo to znamená , aj keď nikto z nás ho na Slovensku na vlastné oči nevidel. Veď aj kde...

Seriál článkov - Ako na caféracer:

Ani v Bratislave to nejazdilo. Ani voľakedy, ani dnes. Videli sme ho iba ak v nejakých časopisoch, filmoch alebo tak. Čo to vlastne je ten „ Cafe racer?“

 Café racer môže byť aj jednoválec  vychádzajúci z XT-éčka od Yamahy. Základ bude ozaj starší, svedčí o tom predná bubnová brzda. Čistá stavba s minimálnymi nákladmi. Chýba mi tam predný blatník. Vyzerá to, že na sedadle sa bude dať sedieť, nie iba trpieť (charakteristický znak pre tento druh motocyklov).
Café racer môže byť aj jednoválec vychádzajúci z XT-éčka od Yamahy. Základ bude ozaj starší, svedčí o tom predná bubnová brzda. Čistá stavba s minimálnymi nákladmi. Chýba mi tam predný blatník. Vyzerá to, že na sedadle sa bude dať sedieť, nie iba trpieť (charakteristický znak pre tento druh motocyklov).

Odpoveď nech si každý nájde sám. Ja som sa ju pokúsil nájsť na základe starých článkov a nových inšpirácií. Je to nostalgická myšlienka na to, čo sa tu nikdy neodohralo. Teda prepáčte za omyl. Odohralo, len sa to volalo JAWA 350 Californian. To bola asi naša slovenská éra café racerov. Majitelia týchto podpultových imidžových strojov boli naši café raceri. Frajeri, ktorí si v piatok vo vani vlastnoručne kameňom ošúchali džíny a v sobotu si v tuzexe kúpili podpultové riflové bundy. V sobotu si nasadili okuliare na otvorené Casidky a večer sa preháňali popred dedinskými kulturákmi, v ktorých na diskotékach džemovali naše baby a snažili sa ich nalákať na chrómované blatníky a smradľavý dym z dvojice výfukov. Asi ako v tom čase v Anglicku. Iba im tie štvortakty tak nedymili...

 Obľúbeným základom na stavbu alebo prestavbu sú staršie vzduchom chladené štvorvalcové Cébečky od Hondy. Rám je v dobovej  „pretekárskej“ červenej farbe a myslím že aj typické café linky sú zvládnuté veľmi dobre. Vzadu sa o odpruženie stará niečo na spôsob cantilevra.
Obľúbeným základom na stavbu alebo prestavbu sú staršie vzduchom chladené štvorvalcové Cébečky od Hondy. Rám je v dobovej „pretekárskej“ červenej farbe a myslím že aj typické café linky sú zvládnuté veľmi dobre. Vzadu sa o odpruženie stará niečo na spôsob cantilevra.

 Odvážnejšie farebné ladenie na spôsob Gulf, základ znova CB-ečka. Koncovka výfuku nie je úplne charakteristická pre tento druh ale nepôsobí rušivo. Aj táto verzia dodržiava zboku „priesvitnú“ stavbu, to znamená vyhnúť sa montáži akýchkoľvek bočných skriniek.
Odvážnejšie farebné ladenie na spôsob Gulf, základ znova CB-ečka. Koncovka výfuku nie je úplne charakteristická pre tento druh ale nepôsobí rušivo. Aj táto verzia dodržiava zboku „priesvitnú“ stavbu, to znamená vyhnúť sa montáži akýchkoľvek bočných skriniek.

Trocha vážnejšie. Páči sa mi téma cefé racerov. Je to o kultúre, imidži, technike, o dobe. Až na pár výnimiek, a ja som bohužiaľ tou výnimkou nebol, café racery tu nikdy vážne neboli. A je to škoda. Naozaj je to škoda. Nie je to iba o tom, machrovať pred babami. Je to o tom zobrať do ruky pílku, pilník, vŕtačku, karbobrúsku, zváračku, ceruzku, papier, rozum a stvoriť niečo, čo ... popri džínach, kožených rukaviciach , okuliaroch na prilbe a bokombradách na tvári môže očariť nielen baby ale aj (pivných) kamarátov. A tak som sa na jeseň 2011 rozhodol, že si postavím café racera.

