Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kawasaki ER-6f – Keď vyrastiem, budem Ninja!

 Zdieľať

Pridané: 09.07.2012 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 21939 [Testy a predstavenia - Test]

Na úvod sa bez mučenia priznám, že k podobným “entry level – dobrým na všetko” motorkám som pristupoval s určitým dešpektom. O to viac ma prekvapila, koľko zábavy a praktickosti vie táto “malá” Kawa poskytnúť a to všetko odeté do sviežeho, originálneho, až agresívneho dizajnu a navyše za tak dobré peniaze, vysolené či už pri kúpe, alebo pri benzínovej pumpe.

Zelená je Káwa...

Počas 6tich rokov výroby modelu ER-6f došlo k postupným 2 modernizáciám a my sa pozrieme, čím novým nás zelený motocyklový gigant potešil v poslednej verzii tejto malej - veľkej motorky.

Kawasaki ER-6f 2012
Srdce stroja zostalo nezmenené, stále v ňom makajú 2 piesty vedľa seba a spoločne tlačia 649cm3 voňavky, kým nevybuchne a nevypustí stádočko 72och koníkov. Zmenil sa len spôsob dávkovania výkonu a posilnili sa nižšie a stredné otáčky. Zásadnejšou zmenou prešiel dvoj trubkový oceľový rám, ktorý prepožičal svoju konštrukciu aj zadnej kyvke. Okrem toho, že to pôsobí moderne, až exoticky, zaručuje taktiež vyššiu tuhosť a tým aj stabilitu celého motocykla.

Ostatné zmeny sú viac-menej facelift. Predná maska dostala ostrejšie kontúry a nápadne sa podobá na svojich väčších súrodencov z rodiny Ninja. Celkovo motorka zostrila tvary, počnúc predným blatníkom, už spomínanou prednou maskou, kapotážou s otvormi, ktoré lepšie odvádzajú teplo od motora mimo jazdca, pokračujúc viac zrezaným výfukom, ktorý pekne zapadá pod vyhnutú trúbku zadnej vidlice. Zadoček tejto žabky je opticky zoštíhlený aj vďaka ostrejšie tvarovanému, zadnému LED svetlu. Nové je aj hrubo polstrované delené sedlo, na ktorom sa pohodlne ukrajujú kilometre nielen jazdcovi, ale aj spolujazdkyni. Pozitívnou zmenou je určite zmena prístrojovky, z menej prehľadnej, čisto digitálnej, na analógovo digitálnu. Analógový je dobre čitateľný otáčkomer, ktorý dopĺňa displej, ponúkajúci okrem bežných funkcií aj kontrolku ECO. Tá vysvetľuje menej skúseným jazdcom, v akom režime otáčok a pri akom krútení pravačkou ešte jazdia ekonomicky a kedy už nie. Menej tradičné je aj zobrazenie aktuálnej a priemernej spotreby. Je totižto vyjadrená v dojazde na 1 liter paliva. Pre vyznávačov klasiky je tu stále možnosť prepnúť na litre/100km.

Kawasaki ER-6f 2012
Celkovo je Fka prešpikovaná zaujímavými detailmi (“vymodelované zvody”, polohovateľný štít s lepšou ochranou, smerovky,…), dá sa na ňu hodnú chvíľku pozerať a objavovať oku lahodiace detaily, či obdivovať vydarenú limetkovo - zelenú metalízu. Potvrdil to aj divácke ohlasy v meste, kde záujem zo strany verejnosti nepoznal vekové hranice. Dosť bolo ale statiky, poďme sa pozrieť ako sa zmeny prejavili v rôznych prostrediach a režimoch používania.

