Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 31.10.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 38008 [Testy a predstavenia - Test]
O Dunlop Moto Tour 2012, niekoľkodňovom jazdení v Alpách som už písal. Teraz na sklonku sezóny sa vrátim ešte k motorke, na ktorej som sa do Álp vydal. Honda NC700X si zlízla nejakú tú kritiku, hlavne v oblasti malého výkonu, hneď po jej predstavení. Aká je ale skutočnosť pri nasadení v Alpách a to proti oveľa výkonnejším kolegyniam?
Mnohých z vás určite napadne, prečo som si do Álp vybral práve NC-čko. Na jednej strane bola moja zvedavosť ako sa dá robiť "veľká" turistika s 35kW a na druhej presvedčenie, že nízkootáčkový motor so slušným krútiakom musí byť na turistiku fajnový. No a potom tu boli dobré skúsenosti zo sedla Integry, ktorá ma naozaj príjemne prekvapila a bol som zvedavý ako sa bude s takým motorom jazdiť s manuálnou prevodovkou.
Konečne na okreskách, niekde pred Katchbergom v plnej poľnej |
NC 700 X je variácia nízkootáčkového motora na tému cestovného endura, alebo lepšie povedané crossovera. Konštruktér Masanori Aoki, ktorý v Honde prišiel s týmto nápadom, vychádzal z praktických skúseností, a to že väčšina jazdcov, väčšinu jazdy na motorke trávi v nízkych a stredných otáčkach. Aj preto majú jazdci radšej stroje s dobrým záťahom a krútiakom.
Na tomto základe sa postavil nový dvojvalec, ktorý má výkon 35 kW, ale krútiak až 60 Nm (Integra 38kW a 62Nm). Medzi ďalšie prednosti patrí jeho plochá konštrukcia, ktorá znižuje ťažisko celého stroja a v spolupráci s nádržou pod sedlom umožňuje využiť priestor nad motorom ako odkladací box.
Toto celé je postavené do rúrkového rámu a v prípade X-ka skrížene z cestovnými endurami. NX 700X jazdí na trochu vyšších zdvihoch, na cestných 17-palcových kolesách a so vzpriameným posedom.
Chceš či nechceš, takmer každú jazdu začínaš v meste. A nie je to inak ani u mňa. Zostručním všetky tie kecy a poviem, že NC-X je do mesta ako stvorená. Nízkootáčkový motor točiť netreba, krútiaku má dosť, ťažisko nízko a hmotnosť len málo nad 200kg. Vďaka vzpriamenemú posedu parádny rozhľad, dobre fungujúce spätné zrkadlá. K tomu odkladací priestor "v nádrži", ktorému nemá šancu konkurovať žiadna motorka (okrem maxi skútrov) Neodložíš si tam len drobnosti a peňaženku, ale aj celú prilbu. Ja tam hneď ukladám foťak aj s tele objektívom malý notebook a oblečenie do dažďa a kopu iných drobností.
Jazdec, ktorý má návyky z iných, nazvem to "bežných" motoriek, si ale chvíľu musí zvykať na radenie kvaltov. S týmto motorom sa jazdí v oveľa nižších otáčkach a tesne nad 6000 ot., kde sa iné 600-vky len prebúdzajú k životu, je už NC-čko v obmedzovači. Krútiak 60 newtonov je však dostačujúci a veľmi rýchlo sa adaptujem na skoršie radenie. Na druhej strane je to niečo, na čo sa dobre zvyká. Jazda skôr pripomína jazdu autom, kde ste stále medzi 2 000 až 5 000 ot.
Žiadny turista sa jej nevyhne. Diaľnica šetrí náš čas, aj keď nie naše motorkárske srdce. Ja si volím zlatú strednú cestu a vyberám trasu v pomere 60:40 diaľnica a okresky. Bez mučenia poviem, že na tej diaľnici to nie je žiadna extra zábava. NC-čka má silnú stránku a tou je paradoxne motor. Napriek tomu, že svojím prejavom a nízkymi otáčkami nedáva na sebe nič poznať, číslice na rýchlomeri vcelku svižne naskakujú. Diaľničná 130 je tam cobydup a motor si len pradie ako mačička s plným bruškom toho najlepšieho whiskasu. Stačí mierne pootočiť plynovú rukoväť, otáčky mierne stúpnu a na budíkoch 160-tka. Už veľmi dávno som nesedel na motorke, ktorá by tieto rýchlosti dávala v takých nízkych otáčkach, a už určite nie na motorke len so 700-kubíkovým motorom. Najlepšie na tom je, že stále máte pocit, že motor si ide len tak na voľnobeh. A poteší vás ešte raz, keď sa zastavíte na benzínke a spotreba neprekročí ani 5 litrov na stovku.
