Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (34)  [Verzia pre tlač] Tlač

Skúter vs. motorka - Honda CBF 125 vs. Honda SH125i

 Zdieľať

Pridané: 10.07.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 58676 [Testy a predstavenia - Test]

V kategóriách malorážiek a malých skútrov sa môže nerozhodnejší človek dostať na celkom zaujímavé rázcestie typu: skúter alebo motorka? My sme oproti sebe postavili dvoch zástupcov osminkovej veľkosti za čo najprijateľnejšie peniaze.

Či už máš 16 a hľadáš najlacnejší variant ako začať s motorkami, alebo viac rokov a chceš pre seba, prípadne manželku, kúpiť malé vozidlo do mesta, ako prvé sa musíš rozhodnúť medzi dvomi základnými možnosťami - skúter alebo motorka.

 Honda SH125i
Honda SH125i

Práve na túto otázku sme sa zamerali v našom teste a radi by sme poukázali na výhody jednej i druhej kategórie a zároveň ti predstavili dva kúsky z relatívne širokej ponuky. Segment osminkových vozidiel je čím ďalej tým plnší, my sa pokúsime porovnať Hondu CBF 125, ktorú máme na dlhodobý test (klasický redakčný test si mohol čítať prednedávnom tu) s mierne drahším skútrom tej istej značky - SH 125i.

 Honda CBF125
Honda CBF125

O čo nám ide?

Základom tohto porovnania je vyzdvihnúť najväčšie výhody jednej či druhej skupiny vozidiel a pomôcť prípadným váhavcom rozhodnúť sa pre jednu alebo druhú kategóriu. Základný rozdiel v konštrukcii celého stroja je každému jasný hneď na prvý pohľad. Postupne by sme teraz prešli jednotlivými odlišnosťami aj na konkrétnej dvojici.

Zoznámenie


CBF 125

Nechcem sa opakovať, preto základné veci o CBFke len vymenujem. Na prvý pohľad vyzerá motorka relatívne dospelo, prívetivo, poskytuje dobrú ochranu pred vetrom, dostatok pohodlia. Je fakt, že týmto modelom sa Honda najviac priblížila lacnejšej ázijskej konkurencii, zodpovedá tomu sčasti aj dizajn, no mnohých práve ten oslovil.

SH 125i

Dizajn je vec veľmi subjektívna, ale myslím si, že SHčko je stavané viac pre ženskú časť našej populácie. Keď ho sestra a frajerka zbadali, nezávisle im z úst vyšli vety: "Jééj, to je ale pekné." Určitú časť na tom zohrala jasná zelenkavá farba, ktorá chytí za srdce každú mladú žabku. Dizajnovo Honda zostáva verná svojim tvarom a zbytočne nešpekuluje. Zaujímavé je aj to, že tento model bol dizajnovaný v Taliansku, ktoré je jedným z cieľových trhov ako klasická krajina skútrov, kde sa aj vyrába.

 Otáča sa za ňou skoro každý :-)
Otáča sa za ňou skoro každý :-)

Jazda v meste

CBF 125

Mesto bolo takmer vždy parketou skútrov. V tomto súboji to CBFka nemá ľahké. Disponuje dobrým rozmiestnením riadidiel, sedla a stupačiek. Jazdec má dobrý prehľad o situácii pred sebou, sedlo je umiestnené nízko, takže problém so stabilitou pri státí a dosiahnuť na zem nebude mať problém naozaj nikto. Ďalším plusom pri ľahkej manipulácii je nízka hmotnosť, ktorá nerobí ťažkosti pri prípadnom cúvaní a otáčaní. Ako menšia nevýhoda sa v tomto prípade môže prejaviť nutnosť kvaltovania, ktoré pri častých STOP-AND-GO bude otravné.

Motoricky je motorka stavaná na nižšie rýchlosti a tomu zodpovedá aj takmer ideálne rozloženie krútiaceho momentu do nižších a stredných otáčok. Niečo cez 11 Nm ťa dokáže potiahnuť z križovatky dosť šikovne na to, aby si ukázal chrbát väčšine plechoviek. Vo dvojici už nebudeš kráľom mestskej džungle, ale do povolených 50km/h by si nemal mať vážnejšie problémy s pružnosťou agregátu.

