Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.05.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 18957 [Testy a predstavenia - Test]
Na malej CBFke sme za pár týždňov nabehali niečo cez 2500 kilometrov, prešli prvou prehliadkou, pojazdili si hlavne v mestskej džungli ale aj dlhších presunoch. Ako sa tomuto "štupľovi" zatiaľ vodí?
Motorku sme preberali začiatkom apríla na dlhodobý test, o ktorom si už mohol čítať tu prednedávnom. V pláne máme poriadne ju preveriť počas 10 000 km v rôznych podmienkach od klasického mestského jazdenia, denného používania, cez víkendové výlety v singli, vo dvojici, ale aj dlhšou turistikou po Európe.
Ako všetky veci v prírode prechádzajú prirodzeným postupným vývojom, rovnako sme si aj my vybrali na začiatok niečo možno na pohľad jednoduchšie. Honda CBF 125 prvým dojmom môže pôsobiť na niekoho až trochu príliš jednoducho, no hneď potom čo človek nasadne a spraví na motorke prvé kilometre pochopí, že pravda je niekde inde. Hlavne keď má čerstvý občiansky a vodičský, na vec sa pozerá úplne inak.
Vzhľadom na fakt, že Honda ukončila výrobu XR 125L a malé Varadero nie je už horúcou novinkou, bolo na čase nájsť náhradu, ktorá vyplní prázdny priestor v modelovej rade. Nový kúsok sa musel s cenou vtesnať medzi drahšiu CBR125R a lacnejšiu a menej akceptovanú ANF 125 Innovu, ktorá má väčšie šance osloviť starších jedincov a nie dnešnú mládež.
Oproti malej CBRke pôsobí CBFka mierne dospelejšie. Je to spôsobené predovšetkým širšími riadidlami, väčšou prednou kapotážou, dvojdielnym sedlom, ktoré pôsobí vyšším a dospelejším dojmom. Kapotáž dokáže relatívne dobre ochrániť jazdca pred nepriazňou počasia, pretože priamy nápor vzduchu vytláča dosť vysoko a kolená zapasujú aj vyšším postavám do tvarovanej nádrže, ktorá je z bokov prekrytá pokračujúcou kapotážou.
Pohodlný posed je tvorený dobrým rozmiestnením riadidiel, sedla a stupačiek. Kolená nie sú príliš skrčené, no stále sa dá myslieť na športovejšiu jazdu a pri dlhších výjazdoch nepociťuješ potrebu neustáleho presadávania a napravovania sa. Sedlo je dosť dlhé a široké, poskytuje dostatok pohodlia nie len jazdcovi ale aj prípadnej ladivnke. Po uchopení riadidiel sa človek dostáva do mierne vzpriamenej, ale pohodovej polohy, ktorá mu dáva dobrý prehľad o situácii pred ním. To čo sa deje za chrbtom vieš dobre posúdiť v nižších a stredných otáčkach, pretože dovtedy vibrácie nerobia v späťákoch hmlu ako pri vytáčaní.
Pohodlie aj pre dvoch pasažierov |
Prvá tisícka na novej motorke je o zoznamovaní sa s technikou, nie prílišnom namáhaní a hlavne opatrnosti. Pred prvou garančnou prehliadkou, ktorá býva zvyčajne po prvej tisícke, je dobré ísť s motorkou tzv. na pol plynu, prípadne aj menej, aby si všetky súčiastky v motore dobre sadli a prvotne sa opotrebovali. V žiadnom prípade nie flat-out, čiže "plný kotel" až po červené na každom kvalte. Presnejšie informácie o zabiehaní nového stroja by ti mal dať predajca, pretože sú pri každom bajku mierne odlišné. Ešte predtým by ti mal však odporučiť poriadne si preštudovať manuál, ktorý si k motorke vyfasoval a zoznámiť ťa so základnými nastaveniami a kontrolovaním jednotlivých súčastí motorky. V prvom rade je dôležitá hladina oleja, ktorý je základom pri zabiehaní a potom záležitosti ako napínanie reťaze, jej mazanie, kontrola tlaku v pneu, brzdných platničiek a pod.
