Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.01.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 14900 [Šport - Rally]
Africa Eco Race 2020 v cieli pri Ružovom jazere v Dakare, záverečná, takmer rodinná 12.etapa - V nedeľu 19.januára 2020 došla do cieľa i tohtoročná rally Africa Eco Race 2020. Po absolvovaní záverečnej 229km spojovačky nasledovalo cieľových tradičnou 21 km špeciálnej jazdy popri Ružovom jazere pri Dakare.. V kategórii motocyklov už nedošlo na pódiových miestach ku zmenám,. Zvíťazil Alessandro Botturi Talianska pred Pal Andersom Ullevalseterom z Nórska a Lyndonom...
Predchádzajúci | Seriál článkov: Africa Eco Race 2020
Príspevky píše: Maťo Benko, Peťo Rečičár a Peter Haršáni - Haro - haro007.sk
Novinky RSS | Oficiálna stránka | Výsledky
V nedeľu 19.januára 2020 došla do cieľa i tohtoročná rally Africa Eco Race 2020. Po absolvovaní záverečnej 229km spojovačky nasledovalo cieľových tradičnou 21 km špeciálnej jazdy popri Ružovom jazere pri Dakare.. V kategórii motocyklov už nedošlo na pódiových miestach ku zmenám,. Zvíťazil Alessandro Botturi Talianska pred Pal Andersom Ullevalseterom z Nórska a Lyndonom Poskittom z Veľkej Británie. Slovenský jazdec Martin Benko obsadil krásne 6.miestol a Ján Zaťko došiel do cieľa na 26.mieste. Gratuľujeme!
Nápad založiť rallye Africa Eco Race dostali Jean-Louis Schlesser a René Metge hneď ako bolo jasné, že sa rally Dakar sťahuje mimo Afriky (2009). Tohtoročný už 12. ročník tna dobrodružstvu na úkor komercie a súčasne sa snaží čo najmenej omedzovať miestne obyvateľstvo. Slovo "Eco" nie je v názve rally len náhodne. Organizátori používajú výhradne recyklovateľný materiál a taktiež solárnu energiu. Od roku 2016 rally štartuje v Monaku. Následne sa účastníci presunuli do talianskeho prístavu Savona, kde sa trajektom prepravili do marockého Tabgeru, kde bol štart prvej ostrej etapy. Másledne jazdci absolvovali cca 6015km starými i novými lokalitami rally v Maroku, Mauretínii a Senegalu.
Konečné poradie už bolo jasné v sobotňajšej 11.etape. Dvanásta etapa sa nemerala, dojazd do cieľa bol naozaj v duchu priateľstva a rodinnej atmosféry.
V rámci súťaže motocyklov sa išlo i viacero tried. Medzi veteránmi vyhral Pal Anders Ullevalseter, Poliak Konrad Dabrowski zvíťazil v súťaži juniorov a francúzsky jazdec Amaury Baratin vyhral kategóriu MOTUL XTREME RIDER (jazdci štartujúci bez pomoci). Anders Berglund (Švédsko) sa stal víťazom triedy nad 450ccm, v ktorej je klasifikovaný i náš Ján Zaťko na 6.mieste. Poradie v triede do 450cc je zhodné z celkovým poradím. Senegalský jazdec Mamadou BOCOUM skončil rally ako prvý Afričan.
5. miesto Martina Benku (# 112) a 26.miesto veterána Jána Zaťka (# 109) z celkového počtu 66 klasifikovaných motocyklových jazdcov je úspechom oboch menovaných jazdcov. Veľmi úspešne sa popasovali s nástrahami afrického piesku a kameniam vysokými teplotami a náročnou navigáciou.
Gratulujeme a prajeme šťastnú cestu domov.
Posledná etapa všetkých rally mieriacich do Dakaru má vždy slávnostný nádych. Krátka časovka na brehoch Atlantiku a cieľové pódium na brehoch Ružového jazera znamenajú symbolickú bodku za aktuálnym ročníkom. Hoci je meraný úsek započítavaný do celkového času, iba málokedy významne pomieša poradím.
Tak bolo aj teraz a pretekári prešli 22km dlhý úsek okolo Lac Rose bez zaváhaní. Africa Eco Race 2020 vyhral Alessandro Botturi #101 (ITA) na Yamahe. Podobne ako vlani zaostal na druhom mieste Pal Anders Ullevalseter #106 (NOR) na KTM iba o 3:50min. Lyndon Poskitt #100 (GBR) nabral stratu takmer hodinu, o málo menej než Paolo Lucci #151 (ITA).
