Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test: Motocyklový alarm MT 7 - montáž a skúsenosti

 Zdieľať

Pridané: 05.06.2006 Autor: TTom
Čitatelia: 18107 [Testy a predstavenia - Test]

Platy sa všetkým zdvojnásobili, a tak ceny motocyklov klesli na polovicu... Dovoz motoriek sa zjednodušil, a ako sa uvádzalo pred vstupom do únie, prihlásenie dovezenej motorky je jednoduchý ako prepis z okresu do okresu... Napriek tomu sa však motocykle stále kradnú. Jednou z možností zníženia rizika odcudzenia je montáž motocyklového alarmu. Pozrieme sa na jeden z nich - model SELCA MT 7.

Ja a elektrika nie sme pokrvní bratia. Veru veru. Inštaláciu alarmu preto previedol BranoOHC. Braňo je hlavný mechanik nášho gangu. A je to človek ktorému v technických záležitostiach dôverujem viac než ktorémukoľvek servisu. Alarm bol namontovaný na motocykli Honda Transalp (XL650V) r.v. 2005.

Alarm MT 7 je možné objednať na stránke autoalarmy.sk a poštou vám príde balík s nasledovným obsahom:

Teleso alarmu obsahuje náklonový snímač, sirénu a záložný zdroj. Toto poplašné zariadenie ja pripravené všeobecne na montáž rôznych motocyklov. Vodiče vedúce z neho majú dĺžku približne 1,5m a kontrolnú červenú diódu na vodičoch dĺžky 2,5m. Alarm je určený pre motorky s ukostreným záporným pólom, čo platí takmer pre všetky motocykle. (Kladný pól býva ukostrený len na niektorých jawkách a starších angličanoch.)

Návod na použite nebol v slovenskom jazyku - je písaný v angličtine s prudkým nádychom talianskeho "perfekcionalizmu"... Ale dá sa z neho pochopiť to podstatné. Pre overenie funkčnosti samotného alarmu najskôr prebehla montáž "na sucho" (mimo motocykla). Skúšku funkčnosti znázorňuje tento bordelík:

Pre skúšobné zapojenie "na sucho" potrebujete len nasledovné:

Napriek tomu ako to na fotke vyzerá, fungovalo to. Takže do motorky s tým. Základom úspechu pri práci s elektrikou je odpojenie akumulátora pred zapájaním. (Vylúčenie prípadných skratov pri montáži.)

foto1
foto1

Najskôr s treba zvoliť vhodné miesto pre teleso alarmu (foto1). Samozrejme miesto ťažšie prístupné - niekde pod sedačku, alebo pod plast.

Ešte uvediem, že nasledovná montáž je prevedená bez porušenia akéhokoľvek pôvodného vodiča. To je podstatné pre niekoho, kto má motocykel v záruke, pretože je možná spätná demontáž a "zahladenie stôp" pri prípadnej reklamačke motocykla.

foto2
foto2

Ku kladnému pólu motocyklovej baterky sa pripája poistka 10A (foto2). Vodiče dodané k poistkovej skrinke sú čiernej farby - odporúčam ich však nahradiť červenými - "živé" vodiče sa označujú čerenou farbou. Bude to potom jednotné - červený je aj kábel vedúci z telesa alarmu na túto poistku.

foto3
foto3

Smerové svetlá opticky signalizujú aktiváciu alarmu a ich bliknutie je spojené so zvukovým oznámením (pípnutím). Pripojenie smeroviek (foto3) je dvomi žltými vodičmi vedúcimi z alarmu. Bez prerušenia pôvodných vodičov motocykla je toto pripojenie možné napríklad do pôvodného konektoru smeroviek v zadnej časti kapotáže.

foto4
foto4

Nasleduje ukostrenie (foto4), ktoré môže byť prevedené na ľubovoľnom mieste ukostrenia motocykla - podľa prístupu a vhodnosti umiestnenia. V tomto prípade sú to čierny a červeno/zelený vodič upevnené pod skrutku regulátora napätia. (medzi rečou - ukostrenie regulátora je vhodné občas kontrolovať počas prevádzky aj pri všetkých motocykloch, pretože "odkostrenie" regulátora môže viesť k poškodeniu riadiacej jednotky a následne k poškodeniu ostatnej elektroniky)