S hondičku sme prvé kilometre jazdili v Trnave a jej okolí na úplne pohodových rýchlostiach - 70-80km/h pri častej zmene záťaže, radení a pod. Ideálne podmienky na zábeh malej motorky sú v meste, kedy jazdec nemá veľmi možnosť prekročiť vyššiu rýchlosť a taktiež musí často radiť, zmena záťaže je na každých pár sto metroch. Ďalšie kiláky do spomínanej tisícky boli v trošku rýchlejšom tempe, ale stále nie plný plyn. O tom môže byť reč až po garančke.
Na prvej garančke sa kontroluje nasledovné: ventily, brzdy, spojka, matice a upínacie prvky a ložiská hlavy riadenia. Mení sa motorový olej. Zaujímavé je, že CBFka nemá klasický olejový filer, ale vstavaný odstredivý filter, ktorý treba prečistiť každých 12 000 km. Vzduchový filter sa mení každých 16 000 km. Celkový servisný interval je ako pri skútroch, teda každých 4000 km. Pri garančnej prehliadke je servisná práca vykonaná zadarmo, platí sa iba za materiál, v tomto prípade teda iba olej (necelý liter, pričom cena zavisí od dílera).
Prvá myšlienka, ktorá človeku prebehne hlavou, po naštartovaní pravdepodobne bude: "Už je to naštartované?" Dvojventilový vzduchom chladený motor je veľmi podobný osvedčenému agregátu z o starších modelov XR125L alebo CG 125 a je naozaj tichučký. Oproti predchodcom je v súčasnosti vybavený vstrekovačkou PGM-FI a trojcestným katalyzátorom. Maximálny výkon ti asi oči nevyrazí. Bodaj by áno, hodnota 8,3 kilowatt (čosi cez 11 koní) pri 8000 ot/min vyzerá ako z lepšieho elektromotora. Priebeh krútiaceho momentu je ale rozložený veľmi rozumne, najviac ho pocítiš približne pri šiestich tisícoch, kde sa papierovo pohybuje na úrovni 11,2 Nm a v rámci možností to ako tak zvláda aj so spolujazdcom. Tu má navrch aj oproti drahšej CBRke, ktorá síce má vyšší výkon, ale krútiak v strednej oblasti otáčok nepozná.
Dobrá pružnosť motora spolu so sprevodovaním vyniká predovšetkým v mestskej premávke pri kľučkovaní medzi plechovkami, rýchlymi štartami zo semafórov a iných stop-and-go prekážkach. Tu sa prejavuje aj jeho kultivovanosť, miernymi vibráciami začína trpieť až vo vyšších otáčkach. Pocítiš ich najmä v stupačkách a čiastočne aj v sedle. Nie je to ale nič neznesiteľné. Pri medzimestskom presune rozhodne nebudeš najpomalším vozidlom na ceste, ale každé predbiehanie v rýchlostiach nad 80 km/h si musíš rozmyslieť a dobre odhadnúť. S týmto súvisí aj téma diaľničných presunov. Skúsiť to môžeš, praktizovať rozhodne neodporúčam. Budeš trpieť ty, motorka a v najlepšom prípade ťa nikto nezloží k zemi, ale toto nie je dobré riskovať.
Za cenu 2150,- € nečakaj lietadlové vybavenie kokpitu. Tu ťa privíta prehľadná jednoduchá palubovka s analógovým tachometrom a palivomerom. Denné počítadlo kilometrov v ponuke našťastie zostalo aj s kontrolkami pre smerovky, diaľkové svetlá, neutrál a olej. Klasický otáčkomer budeš hľadať márne, ale nad kruhom tachometra nájdeš ešte linku, na ktorej sú vyznačené prevodové stupne, ktoré by mali zodpovedať jednotlivým rýchlostiam. Pri zábehu si neviem predstaviť, že by som jazdil podľa niečoho takého, pretože v tomto prípade sú zobrazené hodnoty asi najkrajnejšími možnými. Tu je lepšie riadiť sa klasickým radením podľa sluchu a citu.
