Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Števo Svitko víťazom Hungarian Baja 2018

 Zdieľať

Pridané: 21.08.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 3165 [Šport - Rally]

Polovica augusta je v rally komunite pevne spojená so špičkovou súťažou u našich južných susedov. Hungarian Baja s dlhoročnou tradíciou a patrí do svetového seriálu Bajas. Výborne zorganizovaná akcia má na dôstojný priebeh jeden dôležitý predpoklad: vhodnú lokalitu.

Vojenský výcvikový priestor, ležiaci nad mestom Veszprém v blízkosti severného Balatonu je dostatočne rozsiahly na to, aby sa podobná súťaž uskutočnila bez kilometrových obmedzení. Preteky sa jazdia podľa roadbooku (ako na Dakare) a denné etapy merajú cez 200 km.

Okrem kamiónov, áut a štvorkoliek závodia aj motorky, tvoriace podstatnú časť poľa pretekárov. Mimo najsledovanejšej hlavnej kategórie „PROFI“ otvorili po druhý raz aj voľnú kategóriu „INTERNACIONAL“ pre medzinárodne nelicencovaných jazdcov a so zníženým štartovným.

Po prašnom piatkovom prológu sa bivak prebudil do upršanej soboty. Dážď zmenil tankodróm na bahnisko a usporiadateľ prikročil ku skracovaniu tratí. Napriek počasiu účastníci zviedli tuhé boje a Slováci získali hodnotné trofeje. Medzi moto profíkmi vyhral s prehľadom Števo Svitko na KTM 450 Rally Replica, vo voľnej kategórii ukoristil prvenstvo Vlado Preis na KTM 450EXC pred Dodom Oprchalom a Maťom Benkom (všetci SVK).

Števo Svitko víťazom Hungarian Baja 2018
Števo Svitko víťazom Hungarian Baja 2018

„Po minuloročnom úspechu ma opäť čakala účasť na maďarskej Baja. Vzal som ťažkú rally motorku, nech mám na nej čo najviac odpretekané. V piatok, tak ako je v Maďarsku zvykom, bol na štarte riadny zmätok. Totiž do prológu najprv vpustia autá, kamióny a buginy a až po nich motorky. Lenže buginy dosahujú polovičnú rýchlosť ako my. Štartoval som ako druhý motorkár za buginami, po ktorých nedali žiadnu prestávku. Suchá trať a more prachu spôsobili, že som o chvíľu buginu dobehol a až do cieľa som sa za ňou viezol. Vtedy už niekto volal vysielačkou a po mne dali pauzu, aby prach opadol a obnovila sa viditeľnosť.

V noci z piatka na sobotu riadne popršalo a blato vypadalo ako obtiažne pre ťažkú motorku. Môj najväčší súper Portugalec Patrao sedlal ľahkú enduro motorku s krosovými pneumatikami. Mal tým v blate veľkú výhodu. Nakoniec sa podklad ukázal nie taký strašný ako vypadal, hoci hlboké mláky a blatá ma dosť potrápili. Lenže pokračoval piatkový chaos, kedy sme opäť podobiehali pomalé buginy a kamióny a ich predbiehanie bola nebezpečná patália.

V polovici dňa nás presun zaviedol späť do bivaku na údržbu, pričom býva zvykom urobiť regruping, teda všetci štartujú v poradí ako prišli do cieľa poslednej časovky a nie podľa kľúča ako ráno. No Maďari nás zase chceli odštartovať za buginami. Našťastie potom vysielačkou kamsi volali a problém čiastočne vyriešili.

Náročná sobota trvala do pol piatej popoludní, to bol čas môjho príchodu do cieľa. Našťastie som o štyri a pol minúty vyhral pred Portugalcom, hoci na tom to podklade by aj druhé miesto bolo dobré. Ale štart na Rally Replike s rally obutím nebanujem. Baja je pre mňa výborný tréning v priebehu sezóny na Dakar a porovnanie s ostatnými dopadlo dobre. Akurát na vyhodnotenie sa čakalo až do noci, čo bola zbytočná otrava. Inak v pohode, motorka fungovala super a zranenia sa nijaké nekonali.“

Hungarian Baja 2018
Hungarian Baja 2018

„Po minuloročnej Baja som si povedal, že pôjdem aj ročník 2018. Trojdňový formát súťaže sa mi páčil, tiež profil tratí a organizácia. Oproti vlaňajšku som tento rok jazdil vo voľnej kategórii Internacional. Prvé, čo ma zaskočilo, bolo skrátenie pretekov z troch na dva dni. Usporiadateľ sa snažil dva hlavné súťažné dni napchať do jedného, no vznikli iba zmätky a pohoda zmizla.

Po prebierkach sme v piatok odpretekali prológ v dĺžke 11km. Viedol po rovnakých miestach ako vlani, bolo sucho a riadne sa prášilo. No v noci prišla silná prietrž, trvajúca do rána. Počas prejazdu na štart a aj v prvej časovke ešte stále pršalo. Našťastie merala iba okolo 20k m a viedla po krásnych kamenistých cestách, prerušovaných veľkými kalužami. V prejazde (10km) do druhej časovky zrážky ustali, no blato a hlboké mláky zostali. Rýchlostku skrátili zo 180 na 150km, ku koncu viedla problematickými lúkami s blatom a s brodmi. Mnohí tu mali problémy, napriek tomu aj táto časť bola krásna. Nasledoval 40km prejazd do bivaku na servis a návrat na trať.

Popoludní sa časovky zopakovali, teda 20km a po nich už iba 120km, lebo čas tlačil a deň bol na túto porciu kilometrov krátky. Kategóriu som s prehľadom vyhral o pol hodiny pred druhým v poradí. Vyhlásenie skončilo o jedenástej v noci, čo svedčí o nabitom dni.

Roadbook sme používali hlavne na prejazdy, časovky boli výborne označené šípkami a páskami a tak sme počas pretekania mohli venovať pozornosť trati a navigácia nás nespomaľovala. Priemerná rýchlosť okolo 95km/h hovorí za všetko. Nejakú minútku som stratil na tankovačke, pretože pretekám na ľahkej motorke s 15 litrovou nádržou. S výsledkom som spokojný a zrejme o rok skúsim šťastie zase.“

Taxt: Haro, foto: Hungarian Baja

Pridané: 21.08.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 258332 | Včera: 188707