Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.04.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 46948 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Keď som ju zbadal, ani sa mi nechcelo veriť. Po rokoch Jawa vypustila z čista-jasna nový model, ktorý vyzerá k svetu! Dizajnovo vychytaný, žiaden moderný dizajn, ale pekná retro triapola. To musíme čim skôr vyskúšať, čo sa nám aj vďaka chalanom z Motorárne podarilo.
350 OHC vyzerá tak dobre, že ju bola naozaj radosť fotiť, a keď nám spomedzi mrakov vyskočilo aj slniečko, tak to bola doslova hra svetiel a odrazov, hlavne kvôli množstvu chrómu na tomto prototype - výrobné číslo 002. Len škoda, že keď sme v Rajeckej doline fotili dynamiku, začalo nám pršať.
V sedle modernej triapoly som strávil celý deň a viac ako 200 km, a musím povedať, že som si to veľmi užíval. Napriek tomu, že ja som pri svojich začiatkoch 350-tku preskočil, čaro značky som objavil pred pár rokmi. Toto je moderná motorka v slušivom retro kabáte, ktorá pútala pozornosť všade kde sme sa s ňou zastavili. Posed na nej je rovnako retro ako vyzerá, i keď musím povedať, že nohy nie sú tak pokrčené ako na "malých" perákoch a kývačkach, čo je len dobre. Na pocit je to veľmi ľahká motorka a rada sa nechá viesť do zákrut. Svedčí jej pohodová jazda na kochačku, ideálna rýchlosť je okolo 100 - 110 km/h, ale zvládne i viac. Motor má príjemný zvuk už v sérii. Nenašiel som žiadny výrazný nedostatok, iba drobnosti ako kontrolky, ktoré na slnku nie je veľmi vidieť či svietia. Dôležitá je hlavne kontrolka rezervy. Potešila ma možnosť nakopávačky, ktorá by nemala chýbať na žiadnej retro mašine.
Jawa podľa mňa nemohla spraviť nič lepšie. Že siahla po pohodnnej jednotke z východu mne absolútne neprekáža. V dnešnej dobe je to jediné rozumné riešenie, a ani renomovaní výrobcovia nemajú na výber, tiež takto riešia svoje malorážky. Jawa dokázala tejto motorke vdýchnuť modernú techniku potrebnú pre EURO4 homologizáciu, stroje kompletuje v Čechách z množstva vlastných dielov. Jedinou chybou tohto stroja podľa mňa je, že neprišiel už aspoň pred piatimi rokmi - kedy by mohol byť bez striekačky a ABS i lacnejší.
jednodnačne vydarený retro dizajn, príjemný motor, solídny podvozok | slabo viditeľné kontrolky, priestor pod sedlom nie je uzamykateľný |
Roman je známy ako cestovateľ v sedle Jawy Perák z roku 1952 - minulý rok absolvoval Najväčší motovýlet roka 2016? Stredná Ázia - Mongolsko - Vladivostok, za čo od vás dostal cenu Cestopis roka 2016. Som veľmi rád, že prijal moje pozvanie. Prišiel aj s Milošom, ktorý s nim brázdil cesty Mongolska, a zavolal aj kamaráta Ľuboša s nádhernou pôvodnou 634. S chlanmi som si fajn pojazdil a vyskúšal i cestami skúšaného Peráka. Vďaka chlapi!
Videli ste ten film? Mne ho pustil Tomáš Hajduch - Awia minulý týždeň otázkou, či sa nechcem previezť na novej Jawe 350 OHC, ktorá nezabudla na pekné línie z 80. rokov.
Dobre viete, že som ortodoxný zástanca kostitrasu z roku 1952, a ešte k tomu mám vrodenú obavu požičiavať si cudzie motorky. Ale veď hmotnú zodpovednosť podpísal Awia... Bez väčšieho váhania presadám z územčistého dinosaura. Moje staré železo teraz buble pod Awiovým zadkom a ja sa snažím nájsť miniatúrnu radičku a hneď potom aj neutrál.