METROsexuál alebo žabka vo svojom rybníku

Nechcem napísať, že ER-6fka je čistý mestský metroš, ale v tomto prostredí jej to proste sekne. Je moderná, “vystajlovaná“, vyzerá mlado a športovo. To je síce pekné, ale ako dôvod na kúpu, bohužiaľ, nedostačujúce. Čo teda vie? Napríklad prepletať sa mestom ako bicykel. Jej úzka stavba, spolu s nízkym ťažiskom a dobrou ergonómiou, dovoľuje dosť odvážne manévre. Nie je problém sa vliecť v zápche, bez toho aby ste strácali balans a motor nervózne cukal. Ale kto už by to robil, keď stačí vrknúť po plyne a motorka sa s ľahkosťou pozbiera aj z nizučkých otáčok a vyrazí dopredu, ukazujúc prostredník upoteným plechovkám. Týmto chcem povedať, že motor je naozaj skvele vyladený. Pocitovo má krútiaku viac, ako by ste tipovali na tento objem a nemá problém s dodržiavaním mestských rýchlosti bez trhania. V meste využijete maximálne prvé 3-4 prevodové stupne, aj keď vie ísť 50kou na 5ke. Ku samotnej prevodovke výhrady nemám, prevody zapadali celkom hladko a aj neutrál som nikdy nemusel prácne dolovať. Obratnosť v meste je skvelá aj vďaka veľkému rajdu, nie je problém otočiť sa na jeden raz ani na úzkej ceste.

Jej praktickosť ale rapídne klesá, keď dôjde reč na odkladacie priestory, ktoré sú tu minimálne. Pod sedadlom nájdete lekárničku, náradie a môžete tam ešte dať, čo ja viem, peňaženku slovenského dôchodcu. Keď už kritizujem, opriem sa aj do spätných zrkadiel, ktoré v meste potrebujete viac ako kdekoľvek inde. Proste nevedel som ich nastaviť tak, aby som v polovice ich plochy nevidel len vlastné ramená. Tento neduh má ale mnoho motoriek, čiže až taká katastrofa to nie je. Zhrnuté a podčiarknuté, v meste obstála na 1ku a kľudne si ju viem predstaviť ako mestské perpetuum mobile – rozumej odviesť sa do práce, zarobiť evri, natankovať a zas sa odviesť do práce.

Mala, vrtká dobre...

...jazdí, samozrejme. Píšem samozrejme, aj keď spočiatku som bol na jej správanie a jazdné vlastnosti mimo mesto veľmi zvedavý a popravde som jej moc neveril. Jedno je motkať sa po meste viac menej predpisovo a druhé je naložiť jej poriadne za uši na otvorených, či pokrútených cestách. Dobre, až také naloženie to nebolo, pretože mašinu som dostal v zábehu a prevažnú väčšinu času som ju točil len do 8 tisíc. Prevetral som ju ale dostatočne a – je to tam! Ta motorka je naozaj zábavná! To ľahké ovládanie si priniesla z mesta aj mimo neho a vďaka krátkemu rázvoru a nízkemu ťažisku sa vrhá do zákrut, ako keby zabudla, že ešte Ninja nie je! Určite jej dopomohli aj obuté Sportmax Roadsmart 2ky. Po krátkom zohriatí držali, ako ináč, ako pribité. Predná, obyčajná vidla je naladená vcelku športovo a nemal som ku nej vážne výhrady. Trošku viac ponárania pri prudkom brzdení, ale zas nastaviteľná USDčka to nie je. Predné koleso vedie tam, kam ho pošlete a drží v zákrute, či už v pomalej, alebo rýchlejšej, s veľkou istotou. Pri ostrejšej jazde a hlavne so spolujazdcom zadný tlmič trosku odskočí, ale opäť to nie je nič, nad čím by som sa rozčuľoval. Obzvlášť vzhľadom na cenu a zameranie tohto bajku. Prvú jazdu som absolvoval v závese CB1000Rky a motor do tých 160km akceleroval skutočne svižne. Viac sa ani nedalo, pretože sme na Slovensku a motor v spomínaných zábehových otáčkach ide okolo 165km/h.

Ten motorček je ale radosť točiť. Ide síce od úplného suterénu, ale ak chcete ísť rezko, treba ho držať nad 7 tisíc, kde motor znie pekne športovo, chrapľavo a má proste “gule”. Navyše on to má tak rád! Veľmi ľahko sa vytáča a počul som ho škriekať: “poď, nebuď srab, nalož mi, chcem to! Hou hou prrrr, metroš jeden; hovorím si a už ho brzdím v rozlete. Predné dvoj piestiky si svoju prácu odvedú, ale nesmiete na ne v rukavičkách. Trošku pomôže nastavenie páčky, ktorá to aj spolu so spojkovou umožňuje. Zadnú brzdu sa mi zobudiť nepodarilo a jej brzdný účinok bol len o chlp lepší ako nijaký na mojom Tuone. Koleso do “fleku“ som s ňou nedostal.

