Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 22.04.2008 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 17519 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Malá vecička s veľkým prínosom - asi tak sa dá v jednoduchosti opísať tento pomocník, vhodný najmä pre športovcov a turistov.
Starlane Engear je užitočný najmä pri okruhovej streľbe, jazdcovi totiž šetrí čas nad premýšľaním a predchádza chybám spôsobených nesprávne zaradeným stupňom. Je však vhodný aj pre turistov, najmä tých, ktorí občas po polhodine na diaľnici zistia, že idú na predposledný stupeň, prípadne majú tendenciu zaradiť ďalší, už neexistujúci kvalt (šestku, sedmičku...). A z určitého hľadiska môže byť nápomocný aj začiatočníkom, ale to už predbieham.
Najprv treba spomenúť, že táto vychytávka je určená iba pre motocykle s elektronickým rýchlomerom aj otáčkomerom, pretože zaradený stupeň vypočítava z aktuálneho pomeru rýchlosti a otáčok motora. V spotrebiteľskom balení, len o niečo väčšom než škatuľka cigariet, sa nachádzajú návod na montáž v angličtine aj slovenčine, tabuľka s popisom napájacích bodov pre dané značky a modely motoriek, nálepka, kúsok obojstrannej lepiacej pásky a samozrejme samotný Engear (rozmery približne 3 cm (š) x 4 cm (v) x 2 cm (h)), z ktorého vychádza asi 20 cm dlhý kábel. Ten končí šesticou tenkých káblikov, ktoré je potrebné napojiť na určené miesta (nachádzajúce sa pravdepodobne u všetkých modelov zo zadnej strany prístrojovky). Tie sa dajú nájsť pomocou spomínanej tabuľky, len vopred upozorňujem, že farby alebo ich kombinácie nemusia sedieť so skutočnosťou - možno pre rozdiely v ročníkoch niektorých modelov. Dedukciou sa však dá prísť na to, kam ktorý kábel patrí (na zapaľovanie, kostru, rýchlosť, otáčky a kontrolku neutrálu, posledný je iba na programovanie). Niektoré z nich sa dajú priskrutkovať, ale pre pripojenie iných treba napríklad odbužírkovať originálny kábel a priletovať k nemu ten z Engearu. Je možné, že skúsenejší človek dokáže prichádzajúce káble uchytiť do originálneho konektoru, ja som si však na to netrúfol. Táto fáza montáže zaberie asi polhodinu až hodinu, záleží od zručnosti aktéra a prístupnosti potrebných bodov.
Po napojení treba Engear "naučiť" spolupracovať s motorkou. To sa robí pomocou bieleho programovacieho kábla - najprv sa jeho spájaním s kostrou nastaví počet rýchlostných stupňov (maximum je 9), potom prichádza fáza nastavovania, pri ktorej je potrebné mať naštartovaný motor. V tomto bode majú výhodu motorky s hlavným stojanom, pretože zadné koleso musí byť vo vzduchu (programovanie vyžaduje preradenie až na najvyšší stupeň a do celkom vysokých otáčok). Ak nie je hlavný stojan, postačí aj servisný, prípadne programovanie počas jazdy (treba však brať do úvahy rozobranú prístrojovku a už spomínanú potrebu vysokých otáčok na najvyššom kvalte, teda aj slušnú rýchlosť). Okrem toho je možné naprogramovať ďalšiu funkciu - indikátor prekročenia daných otáčok. Ten je vhodný najmä pre športovcov; kto nemá záujem používať ho (jeho motorka už indikátor v sérii má, prípadne ide o začiatočníka), môže ho vypnúť. Nastavuje sa v programovacom móde vytočením motora do požadovaných otáčok a jeho vypnutia bezpečnostným vypínačom (chcipákom).
Potom už stačí priloženou obojstrannou lepiacou páskou prilepiť Engear na požadované miesto. Kábel z neho vychádza zozadu, teda v niektorých prípadoch bude možno potrebné vyvŕtať približne polcentimetrovú dierku do nejakého plastu (miesto odporúčam vybrať pred montážou - niekde klasicky blízko k otáčkomeru, ale na turistických motorkách som videl ukazovatele aj pri spätných zrkadlách, prípadne v bočných plastoch). Engear je kompletne vodotesný, netreba teda brať ohľad na ochranu pred vodou.
Rozobraná prístrojovka |
Starlane Engear na mojom Varadere |
Video (dĺžka 3:40) zachytáva jazdu s Engearom v bežnej premávke a tým aj jeho štandardnú prevádzku (neznázorňuje, samozrejme, všetky možné typy situácií).