No a 5. mieste celkovo udržal po veľkom boji Maťo Benko #112 na KTM. Prestál výmenu motora, predviedol vyrovnaný výkon a ku koncu aj taktické jazdenie. Blahoželáme!!! Jano Zaťko zajazdil klasicky solídne a jeho 26. miesto je pekné pre nestarnúceho pretekára. Aj jemu gratulácia!
Posledná etapa na území Mauretánie má každoročne menšiu dĺžku a náročnosť. Čiastočne nová trasa časovky bola rýchla, prehľadná s bežnou navigáciou. Pieskové plošiny občas prerušovali nevysoké duny. Momentálne prebieha presun cez hrádzu národného parku, plného močarín, na územie Senegalu do posledného bivaku.
Aj v pomerne krátkej časovke účastníci pretekali odušu a snažili sa využiť poslednú príležitosť na významné zmeny vo výsledovke. Preto tí čo mohli taktizovať, išli s prehľadom na udržanie pozície. Tí čo potrebovali získať, gazovali naplno. Predposlednú etapu Africa Eco Rally 2020 vyhral Lucci pred Shutherlandom a Czachorom, ktorý sa snažil dobehnúť Maťa Benka.
Maťo naopak jazdil s rozumom a krotil pravačku tak, aby neriskoval a udržal dostatočný náskok celkovo. Zámer vyšiel, 5. miesto celkovo mu zostáva, hoci do cieľa prišiel na 13. pozícii. Na čele sa opakuje situácie z vlaňajška, kedy Botturi a Ullevalseter nedokážu jeden druhého trhnúť a Talian si udržuje minimálny náskok. Jano Zaťko prišiel na konci, ale dokázal udržať 26. priečku celkovo.
Najdlhšia etapa s dlhou časovkou bola umiestnená v čisto pieskovom prostredí. V úchvatnej krajine Sahary čakala na pretekárov v prvej polovici trasa kľukatiaca sa medzi dunami s ich občasnými prejazdmi. Druhá polovica bola viac o rýchlosti na pieskových rovinách, no s obtiažnou navigáciou.
Etapa mala síce brutálnu nádielku kilometrov, no skúsení organizátori nadelili jazdcom technicky pomerne jednoduchú časovku a preto neboli v cieli rozdiely veľké. Zvíťazil Gritti, tesne nasledovaný Ullevalseterom, Botturim. Za nimi doletel Lucci, Czachor, Dambrovski a Poskitt. Ku koncu rally zrýchľujúci Czachor sa dotiahol v celkovom poradí na Maťa Benka. Ten mal v etape bližšie nešpecifikované problémy a prišiel do cieľa až na 20. mieste. celkovo vedie Botturi tesne pred Ullevalseterom, Luccim a Poskittom, 5. zostáva s odstupom 5 hodín Maťo nasledovaný Czachorom. Jano Zaťko postúpil na 25. miesto celkovo.
Podľa posledných správ Maťo nemá žiadne problémy, iba prispôsobil taktiku aktuálnej situácii. Vlani bolo v týchto terénoch nemálo kolízií vo veľkej rýchlosti, kedy jazdci v maximálke trafili kameň v piesku a v lepšom prípade skrivili ráf. Okrem toho dostávajú motory poriadny záhul. Preto zvolil tempo aspoň trochu šetrné k technike a s menším rizikom, zároveň si v rámci zvolenej stratégie dokázal udržať celkové 5.
Grandiózna etapa so štartom a cieľom v bivakoch je prvou maratónskou na rally. Okrem nulového presunu bola časovka špeciálna jazdením v panenskej púšti bez ciest. Okrem prvých mauretánskych dunových polí a pieskových plání s trsmi ťavej trávy čakali na pretekárov aj iné kultové miesta, známe aj zo zlatých časov Dakaru. Napríklad rýchly prejazd pozdĺž jedinej železnice v krajine (preváža rudu), míňania čadičových monolitov vyčnievajúcich z roviny, či zákerné a nestabilné dunové pásy. To spolu s voľnou navigáciou na azimuty potrápilo všetkých účastníkov rally.
Maťo Benko neriskoval a šetril nový motor, ktorý "zabehával" trochu inak, ako si predstavoval. Do cieľa v bivaku dorazil ako 15. s hodinovou stratou na víťazného Lucciho, Botturi dojachal druhý a Ulle tretí. V celkovom poradí na čelných miestach je všetko po starom, akurát v posledných dvoch etapách famózne jazdiaci Lucci vyletel na 3. miesto.
