Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.07.2009 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič
Čitatelia: 27206 [Testy a predstavenia - Test]
Meškám. S testom, z roboty, na stretnutie ... Za všetko môže KLX 250, využívam dosť veľa voľného času na to, aby som sa zviezol. A občas aj ten, čo mám určený na iné činnosti. Páči sa mi a asi nielen mne. Minule som stretol takú istú oproti a neboli to halucinácie. Aj keď pravdu povediac mi z nej občas hrabe.
Hmm, celkom pekná, dal by som si povedať. Má síce zopár chýb, ale ani ja nie som dokonalý. Podarené línie, rozloženie hmoty a tvarov ideálne, farebná kombinácia bez výčitky. Žiaden detail ma vyslovene neoslnil, ale ako celok pôsobí veľmi vyvážene a podarene. Trošku komplikovaný tvar predného blatníka, zadný príliš veľký, ale predpisy nepustia. Len keby na nej neboli spätné zrkadlá z nejakej starej "triapóly".
Na prvý pohľad nešetrili, vážna technika, vpredu USD vidlica, kotúče ako na ostrejších sestrách, motor 4 ventily, výfuk, spodné padacie rámy a kryt ... fúha.
Predsa len, ostré enduro, resp. motocross sú o dosť iné. Masívnejší a ináč tvarovaný rám a zadná kyvka, väčší výfuk, iné tlmiče a veľa ďalších detailov. Ale na niečom tých skoro 1000 (motocross) resp. 3500 Eur (enduro) ušetriť museli.
Otočenie kľúčikom hneď presvedčí, že je to striekačka. Všetko bliká a hýbe sa asi 2 sekundy, a potom s rozsvieteným svetlom čaká na štartovanie. Trochu dlhšie podržanie tlačidla štartéra a už si buble. Občas to síce treba opakovať, lebo na prvý krát zdochne, ale to nevnímam ako problém, hneď potom je pripravená na štart. Žiadne čakanie na zohriatie, kolísanie otáčok, dusenie sa. Naštartuješ a môžeš vyštartovať. Tak poďme na to.
Kde sa mi tu pletieš ty dedo starý, keď chceš spať, mal si ostať doma. A ty čo héérečka, nekukaj tak tupo, lebo ťa spravím ešte raz. Ešte sa prešmyknem medzierkou medzi tými dvoma slimákmi a už vás mám všetkých v ... späťákoch. Aha, retardér, preskočím ho aj s tou dierou za ním, len treba rýchlo pridať. A sakra, veď to už platí 50-ka, tak pardón.
Motor je síce iba 250-ka a papierovo pomerne slabá, ale stačí. Dá sa jazdiť na maximálnych otáčkach a potom stačí 2-jka alebo 3-jka, rovnako aj na skoro voľnobehu na 5-ke – 6-tke. Zvukové prejavy aj zrýchlenie sú dosť odlišné, ale čo tam nakopete, s tým sa dá ísť. Radenie je bez problémov, ide ľahko, presne, potichu. Radiaca páčka má dobrú polohu, resp. sa dá správne nastaviť na úzke botasky aj hrubé motocrossové čižmy, čo som využil. Osobne by som dal reťazovú sadu trochu do sily, 1-tka sa mi zdá príliš dlhá a slabá. Nie žeby to na mesto nestačilo, stačí a s rezervou, lenže občas nezaškodí dať to na zadné, nech čajočky kukajú a to ide trochu ťažšie, ako by sa mi páčilo.
Zadná, plne nastaviteľná, centrálne odpružená kyvná vidlica je príjemne tvrdá a zároveň dostatočne mäkká, záleží na nastavení, továrenské sa mi dosť pozdáva. Veľmi dobre filtruje mestské diery a rolety, zbytočne neposkakuje, ani sa neponára. Predná obrátená teleskopická vidlica je na môj vkus trochu mäkká, bohužiaľ bez možnosti nastavenia. Teda aspoň ja som nič také nenašiel. Je to pohodlné na dierach a hrboľoch, horšie sa to prejavuje pri brzdení, vtedy sa dosť ponára. Predný plávajúci dvojpiestik s 250 mm kotúčom a zadný plávajúci jednopiestik s 240 mm kotúčom sú dosť dobré. Nie na orgazmus, ale v priemere je viac horších ako lepších bŕzd. Pri brzdení ide KLX stále rovno, nemá snahu dostať sa do šmyku, spomaľuje primerane intenzívne. Kvalitu brzdenia trochu zhoršuje spomínaná predná vidlica.
