Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.02.2022 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6352 [Testy a predstavenia - Test]
Zopár Speed Triplov sme už otestovali, ale tento nový... Uf, tento nový je s nimi neporovnateľný! A aj keď má najzamračenejšie svetlá zo všetkých Triumphov, vzhľadovo je to stále taký baranček. Lenže naštartuj ho, prejdi pár zákrut, a je z neho čistý gepard.
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Triumph vypustil nový Speed Triple RS takmer presne pred rokom, a mne osobne najprv spadla klapačka z fotiek, hneď potom aj z technických údajov. Borci v Hinckley rozhodne vedia ako trafiť motorkára rovno do srdca; veru nejeden ich model by sme si vedeli predstaviť vo svojich garážach. Kámo akože keď si čekneš špecifikácie nového Speed Tripla RS a nič to s tebou nespraví, asi by si mal navštíviť psychiatra. Alebo gynekológa. Veď aha:
Keď si pozrieš zvyšok stroja, teda rám, nádrž a podsedlovku, veľa sa toho od roku 2005, alebo trebárs aj 2010 nech nežerem, nezmenilo. Tu sa asi Triumph bál experimentovať, alebo jednoducho tí Angláni nevedia vyskočiť z vlastného konzervatívneho tieňa, lebo Speed Triple RS vyzerá medzi svojimi konkurentmi tak dosť klasicky, ba priam až najviac klasicky. A to ani nespomínam nedávno predstavenú verziu RR s mega sexi polokapotou, okrúhlym svetlom a delenými športovými rajdami. Tá je vlastne moderné retro.
Dobre, dobre, už to nejdem ďalej pitvať, ja len že možno by bolo vhodné nabudúce spraviť po estetickej stránke dva kroky dopredu, hlavne s ohľadom na to, aby sa Speed tak veľmi nepodobal s menším Streetom. Lebo po jazdnej stránke tento stroj poskočil o dve triedy! Tie späťáky robia svoje, už pri prvom nasadnutí máš pocit, že riadidlá majú na šírku hádam jeden a pol metra, a že s nimi dokážeš všetko. Trochu ma prekvapila nová grafika prístrojovky, pretože Triumph zvykol mať tieto prostredia krásne spracované a voliteľné v niekoľkých variantoch, ale tu mi ten otáčkomer aj s okolitými údajmi tak nejako splýva. Viem povedať kam ukazuje ručička otáčkomera, ale ak by som mal prečítať hodnotu otáčok, asi by som musel spomaliť. A teda jazdiť pomaly na motorke, ktorá je nabúchaná prémiovými komponentami a v názve má rýchlosť a písmená RS, je také trochu protichodné.
Samotná obrazovka je dosť veľká, má 5 palcov, čierne pozadie, a obklopujú ju kontrolky, má aj praktický antireflexný povrch. Okrem laptimera, ktorý sa odpaľuje tradičným triumpháckym „klitorisom“ pri ľavej rukoväti (neviem si predstaviť kto ho trafí na nejakej cieľovke), ponúka aj fakt praktickú konektivitu vrátane možnosti spárovania s Gopro kamerou. Päť jazdných režimov (jeden z nich je Track) a nastaviteľnú elektroniku hádam ani nemusím veľmi spomínať.
Ten zvuk trojvalca, wááá! To je malý sviatok medzi tými štvorvalcami a dvojvalcami, čo bežne testujeme. Už keď sa rozbiehaš do premávky, to brumenie motora a nízkosť celého stroja (späťáky máš dole na koncoch riadidiel) evokujú streetfightera. Občas budeš mať čo robiť, aby si neprešiel celú ulicu po zadnom :) Toto fakt Triumph vie, ísť rovno pod kožu. Vzadu krásny letmáč, vpredu karbónový blatník, a to všetko zavesené na rokmi overených Öhlinsoch NIX30 a TTX36, mňam mňam! Kto by chcel semiaktívny podvozok, bude musieť siahnuť po športovejšej verzii RR, tu je čistá poctivá mechanika. Do ruky kľúč a počítaj kliky. Dokonca aj zadné predpätie sa nastavuje klasicky, teda C-kľúčom.
Tri valce dvanásťstovky sú v meste veľmi jemnučké, manévrovanie v nízkych rýchlostiach alebo prepletanie medzi autami je teda nenáročné, doslova milimetrovo predvídateľné. Speed Triple vtedy jazdca nijako neprovokuje. Ale keď sa cesty otvoria a prídu nejaké zákrutky, jeho ideálne pracovné tempo je niekde okolo 150 až 180 km/h. Napríklad v rovnejších úsekoch Baby alebo na Záhorí. A vďaka kvalitným podvozkovým komponentom je všetko krásne kontrolovateľné, s adekvátnou spätnou väzbou. Len keby sme u nás mali trochu kvalitnejšie cesty :) Náš kúsok je na prevozných značkách, takže sme nemohli skočiť do Rakúska, scheisse.
