Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.02.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9063 [Novinky - Predstavujeme]
Yamaha projekt novej R1 zobrala pekne od podlahy. Na superšporte od troch ladičiek neostal kameň na kameni, máme tu úplne novú mašinu len jej meno ostalo rovnaké.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
Superšport Yamaha YZF-R1 sa počas svojej existencie stal skrátka pojmom. Vlastne každý z výrobcov japonskej štvorky, má vo svojej ponuke bike tejto kategórie, ktorý si okolo seba získal isté publikum. Avšak vždy je nutné posúvať sa o kúsok vpred a Yamaha to so svojou eR Jedničkou, poriadne rozbalila po dlhšej odmlke práve v tomto roku. Superšport pre rok 2015 už totiž nie je len o šialenom výkone a čo najnižšej hmotnosti, ale nová doba si vyžaduje aj kopec elektroniky.
Predná časť na tomto superšporte je bezpochyby v čomsi iná. Niekomu sa môže zdať divná, nepochopiteľná, skrátka akoby nedávala zmysel, avšak len dovtedy, pokiaľ si neuvedomíme, že má imitovať špeciál YZF-M1. Kukuč motorky má navodiť dojem, že nemá svetlá, tie sú však potrebné pre to aby motorka mohla vstúpiť na bežné cestné komunikácie a tak tu máme novú tvár Yamahy YZF-R1.
Charakteristickým prvkom novej R1 je teda jej predná časť. Stredový prieduch a veľká skosená čelná plocha, sú prvkom jednoznačne prevzatým zo špeciálu YZF-M1. Avšak v líniách vedúcich do bokov sa ukrýva dvojica pásikov denných LED svetlometov, zatiaľ čo hlavné LED svetlomety vyzerajú ako by to boli len prídavné svetlá, ukryté v prechode medzi čelom a bočnou kapotážou motorky. LED smerovky sú pre zmenu súčasťou spätných zrkadiel.
Pri pohľade z boku dojem MotoGP špeciálu nemizne, skôr naopak. Yamaha YZF-R1 má akoby redukovanú bočnú kapotáž, za ktorou ostáva veľký priestor. Rôzne „okienka“ nechávajú vyniknúť rôzne časti motorky, ktoré by boli ináč skryté pod kapotami. Časť výfukových zvodov, motor, či rám s prepracovanou zadnou kyvkou, sú súčasťou dizajnu biku ako takého.
Celá motorka pôsobí odľahčene a kapotáž nie je iba estetickým doplnkom, ale funkčným dielom. Nielen boky, ale aj zadná časť, je vytvorená tak, aby na ňu bolo použitého čo najmenej materiálu. Veľké prieduchy po bokoch zadného sedadla majú za úlohu čo najviac znížiť odpor vzduchu. Zadné LED svetlo je preto úzke, aby nezasahovalo do otvorov. Nádrž s prieduchmi je zasa dizajnovaná tak, aby jazdca čo najmenej obmedzovala a umožnila mu čo najlepšie zaľahnutie za kapotáž.
Radový štvorvalec o objeme 998ccm s crossplane usporiadaním kľukového hriadeľa, je čímsi čo sme od Yamahy čakali. Zapaľovanie jednotlivých valcov je jednotlivo posunuté o 270° - 180° - 90° - 180°. To umožnilo konštruktérom vyrobiť motor, ktorý má veľký krútiaci moment, avšak nie je lenivý a dosahuje špičkový výkon vo vysokých otáčkach.
Aj keď by sa zdalo, že sa jedná o motor, ktorý už poznáme z predchodcu, no nahnali na ňom vyšší výkon, nie je to pravda. Nová Yamaha YZF-R1 má motor postavený od nuly, s využitím poznatkov z minulosti. Zmenilo sa vŕtanie a zdvih valcov, hlava valcov, kompresný pomer, systém vstrekovania paliva, skrátka všetko vrátane samotnej kľukovej hriadele, ktorá je teraz ľahšia a má o 20% menšiu zotrvačnosť.
Aby sa maximalizovala účinnosť spaľovania palivovej zmesi, nová hlava valcov bola navrhnutá tak, aby sa dosiahol vysoký kompresný pomer 13.0 : 1. Zároveň má nový motor ventily s priemerom 33 a 26.5 mm, čo má zlepšiť prívod (a odvod) palivovej zmesi do valcov.
Ojnice sú vyrobené zo zliatiny titánu a sú zhruba o 40% ľahšie než konvenčné oceľové. Vďaka tomu má byť motor hladnejší po otáčkach. Nové piesty sú kované a sú vyrobené zo zliatiny hliníka. Piestne krúžky a piestne čapy majú povrchovú úpravu zvanú diamond-like carbon (DLC), ktorá znižuje trenie.
