[Testy a predstavenia - Test]
- Už ma to prestáva baviť, zase som strávil pol hodiny v aute v zápche a potom som ešte nemal kde zaparkovať.
- A prečo si nekúpiš 125-kový skúter, béčkový vodičák ti na to stačí, cez zápchy sa prepletieš, zaparkuješ hocikde.
- Ale veď v meste to je samá diera, rozkopávka, s tými maličkými kolesami sa to ani nedá prejsť, a to nehovorím že je všade plno štrku, človek aby sa bál brzdiť, nechcem dostať šmyk a spadnúť.
- Skús Piaggio Medley 125, vpredu 16-ka koleso, vzadu 14-ka, ABS v základe...
Text: Ivan Ifk0 Kuzevič, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Piaggio Medley je úplná novinka pre rok 2016, žiadna história, žiaden starší súrodenec. Predáva sa v dvoch verziách, Medley 125 a Medley 125 S. S-ko má agresívnejšie farby: Rosso Ibis, Nero Grafite a Blu Sport a k tomu čierne sedadlo a „interiér“. Madlo spolujazdca a ráfiky kolies majú šedú grafitovú farbu. Na S-ku sme si zajazdili aj my.
Úplná novinka si zaslúži pár zaujímavých technických noviniek, sú tam: kvapalinou chladený, štvorventilový motor s vstrekovaním z nového radu Piaggio i-get, spĺňa normu EURO 4, má nízku spotrebu a emisie, kultivovanejší chod, bla bla bla, klasické reklamné veci. Ale pravdivé. Po otočení štvorpolohového kľúčika prebehne rýchla diagnostika a potom už len stlačiť ľavú brzdu a tlačidlo štartéra. Nasleduje veľmi tiché a rýchle štartovanie a ešte tichší voľnobeh. Všetko naozaj rýchle tiché, po naštartovaní je hneď pripravený na svižnú akceleráciu.
Ďalšia novinka Piaggio Multimedia Platform slúži na prepojenie skútra s telefónom a využívanie rôznych aplikácii. Prikúpite šikovnú krabičku, pripojíte, spárujete s telefónom a môžete... Veď vy už viete čo. Dnes je taká doba, čo nepripojíš k mobilu, nie je IN. Je to voliteľná výbava, takže ľudia čo nemusia byť IN, nekúpia. Alebo prikúpia neskôr, nie je problém.
Čo ale doplnková výbava nie je, lebo je to v základe, sú brzdy s dvojkanálovým systémom ABS a tiež vypínateľný štart/stop systém. To už samozrejme nie sú najnovšie novinky, ale tiež to nenájdete v každom druhom skútri. Led denné svietenie, zaujímavý dizajn stupačiek spolujazdca, veľké kolesá, to je len niekoľko podarených detailov, zvyšok opisovať nebudem, pozrite si foto, alebo ešte lepšie, skočte do showroomu. Háčik na zavesenie tašky pred ľavým kolenom,elektronické otváranie naozaj veľkého podsedadlového priestoru, ale aj mechanické, ktoré je ukryté v prednom odkladacom priestore, sú už iba nepodstatné drobnosti, ktoré sa mi páčia.
Pre detailistov, palubná doska má palivomer, rýchlomer (v km aj míľach), hodiny, teplomer chladiacej kvapaliny, štandardné kontrolky (aj ABS) a prepínače. Tlačidlom mode sa prepínajú celkové kilometre, dve samostatné počítadlá kilometrov, teplomer okolia a napätie v systéme. Plus je tam prepínač na zapnutie/vypnutie štart/stop systému. Všetko prehľadné, logicky usporiadané, plne funkčné a viditeľné. Dokonca aj v noci s integrálou s tmavým plexi, ako sa mi nechtiac podarilo. Dosť bolo teórie, nasadajme.
Keďže Medley je primárne mestský skúter, prvá jazda nemohla prebehnúť inde. Doslova hneď mi sadol do ruky. Bez prečítania manuálu, bez vysvetlenia od predajcu, všetko bolo také ako má byť a kde to má byť. Ovládanie jednoduché a ľahké, naklápanie ide úplne samo, prepletanie sa pomedzi autá či už v zápchach, alebo len tak pre zábavu, je čistá radosť. Pomáhajú tomu aj malé rozmery, aj svižný motor, aj až prekvapujúco tuhý rám, aj dobrá viditeľnosť v zrkadlách, aj vynikajúce brzdy, aj...
