Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.08.2022 Autor: Romoto
Čitatelia: 3515 [Novinky - Reportáž]
Ak sa podarí, tak rád cestujem, a ak sa podarí cestovať letecky, tak som (pre manželku) otravný návštevník novinových stánkov na letisku. Vždy doslova snorím po zahraničných motorkárskych časopisoch. Je to pre mňa posadnutosť.
Nájsť niečo, čo doma (na Slovensku ani náhodou) nenájdem a kde je niečo nové. Nové v tom zmysle, čo sa vymyká bežnej produkčnej konfekcii, kde je niečo, čo nie je také dokonalé ako fabrické produkty, ale do čoho niekto vložil veľa entuziazmu, fantázie a energie.
A tak sa mi do rúk niekedy v dobe covidu v roku 2021 dostalo do rúk júlové číslo francúzskeho vydania Cafe Racer. 164 strán, hrúbka doslova knihy asi 1 cm. Veľa zaujímavého čítania, žiaľ iba po francúzsky, čo neviem. Ale jednej informácii som predsa len rozumel. A to, že 18. až 19. júla 2022 sa na Montlhéry autodrome uskutoční 8. ročník Cafe Racer Festival. Z Dolných Lovčíc to bolo do Linosu 1400 km. Na môjho Kawa Café Racera ZR7 aj tak nenaložím nič, a tak voľba padla na presun na dodávke s bikom a ostanými náležitosťami, vrátane stanu, naloženými vzadu.
Vyrazil som vo štvrtok poobede, aby som po nocľahu niekde na polceste v Nemecku prišiel na miesto určenia v piatok poobede včas. Lenže už pár kilometrov za Viedňou sa z prednej nápravy nášho obstarožného Peugeota Experta ozval hluk, ktorý bol silnejší ako hudba z rádia. Logicky nasledoval návrat, ale našťastie sa našla iná voľná dodávka a po výmene v Maria Ellend som to nakoniec šťastne otočil na inom Francúzovi menom Jumper.
Do Linosu som dorazil v piatok okolo 14:00 a do 16:00 som spolu s ostanými bežnými účastníkmi pred hlavnou bránou čakal, pokým si postavia stánky „vystavovatelia.“ To boli hlavne H&D, Moto Guzzi, Triumph a veľa menších úpravárenských firiem. Tí boli na takej hlavnej asfaltovej ploche, nás usmernili na trávnaté plochy bokom. Tu parkovali karavany pretekárov a postavili sme si tu stany aj my, bežní účastníci. Podložie bolo niečo na spôsob pieskovca s možno 5 cm hliny na povrchu s akou takou trávou. Ukotvenia stanov a prístreškov sa nedali do zeme dobre zatĺcť a to sa neskôr pre niektorých ukázalo ako smolné.
Atmosféra v kempe bola od začiatku veľmi priateľská. Čo nezvládli pri organizácii parkovania organizátori, to účastníci vyriešili dohodou a úsmevom. Toi-Toi WC-ka nemali úroveň tých z Nemecka, zato sprchový kontajner bol super. 24 hodín teplá voda a super čistota.
O cca 17:00 som sa vydal na obhliadku paddocku. Teplota cca 34 °C, bezvetrie. Pocitovo viacej. Po dlhej jazde som bol vyčerpaný takmer na odpadnutie. Potreboval som tekutiny. V celom areáli bol iba jeden (veľký) stánok na nápoje. Pri cenách bolo jasné prečo. 0,5l voda 2 eurá, 0,33 cola 3 eurá a pivo 7 eur. Nikto nebol počas víkendu ani len podnapitý. Aj domáci si tankovali do fliaš pitnú vodu v sprchovacích kontajneroch. Ceny jedla boli na tom podobne. Napr. na raňajky čaj a croisant za 4,50. Zlaté Slovensko.
Dosť bolo toho slovenského vyplakávania. Poďme k tomu, kvôli čomu som sem prišiel. Nemám vo zvyku vopred sa intenzívne venovať sa tomu, čo ma čaká. Väčšinou sa rozhodnem, idem, po príchode pozorujem, čo sa tu deje a následne sa tak slovensky čudujem, čo sa okolo mňa deje. Tu to nebolo inak.
Zjednodušene povedané, podobné preteky ako pred týždňom na Spreewaldringu, iba s bohatším programom. Biky rozdelené podobne ako pri gladiátoroch. Síce rozdielne, ale so šancou na férový súboj. Svoju kategóriu mali aj dámy. Nastúpilo ich okolo 25. A s tými pár najrýchlejšími by som veru nechcel byť v jednej rozjazde.
Pôvodný okruh bol „pred sto rokmi“ klasický klopený ovál s betónový povrchom. Potom z toho urobili „francúzsky Nurburgring“ s dĺžkou cca 14 km (údaje berte s rezervou) a pre toto podujatie sa využíva časť oválu s dvomi šikanami na spomalenie a časť okruhu je „niekde vzadu“ neprístupná divákom. Diváci teda môžu cez plot vidieť dve spomínané šikany, dramatickú jazdu po hornej časti klopenky a z hlavnej tribúny nie menej stresujúcu šikanu na cieľovej rovinke postavenú z plastových blokov. V sobotu parkovalo na asfaltovej ploche možno 1000 motocyklov divákov. Účasť bola naozaj slušná.
