Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM 690 ENDURO R - fakt potrebujem niečo viac?

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 16.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 14350 [Testy a predstavenia - Test]

Keď som sadol na eRkové Enduro od oranžových šňiclákov, fakt ma iné ani nenapadlo. "Hnet jak sem tam kopeu jedňičku, vistreliua na zadné a já sem uš vjedzeu, že toto scem!" Aj keď je to klamárka na pohľadanie. Zavádza výzorom, že je nepohodlná a určená viac do terénu a možno tým, že na svoju hmotnosť sa bude v teréne horšie ovládať.

WTF? Vysvetlím!

Možno by sa zdalo, že si hneď v úvode odporujem, ale tu je vysvetlenie.
Názov 690 je nám každému asi jasný. A keď už sme pri motore: Je uložený jak na pinckovi. Normálne zavesený pod priehradkový rám s chróm molybdénových trubiek. Ponúka 66 koní pri 7500 otáčkach a skoro toľko newtonmetrov. Pri 6000 točkách je ich k dispozícii rovných 64. Nie sú to závratné čísla, ale je to endurový jednobuch, tak asi viete, čo to dokáže narobiť. K tomu prirátajme šesť kvaltovú prevodovku, prevod 15 – 45 a meniteľné palivové mapy. Toto nemôže byť slabé.

Na pohľad sa mi zdá určená len a len mimo asfalt. Je riadne vysoká (výška sedla 930mm), čo mi teda robilo pri mojej výške 176 centi veľké problémy, ale na špičkách a rovnej ceste, sa to udržať dá. Určite aj vďaka krosovým čižmám. Ale je aj pravda, že na nerovnom povrchu, mi narobila pár „fó pa“ a striasla ma zo sedla. :-) K tejto výške jej určite dopomohli nielen kolesá, klasika enduro 21 a 18, ale aj zdvihy 250mm na oboch kolesách.

O zaradenie motorky viac do terénu ma presvedčuje aj jej uzučké sedlo. Vlastne nie len sedlo, ale celá motorka. Pretože nádrž nie je na svojom obvyklom mieste, ale vzadu pod sedlom a motorka tak pôsobí ešte o niečo užšie. Z tohto by som usudzoval, že bude na ceste, v bežnej premávka dosť nepohodlná. Ale ako som napísal, je to veľká klamárka.

V úvode som spomenul ešte aj jej hmotnosť. Určite už tušíte, že ju nejdem haniť. Práve naopak. Musím pochváliť, ako sa motorka dokáže popasovať a zamaskovať svojich niečo cez 140 kíl. Už mi to niekto hovoril, v spojitosti so ženami, že ak žena vie aj svoje nadbytočné kilá nosiť tak, aby sa chlapom páčili, tak vlastne nie sú nadbytočné. A tu musím uznať, že Katma ich nosiť vie!

Toto chcem

Opakujem sa, ale asi som v sebe našiel zas niečo iné. Po dlhej dobe môžem povedať, že túto mašinu si viem predstaviť v mojej garáži. Vlastne v garáži ani tak nie, pretože by bola skoro stále vonku a ja v stúpačkách za jej rajdami. Píšem za rajdami v stúpačkách, pretože tam by som strávil asi minimálne toľko času ako v sedle.

Absolvoval som nie len presun BA-SE, šotolinky, či mx trať, ale aj taký menší poznávací výlet. Dali sme niečo okolo 200 kiláčkov s rozmanitým podkladom. Asfalt tvoril väčšinu a ja som zostal prekvapený nie len z (ne)pohodlia uzunkého sedla, ale celkovo s celého toho balíčka zabaleného do čiernej, bielej a oranžovej. Takzvaný balíček BWO.

Balíček BWO

Na vojne sme dostávali rôzne balíčky a všetky boli o ničom. Keby nám tam vtedy dali BWO, podpísali by to asi viacerí. Čo ale obsahuje takýto balíček?
Dostanete motorku, ktorú môžete použiť na hoci čo. Jasné, nie je pre každého, lebo tisíc vecí. Pohodlie, rýchlosť, vietor, dážď, váha, výška....ale mne z toho nerobilo problém vôbec nič. Možno tak jediné. Už ju nemám doma!
Ale späť k BWO. Black-white-orange. Je to skrinka prekvapení, čo si skúsiš zobrať, to ťa poteší.

Keď som ju zobral na cestné presuny:
V meste ma stále zvádzala na „zlé“ kúsky. A veru že jej idú! Motor, posed, vlastne celková koncepcia nabáda na každú jednu blbinku. Kľučkovať medzi autami, na červenú dofrčať na prednom, odjazd ako inak po zadnom, do ostrých zákrut šmykom, alebo si skrátiť cestu aj tak trošku nelegálne prejazdom, kade sa tak nejako nemá. Schody za barákom, krížom cez obrubníky...viem, je to odo mňa nepekné, ale môžem za to?