Po zapnutí zapaľovania Engear bez ohľadu na zaradený stupeň vždy hlási nulu, teda neutrál. Po naštartovaní, stlačení spojky a zaradení jednotky automaticky ukáže jednotku (to aj v prípade, že z neutrálu zaradíš dvojku - Engear to v tejto situácii vyhodnocuje iba podľa zhasnutia kontrolky neutrálu, nevie však rozlíšiť preradenie dole a hore - aj tak sa však všetci rozbiehame na jednotke). Ak máš pri naštartovaní už zaradenú jednotku, Engear to zistí až pri rozbehu. Ako som spomínal vyššie, to preto, lebo zaradený stupeň vypočítava z aktuálneho pomeru rýchlosti a otáčok motora. Podobne je to aj pri preraďovaní - ak trvá dlhšie, displej medzičasom ukáže nesprávne čísla, akonáhle však po pustení spojky nabehnú otáčky, ukáže sa správne číslo. Ak je kvaltovanie rýchle, prípadne bez spojky (športová streľba), Engear ukazuje iba správne čísla (nemýlia ho príliš klesajúce otáčky). Spojkovanie pri zaradenom stupni ukazovateľ pomýli iba niekedy, v drvivej väčšine prípadov ukazuje stupeň, pri ktorom sa spojkovanie začalo - ak medzičasom jazdec podradí napríklad o dva stupne dole, správne číslo sa ukáže samozrejme až pri pustení spojky.
Výbornou funkciou, ktorú úprimne privítajú okruhoví strelci aj noční turisti, je automatická úprava svietivosti displeja. Ak je ostré slnko, svieti maximálne, v noci zase najslabšie. Predchádza sa tak nedostatočnej viditeľnosti pri úpeku a zbytočnému ťahaniu očí pri nočnej jazde. Podľa všetkých dostupných informácií má túto vychytávku iba Engear.
Dobrými vlastnosťami sú aj preprogramovateľnosť a prípadná jednoduchá demontáž. To prvé sa hodí napríklad keď chce jazdec nastaviť iný limit pre indikátor preradenia, prípadne zmenil pastorok alebo rozetu (tým sa upravili pomery a treba celý proces nastavovania zopakovať). A jednoduchá demontáž je vhodná vtedy, keď predáš motorku, ale s Engearom sa nechceš rozlúčiť; vezmeš si ho na novú mašinu.
S malým pomocníkom Engearom som už nalietal nejakú tú tisícku kilákov, už stihol aj kvalitne zmoknúť (bez dopadu na prevádzku). Mám pocit, ako by tam bol už odjakživa a neviem predstaviť, že by som jazdil bez neho. Môj štýl jazdy je turistický, ale s podobnými ukazovateľmi som jazdil na iných motorkách a na okruhoch, tam je opodstatnenie Engearu ešte znásobené (Brambov športový pohľad na vec nájdeš nižšie). A negatíva? Na tak maličkej, jednoduchej a dobre fungujúcej vecičke som žiadne nenašiel...
Starlane Engear dováža a predáva trenčianska firma Bikesecurity. Stojí okolo troch tisíciek (záleží od predajcu), môžu ti ho poslať aj na dobierku, prípadne navštív ďalších predajcov - Promoto Poprad, Motoexcite Vrbové, Eres racing Hlohovec, Homed Košice a iných. Myslím si, že na jednorazovú investíciu s tak dobrým efektom to nie je veľa. Ešte prikladám odkaz na montážny manuál v angličtine (slovenský je v balení).
Okruhové jazdenie bolo dôvodom k inštalácii digitálneho ukazovateľa zaradeného rýchlostného stupňa. V nasadení na pretekárskom okruhu, v boji o sekundy, desatiny a stotiny, je vždy dobré mať prehľad o zaradenom kvalte. Dobrým pomocníkom je hlavne v okruhových začiatkoch alebo pri učení sa nového okruhu. Neskôr sa dostane jazdec do fázy, kedy má preraďovanie zautomatizované a na indikátor len sem-tam blikne pohľadom. No aj vtedy sa zíde, a to v krízových situáciách, kedy jazdca rozhodí chyba a potrebuje sa čo najskôr dostať späť do tempa. Ďalšou nezanedbateľnou funkciou ukazovateľa Starlane Engear je aj „magické oko“, čiže indikátor dosiahnutých otáčok pre preradenie na vyšší stupeň. Je to vysokosvietivá LED dióda, ktorú jazdec periférne uvidí aj keď sa na ňu priamo nedíva. Engear je celkovo dobre čitateľný, a to aj pri slnečnom počasí, ktoré je pre správny okruhový deň nevyhnutné.
V bežnej premávke, kde nie je až tak kritické poznať zaradenú rýchlosť, by sa mohol hodiť najmä začiatočníkom.
Pri inštalácii (Honda CBR 600 RR 2003) sa vyskytol problém s farebným označením žíl, a tak bolo potrebné nahliadnuť do schémy zapojenia elektroinštalácie motocykla. Je ale možné, že dôjde k zmene označenia žíl pri rôznych modelových rokoch, alebo jednoducho k chybe a preto aj sám výrobca Starlane odporúča aktualizované verzie zapojení skontrolovať na svojej internetovej stránke. Nevýhodou je, že sa Engear pripája priamo ku káblovým zväzkom, čo znamená jeho vodiče priamo prispájkovať k vodičom motocykla. Elegantnejším riešením by bola dodávka medzikusu s konektormi v balení spolu s indikátorom. Čiastočným kompromisom je inštalácia indikátoru cez konektor. V prípade demontáže, servisu alebo poškodenia tak existuje možnosť jednoduchého odpojenia.
Za dobu jednoročného používania sa nevyskytli žiadne problémy a indikátor funguje spoľahlivo.
Starlane Engear poskytla spoločnosť Bikesecurity.
Pridané: 22.04.2008 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 22717 | Včera: 139343