Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moje meno je Tmax, Yamaha Tmax.

 Zdieľať

Pridané: 10.12.2004 Autor: kaktus02
Čitatelia: 22253 [Vaše stroje - Moja motorka]

Aj tak sa dá nazvať článok o tomto motocykli alebo je to ešte stále skúter? Nie, ja si myslím že už to nie je skúter, je to motocykel. Medzi slovenskou motorkárskou verejnosťou je pojem maxiskúter ešte stále veľkou neznámou až na pár výnimiek, preto sa chcem s Vami podeliť o svoje skúsenosti s týmto strojom.

Na začiatku roka ´04 som sa rozhodoval na kúpou motocykla, ktorý by bol optimálny na mototuristiku a zároveň aby bol pohodlný pre jazdca aj spolujazdca. Nechce sa mi veľa radiť prevodové stupne (lenivosť) a taktiež nemám vzťah k motocyklom typu choper/cruiser, tak som sa po dlhšom rozhodovaní rozhodol práve pre Yamahu Tmax.

Vzhľadom aj rozmermi tento stroj pripomína veľký cestovný motocykel. Slovo veľký tu nie je len tak, ak ho zaparkujete vedľa bežnej 600 ccm nahej motorky, tak vám ten naháč pri porovnaní s Tmaxom bude pripomínať kolobežku vedľa bicykla. Tmax vznikol ako výsledok spolupráce japonského a európskeho vývojového strediska Yamaha. Značka ho predstavila verejnosti ako sériový výrobok v roku 2000. Je pravda, že veľké skútre existovali už skôr, ale žiadny pred tým nemal 500 ccm motor a motocyklový rám. Práve rám je na ňom to, čo ho odlišuje od konkurencie aj keď je pravda, že koncepcia motora použitého v tomto stroji, je dá sa povedať aj dnes ešte unikátna.

Rám je pre model ´04 oproti predchádzajúcim ročníkom vylepšený. Výrobca ho označuje ako Diamond Frame III. Konštrukciou je to dvojitý trubkový rám vyrobený s vysokopevnostnej ocele s minimálnym počtom zvarov. Vyznačuje sa vysokou pevnosťou a odolnosťou proti skrutnej sile. Zaručuje vysokú pevnosť a stabilitu pri vyšších rýchlostiach.

Motor je 500 ccm ležatý paralelný dvojvalec, 8 ventilov, 44,5 HP, 48 Nm. Je to prakticky jednohup, ktorého vibrácie sú perfektne vyvážené vďaka tretiemu valcu, ktorý je v motorovej skrini uložený protiľahlo. Mazanie motora je zabezpečené oddeleným mazaním, tzv. mazaním so suchou skriňou. Od modelu ´04 je motor vybavený vstrekovaním paliva. Prenos točivého momentu na zadné koleso zabezpečuje variátorová prevodovka s mokrou spojkou, primárny prevod je zabezpečený ozubeným remeňom, sekundárny prevod dvojitou reťazou v olejovom kúpeli. Takáto koncepcia motora sa nenachádza v žiadnom inom skútri tejto kategórie.

Predné koleso je odpružené teleskopickými tlmičmi so zdvihom 120 mm, je brzdené dvomi brzdovými kotúčmi o priemere 267 mm a obuté je do pneumatiky Dunlop Sportmax D252 s rozmerom 120/70 R 14.

Zadné koleso je odpružené centrálnym plynovým tlmičom so zdvihom 117 mm, je brzdené jedným brzdovým kotúčom o priemere 267 mm a obuté je do pneumatiky Dunlop Sportmax D252 s rozmerom 160/60 R 15.

Ale dosť už písania technických informácii, to pravé, prečo je považovaný za bezkonkurenčný stroj vo svojej triede zistí až ten, kto sa na ňom zvezie. Pri prvom nasadnutí naň si jazdec môže nastaviť sedadlo, presnejšie bedernú opierku sedadla v troch polohách. Je to dôležité kvôli tomu, že oproti klasickému motocyklu na tomto stroji nie je nádrž medzi kolenami ale je pod sedadlom, teda jazdec sa musí v sedadle pevne oprieť, aby si zabezpečil dobrú kontrolu nad strojom. Už pri prvom nasadnutí jazdec zistí, že vonkajšie rozmery nie sú malé, je to pomerne široký motocykel. Suchá hmotnosť 205 kg síce vzbudzuje rozpačité pocity na adresu ovládateľnosti ale pravda je opak.

Jazdec po nasadnutí a prispôsobení si sedadla môže zaujať dva typy pozície, motocykel je vybavený klasickou plošinou na nohy, kedy jazdec má pokrčené kolená alebo plošinou, ktorá umožňuje natiahnuť si nohy dopredu. Tá druhá pozícia pripomína sedenie na chopri a priznám sa že je omnoho pohodlnejšia ako klasická a pri rýchlom prejazde zákruty je dosť praktická, kedy sa dá nohami zaprieť do stroja. Po pretočení kľúčikom sa zapnú prístroje (otáčkomer, tachometer, digitálny ukazovateľ stavu paliva a teplomer) do maximálnej hodnoty a vzápätí sa aktualizujú a zároveň sa ozve zvuk palivového čerpadla. Motor naskočí po stlačení štartovacieho tlačidla spolu so stlačenou brzdou okamžite. Asi po 1 až 1,5 minúte otáčky motora klesnú na 1400/min a môže sa vyraziť. Záujemcov, ktorý to urobia chcem upozorniť pozor na plyn! Motocykel je vybavený automatickou prevodovkou, čo v spojení s 500 ccm motorom a prudším pridaním plynu vyvolá okamžitú reakciu a stroj v lepšom prípade vystrelí s miesta alebo zadné koleso trocha zagumuje, závisí to od asfaltu.

