Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM 690 Enduro 2008

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2009 Autor: bedna
Čitatelia: 17667 [Vaše stroje - Moja motorka]

Dokonalá kombinácia - tak ako som o posledných dvoch motorkách, ktoré som mal v pazúroch ani nechcel písať, tak o tejto sa mi chce. A to vôbec nie len preto, že je oranžová. Ona je takmer dokonalá.

 Dobrá stavba
Dobrá stavba

Doteraz som valil japoncov a stále som presvedčený, že robia geniálne motorky. Geniálne jednoúčelové motorky. Ale čo dokázala spojiť KTM v tomto stroji...Páni padla mi sánka. Len ten najlepší dojem. A nemať prchavú skúsenosť s KTM 690 SMC z KTM Day z Pezinskej Baby 2008 asi by mi sánka visela ešte viac.

 vydrety offroad
vydrety offroad

No kým prejdem k podvozku, motoru a ostatným fajnovostiam, napíšem ako ma cica napadla. Ako vždy. Zhoda náhod. Prvá, že mi kľakla DRZ 400E 2007, celý motor od valca nadol, aj s valcom a druhá, že som sa vystrojil na Motoride Enduro Challenge 2009 do Levočskej doliny. Tieto preteky sú síce hlavne o navigácii, medzikus necháme bokom, ale prišlo mi tam ľúto mojej starej hrčky Yamahy XTZ 660 Tenere 1999. Nebolo odo mňa fér, že som si ju kúpil miesto čopra a potom ju vzal na MECH. Tlmiče bez nastavovania šli na dorazy, a keď som po CP1 začal klásť šotolinové ťahavé stupáky 3-4 plná knedľa, akoby po 10 minútach tempa a driftov stratila dych, v horných točkách cukanie, pri ubratí na voľnobeh skapanie, plasty našťastie vydržali otrasy, do reťaze som chytil kamienok, ktorý rachotil a aj ju predrel (strelila až po ceste domov) No a už som ju začal podvedome aj vedome šetriť, chcel som dojazdiť. Nie potupne volať Awiovi, že som nepojazdný kdesi v hore. Vo výjazdoch samá spojka, aby sa motoru pomohlo. No a keďže sa mi takéto vcelku náročnosťou pohodové preteky zapáčilii a s tým aj pocit, že jazdím legálne, hovorím si, že pôjdem aj na ďalšie, len to chce trocha viac istoty od stroja. Aj keď stroj môžete mať aj ako Ivan Jakeš, keď tam navigačne predvediete výlet ako ja. Ale aj na tom sa popracuje.

 Je štíhla
Je štíhla

Behom dvoch dní !!! som predal aj DR v krabiciach aj Ténere a doviezol oranžádu. Naozaj rýchla rošáda. Hneď po ceste domov mi v daždi predviedla, že brať jej šulec s úsmevom len preto, že sedlám aj CRF 450R, sa nevyplatí. V smere Myjava – Brezová za stavebninami pravotočivá prudká zákruta, dážď ,múdry bedna po dvoch km na novom stroji otočil v náklone na trojke šúlec. Jááj, len štupľový kontinentál natlačený na 1,8 atmosféry to nepochopil a nechcene som predriftol zákrutu a plyn som ako zbehlý endurák privrel len jemne, takže ma kmitlo ešte raz opačne a potom som to zrovnal. A s priblblým adrenalínovým úsmevom pokračoval domov. Tu sa začal môj obdiv k nej. Po tom ako som prišiel domov, rýchlo som upustil tlak z gúm na 0.9, prešteloval páčky a podvozok, pofŕkal čo treba olejom a poďme testovať. Vrátil som sa od ucha k uchu špinavý aj ja aj ona, ako prasatá. EČV a zadné smerovky nikde a to som ani nepadol. Zasa zarobené. Jáj, ale veď motorka nie je kamión, aby sme na nej bohatli.

 Pekná palubovka
Pekná palubovka

Asi ako prvý by som popísal podvozok. Rúrkový priehradový rám s pomocným rámom tvoreným samonosnou plastovou nádržou pod sedlom tvoria niečo, čo sa nehýbe. V spolupráci s tlmičmi White Power vpredu aj vzadu to proste drží "lajnu" na ceste aj mimo nej. Sa pozrieš, že túto stopu idem a ono to tadiaľ ide. Veľmi pevný dojem a ľahkú manévrovateľnosť motorky robí aj tvrdé sedlo a ťažisko umiestnené dolu (nádrž, motor, výfuk). Je treba vedieť v asfaltovej zákrute vystihnúť dva momenty: Prvý, kde ti motorka padne do vnútra viac ako očakávaš a druhý, keď osolíš, kedy ti driftne zadok. A na tých štupľoch driftne skôr ako sa začne motorka dvíhať, čiže treba dvíhať aj protiváhou tela a tlačiť na vonkajšiu stupačku nohou, proste ako MX. Chovanie v ľahšom endurovom teréne je neuveriteľné a dá sa ísť rýchlejšie ako na ostrom endure. Okrem podvozku aj vďaka dlhej a rýchlej prevodovke a objemu motora, ktorý potiahne. Aj keď zvládne celkom svižne aj CC trať, na roletách to už nie je úplne ono, predsa len hmotnosť je nad 150 kg a zdvihy „len“ 250 mm. Ale rýchly, vlnitý, drážkovaný aj blatistý terén to naozaj žere. Na suchu a tvrdom podklade sa treba s predkom pohrať a hľadať kompromis s cestným nastavením, lebo preseknete dušu ako ja hneď druhý deň a rajdy vedia pri cestnejšom nastavení ísť naozaj až z rúk. A zasa preklikávať podľa podkladu nikto stále nebude. Váha motora dáva tiaž hlavne na brzdách v zákrute viac na predok, takže treba rátať s posunmi predku do strany a včas ťahať zatáčku na plyne.

