Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.04.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 40365 [Testy a predstavenia - Test]
AIR: 22°C - toto ukazoval údaj na prístrojovke nového V-Stroma 2014. A veru nebol to prvoaprílový žart. Tohtoročná zima bola neuveriteľne krátka, a tak nám umožnila takto skoro na domácej pôde otestovať novinku z dielne Suzuki – V-Strom 1000.
Je to už nejaký ten čas, čo Suzuki neponúkla svojim zákazníkom cestovné enduro vo vyššej kubatúre. Tí tak museli zo sedla úspešného V-Stroma 650 nutne presedlať k inej značke. Priaznivci sa nakoniec dočkali, sériová verzia nového litra uzrela definitívne svetlo sveta na jeseň 2013 na výstave EICMA v Miláne. Aký teda je?
Nový model nadväzuje na svojho predchodcu, ale všetky časti prešli dôkladnou úpravou. Motor je osvedčené dvojvalcové véčko so zväčšeným vŕtaním o 2 mm a jeho objem je teraz 1037 ccm. Tam to však nekončí, nová je celková elektronika motora, výfukový systém a vstrekovanie, ktoré malo za cieľ pridať výkon a záťah hlavne odspodu a zlepšiť spotrebu. Ruka v ruke s motorom prešla zmenami aj prevodovka a hlavne spojka. Systém SCAS (Suzuki Clutch Assist System) sľubuje ľahšie preraďovanie rýchlostí najmä smerom nadol. Ide o prepracovaný systém anti-hop spojky.
Dizajnovo sa nový V-Strom odklonil od starého (ktorý bol takmer na nerozoznanie od 650-tky) a šiel si svojou cestou. Za vzor mal slúžiť legendárny DR 750/800 BIG, samozrejme zo zameraním viac na cestu. V-Strom teda pôsobí štíhlo a úzko v kontraste s mohutnou nádržou a oplastovaním bokov okolo nej. Nechýba mohutný „zobák“ a jednodielny svetlomet nad ním. Tvar plexištítu, ktorý si môžeš nastaviť do troch polôh, navrhovali v aerodynamickom tuneli. V bočných paneloch sú pekne zakomponované aj dva kusy hliníka. Zadná časť motorky je už štíhla a plne podriadená účelnosti. Dizajnovo by som vyčítal nekrytý spodok motora, resp. pohľad z ľavej strany, kde „vytŕča“ olejový filter, káble, zvod výfuku a nejaké tie hadice z motora. Všetko by to zmenil klin pod motor, ktorý ale nájdeme len v doplnkovej výbave.
Podvozkovo V-Strom dostal do vienka plne nastaviteľnú upside-down vidlicu vpredu spolu s nastaviteľným tlmičom vzadu. Elektroniku by sme však v podvozku zatiaľ hľadali márne. V-Strom sa vezie na klasickom usporiadaní kolies 19 palcov vpredu a 17 vzadu a na pohon slúži reťaz. Nový je aj brzdový systém s ABS, trakčná kontrola a bohato vybavená prístrojovka. Toto všetko dáva V-Stromu vo výsledku veľmi pekný udaj o hmotnosti s náplňami 228 kg.
Kedysi som virtuálne udelil Honde titul za najdlhší kľúč od motorky a ten teraz odovzdávam Suzuki. Kľúč od V-Stroma je asi najdlhší aký som kedy videl, čo nie je veľmi praktické, keď ho dávam do vrecka. To je ale detail. Všetko sa mení, keď prichádzam do garáže k motorke a konečne nasadám. Sedlo je v príjemnej výške a na prvý dojem pôsobí pohodlne. Taký je aj celkový posed a ergonómia. S motorkou sa veľmi ľahko manipuluje už v garáži a ja začínam tušiť, že to bude veselé vozenie. Potom konečne štartujem motor a ten zvuk je balzam na moju dušu. Krásny zvuk V-dvojky, vrátane mechanického „svišťania“ ozubených kolies v motore a pekne pridusený dunivý zvuk z výfuku.
Opúšťam garáž a vnáram sa do premávky mesta. Zostáva dojem štíhlej a ľahkej motorky, skvele sa ovláda a dobre sa s ňou prediera premávkou. Podvozok je nastavený skôr mäkko a dobre filtruje nerovnosti ciest nášho hlavného mesta. Motor má už od tých najspodnejších otáčok krásny záťah, nie je problém jazdiť už od 2000 otáčok. Aj keď žiadne výrazné kopance od podtočeného motora nedostanete, je lepšie pre výraznú akceleráciu začať aspoň na 3000 ot. na otáčkomere. To znamená, že v meste bude najčastejšie využívaná asi štvorka a päťka. Radenie ide krásne hladko a zlepšuje ho aj hydraulicky ovládaná spojka. Smerom hore sa aj bez spojky radí úplne hladučko.
