Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.09.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 14751 [Testy a predstavenia - Test]
Jeden pekný slnečný víkend sa nám konečne po daždivých dňoch podarilo dostať na kilometer uzatvorenej zábavnej dráhy v Dunajskej strede. O čo sme sa pokúšali si môžete prečítať po kliknutí na nadpis.
Predposledný augustový víkend sa mi do pamäti vpísal z dvoch dôvodov. Sobotu som strávil spolu s Mikulcom na motokárovej trati na dvoch strojoch - Kawasaki Versys a Z1000. To bola tá krajšia stránka. Po návrate domov som čítal už len nekrológy.
Tieto odstavce píšem pootĺkaný z blbého pádu na bicykli a som rád, že nemám nič zlomené. Nechcem vedieť, čo by sa stalo, ak by som takto vymýšľal na motorke v bežnej premávke. Každý z redakcie sme už pocítili tvrdosť asfaltu, zvodidla alebo šotoliny, či off-roadovej trate. Bububu o jazdení medzi plechovkami, cyklistami a chodcami teda robiť nebudem. To si musí každý dať v hlave do poriadku sám. Pokúsil by som sa v krátkosti vyzdvihnúť výhody, ktoré človeku prináša jazdenie na okruhu.
Ak sa už teda vyberiete na nejaký uzatvorený okruh "po osi" alebo dopravíte svojho tátoša na plechovke, idete jazdiť len s motorkármi a nikým iným. Dovoz moto na aute je z môjho pohľadu vhodnejší - môžete sa odviezť viacerí, je to menej únavné, môžete zobrať viac potrebných vecí a keď už sa zadarí (pádom), tak sa máte ako dostať domov.
Uzatvorená trať vám ponúka oveľa viac bezpečnosti pri hľadaní hraníc svojho stroja a tela. Únikové zóny a kvalitný povrch sú prvým predpokladom, aby ste zlepšili svoju jazdu a posúvali sa ďalej. Ak sa vám nepodarí nejaký manéver na okruhu, je to nebezpečné, ale takmer vždy máte niekoľko možností, ako riešiť vzniknutú situáciu relatívne bezpečne. Ak svoje jazdné schopnosti posúvate ďalej v premávke, tak vás jedna chyba môže stáť život (niekedy nielen váš). Chyby ostatných bývajú tiež... Na trati vás to môže postretnúť taktiež, boli by sme naivní, ak by sme si mysleli opak.
V prípade pádu vás ale nečaká x-krát pokrivené hrdzavé zvodidlo, strom alebo oproti idúca plechovka. Ak nezastavíte ešte na asfalte, smerujete buď do trávnatej alebo štrkovej zóny, v prípade motardových (motokárových) okruhov do pneumatík. Takýto pád sa končí v najlepšom prípade pár škrabancami na motorke a oblečení a pokračujete ďalej. Zlomená ruka, noha, zápästie alebo kľúčna kosť sú ďalší level, kedy je dobré sa nad sebou opäť zamyslieť, aby to nepokračovalo ďalej.
Veľa zbytočných chýb vzniká oplašenosťou a nesústredením sa na jazdu, resp. prílišným nadšením z niečoho nového. Preto je dobré po príchode na dané miesto venovať pár chvíľ aspoň krátkej rozcvičke. Okrem toho, že si zahrejete telo a ponaťahujete svalstvo, mali by ste sa začať sústrediť na jazdu a nemyslieť na frajerku, prácu, alebo večernú chlastačku. Úplne ideálna je dlhšia rozcvička, pri ktorej si natiahnete nielen svaly používané pri jazde na motorke, ale kompletne celé telo. Môže sa vám to zísť najmä v prípade pádu a môžete takto predísť (aj keď len menšej) ujme na zdraví. Pomaly môžeme zohrievať aj motorku.
Ak ste na danom okruhu nikdy neboli, jedna z najdôležitejších vecí je naučiť sa ho. Keď si chcete užiť zábavu na plno, venujte tomuto dostatok pozornosti. Pretekári spoznávajú každý meter trate, po ktorej jazdia, aby dosiahli maximum. Kolo od kola budete jazdiť rýchlejšie a tým sa zohrejú vaše pneumatiky na potrebnú teplotu. Prevádzková teplota turistických pneu sa od športových alebo okruhových rapídne líši. O tom sme sa presvedčili aj na našich strojoch.
