Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.09.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 17606 [História]
V bývalom Československu v Považských Strojárňach započala výroba Pionierov po skončení výroby Maneta M90. Jednosedadlové Pioniere J 550 sa u nás predávali od roku 1955. Predávali sa cez Mototechnu ako nástupcu ÚP 20 (Ústřední prodejna).
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
V tomto roku predpokladám, že sa začalo uvažovať aj vývoze Pionierov do zahraničia. Už vtedy to zabezpečoval socialistický podnik pre vývoz strojárskych výrobkov do zahraničia nazvaný Motokov. Naše malé motocykle zo Slovenska sa teda, aj napriek nepriazni osudu socialistického tovaru dostali do zahraničia.
Motokov sa snažil nadviazať na predvojnový vývoz a povedomie kvalitných motocyklov značiek Jawa a ČZ. Na vývoz teda šli prvé modely Pionierov pod logom Jawa 50, konkrétne model 550 a neskoršie 555. Pioniere sa spolu so skútrom Čezeta, kývačkou 350 a motocrossovou kývačkou 250 a 350 predávali od roku 1959 prakticky v nezmenenej podobe aj v USA.
Na západnom pobreží Pioniere predávala spoločnosť Cycle Imports, inc. z Los Angeles a na východnom pobreží spoločnosť World Trade Motors, inc. z New Yorku. Prevedenia boli buď jednosedadlové, dvojsedadlové, alebo s chráničmi na nohy. Aký bol ohlas Američanov na 550 a 555 už sotva niekto zistí, ale fakt je ten, že za veľkú mláku išli motorky na Slovensku vyrobené a hrdila sa tým značka Jawa, aj keď nešlo o jej produkt.
Pravdepodobne dobre slúžili v amerických a kanadských destináciách. So zavedením novej modelovej rady 05 a 20 sa v USA a Kanade objavili až dva slovenské produkty. Okrem Pioniera to bola aj "SK 90 – ka" Cross, Trail a Roadster. Aj tento slovenský motocykel si Jawa vďaka nariadeniu vlády a odvolania sa Motokovu na tradíciu značky JAWA privlastnila.
SK 90 bola na tú dobu pokroková motorka. Mala kotúčové šupátko a mnoho ďalších vymožeností terénných špeciálov. Manetka týmto motocyklom predbehla celosvetový boom enduro minimálne o 10 rokov, preto 90 - ka u zákazníkov vzahraničí bola nepochopená a nebola obľúbená. Nestala sa teda hitom ani v USA. Po 555-ke sa pozdejšie predávali za veľkou mlákou opticky nezmenené modely Jawa 05 (bez chráničov nôh) s úzkymi riadidlami, ale boli doplnené plexisklom, mali zvýšený výkon a na zadnom blatníku JAWA 05 A.
Mimo nich sa tam predávali aj priškrtené verzie, ktoré boli rovnaké ako u nás. Jediné zmeny boli v predĺženom kolene, ktoré bolo zahnuté a sedadle z typu 555 spolu s nosičom. Rovnaké modely sa predávali aj v Európe. Kanadský model spoza veľkej mláky mal nadôvažok kryty nôh ako 20-ka a smerovky. Tie boli u nás inštalované do okapotovaných kývačiek a skútrov. Boli napájané z východonemeckého motocyklového akumulátora umiestneného pod tunelom, teda predným krytom. Zapĺňal priestor pôvodne určený pre malú lekárničku. Týmto zásahom boli bruško a tunel mierne upravené.
Po dobre rozbehnutom predaji v Manetke vyvinuli exportný športový model Pionier J22 pre destinácie v USA a Kanade. Pionier sa mal uplatniť hlavne na farmách amerického vidieka. Táto motorka bola vlastne skladačkou, pretože tieto exportné športové Pioniere pre USA boli poskladané z komponentov všetkých modelov počnúc J 550 končiac J 21. Motor bol so zvýšeným výkonom. Rám bol z modelu J 20. Zadný blatník bol z modelu J 05, ale odľahčený opticky sympatickým vykrojením okolo tlmičov. Sedadlo z J 555, krátke doplnené nosičom ako 555. Bruško a tunel z J 21. Okapotovanie reflektora bolo podobné ako u J 555. Riadidlá boli z exportného modelu J 555 pre Indiu, teda vysoké podobné riadidlám z bicykla Liberta alebo podobné Babette. Predný blatník J 550, či J 23 odľahčený. Predný plášť J 05 až 23. Zadný plášť s terénnou vzorkou. Zadný blatník niesol logo JAWA 05.
