Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.09.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 9891 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Tááák a po megavydarenom Bobberi a Thruxtone R, na ktoré dodnes uznanlivo a často spomíname, sme vyskúšali aj o triedu nižšie modely z tejto moderno-klasickej kategórie. Obe sú deväťstovkové a majú rovnaký základ, ale rozdielne periférne komponenty z nich robia takmer úplne iné motorky. Páni, nech sa páči: naháč na anglický konzervatívny spôsob Street Twin a o niečo ortodoxnejšie ladený café-racer Street Cup.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Triumph má v tejto kategórii ešte aj verziu Scrambler, a tú mal predajca tiež k dispozícii. Lenže na test sme boli len dvaja; aj s našou mizernou matematikou a kombinatorikou nám vyšlo, že všetky tri otestovať aj nafotiť akosi nedokážeme. Navyše hneď každé ráno teplomer ukazoval šialených 32 stupňi, a všetci naokolo boli v dovolenkovom režime, takže aj dva kúsky sú malý zázrak.
Po úvodných oňuchávačkách a ohmatávačkách vyrážame rovno tam, kam nám káže nápis na bočných kastlíkoch - street. Ulica. Od štvorprúdových tepien až po uzučké kamenné uličky, kam pneumatika motorového vozidla zablúdi len zriedka: nie, nešli sme do Benátok, ale na zabudnutú ošarpanú Kapitulskú ulicu v Blavičke. Vjazd strážili zelení, ale nijako ich nerozrušovalo, keď sme prebzikli cez rampičky.
Pre úplnosť treba dodať, že Triumph má s týmto motorom ešte jednu klasiku, a tou je základný a známy Bonneville T100. Čiže celkovo tu máme štyri stroje s rovnakým základom (iba Scrambler, ktorý sme neskúšali, má nižšie položený krúťak) a veľmi podobnou cenou (z nej vybočuje len najdostupnejší Street Twin s takmer o tisícku nižšou cenovkou). Má toho fakt dosť tento Triumph, a to spomínam iba modely s deväťstovkou. Pritom každá z tých motoriek pôsobí jazdne inak, nie sú to len nejaké estetické variácie, ale najmä funkčné. A každá z nich má potom vyše 100-položkový katalóg príslušenstva...
Keďže tento deväťstovkový radový dvojvalcový vodník je zvonku úplne rovnaký ako tisícdvestovka z vyššej triedy, niekedy je dosť ťažké narýchlo uhádnuť, že čo to vlastne okolo mňa ide. Aj rozmerovo sú si všetky spomínané modely veľmi podobné, takže pri nasadnutí nič nenasvedčuje tomu, že sedím na deväťkile. Ok, zvuk je možno trochu pridusenejší, ale stále je to vzhľadom na svoju triedu a cenu celkom dobré audio; oba nami testované modely majú výfuky dva. Street Twin nás privítal iba jedným budíkom, podobným ako má jeho veľký vzdialený bratranec Bobber, ibaže s menej luxusným vzhľadom, a Street Cup má zas budíky dva, v podstate rovnaké ako má Thruxton. Treba uznať, že napriek nižšej triede a nižšej cene sú tu detailíky na parádnej úrovni; napríklad spôsob, ako je malé zadné svetlo posadené na blatník, to je niečo dizajnovo krásne uhladené. Nikde nevidno žiadnu skrutku alebo kábel, žiadny držiak, proste je to iba malé oválne svetlo položené na blatník. Krása. Ostatné vychytávky zdedil po väčších bratoch: zakryté vstreky, schované lambda sondy, neviditeľné hadice okolo chladiča, a tak ďalej. Tak by to malo pri takýchto strojoch byť! Triumph v tejto disciplíne nastolil latku tak vysoko, že ostatní výrobcovia ešte len zisťujú, či sa ju pokúsia zdolať.
Z estetického hľadiska je medzi Street Twinom a Street Cupom okrem expresívnejšieho lakovania najväčší rozdiel v riadidlách, z jazdného hľadiska potom celkom logicky v posede. Na Twine sa sedí ako na normálnom bežnom naháči, ale Cup má riadidlá kafáčovsky zalomené dole, človek je viac na zápästiach, a zrkadlá sú uchytené na koncoch rukovätí. Motoricky sú úplne rovnaké, teda 55 koní pri 5 900 otáčkach a 80 Nm pri 3 230 otáčkach. Nie, nie je tam preklep, skutočne je vrchol krúťaku tak nízko. A tým je definovaná úplne celá motorka.