Nízka cena sa prejavila napríklad na výbave kokpitu |
Stále netreba zabúdať, že jazdíme na 125 kubíkoch a keď budem hovoriť o dynamickejšej jazde tak sa pohybujeme v rýchlostiach do 110 km/h a nie jogurtových číslach. Pri pohľade na pneumatiky značky TVS TYRES asi nebudeš sršať nadšením, ale pri jazde ťa veľmi milo prekvapia. Pri zábehu som si netrúfol ani len pomyslieť na náklon väčší ako 10°, ale s postupným "ošahávaním" som hranicu náklonov posúval čoraz ďalej. Ideálny tréning, bohužiaľ len ľavotočivých zákrut, máš na každom kruháči trošku väčších rozmerov. Zistíš, že zákruta sa dá vychutnať aj na motardový štýl, ale užívať si to môžeš aj snahou škrtnúť koleno o zem. Tu je limitujúci výkon, ktorý by dokázal potiahnuť mašinku trošku lepšie v najväčšom náklone. Inak sa tie kaučuky z Indie dajú obrúsiť pekne od okraja po okraj a životnosť bude pravdepodobne atakovať dĺžku života motorky :-).
Jedno z najväčších obrázkových sklamaní je pravdepodobne použitie zadnej bubnovej brzdy. Väčšina z nás, čo sme odrastali na českej alebo východonemeckej produkcii minulého tisícročia, sa pri pohľade na zadné koleso pocitom nechceného neúčinného ABSka nevyhne. Už sa začínam asi opakovať, ale tá bubnová potvora s priemerom 130mm naozaj brzdí. Nie na piatich metroch, ale na cca 140 kíl aj s náplňami to stačí. Jej účinok sa dá dobre dávkovať a zakusne sa len keď ju lepšie pristupíš.
Predná brzda pochádza z modelu CBR 125R ale má menší priemer - 240mm (CBR125R - 276mm) a k jej účinnosti nemám výhrady, rovnako dávkovanie je pre začiatočníka dostatočne predvidateľné. Pri vyššej teplote a zahriatí pneu máš šancu postaviť to na predné. Pekné šesťlúčové liate kolesá vyzerajú takmer rovnako ako na eRke, ale prešli drobnými zmenami.
Prepletanie sa v dopravnej špičke som si neužíval asi na ničom tak ako práve na CBFke. Aby som presvedčil aj najväčších odporcov, stačí ak si spravia na kúsku voľnej cesty prekážkovú dráhu z prerušovanej čiary a začnú kľučkovať. Predná vidlica je možno trošku mäkšia ako by mala byť, ale 16 roční paholci nebudú vážiť 85 a viac kilov. Pri normálnom brzdení sa potápa primerane, pri razantnom zatiahnutí brzdovej páčky ide na doraz. Naopak zadné tlmiče sú dimenzované na obsadenie minimálne dvomi vychudnutými Indami, ale dajú sa ako-tak prispôsobiť.
Vo všeobecnosti si myslím, že motorky sú na to, aby sa na nich jazdilo všade kam sa len dá. Keď chceš CBFku využívať dennodenne na dochádzanie do školy, práce, za frajerkou alebo len tak od kofolky ku kofolke, často sa ti stane, že potrebuješ zo sebou zobrať nejakú drobnosť. V tomto prípade máš šancu uspieť a uložiť si potrebné pakšamenty pod spolujazdcovu časť deleného sedla. Honda už popracovala aj na ďalších doplnkoch, medzi ktorými nájdeš dva originálne kufre aj s nosičom a taktiež vyšší štít.
Pri bežnom jazdení sa doterajšia spotreba paliva pohybovala mierne nad úrovňou sľubovanou výrobcom cca 2,1 - 3,2 litra na stovku. Pri ostrej jazde s menším nákladom sa nám vyšplhala až na 3,7 litra, naopak pri poprdkávaní krajinkou sa dostaneš na babetových 1,7 litríka a to už je iný luxus.
Najvážnejším konkurentom CBFky bude pravdepodobne Yamaha YBR125 s cenou 2 199,- €, pre porovnanie sa môžeš poobzerať po motorkách ako napríklad Keeway Speed, Yuki 125 RS alebo 125 CSR, Rieju RS2 125 NKD, Kymco Pulsar 125 alebo Quannon Naked, ktoré sú v podobnej cenovej hladine, ale ide skôr o úplne naháče.
Veľmi reálne si viem predstaviť, že by som mal 16 rokov, hotový vodičák skupiny A125 a hľadal by som svoju prvú vysnívanú motorku. Probém je v tom, že takýto fagan nemá veľmi možnosť zarobiť si dostatok peňazí, aby si motorku kúpil sám. Cena na hranici 2000,- € presvedčí viacerých investovať do japonskej značky (aj keď indickej výroby) a neriskovať čínsku kvalitu rôznych veľkoproducentov.