Mestské presuny sa takmer nikdy nezaobídu bez menšej príručnej tašky, nákupu alebo nejakej drobnosti, ktorú človek potrebuje mať so sebou. Tu možno vidieť asi najväčšiu nevýhodu klasickej motorky, ktorej úložné priestory sú limitované na sadu žiaroviek a lekárničku, ktoré strčíš pod sedlo. CBFka v sérii nie je výnimkou. Šancu na vylepšenie máš po zakúpení originálnych kufrov a v ponuke neoriginálneho príslušenstva už nájdeš aj klasický držiak na topcase. Toto si však vyžaduje dodatočné náklady, ktoré motorke pridajú dosť na úžitkovej hodnote.

SH 125i

Každý z nás pozná pojem "cítiť sa ako ryba vo vode". Presne takto sa dá definovať mestské jazdenie na SHčku. Jazdecká pozícia je vzpriamená, rozhľad je o niečo lepší ako CBFke, aj keď samotné sedlo nie je vyššie, ale jazdec sedí vzpriamenejšie. Výhoda skútrov vo všeobecnosti je v tom, že ich ťažisko je vďaka nízko položenému motoru len kúsok nad zemou. Preto je prepletanie cez stojacu kolónu plechu väčším potešením na variátorom poháňanom stroji a nie na klasickom bajku. Rovnako to platí aj o zastavovaní a štartoch zo semafórov, kedy ťa na skútri žiadna spojka netrápi. Hmotnostným hendikepom netrpí asi žiadny zo súčasných nízkoobjemových skútrov, veď na 90% ide o jednoduchý rám ovešaný mohutnejšie pôsobiacimi plastami tak ako v prípade našej Hondy.

Veľkú úžitkovú hodnotu skútrov tvorí základný odkladací priestor pod sedlom. SH 125i nie je najideálnejším príkladom, ale jet prilbu a nejakú drobnosť tam dostaneš. Čo ťa poteší viac, je fakt, že topcase, ktorý môžeš vidieť aj na fotkách patrí do základnej výbavy a tým sa odkladací priestor na nákupy, pracovnú alebo školskú tašku a iné vecičky podstatne rozšíri.

Motor s objemom 125 kubíkov má papierový výkon 13 koní a krútiaci moment približne rovnaký ako CBFka, no pocitovo z tohto porovnania vychádza lepšie motor skútra. Na tejto mestskej minivýhre sa bude podieľať dobrý variátor, ktorý robí SHčko dynamickým a dosť živým.

 Kufor za príplatok z originálnej doplnkovej výbavy
Kufor za príplatok z originálnej doplnkovej výbavy

 SHčko má kufor v cene
SHčko má kufor v cene

Podvozok a brzdy

Táto kapitola si zaslúži najväčšiu pozornosť, pretože tu sa preukazujú najzásadnejšie rozdiely v jazde na skútri a klasickej motorke. Takmer všetky skútre majú prednú vidlicu uchytenú len v dolných okuliaroch ako možno vidieť na bicykloch a práve tento bod býva kameňom úrazu pri snahe o rýchlejšiu a ostrejšiu jazdu.

CBF 125

Cenový rozdiel medzi týmito dvomi súpermi sa musí niekde odzrkadliť. V prvom rade je to rozdiel v chladení motora (CBF - vzducháč, SH - vodník) a nižšia prvotná investícia do CBFky má svoju daň aj v podobe slabšej prednej vidlice. Nežiadam nastaviteľnú racingovú verziu Öhlinsu, ale mierne tvrdšie pružiny by možno vyriešili tento nedostatok. Zadná kyvná vidlica je porovnateľná s tou na skútri, čo sa týka tvrdosti a jazdných vlastností pri jazde vo dvojici.

Nielen prvotné náklady ti bude šetriť aj zadná brzda, ktorá je bubnová a tak odpadá problém s vymieňaním brzdových platničiek. Keď beriem do úvahy, že hmotnosť stroja aj s náplňami je 128 kilogramov, tak kombinácia prednej dvojpiestikovej kotúčovej brzdy Nissin(s priemerom 240mm) a zadného bubna je vhodnou voľbou pre začiatočníka. Pokročilého jazdca to pravdepodobne neoslní, ale pre takých CBFka nie je určená.

SH 125i

Prvý dojem z jazdných vlastností skútra po presadnutí z motorky je taký všelijaký a človek si na to musí chvíľu zvykať. SH 125i ma príjemne prekvapilo celkovo dosť tvrdým podvozkom v porovnaní s CBFkou. 16-palcové kolesá si lepšie poradia s povrchovými nerovnosťami ako menšie 13" alebo 14" a aj predná vidlica pôsobí veľmi isto a stopu vedie presne. Zadné koleso je zavesené na klasickej kyvnej vidlici a o pruženie sa stará dvojica komponentov. Svoju prácu si odvádzajú rovnako dobre ako predná vidlica a oproti CBFke by som povedal, že podvozok SHčka je lepšie zosúladený čo sa týka tvrdosti predných a zadných komponentov. Na druhej strane sa to odzrkadlilo aj vo vyššej cene.