Odozva od predku je doslova učebnicová. Neviem či to robia opäť tie nízke a široké zrkadlá alebo čo, ale všetko pod riadidlami sa mi zdalo akoby prikované k zemi. A to sme mali dosť chladné jesenné počasie; väčšinu času nám aj pršalo. Stroj bol pritom obutý na športových Metzeleroch Racetekoch :) Vykružovať tiahle zákruty a širšie vracáky je na Speed Tripli RS čistá radosť. Je to akoby o symbióze asfaltu s pneumatikami a motora so mnou, pričom všetko do seba krásne zapadá.
Speed Triple RS má čisto elektronický plyn, z ktorého nevedú žiadne lanká. V bežnej premávke to nemáš ako spozorovať, ale pri športovejšej jazde si pri výjazdoch zo zákrut skôr či neskôr všimneš malé oneskorenie záberu. Vo výsledku ťa to môže aj trochu rozhodiť, pretože už čakáš fyzický záber a on príde o niečo neskôr, akoby si bol s motorkou nezladený. Zlaté karbesy! Prechod z nuly do jednotky bol vždy komplikáciou, či už pri nástupe vstrekovania alebo nedávno pri príchode elektronických plynov. Vo finále to nie je nič hrozné a zvykneš si na to hneď ako si na oneskorenie nastavíš psychiku.
Čo sa týka brzdovej sústavy, nový Speed Triple sa od konkurencie odlišuje jednou zásadnou vecou - páčkou Brembo MCS, ktorá má nastaviteľný záber. V rozmedzí 2 mm si vieš nastaviť páku, čiže vzdialenosť od osi otáčania po piestik. Niečo podobné sa využíva v čisto rejsovom svete, na sériovkách nie je vôbec. A treba povedať, že zmenu vzdialenosti záberu je naozaj cítiť. Pri najväčšom nastavení je to doslova streetfighter, ktorý by šiel jedným prstom na predné, najmenšie nastavenie zas využiješ trebárs na otvorenejších zákrutách. Zmenu vieš vykonať na počkanie, bez náradia, podobne ako keď si nastavuješ vzdialenosť páčky od rukoväte.
Vlastne už nezostáva veľa vecí, ktoré by si si na Speed Triple RS dokázal dokúpiť. Štandardne sa dodáva s krytom namiesto zadného sedla, ale samotné sedlo ti k nemu dajú tiež. V krabici. Túto skutočnosť by si frajerke manželke milenke nehodiace sa škrtnite nemusel oznamovať, mal by si tak zabezpečenú samotu. (Neplatí ak má daná osoba pod 50 kg a vie ako sa správať v zákrutách.) Možno práve kvôli tej bohatej výbave je ponuka originálnych doplnkov a príslušenstva trochu užšia než sme na Triuphoch zvyknutí.
Nuž a bezkľúčové ovládanie by som nemusel spomínať, pretože Triumph ho používa pri viacerých modeloch, teraz však kvôli vyššej bezpečnosti pridal jednu užitočnú drobnosť, a to vypnutie celého kľúča. Hekeri tak nemajú šancu načítať signál, ktorý vysiela. To však iba za predpokladu, že kľúč naozaj vypneš, samozrejme. Triumph to zdôrazňuje aj v užívateľskej príručke: For security reasons, the smart key should be switched off every time it is removed from the motorcycle. Mimochodom, diaľkový kľúč a aj náhradný smart kľúč sú úplne bez čepieľky, čiže nikde na motorke nenájdeš mechanický zámok, tankovací otvor je elektronický. A keď už spomínam tú užívateľskú príručku, aj tú má Triumph vypracovanú do dokonalosti. Kiežby takú mali všetci výrobcovia.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Triumph |
Model: | Speed Triple 1200 RS |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1160 ccm |
Max. výkon: | 180.1 k (132.4 kW) / 10750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 125 Nm / 9000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 90.0 x 60.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová Brembo Stylema |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 198 kg |
Výška sedla: | 830 mm |
Rázvor: | 1445 mm |
Dĺžka: | 2090 mm |
Šírka: | 775 mm |
Výška: | 1070 mm |
Objem nádrže: | 15.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 207 km |
Servisný interval: | 16 000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | Li-On batéria |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 1/2022: 17 195 eur Öhlins 43 mm NIX30 USD a tlmič Öhlins TTX36, EURO 5 |
Pridané: 01.02.2022 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 111350 | Včera: 191230