Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.02.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15241 [Testy a predstavenia - Test]
Napriek nepriazni osudu sa počasiu nepodarilo nám celkom prekaziť príležitosť odviesť sa na tejto luxusnej retro novinke od Hondy. Cébečku sme kvalitne prevetrali v okolí Valencie, ale aj v samotnom meste. Aká teda táto kráska vlastne je?
Na výstave Tokyo motor show 1968 ukázala Honda svetu prelomový model CB750, ktorý sa stal neskôr známy ako prvý superbike. Revolučný stroj so štvorvalcovým motorom, päťstupňovou prevodovkou, prednou kotúčovou brzdou a elektrickým štartérom. CB750 dosahovala rýchlosť 200 km/h a plný výkon 67 koní. Tak sa zrodila legenda menom "SevenFifty" a tak sa zrodila aj éra štvorvalcov...
To sú ony - Legenda CB750 a v roku 2013 zrodená CB1100 v troch farbách |
Projekt CB1100 nie je žiadnou rýchlokvasenou záležitosťou. Už v roku 1999 Honda predstavila koncept "CB Four" na oslavu 30. výročia vzniku CB750. V roku 2007 potom na Tokyo Motor Show koncept "CB1100F", ktorý už začínal odkrývať to, na čo sa pozeráme dnes.
Základom je nový vzduchom chladený motor - radový štvorvalec. Od pohľadu je jasné, že bol vytvorený zo zmyslom pre detail a krásny retro vzhľad. Motor je umiestnený do klasického kolískového rúrkového rámu. Klasická vidla vpredu a vzadu dvojica tlmičov. Chrómované výfukové zvody sú čistými líniami zvedené na pravý bok, vzhľad nekazí pohľad na žiadny katalyzátor. Moderné kolesá dizajnom pripomínajú montované "comstar" kolesá, ktoré boli aj na CB750. Predný aj zadný blatník kovový a celý v chróme. Prístrojovku tvorí dvojica klasicky vyzerajúcich budíkov s tmavo-zeleným podkladom, ako to bolo na CB750. K dokonalému retro vzhľadu pasuje aj svetlomet, rozmerné smerovky a zadné retro svetlo. CB1100 je proste taká, moderná, ale výzorom z rokov 70-tych. A predsa tu nájdeme moderné technológie ako kombinované ABS, vstrekovanie paliva, nastaviteľný podvozok či hydraulickú spojku.
"Niečo na tých vzducháčoch je – pocit, ktorý jednoducho nedostanete z kvapalinou chladeného motora výkonného biku. Pre mňa ako motorkára a fanúšika motoriek jednoducho budúcnosť bez vzduchom chladeného motora nie je správna. A som si istý, že nie som jediný, kto to takto cíti!”, takto nám to vysvetlil Mitsuyoshi Kohama, hlavný dizajnér CB1100. A ja mu rozhodne dávam za pravdu. Určite nie je sám.
Nový motor bol navrhovaný tak, aby vyzeral krásne a poskytoval perfektný jazdecký zážitok. Motor má vyššie zdvihy a menšie vŕtanie pre zvýšenie krútiaku. Základ je teda v záťahu v spodných a stredných otáčkach a plochej a lineárnej krivke krútiaku. Hlavy valcov sú prikryté efektnými krytkami a konce vačiek chromovanými krúžkami. Rebrovanie nielen dobre vyzerá, ale pri chladnutí vydáva známy zvuk - praskanie - na ktorí si už mnohí motorkári ani nespomenú. O chladenie sa okrem vzduchu stará aj olej - motor má vlastné olejové čerpadlo pre chladiaci okruh. Olej je hnaný aj kanálikmi okolo sviečok, pre ideálne chladenie. Parametre naznačujú, že pri dizajne motora rozhodne nebol výkon na prvom mieste. 90 koní pri 7500 ot. a 93 newtonov už pri 5000 ot. dáva jasne tušiť, že toto bude bike na jazdenie po cestách a nie na naháňanie.