Ergonómia, poloha posedu, rozloženie páčok, tlačidiel, kontroliek a ukazovateľov sú akceptovateľné, rýchlomer a otáčkomer je výborne viditeľný a dobre riešený. Horšie je to s nastavením spätných zrkadiel, dá to značnú námahu správne ich nasmerovať a ani tak to nie je celkom ono. Sedadlo je síce dosť tvrdé, úzke a nie veľmi pohodlné, mesto však s rezervou zvládne.
Vysoké sedenie a zdvihy, tvrdé sedadlo, žiaden odkladací priestor ... a do mesta? Ak nechcete ísť na nákupy, alebo riešiť papierovačky na daňovom, sociálnom a inom hrôzostrašnom úrade, tak nie je problém.
Sa ti to frajeruje na rovinke ty sedlák, čo? Veď počkaj, nasleduje pokrútená časť cesty. No jasné, prvá zatáčka a už si sa posr... Tak sa maj a nabudúce nezavadzaj.
KLX k nám prišla s necelými 1000 km, takže ešte v zábehu. Ako sme ju postupne zabiehali, maximálka sa ustálila niekde okolo 130 km/hod, na 6-tke cca 7500 ot./min., dole kopcom sa mi to podarilo dotlačiť na 150 km/hod. Ťažko povedať či je to na 250-ku dosť alebo málo, v každom prípade to na bežné jazdenie mimo diaľnice postačuje. Motor má pri vyšších rýchlostiach a väčšom zaťažení zvuk asi ako rýchlovarná kanvica tesne pred vypnutím, no nijako zvlášť to neotravuje. Sedia mu skôr nižšie a najviac stredné otáčky, dá sa aj vo vysokých, ale to už stráca dych. Zrýchlenie je aj vo vyšších rýchlostiach (cca do 110 km/hod) postačujúce a ak treba, dá sa aj podradiť. 5-ka má maximálku rovnakú ako 6-tka, len pri vyšších, maximálnych otáčkach, 4-ka ide do 120 km/hod. Hore kopcom ide dokonca rýchlejšie 5-ka. Tu sa dostávam k dileme, načo je vlastne 6-tka, resp. prečo je reťazová sada taká aká je. Našiel som v tom iba jednu výhodu, nižšiu spotrebu, ale koho už zaujíma pri takej motorke a všeobecne pri motorkách spotreba. Ide tu o radosť z jazdy, nejaké 2-3 deci hore dole. Bez váhania by som dozadu pridal 3 zuby, resp. vpredu ubral jeden. A možno aj obidve varianty naraz. Maximálka by ostala rovnaká, zrýchlenie a ťah odspodu by sa zlepšili, aký problém?
Pruženie je aj na dlhších a zaoblenejších cestách pohodlné. Zadok vyslovene dobrý a istý, ako na rovine, tak v náklone, predok dosť dobrý na rovine, o málo horší v zatáčkach. Dosť kazí dojem pri brzdení, hlavne intenzívnom a z väčších rýchlostí. Vtedy sa treba poriadne posunúť dozadu, lebo ináč ide predok dosť dole a skoro na dorazy. Nič príjemné pri krízovej situácii. Ináč sa brzdeniu, teda vlastne brzdám nedá nič vytknúť, sú rovnako dobré ako v meste.
Spätné zrkadlá som skritizoval už vyššie, teraz sa pustím do sedadla. Som sklamaný, možno som vadný ja a môj zadok, osobne si však myslím že vadné je sedadlo. Na cestu zbytočne tvrdé, úzke a zvláštne tvarované. Čerešničkou na torte je tá chu..vina v strede, madlo alebo čo to akože má byť. Nech som si sadol akokoľvek, stále som to mal v zadku. Tomu čo to navrhol by som dal 2 roky bez súdneho procesu. Vo všetkých ostatných ohľadoch nádhernú jazdu vie sedadlo začať znepríjemňovať už po 30-tich km, pri 50-tich km je zlé sedenie celkom evidentné, po 100-vke treba prestávku. Podarilo sa mi za jeden deň prejsť 350 km, ale bol to masochistický výkon. A to ma dosť intenzívne trápila zima a mokro, takže vnímanie riťobôľu nebolo až také veľké, ináč neviem-neviem. Ešte poznámka k tomu akože madlu v strede sedadla. Mal som KLX-ku 4 krát na zemi, na rôznych miestach a v rôznych situáciách, ale vždy som ju dvíhal uchopením za volant a zadnú časť rámu. Navyše si nie som istý, či by to vyťahovanie zahrabanej KLX-ky z nejakého blata vôbec prežilo. Takže fakt nechápem načo to tam je.
Ostatné ergonomicko-, bezpečtnostno-, pohodlno-užívateľské vlastnosti sú v poriadku, jazdu nijako neznepríjemňujú, práve naopak.