 Vyšperkovaný Triumph, pravdepodobne Thruxton,  ktorý tu samozrejme nemôže chýbať. Všetko je doladené tak, že až tomu možno chýba trocha nedokonalosti.
Vyšperkovaný Triumph, pravdepodobne Thruxton, ktorý tu samozrejme nemôže chýbať. Všetko je doladené tak, že až tomu možno chýba trocha nedokonalosti.

 Tu pribudol Triumphu nielen jeden valec ale aj trocha nespútanosti a ukazuje svoje svaly (teda motor). Páči sa mi chromovaná nádrž a ďalšie prvky s touto povrchovou úpravou, ktoré spolu dobre korešpondujú. Podsedlový rám je urobený z minimálneho množstve materiálu.
Tu pribudol Triumphu nielen jeden valec ale aj trocha nespútanosti a ukazuje svoje svaly (teda motor). Páči sa mi chromovaná nádrž a ďalšie prvky s touto povrchovou úpravou, ktoré spolu dobre korešpondujú. Podsedlový rám je urobený z minimálneho množstve materiálu.

Na internete som našiel toľko neuveriteľných inšpirácií, až som bol z toho zúfalý. Ako by mal ten môj kafáč vyzerať? Farebný alebo decentý, lowrider alebo dynamický , klasický alebo moderný, malobjemový, jedno, dvoj, troj alebo štvorvalec s vyšším objemom? Priveľa otázok, ťažká odpoveď. Ale akosi to vo mne smerovalo k „jednoduchému“ vzduchom chladenému motoru, rúrkovému rámu a ku karburátorom. K akýmsi základným znakom klasického café racera.

 “Americké“ poňatie, hlavne čo sa týka véčkového motora. Rám už nesie všetky znaky otca všetkých uzatvorených rámov  - Norton Manx. Konštruktér sa pohral s výfukovými kolenami, ale aj s výfukmi celkovo.
“Americké“ poňatie, hlavne čo sa týka véčkového motora. Rám už nesie všetky znaky otca všetkých uzatvorených rámov - Norton Manx. Konštruktér sa pohral s výfukovými kolenami, ale aj s výfukmi celkovo.

 Moja obľúbená Ducatka. Svieža farebná kombinácia, ako v predchádzajúcich prípadoch stále vypletané kolesá, na mieru urobený rám, filigránske uchytenie predného blatníka, krásna koncovka výfuku. Kvôli vyšším riadidlám to možno to nie je taký úplne kafáč, ale mne sem pasuje.
Moja obľúbená Ducatka. Svieža farebná kombinácia, ako v predchádzajúcich prípadoch stále vypletané kolesá, na mieru urobený rám, filigránske uchytenie predného blatníka, krásna koncovka výfuku. Kvôli vyšším riadidlám to možno to nie je taký úplne kafáč, ale mne sem pasuje.

 Na záver možno až kombinácia café – fighter postavená okolo veľkého véčka od Suzuki.  Zaujímavá zmes moderných prvkov  ako vodník, moderný priehradový rám, liate kolesá, jednoramenná kyvka a karbónové detaily spojené do jedného celku spolu s klasickými dizajnovými znakmi charakteristickými pre café racerov. Trocha rušivo na mňa (subjektívny názor)pôsobí farebná kombinácia.
Na záver možno až kombinácia café – fighter postavená okolo veľkého véčka od Suzuki. Zaujímavá zmes moderných prvkov ako vodník, moderný priehradový rám, liate kolesá, jednoramenná kyvka a karbónové detaily spojené do jedného celku spolu s klasickými dizajnovými znakmi charakteristickými pre café racerov. Trocha rušivo na mňa (subjektívny názor)pôsobí farebná kombinácia.

Na pár príkladoch som sa tu pokúsil poodhaliť čaro a charakteristické znaky café racerov. (Ak si kliknete na internetový vyhľadávač, nájdete ich stovky.)

Pridané: 23.08.2012 Autor: Romoto Zdieľať

Seriál článkov - Ako na caféracer:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 147541 | Včera: 242839