Američania boli vždy svojskí. Vodiči kamiónov mali dosť tvrdý chlebíček. Naše socialistické ponímanie vodiča kamiónu bolo celkom odlišné. Najviac to pocítili tí, ktorí vycestovali za prácou zo Slovenska do USA a zhodou náhod, alebo zámerne skončili ako vodiči kamiónov u firiem Cycle Imports, inc., Javco Motors LTD, či American JAWA LTD. Mali za úlohu rozvážať novučičké Pioniere. V spomienkach týchto vodičov boli situácie pre našinca nepochopiteľné. Vodiči nedostávali diéty. Nejeden vodič, ktorý spomínal na tie časy naznačil, že jeho prekvapenie bolo obrovské. Ak sa ocitol sám bez peňazí uprostred amerického vnútrozemia a ako telefonickú pomoc z centrály dostal upozornenie, že predsa nech predá z návesu motorky a má hneď na stravu. Vtedy vlastne pochopil, čo je americký sen. Ak sa tovar predá na ktorejkoľvek úrovni a posilní to firmu, tak je to OK.
V Kanade to bolo trošku socialistickejšie u firiem JAWA Motors LTD a Kanada – Eaton´s. Pioniere sa v Kanade predávali v rade motocyklov Road King Jawa. V období medzi ukončením výroby Pioniera typ 05 a rozbehnutím výroby Mustanga boli na trhu v USA už spomínané minimotocykle Indian Ponybike a Indian Boy Racer s motorom Pionier od Ital Jetu. Taliani z trhu stiahli starého Mustanga a nahradili ho novým talianskym Mustangom s motorom Pionier. No zrejme to netrvalo dlho. Po rozchode Manetky s Ital Jetom Motokov cez zavedené distribučné firmy ponúkol v USA už nášho Mustanga. Tento bol súčasťou rady Golden JAWA.
Golden Jawa bol pre USA dovybavený smerovkami podobne ako kanadská verzia Pioniera. Zdroj pre smerovky bol už spomínaný akumulátor umiestnený nad motorom na nosnej rúre rámu pri podsedadlovej skrinke. Zaujímavosťou alternatívnych smeroviek, ktoré boli nemeckej výroby (vybavovali nimi skúter Simson z konca 70-tych rokov), bola ich poloha. Boli v kovovej obruči na konci riadidiel. Boli teda len dve namiesto štyroch, ktoré boli preferované v Európe. Ich odber prúdu bol menší a teda fungovali spolahlivejšie. Takéto rozloženie mali aj smerovky Crossky 90. Bolo to naozaj zaujímavé a pre nás netradičné riešenie. Podobné optické tvary ako Pionier pre Kanadu mala aj moja "20-ka" z mojej stajne upravených Pionierov.
Kapotáže boli z klasickej "20-ky". Riadidlá boli podobné ako u "21-ky". Plexisklo som zohnal pod rukou od jedného starého pána, ktorému viselo v drevenej búde skoro 20 rokov. Jednosededlák dedko stále mal a bol na predaj. Kúpil ho môj kamarát, ktorý ma upozornil na plexisklo Pionier J 555. Bolo totálne zájdené prachom a dôvod prečo nebolo používané bola prasklina v dolnej časti. Našťastie nebola veľká a preto som ju zalepil a zafixoval kovovými spojkami. Keďže bolo pravdepodobne z J 555 malo ukotvenie na kormáne (na strednom hliníkovom kĺbe riadidiel a na páčkach prednej brzdy a spojky).
Z pásoviny som vyrobil oblúk na ktorom bolo plexisklo ukotvené. Aby spod neho bola prístupná spinacia skrinka, tak bolo ukotvené na držiaku predného reflektora pred spínacou skrinkou. Podobne ako na J 555, tak aj na mojom modeli bola pásovina uchytená na držiakoch páčok na riadidlách. Plexištít som roztiahol pomocou plechových krytov od ľavej rukoväte až po pravú, aby som si chránil pred nepohodou aj ruky. Kapotáž sa pohybovala spolu s riadidlami a reflektorom. Spodnú časť vrátane krytov rúk som nastriekal na bielo podobne ako motor. Celý stroj bol nastriekaný na modro v kombinácii s čiernymi pruhmi a bielym štítom. Absentovali ale smerovky, lebo na ich inštaláciu som nedokázal zohnať schému. Môj Gilbert Scooter mi slúžil od mladíckych čias až do momentu, keď som musel zbierku rozpredať, aby som mojej nastávajúcej mohol dopriať novučičkú Babettu ako svadobný dar. Éra úprav mojich Pionerov sa tak prerušila na hodne rokov.
Toľko o Pioneroch v Amerike. Gilbert.
Pridané: 19.09.2011 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 87775 | Včera: 229140