Umelecké dielo - proste klasika |
Okrem motora sa ale kládol dôraz aj na detaily dizajnu zvyšku stroja. Rám je rúrková klasika s rozmermi sedemstopäťdesiatky. Výfukové kanály krajných valcov smerujú mierne von, aby medzi ne vošli rúrky rámu. Posed je veľmi príjemný a sedlo nízko - len 795 mm nad zemou. Nádrž má klasický tvar, je úzka, aby vynikol pohľad na motor. Kolesá sú osemnástky, možno pre niekoho dnes už "pristaré", ale tak sa jazdilo v rokoch 70-tych. Šírka pneumatík je 110 a 140 - totálna klasika. Brzdu sú honďácka klasika Nissiny s kombinovaným ABS. Aj tu sa však hľadelo na detaily - plávajúce predné kotúče sú uchytené priamo na nové disky (a nie na stred kolesa) - dizajnovo veľmi čisté.
V čase, keď u nás zúri zima, vo Valencii teploty prekračujú dvadsiatku. Aj preto si Honda zvolila toto miesto na predstavenie CB1100 novinárom. Žiaľ, počasie malo dosah aj na nás a množstvo snehu nám neumožnilo opustiť viedenské letisko včas. Je to až hriech, a považujem to za veľkú neprávosť na tomto svete, že sme boli ukrátení o niekoľko hodín v sedle týchto krások.
Všetko sa ale napokon na dobré obracia, keď sa prezliekame takmer už na letisku a náhlime sa k dvom červeným Cébečkam. Toto je mašinka, ktorá si zaslúži poriadne retro oblečko a tak som márne prehrabával môj skôr endurácky, či cestovne ladený motošatník. Nakoniec pomocnú ruku podala značka 4SR s jej novinka Rebel II - Midnight Black - z výnimočne jemnej byvolej kože vyrobená bunda, ktorá akoby bolo navrhnutá priamo k CB1100. Takto vybavený som mohol vysadnúť do sedla a pustiť sa do ulíc Valencie.
Prvé čo zaujme, je príjemný komfortný posed, nízke sedlo, teda aspoň výškou nad zemou, ale pritom vysoké bohatým čalúnením. To je niečo, na čo dnes nie sme zvyknutí, ale čo pasuje k retro štýlu. Potom už stláčam tlačidlo štartéra a na moje potešenie sa k mojim ušiam aj cez prilbu hrnie krásny dunivý zvuk. V Honde sa vraj "hrali" s rozdielnym časovaním ventilov jednotlivých valcov, aby docielili taký drsnejší zvukový prejav. Zaprieť sa do sedla a mierne vycúvať - a zisťujem ako ľahko sa Cébečkou manipuluje... Kašľať na údaje z tabuliek, cvaknúť tam jednotku a vyraziť.
Valencia je klasické stredomorské mesto s hustou premávkou, viacpruhovými kruháčmi, kde sa na vás hrnie auto z každej strany a my máme sprievodcu, ktorý vyrazil tempom akoby sme mali dobehnúť 24-hodinové meškanie lietadla. Času nemáme naozaj nazvyš, ale v prípade CB ani nie je treba. Zoznámenie som hneď preskočil, lebo som bol "doma" takmer okamžite. Klasika, všetko je tam kde má byť a prejav celej motorky je presne taký, aký čakáte. Plynová rukoväť má trošku ostrejšiu reakciu, a tak jazdec vytuší vstrekovanie, ale inak máte rozhodne pocit, že sedíte na klasike. Zistil som veľmi rýchlo, že CB je veľmi vhodná do mesta. Vďaka nízkemu sedlu a posedu sa s ňou veľmi ľahko manipuluje a motor, ten má záťah tak odspodu, že miestami mám pocit, že sedím na skútri. S kvaltami sa veľa "babrať" v meste netreba, ten motor potiahne "od podlahy" priam neuveriteľne.
Stríts of Valencia... |
Motor nemá v meste žiadne negatívne prejavy, vibrácie proste nie sú. Podvozok je na veľkých kolesách a príjemne komfortný. Úzke pneumatiky dávajú Cébečke skvelú mrštnosť pri naklápaní. Je to pre mňa dosť prekvapením, lebo Cébečku som videl doma skôr na okreskách, ale v meste jej to šlo nadpriemerne dobre. Po praktickej stránke je na mesto pripravená, pod sedlo vojdú doklady či lekárnička, U-zámok, nechýbajú štyri háčiky na upevnenie batožiny a dva držiaky (zámky) na helmy.