Motor je asi typický KTM. Čítal som, že aj na mx a ostrých enduro mašinách sa v KTM zameriavajú na lineárny a mohutný záber motora odspodu až nahor, kdežto napr. Honda má na svojej CRF 450 R záber nelineárny, nad cca 6 tis otáčiek akoby sa otvorila 2T prívera a potom je to taký ťažký náser, že aj po 50 spoločných mth mám z toho často oči z prilby von. Myslím, že pre jazdca je takýto priateľský priebeh ako u KTM veľké , hlavne v ťažkom teréne a dlhom endure, kde vás takáto mašina neuhrká. Zvuk je kultivovaný hlavne zo spodu a v strede, hore by to už zelených mužíkov v lese nastvalo, ale čo mi hovoril kamoš, minule ich nasral aj na bicykli. A to tam nemá motor.

Prevodovka je bez problémov raditeľná, niekedy problém neutrál, 1 a 2 stupeň aj v ťažkom teréne ide úplne odspodu, žiadne trhanie a ak by aj áno, pomôcť sa dá hydraulickou spojkou, ktorá je tak ľahučká na prst ako mladé dievča tam dolu...ehm. Všetky kvalty sú prevodovo tam kde majú byť aj v teréne aj na ceste.

 Na výlete
Na výlete

Posed je ... motardový. Rozkrok tlačíte dopredu, kolená od seba, lakte dvíhate nahor a von, kríže tlačíte dopredu, lopatky k sebe, jeden prst na spojke a jeden na brzde. Motorka dáva signály do rúk i zadku a nôh a máte pocit, že ste jedno telo. Spojenie tejto motorky a jazdca je tak silné a podrobné, že to priam nepatrí na cestu. Človek sa len rozhliada kadiaľ tomu ubalí, ktoré schody zoskočí, kde sa odpojí z asfaltu a zmení sa na ducha-strojočloveka.

Brzdy: no čo vám napíšem k brembu? Asi netreba nič, skôr by som si všimol predný kotúč, ten keby mal zuby aj v cirkulári by sa uživil. Veľmi ma očaril názov ráfikov, že D.I.D DirtStar. A špice v kolesách, hrubšie ako na ostrých endurách. Ešte ma minule naplnila veta v jednom článku o endure v Púchove. Traťový komisár (cudzinec) povedal, že: "Slovensko enduru rozumie..." a potom, že trať vedie v endurovom teréne, typickom pre Slovensko... kokos chápete kde žijete? V endurovom raji. Až na tie parchantské, od reality urvané zákony. Nech ma zavrú, nech idú do riti. Nech makajú na seba sami. Ja nepoznám iný a lepší relax.

Poukázal by som ešte na precízne dielenské spracovanie. Na motorke nič nevŕzga, nechveje sa... až na novú EČV-lopatu, ktorú som dostal od mužov zákona. Šróby sú hladké alebo zapustené, povrchová úprava detailne čistá. Nepáči sa mi kabeláž, niekde úplne holé drôty, idúce priamo do „čokoládiek“, trčiace, trocha som na to vyvaľoval oči. Ďalej ide ťažko odomknúť viečko na nádrži a tankuje sa tak, že pištoľ nezapichnete, je tam prepážka, takže pištoľ držíte a aj s ňou stále cvakáte. No neviem ako by som to tam lial z bandasky. Ako najväčší problém vnímam malý "rajd." Občas sa treba niekde rýchlo zvrtnúť a tu to ide na šupu len okolo nohy. Už to mám nacvičené aj na suchom asfalte.

Ešte som doobjednal v Touratech-u spodný kryt motora, dovtedy žiadny trial po šutroch nebude. A u Čížka roadbook a hrazdu. Teraz sa možno budem rúhať, ale rozmýšľal som, že ak by som si mal nechať z mojich troch motoriek (gsr600, crf450, ktm690) len jednu, nechal by som si túto. No dúfam, že toto nebudem musieť niekdy riešiť, lebo dohromady tvoria môj motosvet, zábavu, tréning, voľný čas. Škoda, že okolnosti mi umožnili vrátiť sa k motorkám až v 33 rokoch. Keď uvažujem, že 13 rokov som bol bez motoriek, je mi za tým časom ľúto, ale viac to neriešim. Článok som napísal po necelých 500 km na nej z 90% offroad, ale myslím, že to stačilo na to, aby som ju pochopil.

Pridané: 29.06.2009 Autor: bedna Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

KTM 690 Enduro 2008:

Foto:
KTM 690 Enduro 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTM
Model:690 Enduro
Rok:2008
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:654 ccm
Max. výkon:63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:11.8:1
Vŕtanie x Zdvih:102 x 80 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:250 mm
Zdvih vzadu:250 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm
Pneu vpredu:21-palcová
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:18-palcová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:138.5 kg
Hmotnosť s náplňami:150.5 kg
Výška sedla:910 mm
Rázvor:1498 mm
Svetlá výška:300 mm
Objem nádrže:12 l
Poznámka:
8. 1. 2008: momentálne neurčená

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (36)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 22253 | Včera: 159847