Na mierne spomalenie skútra stačí ubrať plyn a motor spraví dosť veľkú časť roboty. Pri rýchlejšej jazde určite oceníš ostrejšie brzdenie. O to sa na SHčku stará dvojica kotúčových bŕzd taktiež značky Nissin - vpredu trojpiestik s priemerom kotúča 220mm a vzadu jednopiest so 130 milimetrovým kotúčom. Po zatiahnutí oboch brzdných páčok sa dá hovoriť o veľmi dobrom brzdnom účinku a do mesta prijateľnej dávkovateľnosti.

Jazdenie vs. vozenie sa

Na začiatok by bolo dobré povedať si, čo sa rozumie pod jedným a čo pod druhým pojmom. Ak mi niekto povie, že sme sa boli s kamarátmi povoziť, tak si automaticky podvedome predstavím pohodičkovú jazdu na kofolku alebo kávičku. Na druhej strane jazdenie by malo súvisieť s brúsením slidrov, preklápaním motorky z jednej zákruty do ďalšej a podobne.

Keď oproti sebe staviame skúter a bike týchto kubatúr, nebudeme mať na pneumatikách žmolky ako po okruhovom bláznení, ale rozdiel je v aktívnom, resp. pasívnom prístupe k samotnej jazde. Niekto si kúpi vozdilo (auto, moto, čln, lietadlo....), aby ho premiestnilo z jedného miesta na druhé a iný sadá na dopravný prostriedok, aby si ten čas presunu užil a čo najviac sa zabavil.

 Keď chceš jazdiť, obzrieš sa po takomto niečom
Keď chceš jazdiť, obzrieš sa po takomto niečom

Bolo by trochu nemiestne povedať, že na skútri sa nedá pobaviť. Pri presunoch pri fotení sa Kristián Tino Dudík dosť často zahlásil: "Ja si beriem skúútrik!", čo som zostal normálne šoknutý. Dobrý podvozok a živý motor ho očividne zaujali. Ale vy, čo ste videli ako sa CBFka stavia na zadné viete, že chalanisko si to užíval aj na nej. Takže každá minca má dve tváre.

Čo som tým chcel vôbec povedať? Asi toľko, že keď máš také pravidelné nutkanie každú chvíľu hľadať spojkovú páčku a radičku, SH 125i nebude pre teba to pravé orechové, ale máš šancu sa na ňom nenudiť. Aktívny prístup ku klasickému motorkovému jazdeniu ti dáva možnosť kompletne ovládať stroj pod sebou. Takéto niečo na mestskom skútri nepocítiš tak ľahko, preto by som všeobecne vozenie na skútroch označil za pasívnejšiu formu motorizmu. Teraz mi len ostáva dúfať, že to nečíta nejaký skútristický pretekár, ktorý by mi pekne naložil :-).

Turistika

CBF 125

Tak táto kapitola je záľudnou pre oba naše stroje, aj keď sami sa presvedčíme o turistických kvalitách CBFky niekedy v lete. Vďaka polokapotáži celkom dobre chráni jazdca aj pri daždi a chladnejšom počasí, aj vyšší jedinci majú šancu poskladať sa tak, aby im neomŕzali kolená. O riešení batožinových priestorov som už písal vyššie, nebudem to viac rozoberať. Celkovo túto časť prenechám radšej na neskôr a skúsenejším svetobežníkom.

SH 125i

Pri SHčku môžeš rátať za turistický presun už aj cestu z dediny do mesta, kedy sa začínaš nudiť na prvej dlhšej rovinke a čakáš na prvé mestské svetlá a hustejšiu premávku, kedy ostatným "vytreš kocúra". Skúter patrí prioritne do mesta a nie na dlhé štreky. Poznáme aj prípad, že sa dvojica menej svojprávnych vydala pri teplote pod nulou na skútroch na zraz slonov, ale to už zavádzam.

 Maximálna turistika je z dediny do mesta
Maximálna turistika je z dediny do mesta

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Skúter vs. motorika? to je otázka!

