Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.01.2016 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 7572 [Šport - Rally]
Druhá najvážnejšia rally po Dakare skončila. Trasa z Európy cez Maroko, Západnú Saharu, Mauretániu do Dakaru v Senegale, 12 etáp jazdených podľa roadbooku a deň oddychu absolvovali aj naši pretekári Jano Zaťko a Maťo Benko. Konštatujem, že úspešne.
Organizátor René Metge sa netají názorom, že Dakar patrí do Afriky a Južná Amerika v sebe neobsahuje základný rozmer dobrodružstva. Tam sa jedná iba o preteky, masívne podporované médiami a sponzormi. Okrem toho majú časovky dve tretiny podielu na celkových 6 000 km, na Dakare iba polovicu
Symbolický štart tentoraz vítalo Monako a z blízkeho Séte sa trajektom preplavil celý cirkus do Nadoru v Maroku. Lenže loď výrazne meškala a tak motorkám prvú časovku v Afrike zrušili. Čakal ich iba nekonečný presun do Hamamu.
Jano štartoval na upravenom endure s rally kitom, Maťo sedlal novú origo rally repliku. Preto mal v technických pasážach výhodu Jano a na pláňach a pistách zase Maťo. V rýchlosti sa, samozrejme, problematickejšie naviguje a tak mal Maťo viac orientačných problémov. Ale poďme po poriadku.
V druhej etape čakala na všetkých vyše 300km časovka, takmer celá s pieskom. Podľa očakávania najlepšia zajazdil hviezdny Ullevalseter. Naši sa nestratili, Maťo skončil 8. a Jano 11.
Všetci znalí problematiky očakávali, ako pôjde Jano Zaťko. Nie ako bude jazdiť, skôr čo mu prinesie normálne zodpovedne pripravená motorka. Lebo väčšinou jazdí na úplných šrotoch a rieši nie závodenie ale techniku. Tento raz bol predpoklad, že viac odpreteká. Omyl. Celú prvú polovicu rally riešil problémy s palivovou sústavou a tým strácal nemálo času. Všetko začalo už v 3. etape. Tá mala veľa piesku a neskôr šotoliny. Chalani po nejakých pádoch a blúdeniach poskočili na 6. (Maťo) a 7. (Jano) miesta. Dopredu sa drala aj úspešná Ruska Nifontova, víťazka svetovej rally série v kategórii žien. Porazila aj Laiu Sanzovie.
Aj nasledujúcu, novoročnú etapu dokázal Metge namotať na pieskoch a pistách. Etapa nemala presuny a časovka merala vyše 400km. Začínala v bivaku pri mestečku Assa, v okolí ktorého je mnoho prehistorických petroglyfov a končila v El Quebir. Jana ďalej trápili technické problémy s palivom, Maťo mierne poblúdil a v celkovom poradí obaja mierne klesli.
Piatou etapou sa dostal peletón na územie Západnej Sahary a tá je o piesku a o kaňonoch. Rýchle cesty mali málo odbočiek, o to ľahšie ich bolo možné minúť. Dokonca Ullevalseter poblúdil kúsok po štarte. Maťovi takmer odpadol výfuk, potom spolu s Janom blúdili a tak sa zrodili udivujúce výsledky. Do Dhakly priletel najrýchlejšie Ulle, ale po ňom Portugalec De Sousa a Kazaška Nesterova. Celkovo Ulle viedol o viac ako dve hodiny pred Niftonovou a ďalším Rusom Agoškovom. Obaja naši poklesli o jedno miesto celkovo na koniec prvej desiatky. Nasledoval deň oddychu na pobreží Atlantiku.
V 6. etape sa všetci presunuli za hranice do Mauretánie a až tam absolvovali časovku. Mauretánia v zlatých časoch pôvodného Dakaru vždy rozhodovala o výsledku, Eco Race nie je výnimkou. Čisto piesková vypaľovačka s dunovou vložkou končila v Chami a naznačila, čo bude nasledovať v ďalších dňoch ohľadne podkladu. Hoci Slováci zajazdili časy na konci TOP 10, posunuli sa hore. Maťo na 6. miesto a Jano na 8. To bolo úplne vynikajúce.
Duny začali hneď na začiatku 7. etapy, tie povestné sypké mauretánske príšery. Začalo nekonečné kľučkovanie, zapadávanie, vyhrabávanie a jazdenie na azimut. To si užili všetci do nemoty. V druhej polovici čakal jazdcov slalom pomedzi malé dunky a paľba na konci. Maťo hodil riadny držkopád počas blúdenia, Jano zase zajazdil bez problémov a poskočil vo výsledovke nahor, o miesto pred klesnuvšieho Maťa.
8. etapu postavili usporiadatelia skôr ako endurovú, čo zvýhodňovalo ľahké motorky. Tentoraz boli povrchy rôznorodé od piesku po skaly. Časovka merala takmer 450km a 3-krát križovala dunové polia. Jano zachraňoval Nasťu Nifontovu so zdravotnými problémami, pre ktoré klesla z výbornej 2. priečky o 7 miest nadol. Potom blúdil a riešil, ako inak, palivovú sústavu. Maťo mierne poblúdil a potrápili ho niektoré pasáže, určené skôr na kantráč ako na rally. Obaja naši klesli v celkovom poradí na koniec TOP 10, Ullevalseter viedol pred druhým v poradí už o 4 hodiny.
Konečne v 9. etape sa podarilo dobre zajazdiť obom našim pretekárom. V zložitej časovke na navigáciu aj na povrchy sa striedali aj rýchlosti od minima po maximum. Nifontova definitívne pochovala nádeje na výsledok, zradila ju spojka. Ullevalseter znovu vyučoval a viedol o vyše 5 hodín. Naspäť sa vyšplhal Rus Agoškov, prenasledovaný Angličanom Newlandom. Jano Zaťko vystrelil na 6. miesto a Maťo zostal na 9. priečke. Už sa začínalo taktizovať, hoci 5. a 9. miesto delilo iba niečo vyše 20 minút.
Dunová etapa, tak možno nazvať 10. časovku. V jej priebehu až 8-krát prechádzali dunami rôznej veľkosti, tvaru a dĺžky! Jedno mali spoločné: boli sypké a nestabilné. Preto viac vykopával zapadnutú motorku Maťo ako Jano. To sa prejavilo na výsledných časoch. Celkovo zostala prvá desiatka bez zmien, iba Agošnikov spadol o dve miesta nadol.
11. etapa mala pieskovú časovku v Mauretánii a potom presun do Senegalu. Dún bolo o niečo menej, ale boli v tej najrýdzejšej mauretánskej podobe. Zabojovali Agošnikov, Hamard aj Zaťko, Ulle išiel na istotu a skončil v časovke „až“ 4. To však nezmenilo nič v celkovom poradí na prvých 12-tich priečkach. A tak to zostalo aj v poslednej, krátkej časovke na území Senegalu s cieľom pri Ružovom jazere.
Africa Eco Race 2016 vyhral s prehľadom Nór Ullevalseter pred Angličanom Newlandom a Francúzom Hamardom.
Jano Zaťko obsadil fantastické 6. miesto a Maťo Benko vynikajúcu 9. priečku! Obom blahoželáme.
Pekné videá nájdete na oficiálnom YouTube kanáli Africa Eco Race.
Kompletné výsledky Africa Eco Race 2016
Text prebratý z advriders.sk
Pridané: 15.01.2016 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 47782 | Včera: 125564