Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.02.2010 Autor: Varan
Čitatelia: 17577 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Na trhu je nejeden systém mazania reťaze a firma PRO-OILER prišla ako prvá s elektromagnetickou pumpou, ktorá ma zaistiť (ako výrobca sľubuje) najpresnejšie a najspoľahlivejšie mazanie reťaze spomedzi konkurencie. Systém máme na dlhodobý test, a tak si slová výrobcu overíme.
Ide o prvý systém, ktorý zabezpečuje nepretržité elektronicky merané a pumpované mazanie reťaze závislé len od prejdenej vzdialenosti. Konkurenčné systémy na dávkovanie používajú prietokový ventil fungujúci bez ohľadu na rýchlosť, čo spôsobuje nerovnomerné dávkovanie v závislosti od vonkajšej teploty, rýchlosti jazdy, viskozity a hustoty oleja, čo v praxi znamená, že systém maže či v zápchach, alebo pri rýchlych diaľničných presunoch stále rovnako. PRO-OILER používa elektronicky kontrolovanú elektromagnetickú pumpu, ktorá za akýchkoľvek podmienok a pri akejkoľvek hustote a viskozite oleja dávkuje rovnaké množstvo oleja, čím je tento systém najpresnejší a najspoľahlivejší. Výrobok samozrejme spĺňa technické normy Európskej únie.
Konkurenčné systémy Scottoiler a CLS sme testovali tiež, testy si môžte prečítať tu.Reťazové spreje sú lepkavé a držia na sebe všetky nečistoty, ktoré spolu s mazivom vytvárajú hmotu podobnú brúsnej paste, ktorá likviduje reťaz. Do nádobky PRO-OILERa lejete hocijaký obyčajný motorový alebo prevodový olej. Môže sa Vám zdať, že olej viac fŕka na ráf, no dávkovanie oleja je tak precízne, že okolie reťaze je neporovnateľne čistejšie ako klasické používanie reťazových sprejov, takže pravidelné čistenie okolia reťaze rozpúšťadlami je už minulosťou.
PRO-OILER |
Balenie teda obsahuje všetko potrebné na montáž okrem náradia.
Obsah balenia |
Na prvý pohľad sa zdá, že je všetko jednoduché, no výrobca odporúča odbornú montáž u predajcu systému, pretože po montáži je nutné systém naprogramovať. My sme montovali systém na Hondu Varadero 125, na ktorej budeme systém testovať. Odborná montáž trvá približne tri hodiny. Pre prípad, že sa ale rozhodnete systém si namontovať sami, spomeniem niečo k montáži. K tej budete potrebovať odmasťovač, malý plochý a krížový skrutkovač, vŕtačku, 8mm závitník a k tomu vrták, odblankovač káblov, cvikacie kliešte, silné lepidlo (najlepšie tekutý kov) a lepidlo na skrutky.
V návode máte podrobne písané, ako systém namontovať, rovnako ako aj schému zapojenia. Na upevnenie mikroprocesorového riadenia, spojovacej skrinky, elektromagnetickej pumpy poprípade aj olejovej nádobky Vám poslúžia dodané silné samolepky so suchým zipsom. Miesta je vhodné pred nalepením odmastiť. Rozmiestnenie komponentov pod sedadlom je len na Vás, všetka kabeláž a hadičky majú viac ako dostatočnú dĺžku. Na polohe olejovej nádobky nezáleží, olej ťahá elektronicky, nie samospádom.
Počas montáže |
Ďalším krokom je zapojenie kabeláže a hadičiek, čo je jasne vysvetlené v návode; k dispozícii máte sťahovacie pásky. Elektriku treba napojiť na kabeláž vedúcu prúd len pri zapnutej spínačke (najvhodnejšie na svetlá), v prípade zapojenia priamo na batériu bude systém stále zapnutý. Napojenie na kabeláž funguje pomocou ,,zlodejok“, čo nespôsobuje prerušenie pôvodnej kabeláže a teda neprichádzate o záruku motorky kvôli zásahu do elektroinštalácie. Konkrétne na Varadere bolo treba v podsedadlových priestoroch vyvŕtať jednu dierku pre olejovú hadičku.
Pri senzore otáčok máte dve možnosti. Ak má Vaša motorka elektronický snímač rýchlosti, stačí zapojiť príslušný kábel na Hallov snímač. V opačnom prípade treba zapojiť externý snímač rýchlosti. Do jednej zo skrutiek zadného brzdového kotúču vsuniete magnet (súčasť balenia). Netreba ho lepiť, samovoľná strata nehrozí. Ďalej pomocou silného lepidla (najlepšie tekutým kovom) pripevníte na úchyt zadného brzdového strmeňa senzor otáčok tak, aby mal dosah na magnet. Kábel snímača uchytíte sťahovacími páskami, ten potom zapojíte do spojovacej skrinky.
Senzor otáčok |
Pri montáži trysky treba na spodok zadnej vidlice vyvŕtať dve diery. Závit skrutky je 8 mm, takže treba osmičku závitník a príslušný vrták. Pre istotu je vhodné na skrutky naniesť lepidlo na to určené, aby sa vibráciami nepovolili. Dôležité je vhodné umiestnenie trysky, aby olej zbytočne nelietal všade okolo. Trysku je možné uvoľniť a vybrať, aby pri demontáži kolesa neprišlo k jej poškodeniu, takisto je možné ju posúvať, aby bola po napnutí reťaze vhodne umiestená.
Po mechanickej inštalácii je potrebné systém naprogramovať pomocou inštalačnej tabuľky, no práve s touto operáciou bývajú často problémy a preto je vhodné dať systém namontovať a naprogramovať priamo predajcovi.
Mikroprocesorové riadenie |
Zatiaľ máme so systémom najazdených iba 2000 km. Nádobka má objem približne 0,1-0,2 litra a počas tých kilometrov z nej nezmizlo výrazné množstvo. Reťaz je stále čistá a rovnomerne namazaná, dodávka oleja je tak presná, že okolie reťaze je niekoľkonásobne čistejšie, ako pri používaní reťazových sprejov. Test bude prebiehať počas celej sezóny a so skúsenosťami Vás budeme informovať v ďalších článkoch počas sezóny. Pôjdeme k moru aj do Álp, a teda uvidíme, či systém je tak dobrý, ako sľubuje výrobca.
presnejšie dávkovanie oleja, na polohe olejovej nádobky nezáleží (olej ťahá elektronicky, nie samospádom), ekonomická prevádzka | nutnosť vŕtať a rezať závity do kyvnej vidlice, montáž senzora otáčok (záleží od typu motocykla) |
PRO-OILER nám do testu venovala firma:
SaP-Tech
Dolnobarská cesta 469
930 13 Trhová Hradská
Kontakt: Juraj Kalman (kalap) 0905 673 291
Firma je oficiálnym distribútorom a predajcom pre Slovensko. Cena produktu je 240€ vrátane odbornej montáže, ktorá činí 35€ z ceny.
Pridané: 15.02.2010 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 160504 | Včera: 121254