Zatáčky s touto motorkou sú geniálne. Z klopenia budete prekvapení a budú prekvapení aj jogurťáci, niektorí natoľko, že to budú sledovať zozadu. A ak si vypestujete odolný zadok, tak už nič nebráni jednodenným edvenčr jazdám po lepších aj horších cestách v rámci Slovenska a možno aj mimo neho.
Dnes sa jazdí enduro? Poďme sa tam pozrieť. Ti šibe, po ceste? Poznám skratku po poli, trošku lesa, nejaký ten kopec, zabavíme sa.
Motocrossová trať pre ňu nie je. Prejsť prejde, ale zabávať sa nebudete. Nestačí na to motoricky, ani sprevodovanie nie je ideálne, možno by pomohla už vyššie spomínaná zmena reťazovej sady, nešlo by sa stále na jednotke a dvojke, resp. by bola jednotka a dvojka silnejšia a lepšie by zrýchľovala. Rovnako pruženie, teda hlavne predok patria niekam inam. Iba brzdy a ergonómia by vyhovovali. Na moje prekvapenie menšie skoky zvláda pomerne dobre, pohodlne a isto, pri väčších už ale cítiť mäkký predok. Ten robí takisto problémy pri priečnych roletách a nerovnostiach husto za sebou, snaží sa ich príliš kopírovať a to spôsobuje veľmi nepríjemné trasenie a vlnenie.
Naopak staré rozbité asfaltky, poľné a lesné cesty, miernejšie výjazdy a zjazdy, voda, brody, trochu blata, to je niečo čo chce. Odmontovať gumené kryty zubatých stúpačiek, postaviť sa a ideme. Motor má silu tak akurát, rýchlosti sa dajú radiť aj postojačky, podvozok je tento krát príjemný a vôbec neunavuje, brzdy dobré ako všade. Možno by sa hodil trošku vyšší volant, to je ale skôr otázka zvyku. A opäť reťazová sada, v prudších kopcoch, bez rovinky na rozbeh treba radiť za jedna. Mám radšej keď sa ide niečo také v dvojke, trojke, aby bolo kde podradiť, keby náhodou. Ak sú väčšie kopce aj mokrejšie, zvláda to ťažšie, tam je jednoznačne veľká rezerva v gumách, pri prezutí na drapáky sa zmení na skorovšadechod.
Keď sa chcete učiť jazdiť v teréne, chodiť na huby, alebo ste už proste vyrástli z puberty, nehráte sa na páliča, nechce sa vám viac údržbovať ako jazdiť, tak nech sa páči. Drobnými úpravami, resp. odstránením niekoľkých zbytočností je z toho celkom dobrý bahniak.
Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni, kvalita použitých materiálov tak isto. Po viac ako 3000 kilometroch sa nič neuvoľnilo, nevibruje, nehučí, neodpadáva. Okrem straty jednej nálepky vzadu na plaste nad výfukom. Asi ju načalo teplo z výfuku a dorazilo wapkovanie. Ale text na nej bol v mne nezrozumiteľnej reči, takže vôbec nechýba. Plasty sú pružné a dostatočne pevné, rovnako ako ostatné diely, takže zvládajú aj menšie pády a nárazy. Zaujímavý detail je uchytenie zadného plastového panelu svetiel a držiaka ŠPZ, ktoré je cez malé silentbloky, resp. gumu. Je pružné, čo znižuje namáhanie pri jazde po nerovnostiach a zároveň dosť pevné.
Jazdiť, jazdiť, namazať reťaz, jazdiť, jazdiť, skontrolovať gumy, namazať reťaz, jazdiť, jazdiť. Raz možno príde na rad aj servis. Aj som chcel skúsiť niečo poservisovať, ale nebolo čo. Ešte to asi chce kilometre.
Spotreba je dosť individuálna, od cca 3,2 litra na 100 km pri kľudnejšej jazde bez maximálnych otáčok, až po 5 litrov aj viac pri jazde na maxime možností. Tankovať treba trochu častejšie, 7,7 litrová nádrž nepustí. Jedna sviečka, málo oleja v motore, vstrekovanie - to všetko dáva tušiť, že ostatné prevádzkové náklady budú pravdepodobne dosť nízke, čas ukáže.
Celkovo je jazda príjemná, zábavná a asi to znie čudne, ale trochu nebezpečná. Pre ješitných ľudí, čo sa radi ponaháňajú s konkurenciou. Darmo, je to len slabšia 250-ka, takže výkonová rezerva chýba. A potom nastanú situácie, kedy by sa ešte chcelo, ale už sa nedá.
