Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.12.2008 Autor: Cacao
Čitatelia: 24404 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Pred niekoľkými dňami sme predstavili prvú polovicu štartového poľa naháčov na nadchádzajúcu sezónu. Okrem mierumilovnejších jedincov tu máme aj radikálnejšie vecičky, na ktoré hodíme očkom teraz.
BMW predstavilo v kategórii naháč dva nové modely. Povinnou modernizáciou prešiel model K 1300 R a úplne nový model F 800 R je akoby synom mohutného vodcu. Najprv tata:
Vráťme sa štyri roky dozadu na výstavu Intermot do nemeckého Kolína. Veľké "haló" spôsobilo BMW s modelom K 1200 R, keď ho predstavovalo ako najvýkonnejší naked bike všetkých čias. Samozrejme sériovo vyrábaný, lebo tuningu sa medze nekladú a častokrát máme možnosť vidieť aj silnejšie stroje. Pred niekoľkými týždňami sa história v Kolíne opakovala, avšak s menšou pompéznosťou. Teraz išlo "len" o najsilnejšiu nahatú beštiu, ktorá sa v Mníchove vyrába.
Zaujímavé tvary, premakaná elektronika a hlavne sila - to je BMW K 1300 R. |
Nie je to najsilnejší naháč na svete, to však neznamená, že 173 koní pri 9.250 otáčkach je hračka pre bežného "júzra" (ang. user = užívateľ). V minulosti práve v Nemecku platil celkom rozumný zákon, ktorý hovoril o povolenom stáde 100 koní na motorku. Paradoxom je, že práve tu vznikol jeden z najdivokejších naháčov. Aby som sa vrátil k téme, maximálny krútiaci moment nového eRka je 140 Nm je pri 8.250 ot/min. Pri posilnení krútiaku nielen v stredných otáčkach (2.000-8.000) sa bavori určite riadili starým známym heslom: "objem ničím nenahradíš", a tak oproti predchodcovi K 1200 R tu máme nárast 13 Nm.
Tak veľa koní na relatívne úzkej konštrukcii |
To že máme pod sebou slušné stádo bude cítiť aj na váhe. S náplňami a plnou nádržou sa ručička zastavila na čísle 243 kg. Aby konštruktéri dokázali zachovať dynamické vlastnosti aj ťažšieho stroja, zvolili dozadu o 10mm užšiu pneu ako pri verzii K 1300 S s rozmerom 180/55-17. Zmenami prešla aj geometria, ktorá má teraz rovnaké parametre ako športovejšia verzia K 1300 S, a preto môžeme čakať viac agility a lepšej odozvy aj napriek väčšiemu rázvoru.
Takto vyzerá náháč, keď je doslova nahý. |
BMW bolo vždy známe svojimi elektornickými vecičkami, ktoré sa týkali buď bezpečnosti alebo pohodlia. Aj tu máme nový systém ESA (Electronic Supension Adjustement) teraz už druhej generácie. Nastavením aj počas jazdy pomocou tlačítka na riadidlách dokáže meniť hydrauliku pruženia a po novom aj nastavenie predpätia pružiny.
Prvýkrát je v sériovke použitý aj radiaci asistent - HP Gearshift Assistant, kde pri preraďovaní už netreba stlačiť spojku a ani ubrať plyn, len kopnúť o radičky. Tento systém bol prvýkrát použitý na modeli HP2 Sport a montovaný bude za príplatok.
S elektronikou sme ešte neskončili. EVO brzdný systém bol použitý najprv na Boxeroch a iných modeloch K-rady. Pointa je v tom, že brzdný tlak nie je rovnaký na oba kotúče a má rastúcu silu. Takto redukuje nepriznivé sily, ktoré môžu ovplyvniť stabilitu motorky a jej ovládateľnosť v krízových situáciach.
Všimni si decentralizovaný nalievací otvor nádrže. |
Z dizajnového hľadiska je BMW dosť často na hrane medzi dvomi názormi: "Buď ju miluješ a nie je čo riešiť" alebo na teba všetky tie diely pokope pôsobia trochu neuhladene a prinajmenšom zvláštne.
Keď som v úvode spomínal "aká matka, taká Katka", tak stačí sa pozrieť minimálne na dvojité predné svetlá, hranato tvarovanú nádrž a všetko je jasné. F 800 R je už dlhšie očakávaný model a myslím si, že to čakanie stálo za to. Popri športovo ladenom modeli S, turistickom eSTéčku a dvojici F 800 GS a F 650 GS je eRko kus, ktorý dopĺňa F radu pomerne ostrých dvojvalcov s vrtulkou v logu.
Kompaktný športový bajk sľubuje dynamickú jazdu a super ovládateľnosť. S motorom s výkonom 87 konských síl niekde v okolí ôsmych tisícok a maximálnym krútiakom 86 Nm položeným o dve tisícky nižšie to nebude veľký problém. Najmä keď výrobca udáva suchú hmotnosť 177kg, pohotovostná by sa mohla pohybovať na hranici 200kg. Sami sme sa presvedčili, že motor má navrch v tomto teste, keď sme na brzde namerali viac ako bolo papierovo udávaných. Zaujímavý údaj od Nemcov je pri spotrebe. 3,6 litra vzácneho paliva na stovečku pri 90tke je veľmi príjemné, uvidíme, čo ukáže realita.
Motor je však oproti ostatným modelom inak naladený a predurčený bude na blbnutie na okreskách. Menšie zmeny sa udiali v sprevodovaní. Horné tri prevodové stupne boli skrátené, čím sa na jednej strane ubralo na maximálnej rýchlosti, ale čo poteší viac je využiteľnejší výkon na normálnych cestách a nie na letisku.
Aby synátor nebol obézny ako jeho tatko, bolo treba premyslieť lepšiu konštrukciu rámu. Motor konštruktéri použili ako nosnú časť a odtučňovacia kúra sa začala. Namiesto klasického bavoráckeho kardanu reťaz a dvojitá kývačka, vpredu žiadna verzia -leveru, ale teleskopická vidlica s priemerom trubiek 43mm.
O-krúžková reťaz nie je u Nemcov pravidlom |
Jedným z viacerých detailov typických pre BMW bolo zložité ovládanie smeroviek. Od tohto viactlačítkového šialenstva nakoniec v BMW upustili. Ktovie čo bol rozhodujúci faktor tohto kroku? Taktiež nie je tento stroj prepletený množstvom elektroniky, na ktorú sme zvyknutí. Žeby úradoval naháčsky štýl?
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | BMW | BMW |
Model: | K 1300 R | F 800 R |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Naháč | Naháč |
Motor: | ||
Typ motora: | štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1293 ccm | 798 ccm |
Max. výkon: | 172.7 k (127.0 kW) / 9250 ot. | 87.0 k (64.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 140 Nm / 8250 ot. | 86 Nm / 5800 ot. |
Kompresný pomer: | 13:1 | 12:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 mm x 64.3 mm | 82 x 75.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 115 mm | 125 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 125 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 | 180/55-ZR-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 217 kg | 177 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 243 kg | 199 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1585 mm | 1520 mm |
Dĺžka: | 2228 mm | 2145 mm |
Šírka: | 856 mm | 905 mm |
Výška: | 1095 mm | 1165 mm |
Objem nádrže: | 19 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 3.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 259 km | cca 333 km |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Za príplatok ABS, ESA |
Pridané: 01.12.2008 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 38675 | Včera: 143066