Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 21.08.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 3162 [Šport - Rally]
Polovica augusta je v rally komunite pevne spojená so špičkovou súťažou u našich južných susedov. Hungarian Baja s dlhoročnou tradíciou a patrí do svetového seriálu Bajas. Výborne zorganizovaná akcia má na dôstojný priebeh jeden dôležitý predpoklad: vhodnú lokalitu.
Vojenský výcvikový priestor, ležiaci nad mestom Veszprém v blízkosti severného Balatonu je dostatočne rozsiahly na to, aby sa podobná súťaž uskutočnila bez kilometrových obmedzení. Preteky sa jazdia podľa roadbooku (ako na Dakare) a denné etapy merajú cez 200 km.
Okrem kamiónov, áut a štvorkoliek závodia aj motorky, tvoriace podstatnú časť poľa pretekárov. Mimo najsledovanejšej hlavnej kategórie „PROFI“ otvorili po druhý raz aj voľnú kategóriu „INTERNACIONAL“ pre medzinárodne nelicencovaných jazdcov a so zníženým štartovným.
Po prašnom piatkovom prológu sa bivak prebudil do upršanej soboty. Dážď zmenil tankodróm na bahnisko a usporiadateľ prikročil ku skracovaniu tratí. Napriek počasiu účastníci zviedli tuhé boje a Slováci získali hodnotné trofeje. Medzi moto profíkmi vyhral s prehľadom Števo Svitko na KTM 450 Rally Replica, vo voľnej kategórii ukoristil prvenstvo Vlado Preis na KTM 450EXC pred Dodom Oprchalom a Maťom Benkom (všetci SVK).
„Po minuloročnom úspechu ma opäť čakala účasť na maďarskej Baja. Vzal som ťažkú rally motorku, nech mám na nej čo najviac odpretekané. V piatok, tak ako je v Maďarsku zvykom, bol na štarte riadny zmätok. Totiž do prológu najprv vpustia autá, kamióny a buginy a až po nich motorky. Lenže buginy dosahujú polovičnú rýchlosť ako my. Štartoval som ako druhý motorkár za buginami, po ktorých nedali žiadnu prestávku. Suchá trať a more prachu spôsobili, že som o chvíľu buginu dobehol a až do cieľa som sa za ňou viezol. Vtedy už niekto volal vysielačkou a po mne dali pauzu, aby prach opadol a obnovila sa viditeľnosť.
V noci z piatka na sobotu riadne popršalo a blato vypadalo ako obtiažne pre ťažkú motorku. Môj najväčší súper Portugalec Patrao sedlal ľahkú enduro motorku s krosovými pneumatikami. Mal tým v blate veľkú výhodu. Nakoniec sa podklad ukázal nie taký strašný ako vypadal, hoci hlboké mláky a blatá ma dosť potrápili. Lenže pokračoval piatkový chaos, kedy sme opäť podobiehali pomalé buginy a kamióny a ich predbiehanie bola nebezpečná patália.
V polovici dňa nás presun zaviedol späť do bivaku na údržbu, pričom býva zvykom urobiť regruping, teda všetci štartujú v poradí ako prišli do cieľa poslednej časovky a nie podľa kľúča ako ráno. No Maďari nás zase chceli odštartovať za buginami. Našťastie potom vysielačkou kamsi volali a problém čiastočne vyriešili.
Náročná sobota trvala do pol piatej popoludní, to bol čas môjho príchodu do cieľa. Našťastie som o štyri a pol minúty vyhral pred Portugalcom, hoci na tom to podklade by aj druhé miesto bolo dobré. Ale štart na Rally Replike s rally obutím nebanujem. Baja je pre mňa výborný tréning v priebehu sezóny na Dakar a porovnanie s ostatnými dopadlo dobre. Akurát na vyhodnotenie sa čakalo až do noci, čo bola zbytočná otrava. Inak v pohode, motorka fungovala super a zranenia sa nijaké nekonali.“
„Po minuloročnej Baja som si povedal, že pôjdem aj ročník 2018. Trojdňový formát súťaže sa mi páčil, tiež profil tratí a organizácia. Oproti vlaňajšku som tento rok jazdil vo voľnej kategórii Internacional. Prvé, čo ma zaskočilo, bolo skrátenie pretekov z troch na dva dni. Usporiadateľ sa snažil dva hlavné súťažné dni napchať do jedného, no vznikli iba zmätky a pohoda zmizla.
Po prebierkach sme v piatok odpretekali prológ v dĺžke 11km. Viedol po rovnakých miestach ako vlani, bolo sucho a riadne sa prášilo. No v noci prišla silná prietrž, trvajúca do rána. Počas prejazdu na štart a aj v prvej časovke ešte stále pršalo. Našťastie merala iba okolo 20k m a viedla po krásnych kamenistých cestách, prerušovaných veľkými kalužami. V prejazde (10km) do druhej časovky zrážky ustali, no blato a hlboké mláky zostali. Rýchlostku skrátili zo 180 na 150km, ku koncu viedla problematickými lúkami s blatom a s brodmi. Mnohí tu mali problémy, napriek tomu aj táto časť bola krásna. Nasledoval 40km prejazd do bivaku na servis a návrat na trať.
Popoludní sa časovky zopakovali, teda 20km a po nich už iba 120km, lebo čas tlačil a deň bol na túto porciu kilometrov krátky. Kategóriu som s prehľadom vyhral o pol hodiny pred druhým v poradí. Vyhlásenie skončilo o jedenástej v noci, čo svedčí o nabitom dni.
Roadbook sme používali hlavne na prejazdy, časovky boli výborne označené šípkami a páskami a tak sme počas pretekania mohli venovať pozornosť trati a navigácia nás nespomaľovala. Priemerná rýchlosť okolo 95km/h hovorí za všetko. Nejakú minútku som stratil na tankovačke, pretože pretekám na ľahkej motorke s 15 litrovou nádržou. S výsledkom som spokojný a zrejme o rok skúsim šťastie zase.“
Taxt: Haro, foto: Hungarian Baja
Pridané: 21.08.2018 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 140159 | Včera: 242229