Triumphíky si len tak brumia a majú obdivuhodnú dynamiku. Kým na Street Twine si viem celkom normáne predstaviť aj každodenné dochádzanie do práce, Street Cup sa skôr hodí ako druhá motorka do garáže. Tie jeho nízke riadidlá a širokánske zrkadlá, to výrazné lakovanie a najmä predklonený posed... Pôsobia ako úplne iné motorky. A čo tá dynamika? Nesklame ani normálnych vyjazdených motorkárov, proste dá sa tu nakladať tak "po našom", na tejto dvojvalcovej deväťstovke sa nebudeš cítiť pomalý. Najmä na tej sivo-žltej potvorke sa dajú pekne povymetať zákrutky, mňam mňam. Samozrejme, s ohľadom na kategóriu a zameranie, lebo napríklad vpredu sa otáča osemnástka koleso a je tam iba jeden kotúč. Niežeby tam ten druhý v bežnej premávke chýbal, ale zas s nejakým divokým downhillom z Baby alebo Šturca to nemusíš preháňať. A napríklad vzadu je stopäťdesiatka guma. Čokoľvek širšie by tam vyzeralo už príliš moderne.
Ok, priznávam, ten predošlý odstavec je tam tak trochu nasilu. Oba Streety sa cítia najlepšie pri číročistej kochačkovej jazde. Na Twina si vziať ruksak a ísť do centra, na Cupa si nevziať vôbec nič a ísť do klubovne kdesi na okraji mesta. Tak. Stále majme na pamäti názvy Street, kde platí väčšinou päťdesiatka, trochu ďalej možno osemdesiatka. Preložené do motorkárskej optiky zhruba deväťdesiatka a potom niečo cez kilečko. To sú také ideálne rýchlosti na týchto dvoch bratov. Vďaka nim si ťa ľudia aj stihnú všimnúť, a veru, budú to robiť veľmi často. Pri fotení a pauzičkovaní, dokonca aj na červenej, sa pri nich ľudia stále zastavovali a často sa aj niečo spýtali. Oba modely sú doslova magnetom na pohľady.
Nemám dôvod myslieť si, že by predné vidlice oboch strojov boli z fabriky nastavené rozdielne. Užívateľsky sú potom úplne nenastaviteľné, ale zato sú celkom "žehličkovité", teda majú radi aj väčšie hrboly, napríklad kamenné ulice alebo mačacie hlavy. Úplne v pohodke. Vzadu sú dva klasické tlmiče, na nich je nastaviteľné predpätie. Vôbec nič by sa nestalo, keby po celý čas zostalo nastavené na najmäkšie. Jáááj, že spolujazdec? Akože nemusí to byť problém, ale radšej ostaňme iba pri tých streets, teda uliciach. (Ak by sa ti v klubovni na okraji mesta podarilo zbaliť nejakú buchtu, pred jej odvozom domov nezabudni dať dole pekný kryt spolujazdcovho sedla. Slečinka ho asi bude musieť cestou držať v ruke. A daj jej prilbu samozrejme!)
Podstatným faktom pri dynamike je to, že deväťstovkové Triumphy sú iba päťkvalty. Celý čas ma prenasledovalo, že konštruktéri tú šestku do deväťkíl nedali preto, aby ich výraznejšie odlíšili od dvanástiek. V konečnom dôsledku budeš v premávke rovnako rýchly, ibaže budeš o máličko viac točiť, čo je logické. Je to teda skôr psychologický efekt, čo ťa možno bude časom žrať - že aha, sused má na tom Thruxtone premakanejšie detaily a aj šestku, do kelu! Idem sa spýtať ženy, že či... (doplň podľa skúseností).
Aby sme tu nemuseli písať dlhočizné slohy o rozdieloch medzi Twinom a Cupom, pozri si tie najpodstatnejšie odlišnosti na porovnávacích fotkách:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 07.09.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 192979 | Včera: 173418