Kawasaki ER-6f 2012

Zladenému triu motor, podvozok, brzdy nerobil väčší problém stíhať v technickejších pasážach ani stroje s hodne väčším výkonom aj objemom. Vymoženosti, ako kontrolka zaradeného stupňa, alebo nebodaj antihop, tu čakať netreba. Aj keď antihop tu až tak potrebný nie je, pretože koleso bloklo až pri ozaj hulvátskom podraďovaní. Keďže som s touto Kawou jazdil prevažne svižnejšie, zaujímala ma spotreba, ktorá mohla zohrať rolu aj kvôli menšej, 16 litrovej nádrži. Doma, pri rátaní bločkov, som nechcel veriť, že palubák nekecal. Priemerka na nádrž vychádzala 5-5.2 litra. Turistickou, predpisovou jazdou to bude benzín asi vyrábať.

Kawasaki ER-6f 2012

Slovenské more zvládne

Spotrebou som sa dostal k ďalšej činnosti, ktorá Fke nie je cudzia a tou je turistika. Turistika na motorke je samozrejme vec relatívna. Sú borci čo prejdú na MZtách pol Európy a sú aj takí borci, čo sa vyvezú na nafulovanom GSe s ôsmimi kuframi na Babu, dajú si kávu a pagáč a idú domov. Táto všestranná Kawka však turistiku, bez väčších problémov, vie tiež. Nebál by som sa vybaviť ju doplnkovými kuframi, posadiť priateľku a dôjsť na neskorší obed k tým, čo majú naše more, dik more. Skúšal som to síce len so sesternicou – fotografkou a nebolo to 600km ale len 100 tam a 100 naspäť, ale sesterke úsmev po zosadnutí nezmizol. Jazdca chráni celkom slušne nové, polohovateľné plexi, aj keď na mňa už od polky hlavy dosť fúkalo. Dá sa ale nastaviť v rozmedzí 6cm pomocou imbusáku, takže keby som nebol lenivý, nemusel som toľko drhnúť mušky z plexi. Posed je dosť nízky, čo bude vyhovovať ženám a nižším jazdcom. Pre mňa už to bolo trošku moc dole (184cm), ale nepohodlím by som to nenazval. Skôr osa na bonbóne je ten pravý popis. Ľadvinka si sedlo pochvaľovala tiež, netlačilo ju, jedine čo jej však vadilo, boli vibrácie do zadných stúpačiek, ktoré aj keď sú uchytené v silentblokoch, vypúšťajú výpravu mravcov do ľadvinkyných nožičiek.

Keď už teda ideme do Hrvatskej, buď zalovíme v ponuke doplnkových kufrov, alebo sa uskromníme so štvoricou háčikov pod zadným sedadlom, ku ktorým si vieme akú takú batožinu upevniť. V tom prípade ale kočka zostáva doma. Jazdy chtivým jazdcom to možno až tak vadiť nebude, pretože každú záťaž navyše je, aj napriek výkonnému motoru, cítiť. Halt, liter to nie je. Celkovo vzaté, na kratšiu turistiku kľudne aj s ľadvinkou, na dlhšiu by som predsa len volil iné vozidlo. Ale to som ja, malý egoista, čo sa jazdenia a pôžitku z jazdy týka.

Názor druhého redaktora:

Milan Mikulík - mikulec:

Éer šestku som už mal možnosť pojazdiť dávnejšie, spolu aj s malým Versysom. Vtedy som tvrdil, že motorka to nie je zlá, ale nič pre mňa. Vo Versyse je ten istý motor a tam sa mi páčil a aj mi tam pasoval. Ba priam ma opantal. Do ER šestky sa mi až tak nehodí. Neviem to vysvetliť, ale fakt mi tu nezapadol. Možno to bude tým, že posed je už celkom športový, o dizajne ani nehovoriac, ale ten motor by som sem nedával. Do eNkovej verzie určite pasuje viac. Pri eFkovej by som chcel viac športový. Veď uznajte sami, ten dizajn si to proste pýta. Netvrdím, že nejde, alebo že by nemal silu, to by som kecal, lenže mohol tu byť trošku iný.