Prevetrať túto univerzálnu mašinku na motokárovom/motardovom okruhu som chcel už dávno. Konečne som sa k tomu dostal. Sedlo je vo výške 845mm, čo vzbudzuje pri naklápaní rešpekt. Riadidlá chceli byť pôvodne motardové, ale na poslednú chvíľu ich niekto viac poohýbal. Pozícia nôh je turisticky-motardová. Univerzálna jazdecká pozícia na trati? Hmm. Poďme na to!
Túto trať mám najazdenú v oboch smeroch, takže sa plne venujem stroju už od začiatku. Turistické sériové pneu Dunlop D221 vyzerajú všelijako, len nie dobre (na okruh). Na ceste boli v pohode, čo to spraví s Versysom tu?
Prvé kolá sú mierne rozpačité. Neviem, či zákruty prechádzať motardovým štýlom nohou dopredu bez vysadania, alebo so zadkom mimo sedla a vystrčeným kolenom. Nakoniec sa rozhodujem pre druhý menovaný a tomu zodpovedá aj stopa s nadchádzaním si do zákrut a nie "otáčaním sa okolo nohy".
Dojem extrémne vysokej motorky spôsobuje okrem vyššieho sedla aj turistický štít. Versys bol veľmi hravý na bežných cestách a inak tomu nie je ani tu. Zákruty rôznych polomerov mu nerobia problémy. Kto jazdí s kolenom von na športovejšom stroji, musí si zvyknúť na vzpriamenejšiu pozíciu s rukami hore. V zákrutách cítiť, že ťažisko motorky je nízko a netreba ju do ničoho nútiť. Zo slidra začína ubúdať po niekoľkých kolách. Postupne vysadám menej a o asfalt škrtajú aj stupačky. Pneu majú ideálnu teplotu a jazda začína byť pasiou. Postupne ako "tlačím na pílu", sa pravdepodobne dostáva teplota pneumatík na vyššiu hodnotu, aká im vyhovuje a v zákrutách pod plynom trošku uteká zadok. Ďalej šťastie nechcem pokúšať.
Charakteristika dvojvalcového motoru je na takúto trať priam ideálna pre začínajúcich a mierne pokročilých jazdcov. Zábavu si tu užijete aj na iných strojoch, ale na 650-tke s lineárnym nástupom výkonu nemusíte mať "milimetrové" pravé zápästie a báť sa, že kvôli prílišnému výkonu vám ustrelí zadok.
Versys ma milo prekvapil na výjazdoch z pomalších zákrut, ktoré sa jazdili na dvojke. Keď mu jazdec poriadne "zakalí", predok sa na chvíľku ocitne "v lufte" a môžete si užívať skvelý pocit. 64 koní na veľkom okruhu nikoho neohromí, na motardovej trati si však užijete zábavy neúrekom.Otáčkové spektrum je dosť široké na to, aby ste nemuseli veľa kvaltovať, ale je fajn, ak sa ručička aspoň párkrát dotkne červených čísel.
Kombinácia predenej USD vidlice a zadného centrálu pôsobí vyvážene na cestách. Sériové nastavenie bolo na ostrejšie jazdenie príliš mäkké. S ohľadom na cenu a zameranie stroja obstálo celkom dobre. Pri prudkom brzdení sa ukážu veľké zdvihy biku a vidlica nepôsobí najistejšie vo väčšom náklne v zákrutách s nerovnosťami. S pohupovaním treba rátať aj v rýchlych preklápačkách - zadná pružiaca a tlmiaca jednotka nepochádza z dielne Ohlins... Vyriešiť by to mohli tvrdšie a lepšie nastaviteľné pružiny alebo komplet "vnútra" vidlice a tlmiča. To už sa ale bavíme o investíciách v stovkách eur. Na začiatok je dobré nájsť správne nastavenie sériovky a až potom začať špekulovať.
