Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.05.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 13165 [História]
Na výstave Motocykel v Bratislave bola tento rok v zadnej hale tak trochu nenápadne vystavená zaujímavá motorka, ktorá vo svojej dobe patrila medzi najrýchlejšie motorky majstrovstiev sveta. Sedlal ju Gustáv Havel.
Využil som túto príležitosť a motorku z roku 1959 som detailne nafotil. Vystavená bola bez kapotáže, takže pekne odhaľovala svoju techniku. Myslím si, že tieto fotografie potešia nejedného nadšenca motoriek, bola by škoda ich nezverejniť.
Ako sa však ukázalo neskôr, zistiť o tejto motorke niečo viac nie je celkom ľahká úloha. Začneme motorom, ktorý je štvortaktný dvojvalec s rozvodom 2xOHC – to znamená, že v hlave sa točia dva vačkové hriadele a ovládajú celkovo 4 ventily. Kráľovský hriadeľ vidíme na pravej strane.
Každý valec má svoj vlastný karburátor značky Amal. Chladenie motora je vzduchové. Olejová nádrž sa nachádza pod sedlom a druhá dole pod motorom. Spojka je suchá, odkrytá na pravej strane stroja. Zaujímavosťou je, že továrenské Jawy mali radenie na pravú nohu, čiže Havel aj Šťastný radili pravou nohou. Tu je radenie prerobené na ľavú nohu (úprava jazdca, čo na tom jazdil po Havlovi). Pekne vidno tiahlá a prepákovanie na pravú stranu, kde je radiaci hriadeľ prevodovky.
Rám je z oceľových rúrok a kvôli pevnosti dvojitý. Vpredu teleskopická vidlica s vonkajšími pružinami a hydraulickým tlmičom, vzadu kyvka a dva teleskopy. Kolesá sú obe 19-palcové s ráfmi Borrani. Spomalenie stroja mali na starosti dvojkľúčové mechanické bubnové brzdy s priemerom 200 mm a chladené náporom vzduchu.
Nádrž bola z hliníku, dlhá a zúžená, ako bolo vtedy zvykom. Rukoväte boli uchytené nízko, priamo na teleskopoch, a páčky spojky aj brzdy mali matice na rýchle nastavenie napnutia lanka. Na krku riadenia bola matica – trecí tlmič riadenia.
Prístroj bol jediný podstatný, a to mechanický otáčkomer značky Smiths, ktorý ukazoval do 12 000 otáčok. Ako však môžeme vidieť, jazdec mal na ňom nalepenú pomôcku pri 9000 otáčkach. Pravdepodobne to bolo na zvýraznenie otáčok, kde mal motor najväčší výkon, resp. aj otáčok, ktoré netreba veľmi prekračovať.
Z ďalších detailov si môžeme všimnúť nastaviteľnú radičku, dve plynové lanká priamo z rukoväte, odľahčenú (vŕtanú) rozetu, sparťanské kožené sedlo, rýchlouzáver nádrže, malý predný blatník s odľahčovacími otvormi a podobne.
Táto motorka jazdila v rokoch 1958 a 1959. V jej sedle mohli vtedajší fanúšikovia vidieť dvojicu jazdcov: Františka Šťastného a Gustáva Havla. V roku 1960 bola nahradená novším strojom, tiež 350 2xOHC, ktorá sa stala najúspešnejšou štvortaktnou Jawou v histórii. František Šťastný sa na nej stal vicemajstrom sveta v roku 1961 za Gary Hockingom, tretí bol Gustáv Havel. Jawa v tých časoch súperila napríklad so strojmi MV Agusta, Honda a jazdcami ako Giacomo Agostini, John Surtees, Jim Redman či Mike Hailwood, a jazdila aj na legendárnej Tourist Trophy na ostrove Man.
V roku 1966 Jawa rozhodla o ukončení vývoja pretekárskych štvortaktov a sústredila sa na dvojtakty. Dôvodom bolo to, že Jawa vyrábala sériové motorky iba dvojtaktné, a tiež fakt, že konkurencia s dvojtaktmi vyhrávala všetko čo sa dalo. Posledným štvortaktom bola 440-tka (ktorá vychádzala z 350-tky, aby mohla pretekať v kategórii do 500 ccm) s výkonom 56 k pri 10 000 otáčkach.
Pridané: 15.05.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 219837 | Včera: 140753