Mesto čoskoro opúšťame a vyrážame na stíhaciu jazdu do hôr. Čaká tam na nás fotograf, aby sme si okrem dojmov z jazdy odniesli aj nejaké fotografie. Sprievodca tieto cestičky zjavne veľmi dobre pozná a jeho tempo skôr korešponduje s Crosstourerom na ktorom sedí, ako s mojou predstavou pohodovej jazdy na CB1100. Aspoň máme možnosť vyskúšať športový potenciál klasiky.
Výkon tohto retro vzducháča nie je nijako dychvyrážajúci, ale zároveň sa veľmi blíži podľa mňa ideálnemu stavu 100 na 100 - teda 100 koní a 100 Nm. Motor ťahá veľmi vyrovnane a bežne si pri jazde vystačíte z cca 3 000 ot. Ak však chcem aspoň trochu stíhať Crosstoureru predo mnou, na výjazde z kruháča musím tam pekne "po starom" šupnúť jeden až dva kvalty dole a posunúť otáčky do pásma 7 - 8 000 otáčok. Cébe potom pekne akceleruje, stále lineráne, stále pekne predvídavo. Červené pásmo ale začína pri 8 500 ot. a tak netreba zabudnúť zatlačiť aj jemne na radičku.
Motor má v celom spektre takmer neciteľné vibrácie, iba pri cca 6 000 ot. zacítite jemné chvenie v stupačkách. Presne tak si to pamätám aj z môjho starého štvorvalca, kde som si na to zvykol, a neskôr som "cítil" bez pohľadu na otáčkomer aké otáčky tam mám. Presne také to je keď sa s vami vaša mašina rozpráva. Podobné je to aj v prípade podvozku. Klamal by som keby som povedal, že je dokonalý, no klamal by som aj keby som povedal, že je ako z rokov 70-tych. Je tak nejak vyladený v strede medzi tým. Napriek tomu, že je rám oceľový rúrkový, má slušnú tuhosť. Podvozok je v prvom rade komfortný, ale umožňuje športovú jazdu v naozaj slušnom tempe. Ten podvozok dáva o sebe pekne vedieť a celý čas "šepká" jazdcovi, čo sa pod kolesami deje, mierne sa zavlní, napovie, a vy krásne s motorkou spolupracujete. Neuveríte, ale je to ako balzam na moju dušu po niektorých dnešných dokonalých motorkách, ktoré jazdia tak perfektne, až je to nuda.
Vďaka úzkym pneumatikám sa Cébečka vrhá do zákrut neskutočne ochotne. Pamätám si časy, keď som na svojom litri vymenil 180-tku gumu a do Álp obul 160-tku. Kto nezažil, nepochopí. CB má gumy z minimálnym rozdielom v šírke, 110 a 140 mm. Na jednej strane to vyzerá fajn a dobre korešponduje s retro dizajnom a druhej strane jej dáva úžasné vlastnosti pri preklápačkach v zákrutách. A presne také pokrútené cestičky boli v kopcoch v okolí Valencie a pekne som si to tam užil. Cesta v mieste fotenia bola kvalitne pokrytá škrabancami zo stupačiek všetkých tých novinárov, ktorí tu jazdili pred nami. A veru CB má stupačky umiestnené dosť komfortne dole a pre ostrejší prejazd si treba aj vysadnúť.
Brzdy, tak to je honďácka klasika. Značka, ktorá si potrpí na bezpečnosti má kombinované ABS už v sérii v spojení s klasickými strmeňmi Nissin. Cit na páčke, jemná dávkovateľnosť, žiadny ostrý nábeh a pritom poriadna brzdná sila krotená antiblokovacím systémom ak treba. CB1100 nie je šport, ale je to klasika, ktorá v sebe nesie nielen gény, ale vlastnosti prvého sériového superbiku. A športuje sa na nej presne tak ako na SevenFifty kedysi...