Dostávame sa k najslabšiemu bodu. Všetky tri modely Kawasaki s týmto motorom (ER-6f/n a Versys) ma sklamali výkonom bŕzd. V premávke si jazdec zvykne na silnejšie stláčanie páčky, ale na okruhu sa s tým vyrovnáva ťažšie. Naviac po ostrejšej 20-minútovke začínajú aj vädnúť. Riešením je výmena gumených hadíc za pancier a osadenie kvalitnejších platničiek. Jazdecká pozícia dá jazdcovi zabrať pri častom prudkom brzdení.
nízke ťažisko, ľahká ovládateľnosť, dobrý motor | slabé brzdy, sériové pneu |
Vždy, keď sa mi dostane Versys na pár hodín pod prdel, testujem, čo sa s ním dá a čo nie. Pezinská baba bola veľká zábava a pohoda. Preblafkol som ju len tak na jeden lusk. Cesta domov popod kopce smerom na Rozkošník (Rohožník) a Súložnicu (Sološnica) - som si to užíval na toľko, že som začal zvažovať kúpu ďalšej moto. Musí to byť ale takýto univerzál. A keď toto má byť univerzál, tak musí zvládnuť skoro to isté ako môj Defender. Takže cestou z práce skúšam prejsť po štrkovke za mestom, tam to struhnem do lesa smerom na motokrosovú trať. Zatiaľ si to Versys užíval tak ako ja. V lese sme ale narazili na mierne rozmočený terén, sem tam kaluže a nánosy blata. Bohužiaľ nás trošku limitujú pneumatiky, tak strácame rýchlosť, ale radosť z jazdy tu je stále. Cez naplavený piesok prefrčíme pod plnou dvojkou priamo na trať. Tá je obschnutá, ale spomínané cestné gumky nedovolia skoro nič. Doma, keď ho umývam, mi hlavou prelietavajú myšlienky o tom, ako by sa správal Versys s enduro kolesami a terénejšími gumkami . Medzi tým sa už ale teším do Dunajskej na motardový okruh.
Konečne je tu ten deň, keď Versysa budem mať prevetraného skoro všade. Ešte mi bude chýbať diaľková turistika. Ale poďme späť na okruh. Posed je stále a furt perfektný - dostatočne pohodlný. Trochu mi vadí prídavný deflektor, ktorý v najvyššej polohe, pri rýchlostiach nad 120 km/h rozvibruje prilbu tak dokonalo, že sa mi rozostruje pohľad. O polohu nižšie je to omnoho lepšie.
Na okruhu som to musel dať úplne najnižšie. Aj tak mi tam ale trochu prekážalo vysoké plexi, ktoré ešte znásobuje pocit hlbokého náklonu. Cacao pred jazdou hustí pneumatiky (podľa nálepky na kývačke) na pre mňa nepochopiteľných 2,5 atmosféry. Dobre, pre pokoj v jeho duši sa idem zviesť aj na tom. Pár kôl a motorka začína v náklonoch odskakovať ako na štupľoch. Okamžite mierim do depa a odpúšťam na rozumnejší 2,2. Ďalšia jazda je omnoho istejšia. Pneu sa nezohrievajú príliš rýchlo, ale ak tomu nakladáte, postupne sa začnú aj s brzdami prihlasovať s prichádzajúcou únavou.
Čo je toto za motorku? Sedí sa na nej skoro najpohodlnejšie z toho, na čom som doteraz sedel . Porovnávať to s transkontinentálnymi krížnikmi nebudeme, ale superšporty, naháče či čopre, zatiaľ sa na toto nič nechytá. No a tu na okruhu je to niečo neskutočné. Dá sa jazdiť na pol riti s kolenom na zemi, ale aj bez zmeny polohy zadnice s vystrčenou nohou. Druhý spomínaný štýl sa mi páčil omnoho viac a aj som si to viac užíval, aj keď s kolenom na zemi som bol o niečo rýchlejší. Lenže to bolo na úkor zábavy a ešte som musel byť natiahnutý ako na škripci.
