Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.06.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17763 [Testy a predstavenia - Test]
Inžinieri vo Varese si prvý krát dali za úlohu postaviť naozajstný touring bike. Ciele teda neboli najnižšia hmotnosť, najvyšší výkon a agresívny prejav, ale naopak pohodlie, kapacita batožiny, hladký prejav motora, nižšia spotreba... Dá sa toto skĺbiť so športovým DNA značky?
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: MV Agusta, Tomáš Hajduch - Awia
Video: MV Agusta, Tomáš Hajduch - Awia
Presvedčiť na vlastnej koži som sa mohol pri predstavení finálneho modelu na Francúzskej riviére. Čakali na nás nové Veloce a naplánovaný výjazd v dĺžke viac ako 230 km v okolí mesta Nice.
Celkový dizajn stroja začal v dielňach vznikať inak, ako je tomu zvykom. Dizajnéri začali tentoraz zo zadu stroja a prioritou bola podsedlovka a kufre. Výsledkom je štíhla esteticky podarená podsedlová časť so zabudovanými držiakmi na kufre a držadlami spolujazdca.
Motorka pôsobí nesmierne štíhlym dojmom a nemení sa to ani po nahodení dvojice farebne zladených bočných kufrov. Napriek tomu, že oba majú rovnocenný objem 30 litrov a do oboch sa zmestí aj prilba celková šírka stroja vzadu nepresahuje šírku riadidiel.
Celkový štíhly vzhľad motorky pokračuje aj ďalej smerom dopredu, za čo vďačí aj trojvalcu s užšou stavbou. Nádrž je v priestore kolien úzka a napriek tomu poskytuje kapacitu až 22 litrov paliva. Predná časť Veloce nesie klasické dizajnové prvky značky a korešponduje so športovými modelmi značky. Nový je však svetlomet s kompletnou LED technológiou, vyššia kapotáž a predné výškovo nastaviteľné plexisklo.
Pod nádržou nájdeme pre značku typický trubkový priehradový rám, ktorý obopína srdce stroja, trojvalec pôvodom z modelu Brutale. Nový je výfukový systém s trojitou koncovkou, ktorá má teraz štvorcový tvar. Koncovka nielen super vyzerá a je kľúčovým dizajnovým prvkom stroja, ale nezasahuje nijako do kapacity kufrov a tiež odkrýva výhľad na letmo zavesené zadné koleso. O tom, že mysleli na turistov, svedčí aj možnosť upevnenia centrálneho stojana, ktorý turisticky zameraný bike naozaj potrebuje.
Všetko potrebné o Turismo Veloce sa dozvieš aj z tohto video, natočeného priamo vo Francúzsku:
Elektronika je dnes vec, ktorá sa rozvíja neskutočným tempom a robí veľké rozdiely vo výbave motocyklov. A práve cestovné endurá sú výkladnou skriňou najnovších technológií. V MV to dobre vedia a preto svoj luxusný tourer vybavili tým najnovším na čo si zmyslíte.
Motor riadi intergovaná elektronika MVICS 2.0 (Motor & Vehicle Integrated Control System) Úspešný trojvalec tak po prepracovaní inžiniermi získal 20% zvýšenie maximálneho krútiaku oproti športovým modelom a tiež jeho položenie o 2100 otáčok nižšie. To všetko aj vďaka novým vačkám, piestom, saniu aj výfukovému potrubiu a nanovo navrhnutým palivovým mapám s cieľom získať čo najplochšiu výkonovú krivku.
Jazdec má na výber z troch prednastavených palivových máp + má možnosť nastavenia vlastnej. Mapa Turismo je navrhnutá pre pohodlné jazdenie a obmedzuje výkon na 90 koní, Sport zvyšuje výkon na 110 koní pre ostrú jazdu kým mapa Rain znižuje výkon na 80 koní a zároveň nastavuje trakčnú kontrolu na najvyššiu úroveň.
Nastavenie mapy Custom pozostáva z nastavenia rôznych parametrov ako: nábeh krútiaku (2 stupne), nástup obmedzovača (Hard alebo Soft), citlivosť plynu (3 stupne), brzdná sila motora (2 stupne), odozva motora (2 stupne) a nastavenie trakčnej kontroly (8 stupňov) Toto všetko umožňuje nastaviť si mapu a odozvu motorky podľa požiadaviek jazdca.
Turismo Veloce prináša aj úplne novú prístrojovku – 5 palcový plne farebný TFT displej ktorá prehľadne a graficky zobrazuje všetky potrebné informácie. Ovládanie je možné priamo z riadidiel a Veloce je prvá MV so zabudovaným ukazovateľom stavu paliva. V prístrojovke je aj senzor svetla, ktorý automaticky prepína denné LED svietenie na stretávacie svetlo keď sa zotmie alebo pri vjazde do tunela a pod.
Okrem trakčnej kontroly nemôžeme zabudnúť na systém ABS (Bosh 9 Plus) ďalej systém zabraňujúci zdvihnutiu zadného kolesa pri prudkom brzdení RLM a systém rýchleho radenia bez spojky EAS 2.0, ktorý umožňuje radenie smerom hore aj dole. V sériovej výbave nechýba ani tempomat a imobilizér čo ocení každý turista.