Jano Zaťko bral 32. miesto v etape a klesol na 30. miesto celkovo.
Po skorom rannom odchode z bivaku a prekročení hranice medzi Marokom a Mauretániou, mohla začať druhá kapitola Africa Eco Race 2020 - tá piesková. Už na území Mauretánie bol štart do etapy s rýchlymi pieskami, pozdĺž pobrežia pri národnom parku Banc d´Arguin. Miestami čakala zapeklitá navigácia ako skúška na dunové etapy. Príchod popoludní mal zabezpečiť, aby pretekári mohli pripraviť seba a závodné stroje na nasledujúcu maratónsku etapu.
V rýchlej časovke vyhrali menej známi jazdci, favoriti radšej vo vypaľovákoch neriskovali. O bedňu sa podelili Shutherland, Gritti a Lucci. Dôležitejšie je, že jazdci TOP10 si celkové poradie udržali rovnaké, ako pred dňom oddychu.
Maťo Benko mal šťastie v nešťastí, keď doletel do cieľa na motorke s klesajúcim výkonom na 18. mieste. Tam motor zavrčal naposledy. Totálna strata kompresie znamená výmenu nového poladeného motora na novej motorke. Na jeho zničenie stačilo 5 etáp v Maroku. Čo bude nasledovať v dunách a hlbokých pieskoch nasledujúcich dní?
architekt@harsani.sk
Mon, 13 Jan, 23:17 (8 days ago)
to me
Peťo Rečičár: "Na hraniciach bol trochu problém, za hranicami nechceli pustiť autá, čo nemali mauretánsku značku. Posádkam dávali letáky, kto neotvoril okno tomu ho rozbili. Riešili to vojaci UN. Nám našťastie vojak ukázal, nech otvoríme okno, zobral som leták a všetko v pohode. Ale prístup na hranici čoraz horší.
Dnes máme za sebou prvú etapu v Mauretánii, Maťovi sme menili motor. Mal šťastie, zdochol mu 10m pred cieľom!!! Motorku cez čiaru pretlačil, ale na trati pozbieral všetky WP a zajtra pokračuje. Jazdci mali ťažkú navigáciu, pretože fúkal silný vietor. na roadbboku bola vyznačená cesta, ale piesok ju zafúkal a preto pretekári vpredu mali problém s navigáciou a nevedeli trafiť. Preto boli vpredu pomalší."
Konečne deň oddychu po kamenistých rozbíjačkách Maroka pred dunovými zahrabávačkami Mauretánie. Maťo dusil šachy s Ullem, Jano riešil turbo, pretekári oddychovali a mechanici odušu opravovali. Veď čo iné mohli robiť? www.youtube.com/watch?v=9ekVbb95q_Q
Klasika na pláňach Západnej Sahary vypadá nasledovne: plyn, mnoho plynu, zase plyn... Pláne sú typickým terénom pred Dhaklou, často úplne prekvapivo rovné a bez akýchkoľvek stôp. Zase tam kde stopy sú, tvoria labyrint paralelných a križujúcich sa "ciest", bez výrazných krajinných bodov. Preto je rýchlosť síce možná, ale za cenu pozornej navigácie. Bez ostražitého sledovania roadbooku možno rýchlo zísť z trate a zablúdiť, lebo orientačné body v monotónnej rovine chýbajú.
Poradie v etape: 1. Botturi, 2. Ullevalseter, 3. Poskitt, 7. Benko. Celkové poradie: to isté ako v etape. Akurát Jano mi kazí písanie, v etape 31. miesto, celkovo 26. Pred dňom oddychu je maťova pozícia sľubná, pretože až v Mauretánii sa bude rozhodovať. Konečne prišla správa od Maťa, zahŕňajúce celú časť v Maroku: "Čaute, konečne bezpečne v kempe v Dhakle. V šachu vyhráva Ulle 23:15, ale doťahujem sa. Inak je tu všetko ako vždy: všade šutre a piesok, cez deň teplo, v noci kosa a fúka ako besné." (Ďakujeme Maťovi za nepodstané hovadiny, ale potom dopísal niečo navyše.)
www.youtube.com/watch?v=5qIiPY34EeE
"Takže zhodnotenie: *1. etapa* - poblúdil som 2km po štarte a a skončil 24.* 2. etapa* - nažral som sa prachu za pomalými jazdcami, 50km som nemohol predbehnúť jazdca imobilného od pása dolu. *3. etapa* - ani si poriadne nepamätám. *4. etapa* - zadrbal som sa ako debil niekde na pol hodinu. *5. etapa* - išiel som na istotu, nech nezničím motor pred Mauretániou. Môj konkurent Poliak Staziaczek zničil zadný mius, tak sa nebolo kam ponáhľať. Felix (Jensen) má v predeli rameno, Janove auto turbo."