Mimo mesta to je zas taký kľudný presúvací prostriedok. Úplne opačne ako v meste. Teda už pokiaľ nedôjdete na úsek krátkych ostrých zákrut.
Biele hora pred nami a aj napriek endurovým štupľom nakladám Katme po okraj gúm. Brembáče dobrzdia na koľko treba, široké rajdy a úzka stavba spolu s tuhým rámom dopomáhajú motorku vložiť do zatáčky presne tak ako potrebujem. Ide to ako naživo. Netvrdím, že by to nemohlo byť lepšie, ale to už by bolo až moc. Bielu horu si dávam päť krát a motorka ma ani raz nesklamala. Jasné, ponára sa viac ako cestné mašiny, ale na to treba byť pripravený. Je to predsa enduro. Ale keďže už meškám, trošku musím porýchliť a ja objavujem dve menšie „negatívne vlastnosti“. Sem tam sa mi zadarí trafiť neutrál medzi päťkou a šestkou a nad sto dvadsať sa začínajú kmitať rajdy a človek má pocit, že stojí na vibragyme. Neviem či to majú na svedomí gumy (99% dávam na gumy), alebo nevyváženosť, pretože na podobnom stroji (SMR511) to nerobilo ani pri 150. Čo je ale pre mňa zaujímavé, motorka si chytila také svoje vibra tempo a nechala sa ťahať až po 170. Samozrejme som musel zaľahnúť, ale ísť to ide dosť. Bolo to už nepohodlné, možno až mierne nebezpečné, lenže čo by ste mi povedali na to, keby som nenapísal maximálku?

Spomínal som (ne)pohodlie úzkeho sedla. Treba povedať, že je ozaj úzke, na nejakú dlhšiu turistiku, ale ako vieme, turistikovať sa dá na hocičom. Len či sme ochotný prispôsobiť sa a spraviť nejaký ten kompromis. Sedlo je nekonečne dlhé a teda polohu môžete meniť, ako sa vám zachce. Poprípade sa dáte do stúpačiek vystriete si nohy, ruky, nakloníte sa trocha dopredu a frčíte ďalej. Asi by som mal spomenúť aj vibrácie, ale aké, keď tu skoro žiadne nie sú? To som bol zase milo prekvapený. Ja som si to všimol iba na roztrasených späťákoch. Tie by som ale aj tak okamžite menil za sklápacie.

Ako by to bolo, nezobrať ju aj do terénu?

Bolo by to minimálne smiešne, ak nie hlúpe. Ja som ju prevetral aj tam, kde určite nepatrí. Ale najprv, sme sa poprevážali po polňačkách a lesných štrekách. Na to je ako stvorená. Valiť si to po poľnej ceste plnej jám, hrbov a na rôznych povrchoch. Preletíte to skoro s jednou rukou za chrbtom. Podvozok všetko filtruje a vy si ani neuvedomujete , koľko si to prášite. Zobrať ju aj na užšie a kľukatejšie chodníčky nie je tak isto za trest. Motor má dostatok sily, motorák sa ovláda nádherne, všetko ide tak, že vás nič nevystraší. Až mi to príde, že ju nedokážem vôbec ničím zaskočiť. A tu sa treba priznať. Skoro som sklamal sám seba a tak som ju zobral aj na motokrosovú trať. Je pravda, že sem nepatrí, pretože sú tu skoky robené ozaj len na krosy, ale niektoré by mohla dať aj táto potvora. A ona ma znova prekvapila!

Je poznať, že na takéto niečo má nielen zlé obutie, ale aj nadváhu. A aj keď je to motor, ktorý má výkonu habadej, tak tu je poznať tá slabšia reakcia na plyn. Tak isto mäkšie pruženie. Dá sa síce ako tak poštelovať, ale prečo prestavovať podvozok, ktorý funguje perfektne tam, kde je motorka určená? Keď som sa trochu prispôsobil a ubral zo svojich požiadaviek, tak musím priznať, že aj takéto niečo táto motorka zvláda. Je jasné, že to nie je nič extra, ale určite viac, ako jej konkurentky. A toho som bol svedkom aj na Sand rally.

Nakoniec by som sa mal priznať, že na MX trati som jej asi predsa dal viac do tela, ako treba, alebo viac, ako sú schopné absolvovať niektoré plasty. Držiak na EČ išiel aj so značkou preč po niekoľkom skoku. Takže netreba byť lenivý ako ja a pred takouto jazdou vždy demontovať. Je uchytený na štyroch skrutkách...A to isté, zadné smerovky. Tie musia ísť preč tak isto. Inak ich ufaklíte.