Čo sa mi na tejto motorke najviac páči, tak je farba. Tá je úžasná! Potom nasleduje dizajn, po dizajne by som do zoznamu začlenil posed a nakoniec asi úžitkovú hodnotu. Pretože pri motorke moc na úžitkovú hodnotu nehľadím. Ale ak by som patril medzi motorkárov, čo pozerajú na to, čo za svoje peniaze dostanem, alebo že za koľko ojra sa prepravím z bodu A do bodu B, C, D..., tak vtedy by som úžitkovú hodnotu radil na prvé miesto. Gumky tam vydržia asi večnosť a jazdiť turistiku za 4 - 4,5 litra, nie je o čom.

Keby som chcel takúto pomyselnú tabuľku zostaviť z ďalších vlastností, tak by som sa asi zamyslel a pri tom by som aj skončil. A že prečo? No lebo či už brzdy, alebo podvozok sú také, že im nemám moc čo vytknúť, pretože viem, pre koho túto moto stavali. Takže hľadať na tomto bajku agresívne kúsačky, je čistý nezmysel. Brzdia presne toľko, koľko treba. Keď za ne zatiahneš, tak Ťa nevystrašia ostrým nástupom, keď potrebuješ zahamovať viac, zatiahneš silnejšie a je to. Lenže pri paľbe už je cítiť, že ozajstné športové brzdenie nie je pre nich obľúbená činnosť, ale ako som hovoril, viem pre koho je motorka stavaná a kam je určená. Tak vlastne brzdy majú u mňa plus.

Podvozok je úplne do pohody a viem, že okrem mňa je len málo ľudí, čo na ňom budú skúšať rejsovať. Takže hovoriť o niečom takom, ako menšia nervozita pri poriadnych náklonoch, hlbšie ponáranie pri plnej brzde...bla bla bla, asi nie je tiež na mieste. Možno to píšem trochu nezrozumiteľne, ale presne takto to mám v hlave z tejto motorky neusporiadané. Túto Káwenku poskladali pre čo najväčší záber ľudí a s takými ako som ja nerátali. Dizajn fajn, ale všetko ostatné také pre každého.

Postavili ju skoro na každodenné jazdenie, či už do práce, na turistiku, alebo aj len tak, na vybláznenie. V podstate to je taká vševedelka. Toto by sa mi možno aj páčilo, ale určite ju bude mať okrem mňa ešte ďalší a ďalší a ďalší....a to už by sa mi až tak nepáčilo.

Možno by mi na opis stačila len táto veta: Motorka, ktorá neurazí žiadnym vulgárnym prejavom, za pár grošov zahrá veľa muziky, ničím neobťažuje, je dizajnovo podarená a na ovládanie nepotrebuješ zvládať vyššiu školu jazdenia.
úžitková hodnota, moto aj pre začiatočníka som z nej trochu zmätený

Nie je sama

Aj keď má ER-6Fka nezameniteľný dizajn, bez obáv z konkurencie byť nemôže. Segment všestranných, lacných univerzálov je nabitý, aj keď priama – celokapotovaná "hrozba" je vlastne len Yamaha, ktorá útočí s F-kovím Diversionom. Dizajnom a určením sa najviac približuje ER-6f a teda ponúka zaujímavú alternatívou, s cenou 6 790 Eur a 77.5 koňmi. Len či bude uhladenejší 4-válec rovnako zábavný...

Ak by ste uvažovali aj o úplne nahej, či polokapotovanej alternatíve, otvára sa celá plejáda konkurentov. Tieto stroje ale skôr konkurujú nahatej ER-6n od Kawasaki. Suzuki ponúka motoricky podobný dvojvalcový Gladius alebo polokapotovaný, modernizovaný Bandit. Honda zas poslušné sestry S a N z rodu CBF. Keď už spomíname naháče, pozrieme sa aj do Talianska, na malého Monstra 696. Je to takisto pekná motorečka, ale cenou, aj keď s ABS, sa už odtrháva od skupiny ekonomických motocyklov.

Resumé

ER-6F je pre mňa veľké prekvapenie. Aj keď ide o všestrannú motorku, ktorú zvládne aj začiatočník alebo nežnejšie pohlavie, nechýbajú jej dôležité atribúty, ako fun faktor a netuctovosť. Za slušné peniaze tu dostanete dopravný prostriedok, zábavnú hračku pre chlapov, ale aj ich krajšie polovičky a bez nadsádzky aj športovo založeného “parťáka”. To všetko v štýlovom, chrumkavo zelenom balíčku. Táto Káwička mi proste chutila.

