Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.06.2015 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 24068 [Testy a predstavenia - Test]
Chcel som najprv použiť nadpis – Skončila sa hra na malé decká – ale to by bolo trochu zavadzajúce. Versys nám síce dospieva čo do rozmerov, použiteľnosti a aj dizajnu, no svoju povestnú hravosť, univerzálnosť a “ľahkosť” si našťastie zachoval.
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
Na túto motorku som sa veľmi tešil, pretože ak ma zrovna nechytá nostalgia za takmer vymretým druhom – SS – tak mám najradšej práve túto kategóriu. Motorky s ktorými okrem motokrosovej trate ujazdíte v podstate všetko a keď je mašina vydarená – ešte aj s kopou zábavy v balíčku.
Kawa pre rok 2015 prichádza už s treťou generáciou tejto obľúbenej multifunkčnej motorky a aj keď nejde úplne o nový stroj, zmien je na nej viac než dosť a nielen estetických. Ale ako sa vraví – obal predáva – myslím že začať práve ním je tu namieste, keďže to bola najväčšia slabina Versysa. Spredu je to prakticky nová motorka – preč sú dvojité, nad sebou uložené svetlá, in je dvojica šikmých horizontálne uložených a športovo strihnutých svetiel, ktoré sa hlásia k Ninja rodine. Nová maska spolu so svetlami a väčším, ručne nastaviteľným plexi (60 mm dráha) vytvárajú dojem väčšej a zrelšej motorky. Dizajn sa mi osobne páči u nového Versysa viac, aj keď už nie je taký excentrický. Taktiež malý výfuk pod motorom je ostrejšie rezaný, viac ladiaci so športovým imidžom. Zadné LED svetlo alá Z1000SX dostalo číre, trošku dymové sklo a spolujazdcove madlá taktiež narástli najmä do hrúbky a poskytujú lepšiu oporu pre prípad, žeby vás kamarát nechcel objímať.
Technických zmien je ďaleko viacej a posúvajú bajk o hodný kus dopredu. Že to Versys myslí s cestovaním vážne, potvrdzuje o 2 l väčšou nádržou (21 l). K jazdnému komfortu prispieva takmer úplná absencia vibrácií – zmizli dokonca aj pri 6000 ot., kde motorka rada posielala pasažierom mravčeky do tela. Taktiež už nezažijete výhľad v roztrasených zpäťákoch. Je to dané lepším odizolovaním motora a riadidiel gumenými silentblokmi, podobne sú na tom aj stúpačky. Jazdecká pozícia je teraz ešte pohodlnejšia vďaka širším riadidlám a stúpačkám posunutým o kúsok nižšie a dopredu. Tu musím podotknúť, že športová jazda tým neutrpela a stúpačky škrtnete až keď tomu dobre kúrite.
Zmenám sa nevyhol ani motor a výfukový systém. Pribudlo 5 koní (ale aj 8kg) a 3 Nm vďaka preprogramovanej riadiacej jednotke a modifikovanému výfukovému systému, ktorý je tvorený z jedného kusu. Mal by podporiť nárast výkonu vo vysokých otáčkach, zatiaľ čo vstrekovanie je vyladené na ešte hladší priebeh a posilnenie najpoužívanejších otáčok v pásme 3000 – 6000. Dá sa jazdiť aj pod 3000, ale odozva motora je mierna a trochu uskackaná. Zato nad 6000 motor dych nestráca a nechá sa vytočiť až k obmedzovaču, pričom citeľne zrýchľuje aj pri 9000.
Zaujímavým apgrejdom prešiel aj podvozok. Nová je predná USD vidla Showa s oddelenými funkciami – v ľavej trubke je struna a hore sa nastavuje predpätie, zatiaľ čo v pravej je tlmiaca jednotka s nastaviteľným odskokom. Zadok obsluhuje nový tlmič KYB s hydraulickým štelovaním predpätia pružiny. Toto sa dá obsluhovať jednoducho ručne, podľa toho ako ste nabalený, poprípade čo ste ešte ochotný tolerovať svojej priateľke.
Ani brzdy neobišiel mierny tuning – predné brzdiče dostali nový dizajn a hlavne väčšie 27mm piestiky. Zadný kotúč je o 30 mm väčší a príplatkové nevypínateľné ABSko je tu menšie a ľahšie ako na predošlom modely.
Nakoniec spomeniem aj prístrojovku s novým dizajnom, kde hore je analógový otáčkomer a pod nim multifunkčný displej ukazujúci tripy, rýchlosť, hodiny, paličkový obsah nádrže, priemernú aj aktuálnu spotrebu (tú treba brať skôr orientačne, menila hodnoty s miernym oneskorením), dojazd a samozrejme ECO indikátor. Čo mi na prístrojovke chýbalo bol ukazovateľ teploty motora a ukazovateľ zaradaného stupňa, ktorý ste ale mohli mat vo vyšších príplatkových výbavách. Taktiež by som privítal obsluhu palubáku na rajdách – lepšie ako sa za jazdy načahovať a ťukať do palubovky.