foto5
foto5

Pripojenie signálu zo spínačky (foto5) je riešené z poistkovej skrinky motorky, pretože som nechcel rozoberať samotnú spínaciu skrinku. Zapojenie priamo do spínačky by obnášalo vedenie vodiča popod nádrž, ktorú sa mi nechcelo demontovať a nechcel som tú spínačku "pokúšať" vzhľadom na použitý originálny imobilizér HISS (Honda Ignition Secutity System). Vodič privádzajúci signál zo spínačky je zeleno/biely. Na tejto istej fotke ja vidieť aj modrý kábel, ktorým je alarm spojený so spínačom bočného stojanu. Modrý vodič je zapojený na konektor na bočnom stojane. Z konektoru potom vedie do pôvodnej "elektrospojky" motorky, nachádzajúcej sa za riadiacou jednotkou. Napojenie modrého vodiča vyžiadalo dočasnú demontáž riadiacej jednotky a spínacej skrinky. Vzhľadom na to že spínač stojanu a spínač na spojke sú prepojené "od výroby", je to vlastne súčasne prepojenie spínača na spojke s alarmom. Alarm sa teda spustí nielen pri naklonení motocykla, po odpojení napájania, ale aj pri zopnutí spínačky, pri zaklapnutí bočáku alebo pri stlačení páčky spojky. Poplach pri odpojení napájania alarmu sa spustí až pri nabití záložného zdroja v telese alarmu. To píšem len preto, že záložný zdroj po prvej montáži nie je ešte nabitý, a teda jeho funkčnosť je možné otestovať až po jazde. Tento zdroj má rozmery zhruba tučnejšej tužkovej baterky. Jeho nabitie som overil po krátkej jazde 50 km. Funkčnosť obvodu aktivácie pri prerušení napájania sa dá overiť jednoducho - vytiahnutím poistky alarmu pri pohotovostnom režime alarmu. (foto2). Diaľkový ovládač obsahuje aj menšie tlačidlo na diaľkové spustenie sirény (funkcia "Panic"). Nezapájalo sa prerušenie napájania indukčiek, pretože pri prípadnej poruche alarmu by som motorku naštartoval až po pripojení napájania pôvodným zapojením. Prišiel som tak o možnosti samoaktivácie a deaktivácie alarmu prepnutím kľúča zapaľovania, ale do tohto systému som naozaj nechcel zasahovať. Vôbec celý systém je zapojený spôsobom - ak sa preruší alebo odpojí ktorýkoľvek domontovaný kábel alarmu, neovplyvní to pôvodnú elektrosústavu a motorka funguje akoby sa nič nedialo.

foto6
foto6

Kontrolná dióda (foto6) je pripojená k telesu alarmu dvojlinkou, stačí teda len nájsť vhodné miesto na motocykli a diódu mechanicky upevniť.

Programovanie jednotlivých funkcií zariadenia prebieha za pomoci diaľkového ovládača, zapínaním a vypínaním zapaľovania za súčasného pozorovania počtu bliknutí kontrolnej diódy. Postupy sú podrobne rozpísané v priloženom návode. Návod na obsluhu obsahuje spôsob nastavenia všetkých možností alarmu MT 7 (programovanie ďalšieho diaľkového ovládača, voľba tónu sirény z dvoch možností, odblokovanie alarmu bez diaľkového ovládača, funkcia blikanie štyroch smeroviek pri núdzovom státí...)

Doba "hučania" alarmu je 30 sekúnd. V prípade pokračovania narušenia niektorého z obvodov sa siréna stále ozýva v danej perióde. Citlivosť náklonového snímača je primeraná - vietor alarm nespustí. Alarm sa z hľadiska náklonu aktivuje keď je bočný stojan asi 3mm od zeme, a teda motorka sa nedá odtlačiť bez spustenia sirény. Zopnutím zapaľovania sa pri popísanom zapojení alarm nedeaktivuje - treba ho vždy odstaviť diaľkovým ovládačom. Je ale aj možnosť zapojenia s deaktiváciou po zapnutí zapaľovania. Pri spustení sirény je odber okolo 0,7 A. V prípadné spustenia poplachu pri vašej neprítomnosti sa o ňom dozviete zvukovou signalizáciou pri odblokovaní alarmu a dióda svojím blikaním definuje ktorý spínač alarm spustil. Napríklad ak niekto stlačil spojku - dióda po zopnutí zapaľovania blikne tri krát. Podrobný popis kódov blikania je v návode na použitie.

Alarm na test poskytla spoločnosť Autoalarmy.sk. Súčasne testujeme aj model Sentinel 1100 Moto, o ktorom sa dočítate čoskoro.

Pridané: 05.06.2006 Autor: TTom Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 214431 | Včera: 199250