Sám som veľmi zvedavý ako tento náš "friendly bike" obstojí v hodnení po 10 000 kilákoch na tachometri. Môžeš sa ešte tešiť na článok zo zaujímavej cesty a spomínaný názor jazdkyne, pre ktorú je tá motorka predurčená.
Cena, dospelý vzhľad, spotreba, priebeh výkonu | Chudobnejší kokptit (chýbajúci otáčkomer, hodiny), absencia nosiča |
CBF-ku preberám v srdci Slovenska v nádhernej Banskej Štiavnici a zoznamujeme sa na miestnych zákrutách. Ako prvé ma napadlo, že by to malo mať kontrolku "pozor beží motor", lebo na voľnobeh ho takmer nepočuť. Hneď naša prvá spoločná cesta vedie na ďaleký východ a ani CBF tak nebola ukrátená o krásy Košíc. Aj mňa samého prekvapila, lebo to, čo som dostal, bolo viac ako som očakával. Do Košíc som sa odviezol pohodlne a v rámci možností aj relatívne rýchlo.
Tu si dovolím zacitovať Pilgrim-a, ktorý mal CBF tiež zapožičanú na výlet klubu 125 - "CBF môže kritizovať iba ten, kto sa na nej neodviezol". Je to naozaj tak, hlavne ak sa na to pozrieme, že čo za tie peniaze dostaneme. Poctivú Hondu, pracanta na každý deň, skvelá spotreba a s tým spojený dojazd, pohodlné sedlo... Ale poďme na to pekne poporiadku.
Dlhé trasy nie sú žiadny problém, ale CBF treba zobrať mimo hlavných ciest. Podvozok, aj keď s mäkším predkom, si poradí aj s menej kvalitným asfaltom. Dynamika postačuje na svižnú jazdu medzi 80 - 110 kmh za predpokladu, že ťa nič nebrzdí. Preto si to na vedľajších cestičkách užiješ oveľa viac. Nemusíš totiž riešiť neustále predbiehanie kamiónov a uhýbanie sa rýchlikom s xenónami, ktorých sú naše cesty plné.
Úplne iný svet som však objavil s CBF v meste, kde je to skvelé veľmi mrštné a obratné vozítko. Dospelácke kolesá nie sú tak citlivé na nerovnosti ako na skútroch, v meste však chýbajú odkladacie priestory na každodenné potreby alebo nákup. Po motorickej stránke som v meste objavil pekný hladký záťah aj v nižších otáčkach, ktorý umožňuje radiť skôr a len tak si krujzovať v rámci povolenej päťdesiatky. Kritizovať nehodlám ani brzdy, pretože vzhľadom na určenie stroja bohate dostačujú.
Z pohľadu začiatočníka je CBF skvelá voľba pre toho, kto sa chce učiť jazdiť na motorke a preto mu nevyhovuje skúter. Na CBF sa dá všetko čo na veľkých strojoch, získať základné návyky, radenie rýchlostí, náklony. Pneu, ktoré tam sú od výroby, mi nijako neprekážali a dokázal som s nimi jazdiť bez výhrad. Prešiel som aj slušnú porciu kilákov v daždi a bez problémov. Voda však v daždi smeruje rovno na nohy jazdca. Prístrojovka však pôsobí trošku chudobnejším dojmom a začiatočníkom by sa určite hodil otáčkomer, aspoň kým sa naučia radiť podľa zvuku.
skvelá cena, priateľský motor, nízke náklady a spotreba, dizajn, ktorý sa ponáša na väčšie CBF sestry | mechanická prístrojovka, chýba otáčkomer a hodiny, mäkšia predná vidla, nosič batožiny by sa hodil :-) |
Text: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia, Foto: Cacao.
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CBF 125 |
Rok: | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 11.29 k (8.30 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.2 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 9,2 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58 x 47,2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (2V) |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 115 mm |
Zdvih vzadu: | 87 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-17M/C |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 128 kg |
Výška sedla: | 792 mm |
Rázvor: | 1270 mm |
Dĺžka: | 1955 mm |
Šírka: | 760 mm |
Výška: | 1100 mm |
Svetlá výška: | 173 mm |
Objem nádrže: | 13 l |
Pridané: 27.05.2009 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 22238 | Včera: 246637