Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvojtaktné rýchlostné motocykle JAWA 1/6

 Zdieľať

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 62615 [História]

Továreň JAWA do r.1965 napriek tomu, že vyrábala sériové motocykle s dvojtaktným motorom (okrem 500 OHC), na cestné preteky pripravovala výhradne štvortakty. Koncom roka prišiel "zhora" príkaz na okamžité zastavenie výroby a vývoja štvortaktov. Mali ich nahradiť dvojtaktné motocykle, s ktorými na pretekoch zatiaľ neboli továrenské skúsenosti.

Bez predošlého vývoja bol postaviť konkurencieschopný stroj ale problém. Preto na prechodné obdobie bolo prijaté riešenie Vlastimila Raina (konštruktéra motocyklov RAVO). JAWA jeho dielo odkúpila a na jeho základe vyrobila prvý dvojtakt.

Podvozok vychádzal z JAWY 350 2xOHC. Motor bol vzduchom chladený dvojvalec o objeme 349,6 cm /62x57,9/ s rozvodom zmesi rotačnými šupatkami umiestnenými po bokoch motora a výkonom 52k (11 000 ot./min). Odber točivého momentu bol uprostred valcov a prenášaný na suchú spojku hriadeľom. Kľuková skriňa sa skladala z troch odliatkov. Prevodovka bola 7-rýchlostná.

Bol to veľmi rýchly motocykel, ale veľmi poruchový a háklivý na nastavenie. František Šťastný po zadretí motora s ním absolvoval svoj najznámejší pád na T.T. na ostrove Man. Kvôli zlému chladeniu vznikla jeho prezývka Rampouch (najlepšie by bolo obložiť ho ľadom). Jeho posledná verzia sa už pripravila s vodným chladením. Boli vyrobené 3 kusy a niekoľko motorov, ale do M.S. nikdy nezasiahol. Jazdili na ňom aj František Srna a František Helikar.

 \"Špionážny záber\" Jawy 350 Rampouch z depa
"Špionážny záber" Jawy 350 Rampouch z depa

 František Šťastný na Jawa 350 Rampouch
František Šťastný na Jawa 350 Rampouch

Ďalšia konštrukcia bola ojedinelá 125-ka so vzduchom chladeným dvojvalcom do V, s dvoma kľukovými hriadeľmi spriahnutými ozubenými kolesami. Mal objem valcov 124,7 cm (44x41) a výkon 27,5 k (14 000 ot./min). Problémová bola ale 4-hriadeľová 7-rýchlostná prevodovka. Vyrobili sa 2 kusy a jazdili na nich Gustáv Havel a František Boček. Aj od tohoto motocykla sa upustilo a vývoj sa sústredil na 4-valec.

 Dvojvalcová Jawa 125
Dvojvalcová Jawa 125

>

Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (18)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 138129 | Včera: 112633