Je tu ale niečo, čo vám tú rýchlosť pripomenie a tou je ochrana pred vetrom. V sérii to nie je žiadna sláva. Predné plexi je úzke a pomerne nízke. Nápor vetra schytajú nielen ramená ale aj prilba. Takže treba mať takú do ktorej nefúka. Ochrana je určite lepšia ako na akomkoľvek naháči, ale určite je tu čo zlepšovať.
Cesta po diaľnici A2 a S6 mi ubiehala podozrivo rýchlo a v Judenburgu sa už neviem dočkať, kedy sa dostanem na okresky. Naberám plnú nádrž a vydávam sa na krásnu pokrútenú cestu údolím okolo rieky Mur. Pohľad na hodinky je priaznivý, a tak si dávam niekoľko "skratiek" po cestičkách maľovaných bielou na mape. Spestrením je aj prejazd Katschbergom a to už sa dostávam do mesta Gmund v Korutánsku. Keď už som si myslel, že dnes ma čaká len hľadanie hotela, tak sa dostávam k nádhernému vodopádu Fallbach. Nie je ale veľmi času sa obzerať. Ako sa ukázalo, pred sebou som mal ešte výjazd na koniec doliny do horského Hotela Malta, ktorý sa nachádza pri priehrade Kölnbreinspeicher v nadmorskej výške viac ako 2 000 m n. m. Mimochodom je to najvyššia priehrada v Rakúsku a práve na jej brehoch stojí Berghotel Malta, ktorý je cieľom mojej dnešnej cesty.
pri priehrade Kölnbreinspeicher |
Okamžite ako som opustil diaľnicu a dlhodobý pobyt v rýchlostiach 130+ zmizol nepríjemný vietor a začala sa ta pravá zábava na ľudoprázdnych okreskách. Turistická pohodová jazda je na NC pasiou. Keďže idem sám, užívam si pohodové tempo a výhľady na krásny rakúsky vidiek. S radosťou spomaľujem a dávam prednosť pasúcim sa ovečkám. NC-X sa vykresľuje ako ideálny turista, motor si pradie a pritom nepociťujem nedostatok výkonu. Ovládateľnosť je bezproblémová a nenudím sa ani v zákrutách. Katschberg je známy poriadne strmým a dlhým stúpaním (16 %), ale aj tu motor bojuje ako lev. Kto by bol povedal, že má len 35 kW? Celkovo naberám presvedčenie, že celkový tento honďácky mix je ako stvorený na pohodovú nenáročnú turistiku po okreskách. Kým na diaľnici som slabiny našiel, tu tápam v tme e je mi ťažko nájsť nejaké výrazné nedostatky.
Všetko sa má ale nasledujúce dni zmeniť. V Malte sa totiž zišla celá partia skúsených jazdcov na rôznorodých motorkách, z ktorých každá má minimálne dvoj a viacnásobný výkon. Takto sa môj 35 kW "Dávid", ocitol medzi "Goliášmi" ako: BMW R 1200 GS, Aprilia Dorsoduro 1200, BMW K 1300 S, Yamaha XT1200Z Super Ténéré, Honda VFR1200F a podobne. Všetky mali nad 80 kW a často aj dvojnásobnú cenovku. Nebudem sa pýtať, či aj tentoraz porazí Dávid Goliášov, ale aspoň to či s nimi bude stíhať.
NC 700X medzi niektorými Goliášmi |
No ako býva zvykom, keď sa v Alpách stretne skupinka vyjazdených skúsených jazdcov, tempo jazdy sa bude nasledujúce dni stupňovať a zmení sa na jazdu, ktorá bude od tej pohodovej turistickej na míle vzdialená. Jednoducho a stručne dá sa na motorke mnohými kritizovanej za slabučký výkon, s cenovkou 6 000 eur dobre športovo zajazdiť a udržať krok s raz tak veľkými strojmi? Moja zvedavosť bola nemalá a s radosťou som sa pustil do tohto nerovného súboja.
