Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.01.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 10436 [Novinky - Predstavujeme]
BMW S1000RR sa od roku 2009, kedy sa vôbec po prvý krát objavilo v katalógu výrobcu, dočkalo výraznejšej modifikácie až teraz, kedy príde do predaja ako novinka pre modelový rok 2015.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
Upravený priebeh krútiaceho momentu, navýšenie výkonu o 4 kW, zníženie hmotnosti o 4 kg a prepracované detaily, elektronická výbava atď., tak s týmto prichádza nová generácia superšportu BMW S1000RR do boja s konkurenciou pre rok 2015.
Novinka si prešla istými zmenami aj po dizajnovej stránke, nekonala sa však žiadna revolúcia, ktorá by vyrazila dych ako pri predstavení prvého BMW S1000RR. Asymetrický dizajn teda ostáva zachovaný, no pri pohľade na detaily vidieť mnoho zmien.
Motorke dominuje zmes rôznych tvarov a línii pospájaných tak, aby z biku sršala dynamika už pri pohľade na odstavenú strojovňu. Môžu za to najmä rôzne ostré hrany a špicatý zadok zdvihnutý do hora, ktorý dáva pocit, že je celá motorka akoby naklonená dopredu.
Bočné kapoty ostávajú po starom asymetricky riešené tak, že vľavo nájdeme veľký otvor zatiaľ čo pravá strana pripomína žiabre. Kapoty boli upravené aby lepšie odvádzali teplo od motora, pričom ich súčasťou sa stali doteraz akoby prídavné deflektory, zabezpečujúce odvod vzduchu od jazdcových ramien pri zaľahnutí.
Najtypickejším dizajnovým prvkom BMW S1000RR je však jeho asymetrická predná časť, predovšetkým svetlomety. Predná časť si prešla azda najvýraznejšou zmenou. Zväčšil sa jej stredový nasávací otvor a jej upravený tvar zvýraznil akoby malý zobáčik v jej spodnej časti. Aj svetlá, ktoré azda najviac udierali do očí pri pohľade spredu si vymenili pozíciu a mierne zmenili svoj tvar.
BMW S1000RR 2015 bude dostupné vo farbách Racing Red/Light White (červená/biela), Black Storm (čierna) a BMW Motorsport (trikolóra modrá, biela, červená).
Prepracovaná je aj pohonná jednotka, radový, kvapalinou chladený, štvorvalec o objeme 999 ccm. Jeho výkon narástol na 146 kW pri 13.500 ot./min. (o 4 kW oproti predchodcovi) a mierne stúpol aj maximálny krútiaci moment, ktorý má teraz hodnotu 113 Nm pri 10.500 ot./min. Dodávka krútiaceho momentu však bola upravená tak, že motor dosahuje hodnotu 112 Nm už pri 9.500 ot./min. pričom 113 Nm je k dispozícii ešte pri 12.000 ot./min. Motor sa pritom nechá vytočiť až po hranicu 14.200 ot./min.
Tieto hodnoty boli dosiahnuté vďaka zmenám vykonaným na motore. Ten má prepracovanú hlavu valcov, upravili sa výfukové a sacie kanály a nasávacie ventily sú ľahšie (o 2 g každý ventil). Upravené je aj nasávanie. Skrátili sa nasávacie kanály a vďaka zmenšeniu servomotorov, ktoré sú ovládané elektronickým plynom (ride-by-wire) sa mohol zväčšiť objem airboxu.
Úplne nový je výfukový systém. Je vyrobený z nehrdzavejúcej ocele, jeho súčasťou sú dva trojcestné katalyzátory, no aj aj tak je o 3 kg ľahší než výfukový systém predchodcu. Ideálnemu priebehu výkonovej krivky a krútiaceho momentu napomáha zmenšenie priemeru rúr vo výfukovej koncovke a použitie elektronicky ovládaných klapiek vo výfukovom systéme. Výfuková koncovka má navyše už v sérii odoberateľný dB killer.
Palivové mapy sú už štandardom, zvlášť pre BMW, ktoré ich ponúka hneď niekoľko. V sérii sú dostupné mapy Rain, Sport a Race, zatiaľ čo príplatkový balíček Pro riding mode obsahuje ďalšie dve a to Slick a User. Palivové mapy pritom spolupracujú so systémom ASC (Automatic Stability Control), ktorý je dostupný v sérii a s kontrolou trakcie DTC (Dynamic Traction Control) v príplatkovej výbave Pro riding mode.
Rain: Obmedzenie výkonu na 138 kW a krútiaceho mementu na 108 Nm. Reakcia na otočenie plynovou rukoväťou je jemná ASC alebo DTC zasahujú do jazdy v plnej miere. Prenastaví sa aj systém ABS a pokiaľ je motocykel vybavený aj elektronicky ovládaným podvozkom, upraví sa aj ten.
