Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 11.08.2005 Autor: Vadim
Čitatelia: 24870 [Technika - Dobré Rady]
O všetko čo ti hovorí „pane“ sa musíš starať. Je jedno, či je to vešiaková skriňa, záhradný gril, frajerka, medziokenné žalúzie, alebo motorka. Z tohto všetkého máš najradšej svoju motorku a preto sa o ňu staráš ako najlepšie vieš a najradšej sám. Veď len sám vieš najlepšie, ako na to.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
Do servisu privezieš motorku len vtedy, keď už všetci „chalani čo sa vyznajú“ na nej vyskúšali svoje schopnosti. A vtedy sa utvrdíš v tom, že vo všetkých servisoch sú mantáci, ktorí sa vo svojej robote vôbec nevyznajú. Motorku ti opraviť nevedia, len pýtajú peniaze „za nič“. A ja sa ti teraz pokúsim vysvetliť, prečo je to tak.
Štandardnou činnosťou servisov je pravidelná údržba, bežné poruchy a havárie.
Výmena oleja, nastavenie karburátorov, výmena rozvodových reťazí, výmena reťazových setov, nastavenie karburátorov, výmena valivých ložísk, výmena pneumatík, výmena sviečok, a tak podobne.
Spôsobené bežnou prevádzkou motocykla. Určite nie neodbornými zásahmi, prerábkami a improvizáciami.
Tak tu je asi jasné, o čo ide...
Asi sa bez problémov zhodneme na tom, že po Slovensku sa pohybuje množstvo motocyklov, ktoré sa posúvajú z ruky do ruky a nikto netuší ich predchádzajúci osud. Kde chcel ich bývalý majiteľ ušetriť a na čom. Kde čo zmenil, prerobil, odrezal, ohol, odstránil, alebo vymenil za iné. Keď sú tieto úpravy amatérske, tak sa ani ten najdokonalejší mechanik pri identifikácii závady nemá čoho chytiť. Keď navyše majiteľ motocykla udáva nepresné informácie o priebehu a spôsobe vzniku závady, tak naozaj nie je možné chybu nájsť. Potom sa môže stať, že si nešťastný majiteľ motorku odváža v takom stave, ako ju priviezol. Jediné, čo získal, je presvedčenie, že v servise ničomu nerozumejú. A preto, že si (logicky) nemôžu dovoliť pracovať zadarmo (ty áno?) tak si navyše ešte aj nechajú zaplatiť za robotu, ktorú neurobili.
Pretože značkové servisy nie sú vybavené na podobné improvizácie a niekoľkodenné skúmanie všakovako poplátanej motorky, tak takúto zákazku ani nepreberú. Malé súkromné servisy ju síce môžu zobrať, ale priprav sa na to, že niekoľkodňové hľadanie závady budeš musieť zaplatiť. Pretože je Slovensko malé, servisáci sa poznajú a kvôli podobným problémom sa aj kontaktujú. Mnohé z týchto problémových motoriek poznajú aj traja-štyria a to sú potom debaty, ktoré by si asi žiaden majiteľ podobnej motorky nechcel vypočuť.
Hand made, urob si sám, domáci kutil, alebo ako som ušetril na servise:
Na fotografiách vidíš, ako majiteľ motocykla ušetril veľa-veľa desaťkorunáčok na údržbe reťaze ( pravidelné a presné nastavovanie vôle). Ku nám prišiel až vtedy, keď mu kamaráti (ktorí sa vyznajú) povedali, že mu šmýka spojka. Šmýkala mu už ale reťaz. Násilným doťahovaním si spôsobil mnohotisícovú škodu.
Na týchto fotkách je roztopená brzdová doštička. Asi sa niekomu nepodarilo rozchodiť brzdový valček. Takúto závadu už ale nemusí rozchodiť vodič motocykla. Pointa celej príhody je v tom, že občan odo mňa nechcel nič iné, ako nové doštičky... Na gumičkách, ktoré tú teplotu nemohli vydržať, sa rozhodol jazdiť ďalej. Viac sa neukázal. Prežil to? Neprežil?
Ako sa všetkým týmto problémom vyhneš?
Čo najskôr po kúpe jazdenej motorky navštív servis ktorému dôveruješ (skúsenosti kamarátov ti veľa napovedia) a požiadaj o kompletnú prehliadku motocykla, nastavenie motora a výmenu všetkých náplní. Pri takejto kontrole sa dá veľmi presne zistiť curriculum vitae každého motocykla (spôsob údržby, najazdené kilometre, havárie, vek, technika jazdy...). Tieto informácie nepotrebuješ vedieť iba kvôli zvedavosti, ale hlavne kvôli tomu aby si vedel, nakoľko môžeš motorke dôverovať a čo máš na nej okamžite zachraňovať. V tom najlepšom prípade sa utvrdíš, že si urobil good kauf (esperanto) a že môžeš pokojne spávať.
Snaž sa s motorkou chodiť stále do toho istého servisu. Má to dve výhody:
- mechanik bude tvoju motorku poznať ako vlastné gate a v prípade potreby hneď vie, na čo má siahnuť, čí sa skracuje dĺžka času, ktorý tráviš v servise a tým sa znižuje aj cena opravy. Samozrejme že bude mať aj presný prehľad o údržbe a bude ťa vedieť, upozorniť, čo ťa čaká v najbližšej dobe.
Ako stály zákazník budeš mať privilégiá, ako napríklad zníženú sadzbu za prácu, zľavy pri nákupe tovaru, vlastný pohár na kávu, stoličku a vrelé privítanie pri každej návšteve...
Text a foto: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH
Pridané: 11.08.2005 Autor: Vadim Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 15884 | Včera: 319903