Apropo, brzdy, to si zaslúži zopár riadkov. Nikdy som veľmi neobľuboval ABS, teraz som zmenil názor. Piaggio malo v skútroch vždy dobré brzdy, mal som možnosť vyskúšať vo viacerých 125-kách, ale s ABS to dotiahli (takmer) do dokonalosti. Štrk, pokosená tráva, pozdĺžne aj priečne nerovnosti, diery, všetko jedno, vždy sa dá bez obáv brzdiť kľudne aj naplno. Ľavá/zadná kope do ruky relatívne často, pravá/predná iba občas, ale to je jedno, skúter ide smerom ktorým má, a bezpečne spomaľuje.
Samozrejme, keď chcete brzdiť, najprv je potrebné sa rozbehnúť. To vynikajúco zvláda motor, svižný úplne od nuly až do, nóóó, ďaleko za povolenú rýchlosť v meste. Veľmi ľahko sa dá dostať na 70 km/h, aj viac, subjektívne sa mi zdalo, že idem max. 40. Skúsil som si aj štart z križovatky spolu s autom, ja som bol už možno 100 metrov preč a išiel som cez 60 a auto sa ešte len motalo niekde v križovatke. Skrátka, zavadzať isto nebude. Ten štart s autom som skúšal aj so zapnutým štart/stop systémom, dopadlo to rovnako.
Štart/stop systému dám samostatný rozbor. Spracovaniu nie je čo vytknúť, Piaggio používa vlastný spôsob, vďaka ktorému sa vždy pri vypnutí motora nastaví piest do ideálnej polohy. Je to aj počuť, vždy, keď motor zhasne, je niekde vnútri taký ten zvuk, ako keď si nakopávačkou nastavujete hornú úvrať. Štartér v alternátore, to ani nebudem rozpisovať. Rozdiel v štarte z miesta s naštartovaným motorom a s vypnutým motorom štart/stop systémom je skoro nemerateľný, odhadom 0,5 sekundy. Systém má aj „vlastné stráženie“, keď je málo elektriky, deaktivuje sa, keď sa vysunie bočný stojan deaktivuje sa, v spolupráci s náklonovým senzorom sa deaktivuje pri veľmi veľkom náklone (napr. pri páde). Celý systém naozaj dobre odvedená robota.
Druhá vec je zmysel toho všetkého. Skútre sa nepoužívajú iba v Ríme alebo Madride, ale aj v Košiciach, Livorne či Montpellier. V mestách kde zápchy a státie na 39 križovatkách nie sú na dennom poriadku. Vôbec by som nebol prekvapený, keby v takých mestách jazdil značný počet skútrov, a možno aj väčšinový. Tam asi štart/stop systém veľmi potrebný nebude. Jasne, dá sa vypnúť, tak aký problém? Ale načo mi je niečo čo vypnem a používať nebudem. Skrátka, zdá sa mi to rozumnejšie ako doplnková výbava, kto chce a oplatí sa mu to, priplatí si, kto nepotrebuje, nekúpi.
Kolískový rám z oceľových rúrok v spolupráci s predným 16-kovým kolesom na teleskopickej 33-mm vidlici a zadným 14-kovým na dvoch tlmičoch s vinutými pružinami, to všetko si svoju prácu robí bezchybne. Zadné tlmiče sú nastaviteľné v piatich polohách. Mali sme ich na najmäkšej. Podvozok príjemne tvrdý, nie je čo vytknúť filtrovaniu akýchkoľvek nerovností. Skúšali sme aj v dvojici, cca 80 + 80 kg, stále na najmäkšom, a stále pohoda. Pre zaujímavosť som skúsil aj tretiu - strednú polohu, a to sa mi už zdalo zbytočne tvrdé. Zamýšľam sa, načo je najtvrdšia poloha, pre 120 + 120 kg? Vlastne prečo nie, obezita má stúpajúcu tendenciu.
Pri podvozku spomeniem aj hlavný stojan. Hneď, keď som ho videl, už som sa bál. Je taký istý (na prvý pohľad) ako v Liberty 125 a Fly 125. Tam to bol riadny horor. V Medley je to ináč, konštruktéri sa pohrali, posunuli ho trošku viac hore a dozadu a zrazu je všetko super. Štandardný obrubník či prejazd v náklone cez typické slovenské kanály nie je problém. Nedalo mi a vyskúšali sme to v statickej polohe nakloniť až do momentu dotyku stojana o zem. Také náklony sa nejazdia ani v Moto GP.