S NC-čkou som bol už poriadne zžitý a naučil som sa kedy jej aký kvalt vyhovuje. Cestičiek na športovú jazdu bolo za štyri dni v Rakúsku a Taliansku požehnane od Nockalm strasse, Turracher Höhe, Sölkpass, Tauernpass cez známy Grossglockner, jazdecky atraktívny Hermagor až do motorkárskeho raja Cortiny d´ Ampezzo a okolitých passov Passo Falzarego (2105 m), Passo di Campolongo (1875m), Gardena Pass (2137 m), Passo di Sella (2244m), Passo Pordoi (2239 m), Passo di Giau (2233 m), Passo Tre Croci (1809m) atď...
Jazdili sme už len naľahko, pretože batožina zostala buď v hoteli alebo nám ju previezlo sprievodné auto. Na presunoch NC-čka nemala akékoľvek problémy udržať tempo s veľkými bratmi a nemal som pocit, žeby som bol komukoľvek na obtiaž. Situácia sa menila, keď sa pred nami otvorili nekonečné zákruty niektorého zo známych passov a voľnejšia premávka. Vpredu sa zvyčajne utrhla menšia skupinka jazdcov, ktorá si rada užila športovejšiu jazdu a nechýbal som medzi nimi.
NC 700X môže pri športovejšej jazde ťažiť najme z dobrej ovládateľnosti a nízkeho ťažiska, čo mi dávalo možnosť si to pekne nakladať hlavne v zákrutách. Čím bolo zákrut viac, boli ostrejšie a rovinky medzi nimi kratšie tým ľahšie som držal tempo s Goliášmi. V podstate na takýchto cestách nemal žiaden Goliáš šancu mi ujsť alebo ma obehnúť. Ťažil som okrem ovládateľnosti aj z krútiaku, ktorý ma vyťahoval zo zákrut relatívne svižne.
Problémy nastávali v priesmykoch, ktoré mali dlhšie a strmšie rovné úseky. V stúpaniach sa predsa len ukázal priepastný rozdiel vo výkone a musel som sa s Dávidom stiahnuť na kraj a pustiť pred seba výkonnejšie stroje. Pri športovejšej jazde je nutné NC držať v rozmedzí 4 000 - 6 000 otáčok, pričom problém je v tom že v asi cca 6 200 ot. sa ozve obmedzovač. Je to naozaj úzke pásmo "športových otáčok" a to dá naozaj zabrať radičke. V obmedzovači som bol naozaj pričasto až som nakoniec objavil zaujímavý "quick-shift" - alias rýchle bezspojkové radenie. Na superšportoch funguje quick-shift tak, že pri tlaku na radičku pri radení hore na krátky čas preruší zapaľovanie a umožni tak preradenie (ako keď radíte bez spojky a uberiete plyn) To isté som docielil na NC, keď som tlačil na radičku smerom hore a dostal sa k obmedzovaču. Ten prerušil zapaľovanie a následne tam ľahko padol vyšší kvalt. :-)
Výkonový deficit motora zachraňoval jeho krútiak, ktorý jasne ukázal, že výkon nie je všetko. Pri športovejšej jazde dostávali zabrať aj brzdy. S takýmto jazdením asi pri konštruovaní NC nepočítali a tak sa mi pri svižnom klesaní z passo Sella podarilo uvariť aj prednú brzdu. Dlhé strmé klesanie, množstvo zákrut, jazdy plyn brzda a takmer 300 kg s jazdcom bolo už na jeden predný kotúč priveľké sústo.
Písať tu o tom, aký je NX700X športovec je asi nezmysel a nebudem o tom ani nikoho presviedčať. Sám som bol ale prekvapený koľko som si v jej sedle užil zábavy a ako sa držala. A ako odpoviem na otázku súboja Davida s Goliášmi. NC700X je dospelá turistická mašinka, s ktorou sa nemusíte odvážiť na výlet do Álp a bezproblémov udržíte krok aj veľkými bikami. :-) Pekným dôkazom je aj nasledujúce video na nádhernom zákrutovom úseku v okolí Hermagoru, kde do stúpania vyrážam ako prvý prenasledovaný GS-om, RR-ou a Dorsodurom.
