Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Jazdenie na biku s nulou na tachometri - prvá tisícka na Versyse

 Zdieľať

Pridané: 28.06.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 13281 [Testy a predstavenia - Test]

Ešte pred časom bolo pre veľa jazdcov takmer nereálne kúpiť si "fungláča". Našťastie sa ceny pohybujú rozumnejším smerom, a tak si viacerí môžeme dovoliť kúpu úplne nového stroja. Pokúsime sa aplikovať naše skúsenosti na celosezónneho spoločníka, Kawasaki Versys.

Seriál článkov - Celosezónny test - Kawasaki Versys 2010:

Jedno z prvých odporúčaní predajcu pri kúpe nového stroja je, aby ste si poriadne preštudovali užívateľský manuál. Mnoho ľudí berie manuál do rúk až vtedy, keď zlyhajú všetky ostatné možnosti. Opačným postupom však môžete predísť zbytočným otázkam a strácaniu času.

Základné zoznámenie sa s motocyklom

Táto časť sa netýka len majiteľov nových motocyklov zo showroom-ov, ale mali by sa ňou zaoberať aj majitelia "staro-nových" strojov. Keď sa dáte na listovanie manuálu, medzi prvými krokmi by malo byť popísanie jednotlivých častí motocykla. Netreba sa manuál učiť naspamäť, nachádza sa v ňom veľa informácií, s ktorými ste sa určite stretli. Na druhej strane je dobré, aby ste si ho prečítali pozorne, pretože sú tu detaily týkajúce sa práve vášho biku.

 Kawasaki Versys

Pre mnohých budú nasledujúce riadky zbytočné, ale môžu byť užitočné úplným začiatočníkom. Skôr ako vyrazíte na svoju prvú jazdu, je dobré "ošahať" si motorku "na sucho". Sadnite si na svojho nového tátoša v kľude a strávte pár minút spoznávaním, kde sa nachádzajú dôležité kontrolky na prístrojovke, (ak máte) nastavte si palubný počítač, mrknite na otáčkomer, pokiaľ môžete vytáčať nezabehnutý motor, kde sú jednotlivé ovládacie prvky a ako sa s nimi manipuluje. Dôležitou časťou je aj prispôsobenie si páčiek brzdy a spojky podľa dĺžky prstov, ale aj nastavenie ich sklonu. Z výroby dostanete sériové nastavenie, ktoré nevyhovuje každému. Poslednou vecou je nastavenie späťákov a kontrola hladiny oleja. Aj keď tá by mala byť skontrolovaná spolu s tlakom v pneumatikách a všetkým ostatným pri kúpe.

Z našich skúseností sme sa pri novom Versyse rozhodli pre dve základné úpravy: nastavenie sklonu páčok a nalepenie ochrannej nálepky na nádrž, aby sme ju nepoškodili na prvom kilometri zipsom bundy. Taktiež nezabudnite pozrieť, či má bike pod sedlom povinnú výbavu v podobe motolekárničky. Už stačí len natankovať a môžeme vyraziť.

Prečo je nutný zábeh?

Aj keď sa všetky diely motorov v súčasnosti vyrábajú s presnosťou na niekoľko desatinných miest, nemajú po zmontovaní potrebné prevádzkové vôle a drsnosti povrchu. Ľudovo povedané, potrebujú si "sadnúť". Podľa značky sa môže líšiť aj motorový olej, ktorý je naliaty vo výrobe, od prevádzkového oleja. Toto platí v prípade Versysa, keď vo výrobe nalievajú minerálny olej a následne sa používa polosyntetický 10W-40, ktorý vyhovuje našim klimatickým podmienkam.

Manuál Kawy uvádza prvých 1600 km (1000 míľ) ako zábehový interval. Počas 0-800 km by ste nemali motor vytáčať nad 4000 ot/min a do 1600 km neprekročiť šestku na otáčkomeri. Taktiež výrobca odporúča nechať motor zahriať cca 2-3 minúty pred jazdou a zbytočne ho nevytáčať pri zaradenom neutráli. Myslím si, že každý, kto má len trochu rád svoj stroj, sa k nemu podobne správa nielen počas zábehu (najmä zahriatie motora). Z hľadiska výmeny oleja je najdôležitejšia výmena po prvej najazdenej tisícke. Tento olej nebude vyzerať ako niekedy dávno po zábehu Škody 105, ale čistý taktiež rozhodne nebude.