Na záver odkladacie priestory. Nie je to vôbec zlé. Pred kolenami malá dvojschránka s vyklápajúcimi sa veľkými dvierkami, napravo tak maximálne peňaženku, ľavá časť je trochu väčšia, možno telefón, lekárničku, nejaké drobnosti. V ľavej časti je aj USB, napríklad na nabíjanie mobilu. Priestor pod/medzi nohami nie je rovný, je tam tunel cca 10 cm široký a vysoký. Kvôli rámu to nie je, je tam hrdlo nádrže. Aj napriek tunelu sa dá odviezť veľké vrece žrádla pre psa, 10 kíl zemiakov, aj balík minerálky (samozrejme nie naraz, aj keď ázijskí bratia by nám vedeli rozprávať). Ten tunel je približne taký vysoký ako chodidlo priemerného dospelého človeka v topánkach, takže aj keď to znie smiešne, tunel spolu s chodidlami vytvorí „rovnú podlahu“. Jasne, že to nebude pohodlný luxus, ale neverím, že niekto kupuje 10 kíl zemiakov dvakrát denne a vozí to 50 kilometrov. A zlatý klinec, podsedadlový priestor. Čiastočne vyššou polohou sedadla od zeme, čiastočne lepším tvarom, čiastočne neviem čím ešte, dokázali urobiť naozaj veľký priestor. 36 litrov, to asi veľa nepovie, pre lepšiu predstavivosť, zmestia sa tam napríklad jedna integrála a jedna jet prilba s veľkým plexi. Alebo integrála aj s motobundou s chráničmi. Komu predsa len nestačí, môže dokúpiť napríklad 28-litrový horný kufor. Toľko úložných priestorov by asi aj mohlo stačiť, či?
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Hor sa z mesta. Kľudne aj s Medley. Trochu som sa síce bál, lebo nás čakala cesta prvej triedy medzi Košicami a Rožňavou, ale nebol problém. Rýchlosť 90 až 105 km/h, aj sme popredbiehali zopár aut, vôbec som nemal pocit, že som zavadzal. Jasne že chýba výkonová rezerva a predbiehanie si treba poriadne rozmyslieť, ale na 125-ku skúter fajn. Išli sme spolu dva skútre, druhý bol trojročný Fly 125 s 15 000 km, plne funkčný, porovnateľný. V stredných rýchlostiach cca 30 – 80 km/h mali rovnaké zrýchlenie, ale pri štarte z miesta resp. pri zrýchľovaní od 70 - 80 km/h do maximálky bolo Medley lepšie.
O ochrane proti vetru nemá zmysel hovoriť, buď si zvyknete, alebo prikúpite plexi.
Potom sme odbočili na cestu druhej triedy, ktorá sa pozvoľna menila na miestnu komunikáciu, a nakoniec na starú zastrčenú lesnú cestu s príjemne dobrým asfaltom, neskutočným množstvom zákrut a miernym a občas aj prudším stúpaním. Tam sa Medley ukázal ešte lepšie. Musím sebakriticky priznať, že môj sparingpartner na druhom skútri je vo všetkých ohľadoch lepší jazdec ako ja, ale ušiel som mu, že sme sa obaja nestíhali diviť. Hlavne v prudších kopcoch som mu utekal ako keby mal zatiahnutú ručnú brzdu. Zodpovednosť za to nesie celý skúter, ale hlavne dobrý motor a podarené brzdy. Fakt som sa nebál brzdiť aj do zatáčky a na štrku a lístí. Tu ešte pripojím poznámku, že Medley mal surový motor, cca 500 km, a že pri prvom servise ho ešte softvérovo odškrtia. Tak neviem ako to potom bude vyzerať.
Zo zastrčenej lesnej cesty sme si odskočili aj do terénu. Pekná, poľno-lúčna cesta na Silickej planine, mix väčších kameňov, hliny a trávy, skrátka ľahší terén. Nebol vážnejší problém, hlavne brzdenie nemalo chybu. Svetlá majú dostatočnú účinnosť, sedenie aj po cca 200 km nebolo nadmieru únavné, dá sa poskladať do viac polôh. Niekomu možno bude vadiť „deliaci hrb“ v strede sedadla, ale mne nevadil. Celková ergonómia je uspokojivá, žiadne strnulé polohy. Na konci dňa sme ešte tankovali. Po nadmieru nešetrnej jazde, všade čo to dalo, priemerka mesto/mimo mesta 2,8 litra/100 km.