Kvalita pretekárov bola rozdielna a tí najrýchlejší dali tým najpomalším kolečko už počas 15 minútového voľného tréningu. Tí najrýchlejší si zajazdili a tí najpomalší si užili pocit a honor toho, že jazdili na pretekárskom okruhu. Žiadne posmešky a povyšovanie. Víťazom bol pocit z jazdenia.
Cafe Racer akcia sa nemôže točiť okolo ničoho iného ako okolo anglickej klasiky. Norton a Triumph v hlavných úlohách. Staršie ročníky (motocykle aj jazdci) sú hýčkané a pestované, niektoré s väčším, iné s menším citom pre to, čo takýto veterán potrebuje. Ľudia milí, ochotní debatovať. Keď už som si myslel, že ma nemôže nič prekvapiť, narazil som na stánok JJB - Jean-Bertrand Bruneau.
Pán JJB bol neuveriteľný vynálezca a nezlomný konštruktér okrem iného aj unikátneho zavesenia predného kolesa. Konštrukcii a vývoju toho závesu venoval niekoľko rokov. A - samozrejme o ňom nikdy nikto (nielen v našich končinách) nepočul. Až ma to mrzí, že ani ja. Nie že by som bol nejaký veľký znalec podobných konštrukcií, ale predsa len, takéto netradičné konštrukcie ma veľmi zaujímajú a teším sa každému novému inému riešeniu.
Ako zubný lekár na amatérskej báze postavil pretekársky tým, ktorý súťažil s profesionálmi. Všetko zaznamenal jeho priateľ a novinár Yves Kerlo v knihe L´AVENTURE JBB. Neváhal som a kúpil som si ju a dostal som ju aj vlastnoručne napísaným venovaním od autora. Po francúzsky viem iba merci a zahrešiť (merdaló - to ma naučila stará mama), ale reč obrázkov, schém a fotiek je nekompromisná. Viete, že sa trocha venujem prestavbám iba pre seba. Pre radosť z takejto činnosti. Každá prestavba si vyžiadala stovky hodím práce a samozrejme aj nejaké to euro.
Keď vidím, čo všetko vytvoril JJB, tak naozaj nechápem. To sú doslova tisíce hodín vynálezcovstva a odbornej práce. Ako amatérsky tým dosiahli na pretekárskej dráhe medzi profesionálmi slušné výsledky. Určitý čas mala vraj o patent záujem aj Yamaha, ale nakoniec všetko vyprchalo. Prototyp malého motocykla s nezvyčajným predným závesom vyzerá, ako keby ho nejaká fabrika vyrobila minulý rok a pritom má 20 rokov. Dielenské spracovanie je na najvyššej úrovni. Ja sa o niečo podobné pokúšam pri mojom poslednom projekte už štyri roky, (o 20 rokov po JJB ...) ale keď sa pozriem na to moje dielo a porovnám ho s tým jeho, tak sa musím hanbiť. Vo všetkom. Ako to ten zubár robil? Tak dobre, tak inovatívne, tak pre radosť...
Večer bola krátko živá hudba a čas ísť spať. Potom nekonečný čas, pokým stíchli elektrické centrály a potom zasa nekonečný čas, pokým okolo jednej po polnoci niekto rozumný zrušil arogantných opilcov, ktorí sa hlučne vozili okolo stanov a kempov na motorovej kolobežke. Okolo druhej sa strhol silný vietor a nastalo všeobecné nočné priväzovanie a kotvenie stanov a stánkov. Najlepšie o autá a motorky, lebo kolíky v 5cm hrubej hline nedržali. O piatej prišla riadna búrka a ráno sa rátali škody. Vyvrátené neukotvené stánky boli súce iba do zberu.
V nedeľu ráno pokračoval program podľa plánu. Jazdci sa poslušne radili podľa kategórií na prvé tréningy na postupne vysychajúcej trati. Na súťažné jazdy a výsledky som už nečakal. O cca 11:30 som nabral smer domov.
Z môjho pohľadu super akcia pre (nielen ortodoxných) priaznivcov caféracerov. Všade pohoda, úsmevy, priateľská atmosféra. Kto chcel a mal guráž, mohol si nestresovo zapretekať - zajazdiť na pretekárskej dráhe. Kto nechcel, mohol si poprezerať zaujímavé stroje a ak vedel po francúzsky - tak aj podebatovať. Taká virtuálna otázka či pôjdem aj na budúci rok? Odpoveď: keby to nebolo tak ďaleko...
Prvý septembrový víkend je Glemsec 101. A ten je predsa len bližšie.
Pridané: 07.08.2022 Autor: Romoto Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 243924 | Včera: 224605