Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 20296 [Testy a predstavenia - Test]
Návrat RS-ka od BMW do triedy sport-touring je bezpochyby pekným počinom. Model BMW R1200RS však rozhodne poteší viac turistov než brúsičov stúpačiek. Podarený stroj však ukázal, že nič nie je dokonalé, no radosť z jazdy, tá ma ťahala stále ďalej a ďalej.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia
BMW R100RS, R1100RS, R1150RS potom dlhšie ticho a pre rok 2015 aj R1200RS. Áno posledná generácia vzduchom a olejom chladeného boxera vo svojich radách eReSko nemala (bol tu model R1200ST). Možno je to aj škoda a možno za to môže GS móda, každopádne sport-touring mašina a nový motor boxer, to spolu pekne ladí.
BMW R1200RS je teda od základu nový bike. Aj keď kopec prvkov už dávno poznáme z iných mašín v ponuke BMW, pohľad na RS-ko a jeho detaily nesklame. Vlastne nad niečím človek podumá, že prečo je to vlastne tak? Prečo štartér nie je pekne skrytý a prečo voda od zadného kolesa môže frkať do priestoru s baterkou? Pričom náboj predného kolesa je brutálne premakaný, rovnako aj celé zadné koleso, k tomu krásne zadné vertikálne predelené LED svetlo... skrátka hi-tech dizajn do detailu a na hlúposti sa zabudne, škoda.
Tak som trošku netradične, vypichol zopár detailov na úvod a celkový pohľad na bike príde až teraz. Jasné, až príliš subjektívna vec, mne sa RS-ko páči, celé ako je. Že je vlastne tak trochu škuľavé, áno môže byť, veď je to BMW Motorrad. Dizajn dedí, presnejšie sa naň hraje, od superšportu S100RR. Je to predsa SPORT-touring. Preto sa aj zdá, že R1200RS je na pohľad akési menšie, pričom v sebe schováva rozmerného boxera. A je to tak, zdanie z press fotiek klame, naživo je to dobre živený športovec, od ktorého hneď čakáte aj čosi viac, než len kvalitný výkon v jednej disciplíne.
Rozmerné kapoty sú hrou rôznych tvarov a línií. Aj farebné spracovanie, či už modro-biele alebo šedo-čierne, RS-ko zoštíhľujú. Na prednej maske s výškovo nastaviteľným štítom sa ale prejavila celková šírka stroja miernym oploštením tejto časti. Kým očí kĺžu po prednej polovici, divadlo o rýdzom športovcovi je uveriteľné, zadok sa už ale hlási inam. Od pohľadu dlhý rázvor, k tomu rozmerné delené sedadlá, no zadoček fajn, nepôsobí tučne. Len by som tú výfukovú koncovku potiahol pekne hore pod sedadlo. Že dvihlo by sa ťažisko? Heh motor by to veru neprevážilo a aj tak, výfuk nie a topcase už je v pohode? Zadné koleso by tak bolo vystavené krásne na obdiv celému svetu.
Keďže nového, čiastočne kvapalinou chladeného, boxera už poznáme, a keďže sa pod kapotami ani veľmi neskrýva, iba sucho zosumarizujem. 125 koní pri 7.750 ot./min. a 125 Newtonov pri 6.500 ot./min. Plus BMW sľubuje, že vďaka modifikovanému airboxu a upravenému výfukovému systému, má stúpnuť jeho sila v nízkych a stredných otáčkach. Teda toto som sa dočítal až po tom, ako som to zistil, takže sľub splnený, ale nepredbiehajme.
Skrytá je však hlavne elektronika. Bez nej to v dnešnom svete nejde a bez nej by toto BMW asi ani nemalo to správne čaro. K baworákom elektronika už akosi patrí. Myslím palivové mapy a semi-aktívny podvozok Dynamic ESA. V sérii logicky nebude všetko prístupné. Mapy Rain a Road áno, mapy Dynamic a User, nutne prikúpiť. Aj za Dynamic ESA a dokonca aj predné denné LED svetlo treba k základnej cene čosi prihodiť.
S kupovaním jednotlivých ingrediencií to však nie je také jednoduché. Takmer všetko je podelené do paketov. Tož poraďte sa svojím dílerom BMW ;-) Nami testovaný motocykel bol vybavený paketom Comfort (vyhrievané rukoväte, systém kontroly tlaku v pneumatikách, pochrómovaná výfuková koncovka), Touring (Dynamic ESA, príprava pre navigáciu, rozšírený palubný počítač, držiaky kufrov, centrálny stojan, tempomat) a Dynamic (rozšírené palivové mapy spolu s rozšírenou trakčnou kontrolou, LED smerovky, LED denné svietenie). K dispozícii je toho samozrejme viac, tak bádajte v katalógoch BMW, čo by ste k svojmu RS-ku ešte prihodili.
Pod kapotami sa ale neskrýva tradičný pomocník boxera, mr. telelever. Nahrádza ho 45 mm USD vidlica. Paralever s prívlastkom EVO ostáva, rovnako ako pohon kardanom. Odpruženie je, ako som spomínal v réžii systému Dynamic ESA. Semi-aktívny podvozok má dva režimy Road a Dynamic, nechýba ani nastavenie zaťaženia, jazdec, batožina, spolujazdec.
Prehľad nad nastaveniami musí byť, a tomu by mala byť uspôsobená aj prístrojová doska. Zlobu cítim už v momente, keď zbadám, že jej dominuje veľký analógový tachometer. Mám z toho rozpačitý dojem. Prečo nie veľký otáčkomer? Ale OK, vedľa je predsa TFT displej, ten zobrazuje údaje v troch štýloch a dvoch svetelných prevedeniach (denné a inverzné nočné). Všetky tri zobrazia pekne hodiny, zaradený prevodový stupeň a stav paliva v nádrži. Style1 je viac zameraný na otáčky motora, Style2 na rýchlosť a User zobrazuje ako už názov napovedá, čo len chcete. Názor o prehľadnosti, či potrebe zobrazeného si urobte sami, ja dávam celú prístrojovku do mínusov. Pritom ovládače na riadidlách sú perfektné, všetko pod palcom a po pár km som si na ne tak zvykol, že ani nemusím sklápať zrak, aby som si bol istý do čoho ťukám.
Ešte doplním, čo všetko BMW R1200RS dokáže ukázať: rýchlosť, otáčky motora, stav paliva v nádrži, hodiny, celkové km, trip 1 a 2, dojazd, vonkajšia teplota, teplota motora, priemerná spotreba paliva 1 a 2, priemerná rýchlosť 1 a 2, dátum, hladina oleja, tlak v pneumatikách, nastavenie Dynamic ESA a palivových máp, automaticky meraný trip, aktuálna spotreba paliva, voltáž, čas jazdy, celkový čas, dátum servisu, km do najbližšej servisnej prehliadky.
Že nudááááá, aj ja si myslím, preto šup na ďalšiu stranu, kde sa aj jazdí.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 03.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 107308 | Včera: 119235