Medley je úplná novinka a už od prvého stretnutia tuším, že hraje inú ligu. Toto nie je konkurent pre bestseller v našich končinách PCX (nakoniec tu má Piaggio viac ako vyrovnanú konkurenciu), Medley je novinka vybavená novým kvapalinou chladeným motorom, pri ktorom sa myslelo i na štart-stop systém. To znamená spojenie štartéra a alternátora do jedného celku, čo zabezpečí naozaj hladký a rýchly štart spojený hneď i s rozbehom. Okrem toho Piaggio ide ešte ďalej a pri vypínaní motora si nastaví piest do správnej polohy. Rozbehy sú naozaj rýchle, i keď nie som extra fanúšikom týchto systémov, pri jazdení mi to nevadilo.
Čo ma ale najviac potešilo bol podvozok, nielen samotné väčšie kolesá, ale i pruženie je prosto skvelé. Na pocit trošku tvrdšie športovejšie, ale vďaka tomu sú jazdné vlastnosti i pri ostrejšej jazde a náklonoch fantastické. K tomu plnohodnotné dvojkanálové ABS, solídne brzdy, elektrická výbava vrátanie elektrického zámku sedla, ovládanie prístrojovky na riadidlách a naozaj veľký (v kategórii priam bezkonkurenčný) odkladací priestor. Medley sa proste vydarilo, nedostatky sa hľadajú len veľmi ťažko. Azda len tá cena. Nedovolím si povedať že je drahé, vzhľadom na to čo má vo výbave rozhodne nie, ale PCX-u asi aspoň zatiaľ po krku nepôjde. Ale kto by chcel čosi viac ako low-cost, tak ten by sa mal rozhodne ísť na Medley pozrieť...
Keď sme sa s Ifkom previezli na Medley a mojom Fly na spoločnej trase a skútre sme si vymieňali, mal som nutkanie Fly hneď vymeniť. Medley je proste v každom ohľade o chlp, ale niekde aj o poriadny kus lepší. Dokázal skĺbiť veľké kolesá s naozaj veľkým odkladacím priestorom, dobrým podvozkom a k tomu štart-stop a ABS...
Asi najviac pre mňa je solídny podvozok, potom motor, odkladacie priestory, ABS, dizajn | nie úplne rovná podlaha, pre nižšieho možno vyššie sedlo, zadné stupačky sú štýlové, až kým som o ňu nezakopol, vyššia cena (oproti najlacnejším modelom) |
Neviem či je v nejakej kategórii taký pretlak ako medzi 125-kami skútrami, a to myslím celý motorizmus. Hondou počnúc a nejakým Čin čan čungom zo stredného Mandžuska končiac, skoro každý výrobca má 125-ku skúter. Pri hľadaní porovnateľnej konkurencie sa výber podstatne zúži.
Podľa všetkého sa Piaggio s modelom Medley primárne zameralo na Hondu SH 125i. Môžete si vybrať s ABS alebo bez, vypínanie motora pri voľnobehu v základe. Motor porovnateľný, zadné koleso 16-ka, podsedadlový priestor menší. Cena s ABS rovnaká ako Medley. Momentálne v akciovej cene trošku lacnejšia. Od Hondy je konkurencia aj PCX, hlavne v našich končinách.
Yamaha bojuje buď s Nmax, alebo Xenter 125. Nmax sa viac podobá parametrami, Xenter dizajnom, ale chýba mu ABS. Obidve s porovnateľnými cenami.
Potom to už trochu odbieha, kľudne by sme mohli porovnávať so Suzuki Burgmanom 125 alebo Kawasaki J125, ale tie sú ťažšie, drahšie. Nie až taký vzdialený je napríklad aj Peugeot Citystar 125 alebo Sym JOYRIDE EVO 125 z Taiwanu, trošku väčší, ťažší, bez
ABS, ale cena skoro rovnaká. Konkurencia je aj v koncerne: Piaggio Fly 125 3V, Aprilia SR 125, aj u Vespy by sa niečo našlo.
Dobrý motor, ešte lepšie brzdy, podvozok na vysokej úrovni, čierna diera pod sedadlom... Posledný deň testovania som sa už vlastne iba snažil hľadať chyby. Obzeral som z každej strany, zhora, zdola, skúšal som všetky plasty, poohýbať, vylomiť. Lial som naňho vodu či sa „neutopí“, zopár kvapiek sa našlo v úložnom priestore, ale ako vtiekli, tak vytiekli. Skúšal som podlahu za mokra, či sa nešmýka a ešte zopár nezmyselností. Robil som čo som vedel, ale žiadnu (podstatnejšiu) chybu som nenašiel. A keby ešte presunuli štart/stop systém do príplatkového príslušenstva, a znížili cenu o cca 200 eur, tak by odpadlo aj posledné mínus čo som našiel.