A asi najlepšou odpoveďou je: Obe! Ja osobne to takto praktizujem už pár sezón. Kým na veľkej mašine som nabehal niečo cez 60 tisíc kilákov, na skútri to bolo za ten istý čas 30 tisíc. Ak by som to ale otočil tak na skútri trávim asi viac času a hlavne každý deň. Rozdiely sú zjavné. Kým mašina je skôr na zábavu a cestovanie, skúter je poctivý pracant. Nemôžem ale povedať, že by som na skútri nezažil nič nové.

Skúter:

Skútrové vozenie mne osobne otvorilo nový svet. Vozítko, ktoré som pôvodne kúpil na dochádzanie do práce, som čoskoro vytiahol aj na dlhšia trate a bol som sám prekvapený. Ak sa vyhneš hlavným cestným ťahom a zabrúsiš na pokrútené bočné cestičky, ani na osminke sa nenudíš. Navyše jazda je pomalšia a sám neuveríš, koľko nového si stihneš všimnúť. Preto ja by som rozhodne skútrika z kategórie touring nikdy neškrtal. Keď sa zase dostaneš do mesta, skúter rozhodne valcuje. Menšie stroje ako CBF 125 sú skvele obratné aj v meste, no radenie a spojkovanie pri nutnom mestskom presune napríklad do práce nemá nič spoločné so zábavou. V neposlednom rade je obrovskou výhodou skútrov ochrana pred poveternostnými vplyvmi. Predná kapotáž a nohy v závetrí umožňujú jazdiť aj v zime a daždi krátke vzdialenosti aj napríklad v rifliach alebo civilných gatiach (a topánkach). Stačí teda motobunda, ktorú zbalíš pod sedlo, prilbu do kufra a si v práci.

Ak je teda hlavnou prioritou nenáročné, lacné vozenie, hlavne mesto + prímestské výlety 200-400 km bez zbytočného náhlenia, skúter je jasnou voľbou. Ak máš k tomu aj veľkú motorku na zábavu nie je nad čím rozmýšľať.

Motorka:

Tento odstavec budem písať so zreteľnom, že sa bavíme o osminkovej kubatúre, povedzme CBF 125. Na našej testovačke som spravil niečo vyše 2 000 km a prehnal som ju cez celé Slovensko, ale jazdil aj dennodenne po meste. Jazda v meste poskytuje niekomu, kto chce skôr alebo neskôr veľkú mašinu viac pôžitku. CBF je skvelým strojom na získanie tých základných motorkárskych návykov a odporučil by som ju ako prvý stroj každému začínajúcemu chalanovi. CBF (v našom prípade bez nosiča a kufra) však strácala v oblasti praktickej a až keď som k nej na parkovisku prišiel s dvomi igelitkami s nákupom (navyknutý zo skútra), musel som riešiť ako sa odviezť domov. Malá motorka teda neposkytne tú praktickú stránku tak ako skúter, aj keď sa dá vylepšiť úpravami. V prípade dažďa je to ale stále motorka, voda smeruje rovno na nohy a čižmy sú nutnosť. Výhody má možno na turistike, keď už nie v extra lepšej dynamike jazdy tak možno v pohodlí pri obsadení dvojicou pasažierov.

Ak hľadáš MOTORKU, chceš sa učiť jazdiť, alebo sa na skútri proste nevidíš a hľadáš lacné vozenie v meste a okolí, tak je víťazom rozhodne maloobjemová motorka.

Motocykle na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.

Foto:
 Honda CBF 125 2009 Honda SH 125i 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CBF 125SH 125i
Rok:20092009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:NaháčSkúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:124.7 ccm125 ccm
Max. výkon:11.29 k (8.30 kW) / 8000 ot.12.92 k (9.50 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:11.2 Nm / 6250 ot.11.5 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:9,2 : 111,0:1
Vŕtanie x Zdvih:58 x 47,2 mm52.4 mm x 57.8 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHC (2V)SOHC (4V)
Chladenie:vzduchomkvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňováautomatická
Sekundárny pohon:reťazvariátor
Zdvih vpredu:115 mm
Zdvih vzadu:87 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:240 mm220 mm
Pneu vpredu:80/100-17M/C100/80-16
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:130 mm130 mm
Pneu vzadu:100/90-17M/C120/80-16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:120 kg
Hmotnosť s náplňami:128 kg
Výška sedla:792 mm790 mm
Rázvor:1270 mm1335 mm
Dĺžka:1955 mm2020 mm
Šírka:760 mm
Výška:1100 mm2020 mm
Svetlá výška:173 mm149 mm
Objem nádrže:13 l7.5 l

Pridané: 10.07.2009 Autor: Cacao Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (34)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 210515 | Včera: 139874