S Cébečkou na turistiku? A prečo nie, vari sa v 70. rokoch necestovalo? Človek, ktorý si CB1100 kúpi, vie čo robí a keď sa rozhodne vyraziť za diaľkami, isto to neurobí preto, že hľadá maximálny komfort, ochranu pred vetrom či podobné veci. CB1100 je klasický naháč, ochrana pred vetrom žiadna. Určite by sa na ňu dal nahodiť plexištít, ale pokazilo by to čisté dizajnové línie.
Silné stránky však má v neskutočnom motore, ktorý srdce turistu len poteší. Potom je tu pohodlný, uvoľnený posed a bohato čalúnené sedlo, dobrý výhľad v spätných zrkadlách. Možnosti upevnenia batožiny som už spomínal v meste. V sérii je CB1100 vybavená štyrmi háčikmi na upevnenie batožiny na sedle a priestorom na doklady pod ním. V ponuke originálneho príslušenstva nájdeme pekný chrómovaný nosič, ktorý pekne ladí s celkovým dizajnom motorky. Ten by som si tam vedel predstaviť. Nájdeme tam ale aj vo farbe motorky lakovaný plastový horný kufor s opierkou pre spolujazdca, čo je určite veľmi praktická záležitosť, ale pôsobí dosť moderne...
Pre turistu nehovorí pozitívne ani nádrž s objemom len 14,6 litra. CB1100 však sľubuje priaznivú spotrebu okolo 5,5 l/100 km. To je dojazd cca 200 km po prvú návštevu pumpy, čo nie je zrovna najviac.
Cébečko sa teda asi nestane voľbou cestovateľov, ale viem si predstaviť na nej precestovať celú Európu, len tak v rifliach, koženej bunde, s pár zbytočnosťami na nosiči, prípadne s dvojicou brašní. Presne tak ako kedysi, keď cesta bola cieľ...
Celkovo konkurencia v segmete retro mašiniek nie je nijako extra nabitá. Každá značka sa pri stavaní retro biku vracia k svojim legendám z minulosti. Pokiaľ sa zameriame na štvorvalce, tak tu máme v ponuke Yamahu XJR1300 a podobne Suzuki GSX 1400, ktorá sa však prestala vyrábať v roku 2007. Oba tieto modely majú väčší a výkonnejší motor, a aj keď sú dosť retro, tak nemieria až to takej minulosti ako CB1100. Jazdia na moderných 17-palcových kolesách, majú mnoho plastových dielov atď. Im by asi viac konkurovala CB1300 z dielne Hondy.
Ako ďalšiu konkurenciu z Japonska môžeme považovať Kawasaki W 800. Je to ale už dvojvalec, ktorý svojím dizajnom ale pekne zapadá do liet minulých, kopa chrómu, čisté línie. Má ale takmer polovičný výkon. Podobne sú na tom retro konkurenti z Talianska, Moto Guzzi V7 a Anglicka, Triumph Bonneville. Oba dvojvalce, každý v štýle histórie svojej značky. Výber v tomto prípade je už len a len srdcom, pretože pohľad na všetky je aj tak neskutočný...
Honda CB1100 je krásny retro naháč, postavený s neskutočným citom pre detail. Honda pochopila, že vodou chladeným štvorvalcom (CB1300) sa vyznavačom retro štýlu nezavďačí. Je to stroj určený pre vyznavačov tradičných motocyklov, pravdepodobne ako ďalší stroj do garáže pre potešenie, alebo aj náhrada toho existujúceho. Veľmi dobre CB1100 zvláda aj dochádzanie do práce a každodenné využitie.
CB1100 je stroj, ktorý sa nekupuje po pohľade na tabuľku s technickými údajmi. Pravdepodobne nezaujme mladú generáciu, ale tých, ktorých motocyklové začiatky boli spojené s klasickým nahatým radovým štvorvalcom musí chytiť za srdce. Chytí a nepustí... A potom budeš musieť rozbiť prasiatko a dúfať že vypadne 10 490,- EUR.