Ďalšia z etáp so štartom priamo v bivaku, takto vypadá majstrovstvo staviteľov rally tratí v praxi. Krásne trať s rýchlymi štrkmi, pieskami a šotolinami a s divokými wádí na konci. Typický terén pre oblasti na pomedzí Maroka a Západnej Sahary väčšinou znamenajú pozvoľný odchod z kameňov a prachu na štrk, piesok a na duny. Usporiadatelia urobili etapu úplne novú, viedla viac pri hranici Alžírska.
www.youtube.com/watch?v=iljr3lsieLU
Smoliarom krásnej etapy sa stal Nór Jensen, preletel cez riadítka iba 3km pred cieľom časovky a so zlomenou rukou odstúpil z pretekov. Vyhral Poskitt pred Luccim a Dabrowskim. Najväčší rivali Ullevakseter a Botturi obsadili v etape 4. a 6. miesto. Maťo Benko sa opäť nestratil a 9. priečka v etape znamenala uchovanie rovnakej pozície aj v celkovom poradí. Jano Zaťko dokončil na 34. mieste, celkovo je už 28. v poradí.
Ďalšia etapa s minimom presunov a s maximom ostrých kilometrov. Štart kúsok za oázou M´hamid, nazývanou "brána Sahary", znamenal jedno: prejazd známym dunovým poľom Erg Chegaga. Piesok tmavej hnedej farby je ukladaný do nestabilných dún rôznej veľkosti a je nočnou morou pretekárov. nasledujú pláne občasného jazera Iriki a na konci vypaľovacie piesky a šotoliny. Etapa náročná na navigáciu, s nekonečnou a náročnou navigáciou a rýchlym dojazdom. Počas dňa sa vystriedajú posledný raz všetky druhy terénov.
Dopredu sa začali drať skutoční a skúsení pretekári a dobrí navigátori. Časovku opäť vyhral Botturi pred Ullevalseterom a Jensenom. Maťo Benko ukázal kvality a dokončil na 8. mieste so stratou 36:36min a celkovo poskočil na 9. priečku. Jano Zaťko prišiel na 34. mieste a celkovo zostáva na 31. mieste.
V druhom ostrom dni sa naplnil typický scenár Eco Race: štart priamo z bivaku a cieľ v blízkosti nasledujúceho bivaku, proste paráda. Táto oblasť Maroka je považovaná medzi rally odborníkmi za najrôznorodejšiu možnú, so striedaním všemožných krajinných typov a povrchov.
Asi 200km kopírovalo trate z vlaňajška, ostatok bol úplne nový s 10km malými dunami na konci. Lenže kto v okolí M´hamidu jazdil dobre vie, že tamojšie malé dunky na sever a východ od oázy sú takmer nezjazdné pre extrémne prachovú konzistenciu. Riadne dlhá a náročná časovka preverila pole pretekárov a v súpiske nastali turbulentné zmeny. Na prekvapenie etapa míňala kultové duny Erg Chebbi, ktorých malebnosť sa stala obeťou masového turizmu a usporiadatelia vili trať viac na západ.
Etapu vyhral Ullevalseter pred Botturim a Poskittom a tak sa podelili aj o celkové poradie. Maťo Benko dofičal na 12. mieste a rovnaké umiestnenie mu patrí aj celkovo. Jano Zaťko Zajazdil na 25. priečku v etape a celkovo drží 22. pozíciu. Budeme čakať na správy priamo z ich tímov.
Po dvoch dňoch plavby po Stredozemnom mori sme pristáli v Tangeri, odkiaľ viedol dlhý presun na časovku. Meranú úsek pri Kenitre viedol po lese s korkovými dubmi, väčšinou po piesčitých cestách. po jej skončení mali motorkári povolené naložiť stroje na sprievodné vozidlá a zvyšných takmer 500km ich odviezť do bivaku. Časovka mala roztriediť pretekárov na zajtrajší štart dlhej etapy.
Maťo Benko nemal dnes šťastný deň, pretože na 23km dlhej trati 2-krát zablúdil a stratil nejaké minúty. Lepšie sa darilo na istotu jazdiacemu Janovi Zaťkovi. Ten obsadil 10. priečku so stratou 8:55 min na víťaza. Maťo stratil 12:39 min a skončil na 24. mieste. Etapu vyhral Botturi pred Poskittom a Jensenom.