Samotné jazdenie

 Kawasaki Versys

Úplne prvým kilometrom predchádzalo dostatočné zahriatie motora, aby sa olej dostal na všetky potrebné miesta. S rastúcim počtom kilometrov sme zahrievanie na voľnobehu skracovali a pridávali k nemu ľahkú jazdu v nižších otáčkach s miernym zaťažením. Treba ale dávať pozor aj na zbytočné podtáčanie, pri ktorom trpí napríklad reťaz, aby nedochádzalo k tzv. "cukaniu". Pri tomto jazdeckom štýle nám vyhovoval relatívne dlhý chod plynovej rukoväte, ktorý zabezpečoval jemnejšie zaobchádzanie. Pochvaľovať si ho budú aj začiatočníci, ktorých motorka nezaskočí nástupom výkonu.
Na nasledujúcom grafe môžete vidieť priebeh výkonu a krútiaceho momentu v dvoch situáciách. Červená krivka je pre "plný plyn", kedy dosahuje motor výkon 65 koní. Druhá krivka by sa mala približovať viac reálnemu využitiu. Rukoväť sme otáčali približne len do polovice a maximálny výkon v takomto prípade bol cca 52 koní. Zaujímavé je, že do cca 5500 otáčok nemá zmysel vyklbovať si pravé zápästie, pretože priebeh výkonu je takmer rovnaký ako v prvom prípade.

V prvých kilometroch, keď si zvykáte na stroj, pamätajte aj na správnu jazdeckú pozíciu. Viacerí ste sa o základoch mohli dozvedieť na kurzoch Matúša Podstrelenca v motoškole alebo v našej sekcii Bezpečnosť. Ja len zhrniem pár základných rád. Motorka je stroj, ktorý by vám mal spôsobovať najmä potešenie, preto je dobré sedieť uvoľnene a pohodlne (kategórie CCC a jogurty sú o niečom inom). Taktiež sa nezaoberáme okruhovou jazdou, ale bežnou premávkou. Mnohí jazdci spojkujú celou rukou a v krízovej situácii tak zvyšujú riziko, že sa im zošmykne ruka z riadidiel. Ak však stláčame spojku len dvomi prstami - ukazovákom a prostredníkom, máme bike lepšie pod kontrolou a tiež máme na spojke lepší cit. Versys má v tomto prípade výhodu, že umožňuje nastaviť aj vzdialenosť spojkovej páčky od gripu. Ďalšou chybou, ktorá vyplýva z pohodlného posedu je nevhodné držanie nôh na stupačkách. Veľa jazdcov má nohy zavesené za opätok a v krízovke tak strácajú kontakt s motocyklom, pretože najväčšiu citlivosť má ľudská šlapa v mäsitej časti nohy za prstami. Na nasledujúcich fotkách sú zobrazené správne polohy rúk a nôh.


Pri zábehu treba pamätať na to, že dosahované rýchlosti a agilnosť motorky sú do istej miery obmedzené a podľa toho si vyberajte aj cesty. Na diaľnice a vyššie rýchlosti zabudnite. S Versysom sme sa preto zo začiatku potulovali po cestách druhej a tretej triedy, kde sa do zábehu dostala aj prevodovka a zlepšil sa výkon bŕzd. Od tých nemožno v spočiatku čakať bravúrnu ovládateľnosť a účinok, ale časom sa na Kawe zlepšili neporovnateľne. Nové pneumatiky si tiež vyžadujú postupné zväčšovanie náklonu, aby sa konzervačná vrstva odtraňovala postupne, pretože zvykne byť dosť šmykľavá a pneu nemajú potrebnú priľnavosť.