PS: Jasné, že by to chcelo dlhodobejší test, 3000 - 4000 km, 2 - 3 mesiace, možno aj niekoľkodňový trip, všetko preskúmať, vyskúšať, prejsť servisom. Potom by sa ukázalo naozaj všetko. Niežeby som tým chcel niečo naznačiť importérovi - ITAL MOTO s.r.o.
motor, brzdy (s ABS), podvozok, odkladacie priestory, kvalita spracovania | Zmysel štart/stop systému, cena - na naše pomery |
Servisný interval | 5000 km inšpekcia, 10 000km výmena oleja |
Výmena remeňa | 20 000km |
Výmena oleja v rozvodovke | 30 000km |
Spotreba | 2,3 l/100km |
Objem nádrže | 7 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 228 km |
Cena motorky | 2 990,- EUR (verzia S: 3090 EUR) |
Malé plexi | 138 € |
Veľké plexi urban | 150 € |
Veľké plexi turistické | 200 € |
Elektronický alarm | 75 € |
Sound system | 500 € vrátene reproduktorov, pripojenie cez Bluetooth |
Bike finder | 90 € vratene dialkoveho ovladania na vyhladavanie skutra |
Top Case 37 lit | 90 € |
Multimedia platform (Apple or Android) | 168 € |
Text: Ivan Ifk0 Kuzevič, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť ItalMoto. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Piaggio | Honda | Yamaha | Sym | Honda |
Model: | Medley 125 | SH 125i | NMAX | JOYRIDE EVO 125 | PCX 125 |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | ||||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.7 ccm | 125 ccm | 125 ccm | 124.5 ccm | 124.9 ccm |
Max. výkon: | 12.24 k (9.00 kW) / 8250 ot. | 11.83 k (8.70 kW) / 8500 ot. | 12.24 k (9.00 kW) / 7500 ot. | 12.57 k (9.24 kW) / 8500 ot. | 11.70 k (8.60 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 11.5 Nm / 6500 ot. | 11 Nm / 6500 ot. | 11.7 Nm / 7250 ot. | 12 Nm / 5000 ot. | |
Kompresný pomer: | 11,0:1 | 11.2 : 1 | 11:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 52 X 58.7 mm | 52.4 mm x 57.8 mm | 52 x 58.7 mm | 52,4 x 57,9 | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (2V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | variátor | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 88 mm | 89 mm | 100 mm | ||
Zdvih vzadu: | 76 mm | 83 mm | 75 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 240 mm | 230 mm | 273 mm | 220 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-16 | 100/80-16 | 110/70-13 | 100/90-13 | 90/90 14M/C 46P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 230 mm | 200 mm | 130 mm |
Pneu vzadu: | 110/80-14 | 120/80-16 | 130/70-13 | 130/70-12 | 100/90 14M/C 57P |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 132 kg | 136 kg | 127 kg | 156 kg | 130 kg |
Výška sedla: | 799 mm | 785 mm | 765 mm | 760 mm | |
Rázvor: | 1335 mm | 1350 mm | 1315 mm | ||
Dĺžka: | 2025 mm | 1955 mm | 1930 mm | ||
Šírka: | 728 mm | 740 mm | 740 mm | ||
Výška: | 1230 mm | 1115 mm | 1100 mm | ||
Svetlá výška: | 150 mm | 135 mm | 135 mm | ||
Objem nádrže: | 7 l | 7.5 l | 6.6 l | 7.6 l | 8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 106 km/h | 110 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.3 l/100km | 2.19 l/100km | 2.1 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 228 km | cca 226 km | cca 285 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | nie | ||||
Palivové mapy: | nie | ||||
Tempomat: | nie | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | ||||
Štart-stop funkcia motora: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | start & stop systém, dvojkanálové ABS Bosch 10.0 | štart-stop systém | v sérii štart-stop funkcia motora, 12V zásuvka v prednej skrinke | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | EURO 4 Cena 08/2016: 2 990,- EUR (verzia S: 3090 EUR) | Cena 08/2016: 2790 EUR, s ABS 2990 EUR | Cena 06/2016: 2 749,- € | Cena 06/2014 - 2 470,- € | Cena 05/2016: 2590 EUR |
Pridané dňa: 18.08.2016 Autor: Ifk0