Toľko pre štatistov, poďme sa voziť.
Po prevzatí motorky ma čakala obligátna cesta do práce. Klasika – preplnené mesto, zápchy a nervózni šoféri. Toto je miesto pre malého Versysa. Komfortne naladený podvozok si povrch nevyberá a papká čo mu naservírujete. Má tuhšie pružiny a dlhšie zdvihy nešli na doraz ani pri skvostoch bratislavských ciest. Vďaka dopredu situovanej jazdnej pozícii, kompaktnému motoru a dole uloženému výfuku je tu otrepaná centralizácia hmoty skutočne cítiť a s motorkou sa manévruje a preklápa veľmi ľahko. Po pohnutí máte pocit menšej kubatúry. Motor má široké spektrum použiteľných otáčok a aj keď sa dá jazdiť už od “suterénu“, pod 3000 mu to moc nešmakuje. Potom už ide hladko za plynom bez nejakých rušivých prepadov alebo kopancov. Najčastejšie mestské rýchlosti sú 3-4, ale dá sa jazdiť aj na 5ke.
Pohodlný vyšší posed vám dopraje dobrý výhľad na cestu a absencia vibrácii zas dobrý výhľad za seba v spätných zrkadlách. Aj keď Versys narástol, do šírky zostal pocitovo rovnaký a teda prepletanie v kolónach bolo bezproblémové. Výhoda oproti skutočným veľkým cestovným endurám je najmä v meste aj váha, ktorá aj napriek miernemu pribratiu je stále príjemná a motorka je pocitovo dokonca ľahšia než na papieri.
Ak máte motorku bez kufrov, odkladať môžete pod sedlo, kde sa zmestí zámok na kotúč, lekárnička a nejaké drobnosti. V meste sa skrátka Versys cíti ideálne a na denné dochádzanie do práce je vďaka ľahkej ovládateľnosti, vzpriamenému posedu a pružnému motoru dobrým spoločníkom.
Už pri jazde v meste som vedel, že s touto motorkou sa bude dať vyšantiť a veruže som sa nemýlil. Síce sa tvári už turistickejšie, ako jej predchodca, stále je to veľmi zábavná motorka. Akonáhle sa vymocem z mesta, prepínam v hlave režim šport a otáčky nenechám klesnúť pod 5-6 tisíc. Ručička otáčkomeru ide doprava veľmi ľahko, motor kladie minimálny odpor. To isté sa dá povedať o lankovej spojke ako aj prevodovke, ktorá radí presne, jemným ťuknutím. Nie som rodený zado-kolo-jazdec, ale Versys k takýmto kúskom tak trochu nabáda. Je to hlavne dôverou, ktorú veľmi rýchlo k motorke získate a živím motorom, kde na 1ke len krátko a rýchlo brnknete po plyne a motorka skáče na zadné ako vypimpené auto Snoop Doga – no zábava :).
Aj rýchla jazda je tu stále komfortná, keďže plexi v najvyššej polohe si celkom plní svoju prácu. Minimálne do legálnych rýchlostí určite. Ak sa však necháte uniesť viac, máte tam 160 km/h veľmi rýchlo. Maximálku som neskúšal, ale zrýchľuje aj nad 180 ale už len veľmi pozvoľna. Omnoho väčšia zábava je ale hádzať si motorku v pomalších zákrutách – kľudne aj na kolienko. Nové Gumy Dunlop D222 ani raz nezaváhali (aj keď dnes sa už zlé gumy asi nevyrábajú) a podržali motorku aj v hlbších náklonoch. Podvozok som nenastavoval a celkom stíhal – pre športovú jazdu by bolo zaujímavé viac pritvrdiť, to by sa dalo naháňať aj vo vyšších rýchlostiach, kde v náklone pri menších nerovnostiach cítiť mierne zvlnenie. Tak isto pri naozaj razantnom brzdení sa predok viac ponára. No superšport to nie je, ani sa naň nehrá, takže to čo sa s ním dá robiť hodnotím v rámci svojej triedy ako nadštandardné.
Potešia aj brzdy. Sú dobre dávkovateľné, “nekúsavé“ s primeraným účinkom. Zdajú sa mi byt účinnejšie, ako na predošlom modely. Len pre naozaj prudké brzdenie treba páčku stlačiť silnejšie. Ale však máme viac prstov ako jeden, však? Okrem toho, páčky sú nastaviteľné, takže každý si to pre svoju ruku a tlak ktorý chce používať vie nastaviť. Potešilo aj ABS, ktoré zbytočne nestresuje a vpredu sa mi zaplo len na nečistom povrchu.