A tu som sa prvýkrát cítil obmedzený podmienkami zábehu. Versys je aj napriek svojej vysokej postave veľmi hravý stroj. Do zákrut sa pýta neskutočne, preklápačky mu nerobia absolútne žiadny problém. Ak si však chcete zábavnú jazdu vychutnať, potrebujete aj slobodu na plynovej rukoväti. So súčasným stavom kilometrov som tu našiel jedno veľké STOP s odkazom "Skús šťastie v meste."

Mestská prepletačka v štýle Jungle Boogie

Kým sa dostaneme k metallovej paľbe kapely Metallica a brúseniu stupačiek, spomínam si na soundtrack k filmu Pulp Fiction a skupinu Kool & The Gang so songom Jungle Boogie. S touto melódiou v hlave môžete vstúpiť do ktoréhokoľkvek zapchatého mesta a úsmev z tváre vám nezoberie nikto. V sériovom sedle Versysa ste 845 mm nad asfaltom a máte veľmi dobrý prehľad o situácii pred sebou. Uvoľnená jazdecká pozícia s vyššími riadidlami vás nenechá stáť v kolóne, ale prebudí vo vás rebela a rýchlo sa preštrikujete medzi plechovkármi. Späťáky sú podľa mňa dobre umiestnené (meriam 183 cm), avšak vývojárom sa z nich ešte nepodarilo úplne odstrániť "hmlu". S bežným strojom bez obmedzení vám v meste nerobí problém poraziť väčšinu áut. Versys so "skráteným" poľom otáčkomera nie je žiadny križovatkový šprintér, skôr spoľahlivý "messenger" (ang. doručovateľ).

Určite s Kawou strávime v meste dosť času a detailnejšie sa pozrieme na všetky výhody a nedostatky na denno-denné používanie, resp. dochádzanie do práce a iné bežné záležitosti. Pri prvých kilometroch je dobré raz za čas skontrolovať previs reťaze a hlavne nezabudnúť mazať. Výrobcovia odporúčajú mazanie každých cca 300 km a čistenie po každom treťom mazaní. Ak si chcete uľahčiť starostlivosť, poobzerajte sa po niektorom z automatických mazacích zariadení. My momentálne jazdíme Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem - Úvod a montáž a Systém mazania reťaze PRO-OILER- Úvod a montáž.

Servis #1

Na prvej servisnej prehliadke tzv. garančke by mal stroj prejsť celkovou kontrolou a ako som už písal, dôležitá je najmä výmena oleja a olejového filtra. Tu je rozpis úkonov a materiálu pri servise:

  1. Výmena oleja a olejového filtra
  2. Kontrola voľnobežných otáčok a vôle plynu
  3. Kontrola palivového systému
  4. Kontrola chladiaceho systému
  5. Kontrola a nastavenie spojky
  6. Kontrola kolies a pneumatík
  7. Kontrola, nastavenie a premazanie reťaze
  8. Kontrola brzdového systému
  9. Kontrola vôle na riadení
  10. Kontrola a dotiahnutie skrutiek

Potrebný materiál:

Záver #1

Od začiatku sezóny už ubehlo relatívne dosť času a my sa stále s Versysom pravidelne nehlásime, ako sme sľúbili. Najprv nám v tom zabránili uplakané daždivé dni a keď už vykuklo slnko, Versys si musel plniť svoje predvádzacie povinnosti na rôznych dňoch otvorených dverí u dílerov Kawasaki. Teraz by nám mal zostať v redakcii na dlhšie, takže sa môžete tešiť na ďalšie články.

 Takto by sa počas zábehu jazdiť rozhodne nemalo, ale túto fotku berte ako upútavku do ďalších článkov.
Takto by sa počas zábehu jazdiť rozhodne nemalo, ale túto fotku berte ako upútavku do ďalších článkov.

Pozadie/Wallpaper

 Kawasaki Versys
 Kawasaki Versys
 Kawasaki Versys

Text: Cacao
Foto: Cacao, Milan Mikulík - mikulec

Pridané: 28.06.2010 Autor: Cacao Zdieľať

Seriál článkov - Celosezónny test - Kawasaki Versys 2010:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 129305 | Včera: 246328