Bez kufrov je V-Strom relatívne úzky, a tak sa mení na ideálneho spoločníka do mesta. Spätné zrkadlá nie sú žiadnym módnym výstrelkom, ale praktické rozmerné štvorce s dobrým výhľadom vzad. Prístrojovka s dominantným otáčkomerom je v zornom poli spolu s dobre viditeľnými kontrolkami smeroviek v hornej časti. Prístrojovka má množstvo praktických informácií a zobrazenie na dvoch displejoch sa dá prepínať priamo z ovládača na ľavej rukoväti. Nechybajú dva tripy, priemerné spotreby, zobrazenie nastavenie trakčnej kontroly, teplomer, hodinky palivomer a teplomer chladiacej kvapaliny. Trochu chýbajú odkladacie priestory na drobnosti, hlavne po bokoch prístrojovky je akýsi „hluchý“ nevyužitý priestor. Možno je vnútri nejaká elektronika, ale škoda, že jazdec nemá po ruke malý odkladací priestor. Ten ale nájde pod sedlom a s prehľadom sa tam zmestí lekárnička, peňaženka a aj iné drobnosti.
V meste je V-Strom agilnou motorkou s nadpriemernou dynamikou, skvelým ovládaním a podvozkom odolným voči nástrahám hrboľatých ciest. Po pridaní zadného kufra sa dá určite skvele využiť aj na každodenné jazdenie v meste.
Srdce stroja má svoje korene v športovej TL1000. Tento motor bol od svojho uvedenia na trh veľmi obľúbený a športový charakter je stále cítiť aj pri V-Strome 2014. Krásny zvuk som už spomínal. Na voľnobehu sa mieša „svišťanie“ mechanických časti motora s bublaním z výfuku, ktoré výrazné tlmí rozmerná koncovka výfuku. Myslím si, že po jej výmene za čosi ladené bude mať Strom jeden z najkrajších zvukov dvojvalcov v segmente.
V Suzuki nešli smerom zvyšovania objemu za každú cenu a nedrali sa do segmentu 1200-kubíkových strojov. Mierne nadlitrový motor teda nekonkuruje najvyšším výkonom, ale ponúka vyvážený výkon a krútiak v pomere 100 na 100. Konkrétne je to 100 koní (pri 8000 ot.) a 103 Nm už pri 4000 otáčkach. Papierovo možno neohúri, ale v skutočnosti je to inak.
Motor má dobrý záťah na každom kvalte, čo mu dáva pri relatívne nízkej hmotnosti fajnovú dynamiku. Jednoducho je zábavnejší, ako by ste čakali. Dole dobre potiahne a akceleruje zo zákruty a zároveň sa nechá ochotne aj vytočiť do vysokých otáčok, kde je to skutočný športovec. Jazdca poteší aj veľký dobre čitateľný otáčkomer, ktorý dominuje prístrojovke a tiež ukazovateľ zaradeného stupňa. Ostrejšia športová jazda je veľmi zábavná a návyková. Prispieva k tomu skvelý podvozok, brzdy a hlavne nízka hmotnosť. V-Strom nie je žiadny obtlstlý mastodont ako niektorí jeho konkurenti. Je to hravá, ľahká a výkonná motorka, ktorá sa v zákrutách v rukách dobrého jazdca určite nestratí.
Podvozok je plne nastaviteľný a dobrý dojem na mňa spravila hlavne predná USD vidla. Základné nastavenie bolo skôr komfortne mäkké na nerovnostiach, ale napriek tomu umožňovalo ostrú športovú jazdou s krásne čitateľnou jazdou aj vo väčších náklonoch. Skúsený jazdec si môže ale vidlu doladiť od predpätia, cez útlm až po kompresiu. Je to dobré riešenie pre tých, ktorý majú radi klasiku a neholdujú elektronickým systémom. Vzadu je klasická vidla s centrálnym tlmičom, ktorý má hydraulické nastavenie predpätia. Po naložení spolujazdca, či pri zmene zaťaženia sa tak dá ľahko pritvrdiť.
V neposlednom rade si športová jazda vyžaduje aj dobré brzdy. Tu v Suzuki taktiež nestúpili vedľa a osadili na Stroma štvorpiestikové radiálky Tokico, ktoré sú dôkazom, že nielen Brembo robí dobré brzdy. Už prvý kontakt s brzdovou páčkou naznačí, s čím tu máme dočinenia. Parádna účinnosť, nízka ovládacia sila a skvelá dávkovateľnosť. Nad ostrými brzdami drží ochrannú ruku systém ABS. Ten však narozdiel od trakčnej kontroly nie je vypínateľný.
Celkovo Suzuki namixovala zaujímavý koktejl motorky s výkonným hravým točivým motorom, s ktorým je športová jazda zábavou. Nemáš síce v pravačke nadbytok výkonu 150 kobýl, ale všetko to vynahrádza dobre pracujúci podvozok, skvelé brzdy, prevodovka a antihop spojka. Tá umožňuje naozaj ostré podraďovanie aj o viac kvaltov pred zákrutou a o rýchle výjazdy sa zas stará krásne fungujúca trakčná kontrola. Tá má dva režimy + možnosť vypnutia. Kým dvojka podľa mňa až príliš zaberá, jednotka dovolí aj nejaký ten menší preklz a aj mierne dvihnutie predného kolesa do vzduchu. Trakčná pracuje veľmi hladko, nekoná sa žiadne trhanie, ani vypínanie zapaľovania, len krásne priškrtenie výkonu na zadnom kolese. Väčšinu jazdenia som absolvoval práve v režime 1 trakčnej kontroly.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Off-road, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 16.04.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 246553 | Včera: 235174