Vedel by som si NC 700X predstaviť ako turistu? Jasne že vedel, ba priam má na nenáročnú turistiku vynikajúce predpoklady. Dobrý posed, rozhľad na cestu a pohodlné sedlo kazí trochu nižšie plexi a menšia ochrana pred vetrom. To je ale vec riešiteľná. Výkonom síce neohúri, ale to na turistiku nie je to najdôležitejšie. Motor o to viac poteší krútiakom a dostatkom sily zvládať kopce aj vo dvojici a to celé pri naozaj ukážkovej spotrebe.
Edelweisspitze (2571 m n. m.) |
Napriek tomu ako som ju žmýkal v Alpách, ani raz sa mi nepodarilo prekročiť hranicu 5 litrov na stovku. Maximálna spotreba bola 4,85 l/100 km a minimum 3,81 l/100 km. Tempo mojej jazdy však bolo počas celého alpského pobytu výrazne športové. Celkový priemer sa po viac ako 2000 alpských kilometroch ustálil na hodnote 4,13 l/100 km. Spotrebu pri turistickej pohodovej jazde odhadujem niekde medzi 3,5 - 4 litrami. Tieto čísla musia každého presvedčiť, že NC700X je motorka, ktorá turistovi dovolí vyraziť na výlety oveľa ďalej a ušetrí mu dukáty v peňaženke nielen na pumpe ale aj v servise zo servisným intervalom 12 000km.
Spotreba NC 700X počas alpského tripu |
Je to motorka, ktorá je praktická ako na každodenné využitie v meste tak aj na akúkoľvek turistiku po celej Európe a kľudne aj vo dvojici. Stačí ju doplniť o nejaký ten top-case a bočné brašne či kufre a je to malý-veľký turista. Menšou nevýhodou je tankovacie hrdlo nádrže pod sedlom spolujazdca, čo v prípade že si naň upevníte napríklad rolku znamená, že ju budete musieť pri každom tankovaní dávať dole. Čerešničkou na torte je praktický a zamykateľný odkladací priestor v "nádrži", ktorý azda nemá konkurenciu (s niečim podobným prišiel kedysi bavorácky Scarver)
Do konkurencie som si vybral hlavne menšie dvojvalce s podobným zdvihovým objemom. Žiadny z nich však nemá výkon len 35kW, ale majú plne provnateľný krútiak. To, čo sa môže zdať ako nevýhoda, môže byť ale od budúceho roka po rozdelení nových skupín vodičákov v EU aj výhodou - keďže NC si bude môcť kúpiť aj jazdec s vodičákom do 35 kW.
Asi najbližšie k NC700X má Versys od Kawasaki. Podobný radový dvojvalec, 17-palcové kolesá a vyššie zdvihy. Má navrch okolo 16 koníkov, ale takmer rovnaký krútiak dosahuje vo vyšších otáčkach. Versys je oveľa viac funbike a jeho motor poskytuje viac motorkovej zábavy. Budeš si ale musieť priplatiť takmer dve tisícky. Ako ďalší spomeniem V-Strom 650. Okrem cestného zamerania zvládne aj ľahší terén a patrí tak už medzi cestovné endurá. Výkonovo je na tom podobne ako Versys, krútiak je ale stále rovnaký ako má NC. Cenovka je už 8 290 eur, ale aj vrátane ABS.
No a na záver tu máme dve cestovné endurá s väčšími motormi 800 ccm BMW F650GS (resp 2013 F700GS) a Triumph Tiger 800. Výkonovo sú už oveľa ďalej a NC-čku tentoraz utiekli aj s maximálnym krútiakom. Cenovka sa však v oboch prípadoch dostáva nad 8 000 eur.
NC 700X je v prvom rade praktický bike. Má vlastnosti, ktoré sú možno pre mnohých bikerov nepodstatné ako veľký odkladací priestor, nízku spotrebu, veľký dojazd, nízku cenu a prevádzkové náklady. Na druhej strane ja sám som sa presvedčil, že je to motorka, s ktorou sa netreba báť ísť ani do Álp a dokáže udržať krok aj s väčšími a 2-násobne drahšími strojmi a dá sa na nej užiť zábava. Netreba sa zľaknúť údaju o výkone, pretože NC 700 X má dynamiku porovnateľnú s akýmkoľvek 600-vkovým naháčom.