Dizajn a cit pre detail, motor, retro feeling, ľahká ovládateľnosť, pekný zvuk, dlhý servisný interval | škoda, že nie sú aspoň voliteľné vypletané kolesá, nevýhodou môžu byť užšie 18-palcové kolesá pri hľadaní vhodných pneu, zaslúžila by si viac doplnkov (napr. krytka olejového filtra) |
Video je len krátka ochutnávka, niekoľko záberov zo sedla CB 1100. Celé video aj s komentárom pripravujeme.
Fotografie CB1100 z Valencia boli tak vydarené, že ich máme v galérii viac ako býva zvykom. Ich kvalita mi nedovolila, aby som si ich nechal len pre seba, je sa na čo pozerať.
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 5,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 14,6 l (3,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 200 km |
Cena motorky | 10 490,- EUR |
Aktuálne nie sú známe ceny všetkých doplnkov, ale akonáhle ich dostaneme, doplníme ich do článku.
Vyhrievané rukoväte | 350 EUR |
Zadný nosič - chróm | nepotvrdená |
Zadný kufor s opierkou vo farbe moto | nepotvrdená |
Panel prístrojovej dosky zlatý/strieborný | nepotvrdená |
Kryt svetlometu chróm | nepotvrdená |
Kryt budíkov chróm | nepotvrdená |
Skrutka nastavovania vidlice zlatá / červená | nepotvrdená |
Karbónový tankpad | nepotvrdená |
Páčka brzdy | 48,78 EUR |
Stupačka | 62,54 EUR |
Smerovka | 70,98 EUR |
Svetlomet | 251 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Honda Europe (Zep Gori, Felix Romero, Ula Serra, Francesc Montero)
Video: Tomáš Hajduch - Awia, Honda (Brendan, Dom, Rowan)
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Kawasaki | Moto Guzzi | Triumph | Suzuki |
Model: | CB1100 | XJR 1300 | W 800 | V7 Racer | Bonneville T100 110th Anniversary Edition | GSX 1400 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2012 | 2007 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | |||||
Kategória: | Klasika | Naháč | Klasika | Klasika | Klasika | Naháč |
Motor: | ||||||
Typ motora: | štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1140 ccm | 1251 ccm | 773 ccm | 744 ccm | 865 ccm | 1402 ccm |
Max. výkon: | 89.8 k (66.0 kW) / 7500 ot. | 97.8 k (71.9 kW) / 8000 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 6500 ot. | 51.0 k (37.5 kW) / 6200 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 7500 ot. | 107.5 k (79.1 kW) / 6800 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 5000 ot. | 108.4 Nm / 6000 ot. | 62 Nm / 2500 ot. | 58 Nm / 5000 ot. | 68 Nm / 5800 ot. | 126 Nm / 5000 ot. |
Kompresný pomer: | 9.5 :1 | 9.7:1 | 8.4:1 | 9.5:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 73.5 x 67.2 | 79.0 x 63.8 mm | 77 x 83 | 80x74 mm | 90 x 68.0 mm | 81.0 x 68.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 130 mm | 130 mm | 120 mm | 130 mm | |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 105 mm | 118 mm | 106 mm | 123 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 298 mm | 300 mm | 320 mm | 310 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-18 | 120/70-ZR17 | 100/90-19M/C 57H | 110/90 18 | 100/90-R 19 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 267 mm | 160 mm | 260 mm | 255 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/70-18 | 180/55-ZR17 | 130/80-18M/C 66H | 130/80 17 | 130/80-R 17 | 190/50-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 226 kg | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 248 kg | 245 kg | 217 kg | 179 kg | 230 kg | |
Výška sedla: | 795 mm | 795 mm | 790 mm | 805 mm | 775 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1490 mm | 1500 mm | 1465 mm | 1500 mm | 1520 mm | |
Dĺžka: | 2195 mm | 2175 mm | 2180 mm | 2230 mm | 2160 mm | |
Šírka: | 835 mm | 765 mm | 790 mm | 740 mm | 810 mm | |
Výška: | 1130 mm | 1115 mm | 1075 mm | 1100 mm | 1140 mm | |
Svetlá výška: | 125 mm | 125 mm | 125 mm | 130 mm | ||
Objem nádrže: | 14.6 l | 21 l | 14 l | 22 l | 16 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 199 km | cca 240 km |
Pridané: 07.02.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 158134 | Včera: 201058