Upravil sa aj prívod vzduchu k motoru. Nový airbox má objem 10.5 litra, čo je o 23% viac, než bolo u predchodcu. K elektronicky ovládaným škrtiacim klapkám (YCC-I Yamaha Chip Controlled Intake) sa tak dostáva viac vzduchu. Spolu so vstrekovačmi má Yamaha YZF-R1 kompletne elektronicky ovládaný plyn (YCC-T Yamaha Chip Cintrolled Throttle). Systém vstrekovania paliva má dvojicu hlavných vstrekovačov, vstrekujúcich palivo priamo k nasávacím ventilom. Sekundárne vstrekovače pracujú až vo vysokých otáčkach, majú za úlohy znížiť teplotu pri spaľovaní a palivo vstrekujú na začiatku nasávacích lievikov.
Výfukový systém 4-2-1 je vyrobený prevažne z titánu. Po tom, čo sa štvorica výfukových zvodov spojí pod motorom do dvoch rúr, sa nachádza 5.2 litrová komora, v ktorej sa nachádza klapka regulujúca tlak spalín idúcich z motora.
Výsledkom je, že nová Yamaha YZF-R1 dosahuje špičkový výkon 147.1 kW pri 13.500 ot./min. a max krútiaci moment 112.4 Nm pri 11.500 ot./min.
Rám typu deltabox je vyrobený zo zliatiny hliníka a využíva motor ako súčasť, ktorá mu má dodať ešte väčšiu tuhosť, vďaka štyrom pevným montážnym bodom. Zadná kyvka je taktiež vyrobená zo zliatiny hliníka, je vytvorená z kovaných dielcov, ktoré sú spojené vo vrchnej časti. Výraznú úsporu na hmotnosti prinieslo použitie magnézia na výrobu zadného pomocného rámu. Yamaha YZF-R1 tak váži 199 kg plne natankovaná a jej suchá hmotnosť je 179 kg.
Odpruženie značky KYB je plne nastaviteľné vpredu aj vzadu a má zdvih 120 mm. Vpredu nájdeme 43 mm USD vidlicu a vzadu centrálny tlmič spojený s kyvkou systémom prepákovania Monocross.
O brzdenie sa starajú vpredu radiálne montované štvorpiestikové monobloky a 320 mm kotúče. Vzadu nájdeme jednopiestik a 220 mm disk. Brzdy sú pod kontrolou systému ABS a na novej R1 taktiež nájdeme aj systém Unified Brake System, ktorý pri ovládaní prednej brzdy aktivuje aj zadnú brzdu. Systém však neaktivuje prednú brzdu, pokiaľ jazdec brzdí iba zadnou.
Kolesá sú liate a sú vyrobené z magnézia. Majú desať lúčov a sú oproti kolesám na predchodcovi ľahšie, konkrétne predné o 530 g a zadné o 340 g. Obúvajú sa na ne pneumatiky s rozmermi 120/70-17 vpredu a 190/55-17 vzadu.
Zdá sa, že byť v dnešnej dobe top, znamená mať popri kvalitných mechanických súčastiach motocykla, aj celý rad elektroniky. Yamaha na svojej R1 preto použila azda všetko čo mala k dispozícii a podáva svoj balík elektroniky ako systémy, ktoré umožňujú totálnu kontrolu na motocyklom.
Všetko sa odvíja od šesť osej meracej jednotky (IMU Inertial Measurment Unit). Tá spolupracuje s riadiacou jednotkou a má tri gyroskopické senzory a tri G senzory (brzdenie/akcelerácia, zatáčanie vpravo/vľavo, sily pôsobiace hore/dole). Jednotka IMU konštantne analyzuje získané dáta 125 krát za sekundu. Dáta sú cez systém CAN (Controller Area Network) posielané do riadiacej jednotky a tá ďalej upravuje jednotlivé elektronické systémy.
Trakčná kontrola TCS je vďaka systému IMU citlivejšia a reaguje ináč pri jazde v náklone, než pri silnej akcelerácii na rovine.
Slide Control System SCS prichádza do produkčného biku iba dva roky po tom, čo sa objavil v špeciály MotoGP. Tento systém spolupracuje s kontrolou trakcie a upravuje výkon motora pokiaľ je detekované kĺzanie zadného kolesa.
Kontrola dvíhania predného kolesa LIF pomáha pri akcelerácii tak, že reguluje výkon motora, aby sa predné koleso zbytočne nedvíhalo nahor.
Asistent pri rýchlom štarte (LCS Launch Control System) spolupracuje so systémom TCS a LIF. Reguluje otáčky motora pri štarte, kedy ich nepustí nad 10.000 ani pri plne otvorenom plyne.
Quickshifter (QSS Quick Shift System) napomáha pri rýchlom radení bez nutnosti stláčať spojku a púšťať plyn.
Palivové mapy (PWR Power mode selection) prinášajú 4 rôzne nastavenia ovplyvňujúce otváranie škrtiacej klapky v závislosti od otočenia plynovou rukoväťou.