Motor neponúka neskutočnú a nezvládnuteľnú porciu výkonu, ale priam ideálnych 64 kobýl a bez starostí mu môžete zakaliť plný kotol. Zákruty okolo nohy beriem na dvojke a neskôr na jednotke. Výjazdy po zadnom nie sú také vzácne ako na dvojke. Motor je v druhej polovici otáčkomera omnoho zábavnejší ako v tej prvej do 5500 otáčok. Rýchlosti tam padajú skoro samé, spojka ide ľahúčko a na najdlhšej rovinke si to spídujete tesne pod stodvadsať. Takže motorka nestráca ani v pomalých ale ani v rýchlych prejazdoch. Kľudne som tam niektorým motardom ukázal prdelku mojej Káwušky.
Ako sa ukázalo už na prejazdoch cez štrkové a poľné výmoľové cesty, tak aj tu sa ukazuje predná vidlica skôr pohodlnejšia ako športová. Je nastavená na všetko, ale pri týchto dvoch terénoch je to skôr nevýhoda. Pri prudkom brzdení z „maximálky“ sa ponára rýchlo na doraz a to nie je vôbec dobré, zvlášť keď ešte v náklone trochu pribrzďujem a po pustení páčky brzdy sa mierne motorka zavlní. Postupne ju viac a viac pred zákrutou nechám učupiť pomocou zadnej, ktorú sem tam dávam do šmyku a tak si motorku mierne nachystám do nájazdu.
Brzdy, brzdy... Nie sú zlé, ale predsa na nakladačku na okruhu to nie je to pravé kakaové. Tak ako gumy aj brzdy po dlhšom šantení začnú strácať kondičku a pomaly začínajú vädnúť. Pancierovky by tam išli okamžite a možno aj iné doštičky. To že som musel brzdiť dvomi prstami, mi až taký problém nerobilo, ako toto vädnutie.
motor, ovládateľnost, pocit z jazdy | brzdy a podvozok |
26.08.2010 - Juraj Odin Klačko Čitatelia: 29765 [Testy a predstavenia - Test]
V tejto sezóne Versys oficiálne brázdi cesty už štvrtý rok. Jeho druhá, o detské choroby očistená, verzia nám padla do rúk na začiatku sezóny a my ju vždy večer len s ťažkým srdcom nechávame v garáži snívať sny spravodlivých.
28.06.2010 - Cacao Čitatelia: 13241 [Testy a predstavenia - Test]
Ešte pred časom bolo pre veľa jazdcov takmer nereálne kúpiť si "fungláča". Našťastie sa ceny pohybujú rozumnejším smerom, a tak si viacerí môžeme dovoliť kúpu úplne nového stroja. Pokúsime sa aplikovať naše skúsenosti na celosezónneho spoločníka, Kawasaki Versys.
13.05.2010 - Cacao Čitatelia: 14769 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Posledný aprílový deň sme si od dovozcu Kawasaki prebrali nového spoločníka na túto sezónu, aby sme preverili jeho kvality zo všetkých strán. Začíname.
Príplatok ABS | 600 EUR |
Nálepka na nádrž | 28.40 EUR |
Cena LSL padakov | 59,95 EUR sada + 49,95 EUR štuple |
Páčka brzdy | 57,62 EUR |
Spätné zrkadlo | 62,90 EUR |
Stupačka (Komplet aj s pružinou a čapom) | 84,58 EUR |
Smerovka | 34,02 EUR |
Svetlomet | 285,40 EUR |
Brzdový pedál | 41,82 EUR |
Bočný plast na nádrži | 135,03 EUR |
Radiaca páčka | 61,28 EUR |
Spojková páčka | 21,14 EUR |
Predný blatník | 141,11 EUR |
Text: Cacao, Milan Mikulík - Mikulec
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Kawasaki |
Model: | Versys |
Rok: | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2010 |
Kategória: | Cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 649 ccm |
Max. výkon: | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 61 Nm / 6800 ot. |
Kompresný pomer: | 10.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 83 x 60 |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 145 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 160/60ZR17M/C (69W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg |
Výška sedla: | 845 mm |
Rázvor: | 1415 mm |
Dĺžka: | 2125 mm |
Šírka: | 840 mm |
Výška: | 1315 mm |
Svetlá výška: | 180 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 339 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | za príplatok |
Poznámka: | |
Poznámka: | 7.495,- € (bez ABS) k 1.8.2010 |
Pridané: 14.09.2010 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 64638 | Včera: 226619