Plusy, mínusy

všestrannosť, športové gény, fun faktor slabá zadná brzda, horší výhľad v späťákoch, vibrujúce zadné stúpačky

Video

Video: Kawasaki ER6f 2012 Official video

Pozadie / Wallpaper:

Kawasaki ER-6f 2012
Kawasaki ER-6f 2012
Kawasaki ER-6f 2012

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Názov motorky a ročník:

Servisný interval 6000 km
Spotreba 5.2L/100km
Objem nádrže z toho rezerva 16 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 230 km
Cena motorky 6995/7495 ABS,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 321,20 EUR
Kufor topcase 63,50 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 741 EUR
Príplatok ABS 500 EUR
Vyhriavané rukoväte 70 EUR
Turistické plexi 102,70 EUR
Padacie rámy 181 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 58,16 EUR
Stupačka 51 EUR
Spätné zrkadlo 55 EUR
Smerovka 50 EUR
Svetlomet 250 EUR

Text: Martin Kňaze - matox, Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista, Lucia Ižáková

Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Kawasaki ER-6f 2012 Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiYamaha
Model:ER-6fXJ6 Diversion F
Rok:20122012
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:Športovo cestovnáŠportovo cestovná
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:649 ccm600 ccm
Max. výkon:72.1 k (53.0 kW) / 8500 ot.77.5 k (57.0 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 7000 ot.59.7 Nm / 8500 ot.
Kompresný pomer:10.8:112.2:1
Vŕtanie x Zdvih:83 x 60
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:125 mm130 mm
Zdvih vzadu:130 mm130 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm298 mm
Pneu vpredu:120/70ZR17M/C (58W)120/70 ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm245 mm
Pneu vzadu:160/60ZR17M/C (69W)160/60 ZR17M/C (69W)
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:209 kg217 kg
Výška sedla:805 mm785 mm
Rázvor:1410 mm1440 mm
Dĺžka:2110 mm2120 mm
Šírka:770 mm770 mm
Výška:1180 mm1210 mm
Svetlá výška:130 mm140 mm
Objem nádrže:16 l17 l

Konkurencia so sveta naháčov:

Foto:
 Kawasaki ER-6n 2012 Suzuki SFV 650 Gladius 2012 Suzuki Bandit 650 SA 2012 Honda CBF 600S 2012 Ducati Monster 696 2012
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiSuzukiSuzukiHondaDucati
Model:ER-6nSFV 650 GladiusBandit 650 SACBF 600SMonster 696
Rok:20122012201220122012
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:NaháčNaháčNaháčNaháčNaháč
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec 90˚ (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:649 ccm645 ccm599.3 ccm696 ccm
Max. výkon:72.1 k (53.0 kW) / 8500 ot.72.6 k (53.4 kW) / 8400 ot.85.0 k (62.5 kW) / 10500 ot.77.5 k (57.0 kW) / 10500 ot.80.0 k (58.8 kW) / 9000 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 7000 ot.64 Nm / 6400 ot.61 Nm / 9000 ot.59 Nm / 8250 ot.69 Nm / 7750 ot.
Kompresný pomer:10.8:111.5:111,6 : 110.6:1
Vŕtanie x Zdvih:83 x 6081.0 mm x 62.6 mm67 x 42.5mm88 x 57.2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (2V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinouvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:125 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:130 mm125 mm148 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:300 mm290 mm296 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70ZR17M/C (58W)120/70-ZR17120/70-ZR17120/60 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm240 mm240 mm245 mm
Pneu vzadu:160/60ZR17M/C (69W)160/60-ZR17160/60ZR17160/60 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:218 kg163 kg
Hmotnosť s náplňami:204 kg202 kg217 kg
Výška sedla:805 mm785 mm785 mm770 mm
Rázvor:1410 mm1445 mm1490 mm
Dĺžka:2110 mm2130 mm2160 mm2100 mm
Šírka:770 mm760 mm765 mm
Výška:1110 mm1080 mm1240 mm1129 mm
Svetlá výška:130 mm130 mm
Objem nádrže:16 l14.5 l20 l15 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 272 km
Poznámka:
Poznámka:Cena k 1. 9. 2009: 6490 € s DPH (195 517 Sk).

Pridané: 09.07.2012 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 61957 | Včera: 152422