Yamaha Ride Control system (YRC) dovoľuje zapamätať si štyri rôzne ľubovoľné nastavenia všetkých elektronických systémov. Jazdec si tak zvolí rôzne hodnoty všetkých systémov podľa vlastného uváženia a svoje štyri nastavenia si iba jednoducho preklikne. Jednotlivé nastavenia je samozrejme možné ľubovoľne kombinovať.
Comunication Control Unit (CCU) je voliteľný systém, spolupracujúci s GPS. Je súčasťou štandardnej výbavy modelu Yamaha YZF-R1M. Dovoľuje jazdcovi zaznamenávať rôzne údaje ako čas na kolo, rýchlosť, náklon, zatiahnutie za plynovú rukoväť... Dáta si tak môže každý jazdec analyzovať hneď po dojazde.
Kopec elektroniky si vyžiadal aj inštaláciu rozmerného 109 mm širokého TFT displeja. Má dvojicu módov nastavenia Street (cestný) a Track (okruhový).
V móde Street sú na displeji zobrazené údaje ako zaradený rýchlostný stupeň, tachometer a otáčkomer mení farbu podľa stúpajúcich otáčok. Ďalej zobrazuje najazdené kilometre, tripy, aktuálnu/priemernú spotrebu paliva a množstvo spotrebovaného paliva. Ikony v hornej a spodnej časti displeja zobrazujú osobitne zvolené elektronické systémy ako TCS a SCS či sú zapnuté, a aká palivová mapa je zvolená.
Mód Track zobrazuje otáčkomer až od hranice 8.000 ot./min., má jasný ukazateľ zaradeného rýchlostného stupňa a zobrazuje počet prejdených kôl, časy na kolo a stopky. Displej má aj pamäť, ktorá si zaznamenáva jednotlivé kolá a časy na kolo.
Tento model bude vyrobený iba v limitovanom počte kusov. Nie je však zatiaľ dané, o aký počet sa bude jednať, o tom Yamaha rozhodne až po registrácii jednotlivých záujemcov. Registrácia je dostupná od 1.12.2014. Neskorší vlastníci tohto modelu dostanú pozvánku na podujatie Yamaha Racing Experience, ktoré sa uskutoční na štyroch okruhoch v Európe, kde si jazdci zajazdia na svojich motocykloch YZF-R1M, spolu s VIP hosťami Yamahy a taktiež s trénermi jazdy na okruhu. K dispozícii budú aj inžinieri priamo od Yamahy, ktorí hosťom pomôžu doladiť ich strojovne.
V čom sa ale YZF-R1M líši od „obyčajnej“ R1. Nuž systém CCU sme už spomenuli, avšak hlavným rozdielom je elektronický podvozok značky Ohlins a kapotáž z karbónu.
Tento podvozok má vlastnú riadiacu jednotku SCU (Suspension Control Unit), ktorá spolupracuje so systémom IMU. Podvozok sa tak nastavuje automaticky v reálnom čase, podľa množstva údajov získaných z IMU a taktiež podľa jednotlivých nastavení, a údajov z ostatných elektronických systémov.
Podvozok ERS má dva módy, Automatic a Manual, a v oboch je možné zvoliť si tri rôzne nastavenia. V móde Manual si jazdec sám predvolí jednotlivé nastavenia, z ktorých bude systém ERS vychádzať vo všetkých troch nastaveniach. Mód Automatic dovoľuje nastaviť si vlastné hodnoty iba v jednom režime, zvyšné dva sú plne predvolené.
Na Yamahe YZF-R1M nájdeme okrem karbónovej kapotáže a iného farebného spracovania aj iné kolesá, na ktoré sa obúvajú pneumatiky o rozmeroch 200/55- ZR17 vzadu a 120/70-ZR17 vpredu.
Yamaha pri vytvorení novej R1 použila hneď niekoľko výrazných prvkov. Kompletne zmenila dizajn, ktorý vychádza z ich špeciálu MotoGP, avšak pod kapotami ukryla úplne nový stroj, ktorý nie je iba mierne vylepšeným predchodcom. Nový motor, slušný náklad elektroniky a potom verzia YZF-R1M s karbónovou kapotážou a elektronickým podvozkom značky Ohlins vravia jasne, že Yamaha sa v konkurencii superšportov pre rok 2015 nechce stratiť.
Foto: | ||
Pridaj obrázok |
||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha |
Model: | YZF-R1 | YZF-R1M |
Rok: | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 200.1 k (147.1 kW) / 13500 ot. | 200.1 k (147.1 kW) / 13500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 112.4 Nm / 11500 ot. | 112.4 Nm / 11500 ot. |
Kompresný pomer: | 13:1 | 13:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 50,9 mm | 79 x 50,9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 ZR17 | 200/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 179 kg | 178 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 199 kg | 200 kg |
Výška sedla: | 855 mm | 855 mm |
Rázvor: | 1405 mm | 1405 mm |
Dĺžka: | 2055 mm | 2055 mm |
Šírka: | 690 mm | 690 mm |
Výška: | 1150 mm | 1150 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 130 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 17 l |
Pridané: 26.02.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2015 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 81923 | Včera: 119235