Vo výbave nájdeme aj dve USB zásuvky (napríklad nabíjanie mobilu) a dve 12V zásuvky (pre jazdca aj spolujazdca – napríklad na vyhrievané oblečenie). Ďalej systém Bluetooth, ktorý je možné spárovať až s 9-timi zariadeniami a umožňuje tak ovládať telefón, spojiť jazdca so spolujazdcom, prehrávať hudbu, navigáciu a v neposledom rade zdieľať jazdu aj prostredníctvom vlastnej aplikácie. Model Lusso má totiž zabudovaný navyše aj GPS modul, ktorý zaznamenáva prejdené trasy a umožňuje ich prostredníctvom mobilnej aplikácie zdieľať s ostatným jazdcami.
Verzia Lusso (luxus) ide ešte ďalej a v sérii obsahuje semi-aktívny elektronický podvozok (MVCSC MV Agusta Chassis Stability Control - Skyhook algoritmus), vyhrievané rukoväte, centrálny stojan a spomínaný GPS modul.
Po sviežich raňajkách sa už nedočkavo stretávame pred hotelom a preberáme si kľúče od „svojej“ Veloce. Motor hneď po naštartovaní dáva jasne najavo svoj pôvod, krásny chrapľák dobre poznám. Športové korene sa nezaprú, po miernom pohladkaní plynu otáčky rýchlo letia hore a tak prvé rozbehy celej našej skupiny vyzerajú ako prvý rozbeh v motoškole – otáčky vysoké a jemná práca so spojkou. Vyrážame do mesta.
Hneď prvý dojem na Veloce je ako na oveľa menšom biku. MV Agusta nešla smerom „muscle“ dizajnu svojho turistu ako to robia niektoré iné značky, skôr naopak. Postavila kompaktnú štíhlu motorku s bezkonkurenčnou hmotnosťou a krátkym rázvorom. Toto všetko dáva Veleoce ovládateľnosť ako na mestskom naháči. Rovnaký je však aj relatívne malý reid čo prekáža pri manipulácii na mieste alebo otáčaní. Hydraulická spojka sa ovláda ľahko a prevodovka radí hladúčko. Tu však pomáha v sérii montovaný quickshifter. Keďže smerom hore radím bez spojky vždy tak si jeho prítomnosť až tak neuvedomujem (Samozrejme tento quickshifter umožňuje radiť pod plynom) Nové je však radenie bez spojky smerom dole čo, si vyžaduje trochu mojej pozornosti – prekonať rokmi nacvičené zvyky.
Premávkou ranného azúrového pobrežia sa predierame bez problémov, Veloce sa ovláda ľahúčko ako bicyklík. Nezaskočila nás ani kolóna kvôli prácam na ceste a aj motorky s bočnými kuframi sa hravo predrali dopredu. Výhľad v spätných zrkadlách mohol byť aj lepší. Dizajnéri mysleli aj na uloženie drobností v dvoch schránkach v prednej kapotáži. Vyrážame na sever do kopcov.
Ako sa vymotávame z mesta a množstva dediniek dostávame postupne príležitosť okúsiť pravú tvár Veloce. Palivovú mapu Turismo prepínam na Sport. Z turisticky prívetivej motorky s hladkým nábehom výkonu a jemným ovládaním plynu sa razom stáva športovec, akého asi každý budúci majiteľ MV očakáva.
S prvými zákrutami a voľnou cestou radím nižšie prevodové stupne a presúvam otáčkomer do hornej polovice spektra za sprievodu nádherného zvuku trojvalca z výfuku. S narastajúcimi otáčkami sa utlmené bublanie mení cez chrapľák až na rev tesne pred pásmom obmedzovača. Vtedy už jazdec vie, že je čas preradiť. Veloce sa mení na Brutalku. Motor má športové korene a otáčky pre ostrejšiu jazdu si vyslovene pýta. Povedať o ňom, že je slabý by nebolo v žiadnom prípade namieste, ale rozmaznaný turista zvyknutý jazdiť do 6000 otáčok by bol možno prekvapený. Ja vždy tvrdím že pre dobrú zábavu na dvoch kolesách je 100 koní tak akurát. Veloce ich má v mape Sport 110 a keď jej jazdec dopraje otáčky, tak letí vpred ako besná a s prehľadom ponaháňa aj 1200-vky.
Čím má totiž navrch je bezkonkurenčne nízka hmotnosť (191 kg suchá), kompaktné rozmery a krátky rázvor, čim sa stáva štukou v zákrutových úsekoch. Motorka sa skvele prehadzuje medzi zákrutami, čo ma prekvapuje o to via,c že vzadu je 190-tka guma. Nie všetky motorky s touto širokou pneu sú tak dobre ovládateľné. Športovému motoru sekundujú skvelé radiálne brzdy Brembo, ktoré istí vypínateľný systém ABS. MV brzdí tak dobre, že do série integrovali aj systém proti dvíhaniu zadného kolesa pri ostrom brzdení.
Skvelý je quickshit s radením bez spojky aj smerom dole. Hneď ako som si na neho zvykol, inak som už ani neradil a to aj pri ostrom brzdení a radení o dva dole pred zákrutou. Veloce má aj antihop spojku, takže sa netreba obávať ani zablokovania zadného kolesa. Podvozok je naladený komfortnejšie ako pri športových sestrách, ale stále aj pri vyšších zdvihoch dáva jazdcovi neskutočnú istotu v náklonoch. S každou ďalšou prejdenou zákrutou naberám dojem že sedlám športovú motorku a nie turistu. Toto je rozhodne sport-touring, ale slovko sport tu hraje prím.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 01.06.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 260242 | Včera: 188707