Konkurencie je dosť málo. Možno BETA ALP 4, ale tá má väčší motor a trošku inú koncepciu. Alebo HUSQVARNA TE310, lenže tú na Slovensku tak ľahko nekúpite. Asi jediným priamym konkurentom je YAMAHA WR 250 R, ktorú sme testovali minulý rok. Asi som ju vtedy vychválil, teraz by bolo hodnotenie trochu prísnejšie. A ak by sme ju mali možnosť jazdiť dlhšie, tak by sa pravdepodobne našlo aj niekoľko ďalších chýb. Chybou, ktorá je zjavná na prvý pohľad, je cena. Tu vyhráva KLX na celej čiare.
Mám už plnú hlavu toho, či ísť do mesta na zmrzlinu a po ceste ponaháňať "túneršrácov", alebo si to nasmerovať na kľukaté cesty a hrať sa s jogurťákmi. A možno vybehnem na horskú lúku a ukľudním sa sledovaním panorámy okolitých hôr. Chcelo by sa vám pri predstave toho všetkého písať nejaký záver?
Univerzálnosť, brzdy, radosť z jazdy, použité diely a spracovanie | Sedadlo, mäkký predok, spätné zrkadlá, továrenská reťazová sada (sprevodovanie) |
No musím povedať, že Ivan Ifk0 Kuzevič opísal KLX dosť dôsledne a nenechal mi tak veľa priestoru aby som sa neopakoval. KLX sa mi zapáčila už v Kolíne keď ju Kawasaki predstavila. Treba povedať, že Kawasaki zabalila malé ľahké a na údržbu nenáročné endurko do krajšieho obalu ako pred rokom Yamaha. Hlavne predná časť so svetlometom má moderné tvary. Zvyšok stroja chtiac-nechtiac pripomína svoje ostré sestry.
KLX je všadechod, toto sa asi na ňu najlepšie hodí. Na jednej strane nieje problémom presun aj 500 km po asfalte a na druhej strane zvládne toho v teréne toľko, koľko si jazdec trúfne. A to všetko pri servisnom intervale 10 000 km. Samozrejme každá minca má dve strany a tak výkon KLX pochopiteľne zaostáva za ostrými sestrami, podobne ako možnosti podvozka.
Najväčšia zábava s KLX je v meste a na vedľajších cestách. Tu platí, že čím je cesta v horšom stave o to väčšia zábava. Podvozok KLX skvele filtruje nerovnosti bez ohľadu na náklon. Sériové obutie je tak fifty - fifty terén a cesta a na asfalte tak máš pocit jazdy na malom obratnom supermotarde. Chcelo by to pár koníkov navyše (alebo zmeniť sekundárny prevod - reťazovú sadu) a nebola by núdza ani o nejaký ten drift či jazdu po zadnom. Prosto funbike.
Dlhšie trasy nie sú problémom, tu je limitérom len úzke sedlo a malá nádrž, ktorá ťa donúti zastaviť každých cca 150 km. Inak je jazda v premávke úplne bezproblémová a na turistiku asi viac ani netreba. Veď nakoniec v tejto oblasti KLX-ku ešte preverím dôslednejšie. Jazda vo dvojici je skôr núdzová. Sedlo je krátke, menej miesta, stupačky pre spolujazdca dosť vysoko. Na kratšie vzdialenosti však no problém.
kvalitné dielenské spracovanie, nenáročnosť na údržbu, skvelá cena | trochu mäkká predná vidla, tvrdé úzke sedlo (nieje problémom v teréne) |
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o..
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Kawasaki | Yamaha |
Model: | KLX 250 | WR 250R |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Enduro | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249 ccm | 250 ccm |
Max. výkon: | 21.76 k (16.00 kW) / 7500 ot. | 30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 20.5 Nm / 7000 ot. | 23.7 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 11,0:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72,0 x 61,2 mm | 77.0 X 53.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 255 mm | 270 mm |
Zdvih vzadu: | 230 mm | 270 mm |
Brzdy vpredu: | kotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 250 mm | 250 mm |
Pneu vpredu: | 3 00-21 | 80/100-21M/C 51P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 230 mm |
Pneu vzadu: | 4.60-18 | 120/80-18M/C 62P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 126 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 138 kg | |
Výška sedla: | 890 mm | 930 mm |
Rázvor: | 1430 mm | 1420 mm |
Dĺžka: | 2200 mm | 2180 mm |
Šírka: | 820 mm | 810 mm |
Výška: | 1205 mm | 1230 mm |
Svetlá výška: | 285 mm | 300 mm |
Objem nádrže: | 7.7 l | 7.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 130 km/h | 130 km/h |
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | 3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 165 km | cca 189 km |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 4 855 EUR (146 262 SKK) 19.7.2009 | Cena 5 790 EUR (174 429,54 SKK) 19.7.2009 |
Pridané: 20.07.2009 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 81799 | Včera: 119235