Peťo: „Pozdravujeme všetkých! Máme za sebou prvú noc na trajekte, všetko v pohode, plávame ďalej plnou parou. V Maroku budeme zajtra ráno. Teraz vyšlo slniečko, tak sa vyhrievame na palube. Jazdci na lodi dokončili administratívne prebierky a ostatné papierovačky, absolvovali úvodný brífing. Tiež vyfasovali roadbook, tak momentálne všetci študujú a vyfarbujú itinerár, samozrejme aj Maťo.“
Maťo: „Nočný presun do prístavu prebehol v hladko, podobne aj nalodenie. Zatiaľ ide všetko podľa plánu. Dnes sme 3-krát raňajkovali, boli ako prví na colnici, na polícii, na lodi, aj sme pospali a máme po dobrom obede. Hrám šachy s Ullem, prehrávam na skóre 14:7, ale začínam sa doťahovať. Už plávame do Maroka.“
Peťo: „Aby nebolo srandy málo, Janovi Zaťkovi (komu inému) nenaštartovala motorka a mechanik ho musel tlačiť po rampe do trajektu!“
Fotka tímu Norwit Racing zľava doprava: *Maťo Benko *– pretekár, sponzor, majiteľ, riaditeľ, manažér, sporadický tyran *Jožko Kolenič* – mechanik, opravár, údržbár, znalec a pojedač gumových medvedíkov *Peťo Rečičár* – vodič, tyranov hromozvod, vybavovač, občasný kuchár, milovník sladkého mliečka v tube (autor popisu Haro)
Konečne sú tesne pred štartom zverejnené štartové čísla pretekárov. Spolu prešlo technickými prebierkami 75 motorkárov a 48 posádok áut všetkých kategórií. Čísla našich reprezentantov: *Jano Zaťko #109* a *Maťo Benko #112*. Symbolické č. #100 dostal mediálne známy Lyndonn Poskit (GBR), #101 Alessandro Botturi (ITA), #106 Pal Ander Ullevalseter (NOR), #108 Felix Jensen (NOR), #110 Franco Picco (ITA). Komplet zoznam je TU.
Maťo Benko: „Konečne sa hýbeme, sme pri pódiu v Monaku, o chvíľu bude slávnostný štart (o 19:00). potom prejazd po tme do Savony v Taliansku a ráno o 7:00 nakladáme na trajekt.“
Peťo Rečičár: „Posielam fotky tesne pred štartom. Moc sa fotiť nedá, stojíme za plotom. Čaká nás dlhá noc, budeme sa presúvať do prístavu.“
Peťo Rečičár: „Dnes prebehlo všetko v poriadku, motorky sú v parc fermé. Na prebierkach sme boli ako prví, hladký priebeh u Maťa aj u Ulleho. Zajttra to vypukne rastie napätie. Postupne dorazili tímy, zatiať sa registrovalo 75 motorkárov. Je veľa nových tvárí, uvidíme koľko z nich prejde cez Mauretániu, alebo či skončia už v Maroku.
Predtým sme vždy plávali zo Sette, teraz po prvý raz to bude Savona a pristaneme v Nadore. Tým pádom aj 1. etapa bude úplne iná, hlavne dlhý presun a iba 22km časovka.
Popoludní sme mali kultúrny program ako každoročne – prehliadku auto múzea v Monaku. Je to vlastne súkromná zbierka Alberta, je na čo pozerať.
A výdatná večera v sushi bare, musíme sa riadne a zdravo stravovať!“
Maťo Benko: „Prajeme všetkým šťastný Nový rok. Do Mentonu v Monaku sme dorazili v poriadku. Postupne sa bivak zapĺňa, na mieste je aj Jano Zaťko s tímom.“
Večerná romantika je ticho pred búrkou.
Čoraz známejšiu rally máme možnosť sledovať denne na rôznych televíznych kanáloch. To svedčí nielen o rastúcej popularite, ale aj o vplyve na médiá a sponzorov. Je to len a len dobre, takto sa vytvára tlak na doterajší monopol Dakaru a tým si musia obe podujatia zdravo konkurovať.
Okrem toho budeme prinášať krátke denné reporty od Maťa, prípadne od Peťa z doprovodu. Začíname od včera.
Pridané: 13.01.2020 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Africa Eco Race 2020
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 46012 | Včera: 152744