Za spomienku určite stojí aj naozaj priaznivá cenovka pod 6 000 eur vo verzii bez ABS. Navyše unikátom v segmente je aj možnosť objednať si NC 700 X s druhou generáciou dvojspojkovej prevodovky DCT. (Ako to funguje sa dočítaš v teste Integry) NC 700 X bude určite aj lákadlom pre jazdcov s novými vodičákmi do 35 kW, ktoré prídu do platnosti od januára 2013.
netradičný plochý motor, nízke ťažisko, odkladací priestor v nádrži, perfektná spotreba, dlhý servisný interval, cena | chýba športový duch - prevažuje praktickosť, slabšia ochrana pred vetrom - nižšie plexi |
Servisný interval | 12 000km |
Spotreba | 3,58 l/100km |
Objem nádrže | 14.1 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 295 km |
Cena motorky | 5 990,- EUR |
Nosič kufra topcase | 120,36 EUR |
Kufor topcase | 152,88 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 612 EUR |
Príplatok ABS | 500 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 350,06 EUR |
Turistické plexi | 173,76 EUR |
Tankvak | nie |
Padacie rámy | nie |
Ochrana motora | nie |
Páčka brzdy | 21,65 EUR |
Stupačka | 66,86 EUR |
Spätné zrkadlo | 71,81 EUR |
Smerovka | 53,03 EUR |
Svetlomet | 282,62 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Petr Poduška (motorkari.cz), Ivo Červený
Video: Tomáš Hajduch - Awia kamerou GoPro
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Dane prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | Suzuki | BMW | Triumph |
Model: | NC 700 X | Versys | V-Strom 650 | F 650 GS | Tiger 800 |
Rok: | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2012 | |||
Kategória: | Športovo cestovná | Cestovná | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 670 ccm | 649 ccm | 645 ccm | 798 ccm | 799 ccm |
Max. výkon: | 47.6 k (35.0 kW) / 6250 ot. | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 8800 ot. | 70.7 k (52.0 kW) / 7000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 4750 ot. | 61 Nm / 6800 ot. | 60 Nm / 6400 ot. | 75 Nm / 4500 ot. | 79 Nm / 7850 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.6:1 | 11.5:1 | 12:1 | 12.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 73 x 80mm | 83 x 60 | 81.0 x 62.6 mm | 82 x 75.6 mm | 74 x 61.9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 153 mm | 150 mm | 180 mm | 180 mm | |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 145 mm | 170 mm | 170 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 300 mm | 310 mm | 300 mm | 308 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 110/80-R19 | 110/80-R19 59 H | 110/80-ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm | 260 mm | 265 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 160/60-17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 150/70-R17 | 140/80-R17 69 H | 150/70-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 171 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg | 206 kg | 214 kg | 199 kg | 210 kg |
Výška sedla: | 830 mm | 845 mm | 835 mm | 820 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1540 mm | 1415 mm | 1575 mm | 1568 mm | |
Dĺžka: | 2210 mm | 2125 mm | 2280 mm | 2215 mm | |
Šírka: | 830 mm | 840 mm | 890 mm | 795 mm | |
Výška: | 1285 mm | 1315 mm | 1350 mm | ||
Svetlá výška: | 165 mm | 180 mm | |||
Objem nádrže: | 14.1 l | 19 l | 20 l | 16 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 189 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.3 s | ||||
Spotreba paliva: | 3.58 l/100km | 4.2 l/100km | 4.4 l/100km | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 295 km | cca 339 km | cca 272 km | cca 254 km | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 10/2012: 5 990,- EUR (+500EUR ABS) | Cena 10/2012: 7 795,- EUR (+600EUR ABS) | Cena 10/2012: 8 290,- EUR | ABS za príplatok Cena 11/2012: 8 300,00 EUR | Cena 10/2012: 8 950,- EUR (+550 EUR ABS) |
Pridané: 31.10.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 98696 | Včera: 178508