Sport: Plný výkon a priama odozva na otočenie plynovou rukoväťou. Obmedzenia prichádzajú v podobe zásahu systému ASC resp. DTC.
Race: Prakticky bez rozdielu oproti nastaveniu Sport avšak pri zakúpení systému DTC, ten dovoľuje dynamickejšiu jazdu a do jazdy zasahuje menej.
Slick: Mód určený pre jazdu na okruhu. Systém DTC ráta s obutím adekvátnych pneumatík.
User: Samostatné nastavenie rôznych hodnôt. Na výber je dvojica výkonových kriviek, individuálne nastavenie systému Race ABS a DCT (15 hodnôt od -7 cez 0 po +7).
Okrem palivových máp a už spomenutého systému ASC a DCT nájdeme na BMW S1000RR aj ďalšie elektronické fičúrky.
Launch Control: Systém je súčasťou príplatkovej výbavy Pro riding extra a umožňuje rýchlejšie odštartovanie. Dostupný je pre módy Slick a User. Aktivuje sa pri státí a stlačení štartéra po dobu aspoň 3 sekundy. Systém obmedzuje otáčky motora pri štarte na hodnotu 9.000ot./min. a je vyladený pre hmotnosť jazdca dosahujúcu 75 kg. Limiter otáčok je automaticky vypnutý pri dosiahnutí rýchlosti 70 km/h.
Obmedzovač rýchlosti na pit-lane: Ďalšia súčasť Pro riding extra. Systém si jazdec nastaví sám na rýchlosť akú požaduje, presnejšie nastaví si otáčky motora pre zodpovedajúcu rýchlosť na prvom prevodovom stupni.
Elektronická kontrola rýchlosti: Nakoľko je možné dovybaviť BMW S1000RR, kontrolou rýchlosti na pit-lane, nebolo zložité pridať aj systém podobný tempomatu.
HP Gear Shift Assist Pro: Quickshifter pre možnosť radeniaprevodových stupňov nahor aj nadol bez nutnosti stláčania spojky aj pri plne otvorenom plyne.
Race ABS: Dodávané už v štandardnej výbave. Jeho nastavenie reaguje na zvolený režim jazdy (Rain, Sport, Race, Slick, User). Okrem anti blokovacej funkcie má aj funkciu zamedzujúcu dvíhaniu zadného kolesa (v móde Race minimálne dvíhanie, v móde Slick táto funkcia deaktivovaná). V móde Slick Race ABS zasahuje iba na prednom kolese, zadok púšťa do šmyku.Rám zo zliatiny hliníku pozostáva zo štyroch častí zvarených k sebe. Spolu so zadnou kyvkou bol mierne upravený aby mohli byť vykonané zmeny v geometrii. Zmenil sa uhol v krku riadenia, spojenie kyvky s rámom, predĺžil sa rázvor.
Podvozok je plne nastaviteľný. Vpredu nájdeme 46 mm USD vidlicu so zdvihom 120 mm a vzadu centrálnu tlmiacu jednotku tak isto so zdvihom 120 mm. Keďže došlo k zmenám v nastavení podvozku, BMW S1000RR je posadené zhruba o 5 mm vyššie než bol jeho predchodca.
Za príplatok je možné BMW S1000RR dovybaviť elektronicky nastaviteľným podvozkom DDC (Dynamic Damping Control), ktorý debutoval na modely BMW S1000RR HP4 v roku 2012. DDC spolupracuje s rôznymi senzormi a tak isto aj s ostatnou elektronickou výbavou, a podľa toho uspôsobuje nastavenie podvozku v reálnom čase. Prenastavenie istého parametru trvá systému DDC 10 milisekúnd. Charakteristika DDC sa nastavuje automaticky podľa zvoleného režimu jazdy.
O brzdenie sa starajú vpredu štvorpiestikové radiálky od Bremba a 320 mm kotúče, zatiaľ čo vzadu nájdeme jednopiestik a 220 mm kotúč. Systém Race ABS dohliada na brzdenie už v sériovej výbave a bol opísaný vyššie. Systém Race ABS je možné naviac úplne vypnúť.
BMW prináša do roku 2015 decentne inovovaný superšport, ktorý neodbieha ďaleko biku aký nám BMW predstavilo v roku 2009. Mierny nárast výkonu, inovácie na ráme či nové možnosti príplatkovej výbavy nie sú žiadnou revolučnou novinkou, no držať krok s konkurenciou je nutnosť. Veľkým boom sa však ani nečakal, s tým príde BMW asi až neskôr.
Pridané: 29.01.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | S1000RR |
Rok: | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm |
Max. výkon: | 198.6 k (146.0 kW) / 13500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113 Nm / 10500 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 48 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 204 kg |
Výška sedla: | 815 mm |
Rázvor: | 1425 mm |
Dĺžka: | 2050 mm |
Šírka: | 826 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | za príplatok |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok |
LED denné svetlá: | nie |
El. Podvozok: | za príplatok |
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 18812 | Včera: 159847