Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.03.2004 Autor: TTom
Čitatelia: 29557 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
V jednej diskusii som tu niečo sľúbil, a tak prinášam pár fotiek.
Na počiatku bol naháč. Prvý prototyp GW bol vybavený pohonnou šesťvalcovou ležatou jednotkou so zdvihovým objemom 1 470 ccm. Po prvých testoch ukázal ako „premotorovaný“, a tak v začiatkoch uprednostnili štvorvalcový zdroj energie.
Definitívne rozhodnutie o zavedení motocykla do sérovej výroby padlo v roku 1975. Jednalo sa o model s označením GL 1000. (GL - „great leap“). Motocykel tej doby skôr pripomínal dnešné naháče tváriace sa klasicky. Štvorvalec, boxer. Nádrž pod sedadlom. Šikmáči sa blysli použitím prednej dvojitej kotúčovej brzdy ovládanej hydraulikou. Prvé „Zlaté krídlo“ sa vyrábalo bez kapotáží, a teda by v ňom určite nikto nespoznal súčasné zababušené diela. Motor prešiel počas svojej histórie vývojom, čoho výsledkom bolo veľa technických vylepšení i zväčšenie vŕtania čo prinieslo nárast jeho zdvihového objemu na 1 100 ccm (1982) a neskôr na 1 200 ccm (1984). Turistické používanie motocyklov motivovalo k sériovej montáži doplnkov. A pribúdali: tam dekel, tam kufor, tam rádio... A vzniklo to, čo tu máme dnes:
Ďalším zlomom bol rok 1981. V tomto roku sa výroba presunula do USA, kde motocykel vyhovoval megalomanským chúťkam obyvateľstva krajiny „zázrakov“. Požierači hamburgerov sa stali najväčším odbytišťom modelu Gold Wing. Samozrejmosťou bol i značný export do iných krajín, vrátane rodného Japonska.
Za zmienku určite stojí rok 1988, kedy bol stroj vybavený novým šesťvalcovým motorom (1520 ccm).
Inovácie, ktoré priniesol rok 2001, môžem zhrnúť do troch základných skupín: motor, dizajn, podvozok. Predošlý zdvihový objem (1520 ccm) sa nafúkol na 1832. Pôvodné rozmery pracovného priestoru (71x64) boli „prevŕtané“ na dnešných 74x71. Výkon prekročil magickú stovku v „koňových“ jednotkách na 119k (87kW/5500). A turistami strážený a požadovaný krútiaci moment nadobudol obludný rozmer 167 Nm pri pôvodných 4000. Všetky tieto zmeny sa podarilo dosiahnuť pri zachovaní pôvodného kompresného pomeru (9,8:1). Hmotnosť motora sa vďaka použitým materiálom podarilo znížiť o 1,1kg. Karburátory vytlačila vstrekovacia technika (PGM-FI), funkciu automatického sýtiča vykonáva ventil RACV (Rotary Air Control Valve). Tento sa stará aj o udržanie vhodných otáčok motora, vzhľadom na elektrické príslušenstvo, ktorého je na Gold Wing-u požehnane...
Kardanový hriadeľ je riešený ako „dvojtrubková“ konštrukcia prepojená pružným elementom – kvôli zníženiu „tvrdosti“ prenosu momentu. Obe kolesá majú hliníkový pôvod a dostali inovovaný tvar lúčov. A konečne boli obdarené i príslušným brzdovým systémom. Po tvrdohlavom ignorovaní nutnosti dokonalých bŕzd je teraz sériovo montovaný systém ABS-CBS. Systém ABS pracuje za pomoci modulátora poháňaného elektromotorom, ktorý vhodne rozdeľuje tlak brzdovej kvapaliny. Zaujímavosťou je aj nastaviteľné pruženie zadného kolesa, ktoré sa tlačidlom nastavuje na požadovanú „tvrdosť“ s možnosťou uloženia dvoch polôh do pamäti. Posun sedadla do prednej časti (o 50mm) je umožnený aj vďaka novému rámu, ktorý určite privítajú fandovia Gold Wingov, ktorí príliš nechválili ovládateľnosť motocykla s predchádzajúcim oceľovým rámom. Ten nový je zložený z hliníkových častí a „schudol“ tak o slušných 11kg.
Gold Wing si dnes môže dovoliť každý kto má 50 000 SK. Stačí k nim ešte doložiť milión...
TTom (ttome@orangemail.sk)
HONDA GL 1 800 (RC 47)
Technické údaje:
Typ motora: vodou chladený štvortaktný šesťvalec s uhlom medzi valcami 180 stupňov („plochý“), ventilový rozvod SOHC, dva ventily na valec,
Zdvihový objem: 1 832 ccm
Vŕtanie x zdvih: 74 mm x 71 mm
Kompresný pomer: 9,8 : 1
Maximálny výkon: 87 kW (119k) pri 5 500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 167 Nm pri 4 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronicky riadené vstrekovanie paliva PGM-FI,
Zapaľovanie: tranzistorové elektronické (CDI) s elektronicky riadeným predstihom zážihu
Prevodovka: päťstupňová + spiatočka na elektrický pohon
Spojka: viaclamelová v olejovej náplni, ovládaná hydraulicky
Sekundárny prevod: kardanovým hriadeľom
Rám: dvojitý chrbticový rám z hliníkových profilov, jednostranné uchytenie zadného kolesa
Pruženie:
vpredu: teleskopická vidlica s vinutými pružinami a pneumatickými tlmičmi, vybavená „protiponorovacím“ zariadením, priemer klzákov 45 mm, zdvih 140 mm
vzadu: Pro-Link hydraulický tlmič s vinutou pružinou a pneumatickou pružiacou a tlmiacou jednotkou, elektronicky nastaviteľná tvrdosť s pamäťovou funkciou, zdvih 105mm
Brzdový systém: dual - CBS a ABS
vpredu: dvojitá kotúčová brzda 296 mm, ovládaná trojpiestikovými strmeňmi,
vzadu: jednoduchá kotúčová brzda 316 mm, ovládaná trojpiestikovým strmeňom
Pneumatiky: vpredu: 130/70 – 18 63H, vzadu: 180/60 – 16 75H
Dĺžka x šírka x výška: 2 635 x 945 x 1455 mm
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedadla nad zemou: 740 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Svetlá výška: 125 mm
„Suchá“ hmotnosť: 363 kg (bez náplní)
Pohotovostná hmotnosť: 399 kg
Celková hmotnosť: 602 kg
Pridané: 07.03.2004 Autor: TTom Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 314892 | Včera: 205877