Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: Ivan Jakeš nielen o Hungarian Baja 2007

 Zdieľať

Pridané: 20.09.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8985 [Šport - Enduro]

Keďže Ivan Jakeš sa momentálne fláka niekde v dunách marockej púšte a do mojej poštovej schránky neprišlo od neho očakávané CD s fotkami z preteku Hungaian Baja, zverejním aspoň rozhovor.

Ivana Jakeša spoločne s Jarom Katriňákom som stretol na majstrovstvách sveta v endure v Krompachoch začiatkom septembra. Málokto vie, že len týždeň pred týmto podujatím sa zúčastnili zaujímavých pretekov Hungarian Baja v Maďarsku. Viac nám o tomto preteku ale aj o prípravách na Dakar 2008 povie Ivan sám:

Povedz nám niečo o preteku Hungarian Baja.

Je to seriál pretekov v Európe a v Maďarsku sa ide jeden pretek. Je to na spôsob rally, niečo ako WRC. Je tam vždy nejaká časovka, potom sa ide veľká RZ-ta. Teraz sme mali jednu RZ-tu 120 km. Nemá to teda veľa spoločné s klasickým endurom, je to skôr rally.

 Ivan Jakeš v Krompachoch rozdával aj podpisy
Ivan Jakeš v Krompachoch rozdával aj podpisy

Čiže je tam nejaká podobnosť s Dakarom?

Presne, ide sa na roadbooky, je to presne ten štýl.

Dôležitá je teda aj navigácia, ide sa bez GPS?

Organizátor má kontrolné GPS, aby vedeli kadiaľ sme išli, teda aspoň to tvrdia, my tomu veľmi neveríme (smiech). Ide sa iba podľa roadbooku.

Okrem motoriek, jazdia tento pretek aj autá?

Áno, bolo tam okolo 40 terénnych áut a 2 kamióny.

 Ivan na Hungarian Baja 24. 8. 2007
Ivan na Hungarian Baja 24. 8. 2007

Takže ty si sa zúčastnil minulý víkend jedného preteku tohto seriálu s názvom Hungarian Baja, na akej motorke?

Išiel som na normálnom endurovom EXC-čku 450-tke (KTM EXC 450, pozn. redakcie), mal som tam rýchlejší prevod, aby tá motorka šla rýchlejšie. Šiel som to prvýkrát, takže zmiešané pocity. Prvá RZ-ta úplne hrozná, druhá lepšia, tretia ešte lepšia a štvrtá už bola v poriadku.

Je to tam bežná motorka na tieto preteky, alebo sa to jazdí skôr na ťažších strojoch?

Jazdí sa to aj na tých veľkých dakarkách, boli tam asi dve, ale väčšinou na malých, pretože to je ľahká súťaž a dojazd benzínový stačí.

Ako dlho sa to jazdí?

Tri dni.

 Ivan Jakeš
Ivan Jakeš

Tak nám povedz ako sa ti darilo?

No vyhral som, Jaro mal problémy prvý deň, roztrhol reťaz, predtým však vyhral prológ o sekundu predo mnou.
Mne sa to páčilo, mám také motokrosové chyby trošku, že prepaľujem zatáčky, že to moc podržím a potom ma to stojí veľa síl a hlavne času ale ten druhý deň už bol dobrý a tretí bez problémov.

Takže ten pretek bol skôr na rýchlosť, nie veľmi technicky náročný?

Tá RZ-ta mala 123 km a trvalo to asi hodinu a 29 minút. Takže má každý asi predstavu aký tam bol priemer. To boli pecky 4 - 5 - 6 stále, ale vôbec to nebolo ľahké. Boli tam veľké šutre, to treba vyskúšať ťažko sa o tom rozpráva, jednoducho je to rýchla súťaž a veľmi nebezpečná.

Aký bol teda terén, skôr maďarská rovina a náročný podklad, alebo boli aj nejaké kopce?

Bol to vojenský priestor so všelijakými prekvapeniami, nepredvídateľné jamy a veľa kamenia.

Super výsledok, na to že si bol na takejto súťaži prvýkrát, naviac si šiel bez roadbooku.

Išiel som bez roadbooku pretože informáciu, že tam treba roadbook som nedostal a na poslednú chvíľu sa nám to nepodarilo zohnať. Nakoniec to ale nebol až taký problém.

Robili si si aspoň nejaké poznámky na motorku alebo si šiel len tak?

Oni RZ-ty sú značené takými šípkami, striedmo ale predsa a na tých spojovačkách som sa vždy niekoho chytil, čo mal ten roadbook a išiel som s ním.

Podarilo sa ti zablúdiť?

Určite áno, zablúdil som na prvej RZ-te.

Takže bol si prvýkrát, bez roadbooku a vyhral si. Aká bola konkurencia?

Tam je konkurencia taká rally. Boli tam nejaký Francúzi, Nemci, Maďari ale to je úplne iné závodenie. Rally je iný pretek ako enduro.

Boli tam nejaký jazdci z Dakaru?

Boli tam. Ale určite tam neboli fabriky, pretože to nie je pre nich zaujímavé. Tam sa testovať veľmi nedá, pretože je to niečo iné. Druhý skončil ale dakarský jazdec David Pabiška.

Jarovi sa nedarilo kvôli roztrhnutej reťazi, pretek pre neho potom skončil?

Nie, vynechal nejakú RZ-tu a potom dostal penalizáciu, šesť hodín tuším. Preteky ale dojazdil a dostal pohár za najrýchlejší prológ.

 Jaro Katriňák
Jaro Katriňák

Záverom sa opýtam na Majstrovstvá sveta v Krompachoch, ty aj Jaro ste tu v úlohe predjazdcov. Prečo ste sa rozhodli tieto preteky vynechať?

Chceme rally podriadiť všetko, ide do toho množstvo financií aj úsilia a nemôžeme si dovoliť spraviť nejakú chybu teraz. Všetko sa podriaďuje tomu preteku v januári.

To znamená, vyhnúť sa podobným zraneniam aké si utrpel v Medzeve?

To sú presne tie chyby, ktoré už si nemôžem dovoliť.

14. 9. odchádzate na prvý tréningový kemp do Maroka. Čo na vás čaká?

Tam je pripravená trať, každý deň by sme mali jazdiť podľa roadbookov v púšti, učiť sa navigovať a orientovať sa v dunách.

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa zdaru v Maroku.

Pridané: 20.09.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 170695 | Včera: 208908