Jazda s Tmaxom je veľmi príjemná záležitosť. Jazdec si nemusí zvykať na stroj ale skôr stroj si zvyká na jazdca. Výrobca udáva zrýchlenie z 0-100 km/hod za 6,5 s. Neviem, či je to pravda, ale americký výrobca Harley Davidson udáva zrýchlenie V-Roda z 0 -160 km/hod za 14,5 s čo je údaj totožný s Tmaxom v istom článku, uverejnenom v časopise Auto, moto und sport. Maximálna rýchlosť, akou som šiel bola 178 km/hod. Aj v takejto rýchlosti sa stroj správa kľudne, nemá snahu sa kolísať ani nadskakovať. Pri jazde sa hmotnosť stroja úplne vytratí a osobne si myslím, že nižšia hmotnosť by mu bola skôr na škodu, ale to je môj osobný názor. Motor do 4500 otáčok/min sa ukazuje ako baránok, po prekročení tejto hranice naberá veľmi ostrý nábeh výkonu a prevodovka začína ostrejšie radiť. Vtedy nastáva to správne vzrušenie a pocit s jazdy. Po odjazdení prvých 100 km jazdec úplne zabudne na fakt, že to nie je klasický motocykel a vôbec mu to nechýba. Pri predbiehaní je motor pružný a bezprostredne reaguje na každé pridanie plynu, je jedno či je jazdec sám má aj spolujazdca. Ja väčšinou nejazdím sám a nikdy mi ešte výkon nechýbal. Jazda do kopca plného zákrut je veľmi zábavná, variátor zabezpečuje stále optimálne otáčky pri každej rýchlosti a zaťažení, rám znesie náklon až na hranici pneumatík a brzdy sú až jedovato účinné. Pri rýchlej jazde po diaľnici kapotáž chráni veľmi dobre. Niekoľko krát som jazdil diaľnicou počas letnej búrky a musím povedať, že čelné plexy si svoju úlohu plní naozaj svedomito. Má to ale aj jednu záludnosť, dokonalá kapotáž neumožňuje jazdcovi dokonale vnímať rýchlosť, čo vedie k častému prekračovaniu povolených rýchlosti.

Určenie a prednosti tohto stroja musia byť každému jasné. Jeho veľkosť a hmotnosť ho predurčuje na pohodovú mototuristiku aj keď športové vylomeniny mu nie sú cudzie. Je nevhodný do mesta. Tam Vám určite postačí niečo okolo 50 až 125 ccm. V sedle Tmaxa sa dá zvládnuť celkom slušná denná dávka kilometrov bez toho, aby bol jazdec unavený. Azda jediné jeho nedostatky sú malá nádrž – 14 litrov je podľa mňa s priemernou spotrebou 6 l/100 km málo, slabšia ochrana spolujazdca pri rýchlostiach nad 120 km/hod – aerodynamický hluk a tlak, a samozrejme cena okolo 350 000 Sk. Ale aj tak musím povedať, že je to veľmi podarený stroj, ktorý až pre pár výnimiek jazdcov má určite čo ponúknuť a kľudne sa postaví aj motocyklom s oveľa vyšším objem iných kategórii.

Motor:

Engine type 4-stroke, parallel twin-cylinder
Engine cooling Liquid cooled
Compression ratio 11:1
Maximum power 32.6Kw (44.3HP) @ 7500rpm
Maximum torque 47.6Nm (4.85kg-m) @ 6250rpm

Podvozok:

Front suspension system Telescopic Fork
Front travel 120mm
Rear suspension system Swingarm
Rear travel 117mm
Front brake Double discs, Ø 267mm
Rear brake Single discs, Ø 267mm
Front tyre 120/70-14 M/C (55H)
Rear tyre 160/60-15M/C (67H)

Rozmery a hmotnosti:

Length (mm) 2,235
Width (mm) 775
Height (mm) 1,410
Seat height (mm) 795
Wheel base (mm) 1,575
Minimum ground clearance (mm) 130
Dry weight (kg) 205

Pridané: 10.12.2004 Autor: kaktus02 Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha T-Max 500 2001:

Foto:
Obrázok nije k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:T-Max 500
Rok:2001
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)
Objem:499 ccm
Max. výkon:40.6 k (29.8 kW) / 7000 ot.
Max. krútiaci moment:45.8 Nm / 5500 ot.
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:197 kg
Výška sedla:795 mm
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:7.8 s

Súvisiace články:

Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 147262 | Včera: 242839