Motorku si viem predstaviť ako takmer ideál do Álp na svižnú turistku. Aj napriek dospelým rozmerom je motorka pocitovo ľahká a či už rezať zákruty vysadaním, alebo skrátka len sedíte, nakláňate sa s mašinou a plynom sa necháte vytiahnuť zo zákruty - všetko jedno – určite si užijete. Výborná vec je, že aj keď sa mierne rozkokošíte, 21 l nádrž vám nevcucne peňaženku. Meral som si spotrebu pri športovej jazde na P. Babe (tj. Hore, dole plný plyn, brzdy plyn) a vyšla krásnych 6 litrov.
Ako som už spomínal, nový Versys je dnes viac turistická motorka ako kedykoľvek predtým. Dokonca sa (minimálne vzhľadom/rozmermi) môže merať aj so svojimi dospelými vzormi ako je napríklad kamošov Tiger Sport. Laik by na prvý pohľad ani nezistil, že ide aspoň o triedu rozdielne motorky.
Tento konkrétny kúsok sme mali požičaný v druhej najvyššej výbave – Tourer Plus s ABS, ktorá obsahovala naviac bočné kufre, vnútorné tašky, chrániče rúk, svetlomety do hmly, ochrannú nálepku na nádrž a ukazovateľ zaradeného stupňa. (poz. red. kufre na moto sú z iného modelu, tvar je zhodný, ale originál sú vo farbe motorky)
S motorkou sme boli fotiť aj v susednom Rakúsku, po malebných cestičkách a za ten deň som najazdil nejakých 300 km, v rôznom počasí a predbieham keď poviem, že by som sa s ňou nebál vyraziť ani na serióznu moto dovolenku, nie len tuto kúsok do Chorvátska. Základom je pohodlný, vzpriamený posed dobre vykrojená nádrž pre kolená, kde aj pri 30 minútovej jazde v daždi zostali úplne suché. Dôležitý pre turistiku je aj dojazd a ten je tu pri 21 litrovej nádrži a výbornej spotrebe veľmi slušný. Čo je to výborná spotreba? Tak napríklad pri 130ke idete na šestke pri cca 6200 otáčkach za 5,3 l. Pri 110 km/h sa dá isť aj za 4.5 litra. Celkovo mi počas testu vyšla priemerka (ak nerátam blbnutie na Babe) okolo 5.1 l. Ochranu pred vetrom ďalej zabezpečuje ručne nastaviteľný štít, ktorý pri najvyššej polohe odvádzal vietor nad čelo (mám 183 cm). Len škoda, že sa nedá nastaviť aj za jazdy, ale len spredu. Chválim aj “dieru pod plexi“, ktorá zabraňovala zbytočným turbulenciám. Veľmi sa mi páčila aj stabilita motorky na diaľnici, keď mocne fučalo, už som bol pripravený, že ma bude hádzať a nič. Neviem ako to, ale dobre.
Motor pri sólo turistike nie je potreba vytáčať, má dobrý záťah už v spodných otáčkach a ak som sa neponáhľal, stačilo točiť 5-6 tisíc. Podvozok, ako som už spomenul, je komfortne naladený a nový model má zosilnené kolesá aj zadný podsedlový rám, takže ho môžete nabaliť o 30kg viac ako predošlý model. Tu sa teda očividne ráta už so serióznou turistikou kľudne aj vo dvojke.
Nabaliť sa nebude problém vďaka dvom bočným, rýchlo upínacím 28 l kufrom, ktoré navyše aj dobre vyzerajú. Komu by bolo málo, najvyššia výbava obsahuje aj topcase, alebo si ho proste dokúpite z bohatého príslušenstva. Že vraj sa do bočných kufrov zmestí integrála – nám sa to ale nepodarilo – nechcel som si poškriabať novú helmu :).
Testovaná verzia mala aj indikátor zaradeného stupňa, ale jeho dizajn ma príliš neoslovil. Prídavné LED lampy svietia ostro, skoro ako halogény a 6 stupňové vyhrievanie rúčok som len povinne vyskúšal – funguje. Výhradu by som mal k ich ovládačom, pretože pôsobia tak trochu ako nie originál príslušenstvo, ale to je len kozmetika. Tak isto by som kvôli dizajnu upratal trúbu – dosť trčí neesteticky na ľavej strane motorky.
Čo sa mi naopak páčilo boli doplnkové ochranné blastre, s kovovou výstužou – toto nemajú niektoré o dosť drahšie turistické motorky – v podstate to môže slúžiť aj ako padáky, napr. v teréne.
Apropo terén – je to síce cestovne enduro, resp. cestovný funbike, ale veľký terén od neho nečakajte. Je to hlavne kvôli 17“ prednému kolesu. Mierne šotoliny a nespevnené cesty samozrejme zvládne. A myslím, že zvládne aj turistiku, akú jazdi 80% jazdcov na 2x tak drahom, vyšperkovanom GSe...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 26.06.2015 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 76386 | Včera: 125082