Čo viac dodať? Hádam len spomenúť konkurenciu a nejaký ten záver

Zoradil by som to podľa ceny:
Husqvarna TE630 (6 590,-) – je o niečo ťažšia, ale nájsť niekde výkon a porovnať ich...
Yamaha XT660R (6 890,-) – slabšia (48k a 60Nm) a ťažšia skoro o 40kg. Vzadu má 17 palcovku a dokonca zvody pod motorom. Poprípade malá tenerka, XT660Z (7 590,-)
mnou testované Enduro 690 R je za 8 560,- a potom by som spomenul ešte,
Husaberg FE570 (9 580,-)- ale tá už je svojou hmotnosťou 115kg veľmi vzdialená týmto endurám a navyše to je čistý rejser

Takže čo teraz? Ako si vybrať? No kto chce viac a pohodlnejšie turistikovať, siahne asi po Yamahách. Kto chce silno ostrú radikálnu mašinu na závod, zoberie Husára. Ale ten kto chce motorku viac do terénu, ale potrebuje aj motorku na presuny, alebo denno denné použitie, siahne buď po Huske alebo po Katme. Dle chuti každého soudruha, že.

A čo ja?

Schopnosť valiť na ceste viac ako 160, zo zatáčky vypáliť pod plynom s predným v lufte aj na trojke, ovládateľnosť bicykla, možnosť jazdiť nie len po lesných, či poľných cestách, ale aj s kľudom absolvovať rely súťaž, poprípade absolvovať denný trip 300km a toto všetko pri spotrebe okolo 5 litrov...fakt potrebujem niečo viac? Myslím, že ani nie!

Plusy, mínusy

záťah motora, brzdy, všestrannosť sem tam falošné neutrály

Pozadie / Wallpaper:

KTM 690 ENDURO R
KTM 690 ENDURO R
KTM 690 ENDURO R

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Názov motorky a ročník:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 4,9 l/100km
Objem nádrže 12 l
Cena motorky 8 560,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 189,- EUR
Kufor topcase 129,90 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 229 + 299 EUR
Vyhriavané rukoväte 39,90 EUR
Turistické plexi 49,90 EUR
Tankvak 129,90 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy zadná 69,48 EUR
Páčka brzdy predná 23,58 EUR
Stupačka 34,68 EUR
Spätné zrkadlo 20,04 EUR
Smerovka 19,38 EUR
Svetlomet 110,70 EUR

Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a na nohy obúva Forma Dominator Comp.

Foto:
 KTM 690 Enduro R 2012 Husqvarna TE 630 IE 2011 Husaberg FE 570 2012 Yamaha XT 660 R 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMHusqvarnaHusabergYamaha
Model:690 Enduro RTE 630 IEFE 570XT 660 R
Rok:2012201120122011
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:EnduroEnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:690 ccm600 ccm565.5 ccm659 ccm
Max. výkon:66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot.57.8 k (42.5 kW) / ot.48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 6000 ot.60 Nm / 5250 ot.
Kompresný pomer:11.8:112.4:111.8 : 110.0:1
Vŕtanie x Zdvih:102 x 84,5 mm100 x 76,4100 x 72 mm100.0 x 84.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanieKeihin EFIvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)OHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:250 mm270 mm300 mm225 mm
Zdvih vzadu:250 mm320 mm335 mm200 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm260 mm260 mm298 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-2190/90-2190/90-21 M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm220 mm220 mm245 mm
Pneu vzadu:140/80-18140/80-18140/80-18130/80-17 M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:142 kg150 kg114.5 kg172 kg
Výška sedla:935 mm945 mm985 mm865 mm
Rázvor:1504 mm1485 mm1475 mm1505 mm
Dĺžka:2260 mm2240 mm
Šírka:820 mm845 mm
Výška:1240 mm1230 mm
Svetlá výška:280 mm300 mm390 mm210 mm
Objem nádrže:12 l12 l8.5 l15 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:170 km/h
Spotreba paliva:5 l/100km5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 180 kmcca 180 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 10/2012: 8 560,- EURUpside-down vidla Marzocchi, nastaviteľný útlm
Vzadu tlmiš SACHS, nastaviteľné predpätie, kompresia aj útlm
Cena 10/2011 6 670,- EUR (Akciová cena 10/2011 6 290,- EUR)
Cena 10/2011: 6 890,00 EUR

Pridané: 16.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

chopperstyle-07-2019

Suzuki Testovacie dni

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2019 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 174233 | Včera: 141346