Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.08.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 10066 [História]
V Amerike, teda v USA sme sa snažili zviditeľniť aj motocyklami. Cesta na tento trh s našimi Pioniermi bola veľmi kľukatá. Mimo spolupráce s brazílskou Leonette, indickou Yezdi cez Motokov, spolupracovali sme aj s talianskou Italjet.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Táto firma sídlila a zrejme sídli v Bologni a je rodinným podnikom Tartariniových, mala kontakty na americký trh. Ital jet bola založená ako Italemmzeta v roku 1959 a od roku 1960 spolupracovala s vydavateľstvom Floyda Clymera v USA. Najskôr Floyd Clymer bol predajcom motocyklov Indian. No motocykle Indian vytlačili ostatní výrobcovia až do skončenia výroby pravých amerických Indianov ich predával Clymer.
Clymer ako predajca teda nemal čo predávať. Plne sa sústredil na vydavateľskú činnosť - publikácie predovšetkým s motocyklovou tématikou - a s talianskym výrobcom Ital jet uzavrel zmluvu. Týkala sa amerikanizovania európskych motocyklov pre Floyd Clymer Motocycle Division.
Amerikanizácia predstavovala úpravy prevažne anglických motocyklov Royal Enfield a Velocette, ktoré Clymer predával s logom Indian na nádrži. Okrem loga Indian to boli tie isté anglické motocykle (celkom prvé stroje mali aj hlboké blatníky podľa vtedajšej americkej módy). Nemecký Münch takýto osud nepostihol. Ten mal názov Clymer Müch Mamoth. Dialo sa to zrejme so súhlasom výrobcov. Spolupráca továrne v Pov. Bystrici bola na inej báze, ale nie dlho.
Ital jet mala dobré skúsenosti s výrobou motocyklov pre deti a preto po úprave rámu z Vampira vyrobila minimotocykel s motorom Minarelli. Keďže do cestného Vampira montovala aj motor Pionier, učinila tak aj s minimotocyklom a predávala ho v USA ako Indian. Možno práve to bolo jablkom sváru. Fakt je ale ten, že v USA sa Italjet mini predával ako Indian Ponybike s motorom Pionier a bol lacnejší ako Indian Papoose s motorom Minarelli napriek tomu, že mal uhladenejšie línie. Možno aj Američanom vďaka vodorovnému valcu skôr pripomínal skladaciu Hondu ako Papoose.
Fakt je ten, že spolupráca bystrickej Manetky a Ital jet začala viaznuť. Pôvodný mini mal teda znížený rám z Vampira s malými kolesami, s pôvodnou podlhovastou nádržou a krátkym sedadlom. Výfuk bol vedený vrchom na pravej strane ako u motocyklov Enduro. Ponybike a Papoose mal rám už prispôsobený malej nádrži s predĺženým sedadlom. Tento bol vybavený nosnou rúrou podobne ako náš Pionier a nosníkmi ako Vampiro.
Papierovo boli konkurentami Hondy Monkey, ktorá bola skladacím minimotocyklom pre dospelých. Podobne ako u Vampira Pionier, tak aj u Indian Ponybike Pionier sú internetové informácie veľmi skromné a niekedy aj skreslené. Nedokážem preto posúdiť, či sa aj tento mini dal poskladať a vložiť do kufra auta ako Monkey. V dobových prospektoch z roku 1970 nikde nie je zmienka o motore Pionier, keď tak len motor Minarelli, ten ale bol v Indiane Papoose a nie v Ponybike. Tieto mini boli ponúkané v sieti Floyd Clymer a inzerované v časopisoch tohoto vydavateľstva ako motocykle americkej značky Indian.
Ako boli úspešné za veľkou mlákou vedia žiaľ len tí, ktorí Ponybiky vyrábali a predávali a za ne inkasovali. Vlastne Motokov inkasoval zrejme len za odpredané motory Ital Jetu. Američania z toho obdobia určite štatistiku majú, no Floyd Clymer v spomínanom roku 1970 zomrel a jeho pokračovatelia sa už mini motocyklami nezaoberali tak intenzívne.
Pridané: 03.08.2011 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 11019 | Včera: 248197