Tak sa ukáž kočka... Jeden, dva, tri plný... štyri, dokonca aj päťku som našiel. Po troch zákrutách sme sa skamarátili a spoľahlivo nechávame partiu dvojtaktov v späťákoch. Ľahučký motocykel sa sám pýta na hranu a zodpovedne sa nakláňa aj viac, ako je pre prvú jazdu zodpovedné. Po chvíli si uvedomujem, že necítim žiadne vibrácie. Nová 350 každou vyššou zaradenou rýchlosťou len decentne prifarbuje svištiaci nápor vzduchu šepotom štvortaktu. Úžasná zmena oproti rebelskému revu prefajčeným hlasom, ktorý vydáva perák.
Pre mňa podstatná otázka, ktorú som si po pár príjemných kilometroch sám pre seba položil: „A zobral by si ju na výlet okolo polovice planéty, tak ako minulý rok Perák?“
Odpoveď som nehľadal dlho. Je skrytá práve v tom, o čom momentálne všetci točia - je to postavené na čínskom základe. No a to sa môže ukázať na ďalekých cestách ako obrovská výhoda. Keď mám ísť na svojej Jawe ďaleko a dlho, zásadou je byť pripravený na všetko. V bagáži nesmie chýbať náhradná prevodovka, zapaľovanie, tlmiče, rozeta a mnoho iného. Od tohto všetkého by som novú 350 s pokojným svedomím mohol odbremeniť. Kompatibilné diely určite ľahko nájdem v každom zaprášenom servise aj na konci sveta.
634-ka z osemdesiatych rokov v tomto prevedení jednoznačne dospela a môže robiť radosť tým, ktorí majú pre značku jawa stále slabosť.
Cena novej Jawy 350 OHC je 3 890 eur. V jej domovskej krajine, kde sa bude predávať pravdepodobne najlepšie, jej cena vychádza pod „magických“ 100 000 českých korún. Ale aj u nás vyzerá takáto cenovka opticky dobre, navyše v podobnej hladine dnes už nenájdete v podstate žiadneho konkurenta.
Jawa 350 OHC je bezpochyby slušným nástupcom starej známej tristopäťdesiatky. Bez čínskej účasti by sa jej cenu určite nepodarilo dostať na takú ľudovú úroveň, a za vysokú cenu by bola popri dnešných nízkych cenách nových päťstoviek/šesťstoviek nepredajná, nech by bola akokoľvek Made in Czech republic. Namiesto vývoja nového malého motora tak fabrika spravila jednoduchý krok, vďaka ktorému bude nový model dostupnejší a úspešnejší, čo sa časom pravdepodobne pretaví aj do vývoja ďalších modelov. Tie by mohli byť stopercentne vyrobené a skompletizované v Čechách, pričom keď budú dostatočne moderné, určite si nájdu svojich zákazníkov aj na západ od nás, pokojne aj s vyššou cenovkou.
Reinkarnovanej tristopäťdesiatke každopádne držíme palce. Je to motorka ako stvorená na naše cesty a peňaženky. Rovnako držíme palce celej Jawe, aby nás takto príjemne prekvapila aj ďalšími modelmi.
podvozok, štýl, príplatková nakopávačka, cena | vibrácie, neuzamykateľné sedlo |
Servisný interval | doplníme |
Spotreba | 3,5 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 12,5 l (2 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 267 km |
Otáčky motora pri 100 km/h | 5000 ot. |
Cena motorky | 3 890 eur |
Nosič kufra topcase | 40,70 eur |
Kufor topcase | 66,60 eur |
Kryty rukovätí | 7,10 eur |
Nakopávačka | 18,50 eur |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motoráreň, s. r. o. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, KLMwear, a prilbách AGV od firmy U. M. S., s. r. o..
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Jawa | Jawa |
Model: | 350 OHC | 350 typ 634 |
Rok: | 2017 | 1979 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Klasika | Klasika |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (2T) |
Objem: | 397.2 ccm | 343 ccm |
Max. výkon: | 27.7 k (20.4 kW) / 6500 ot. | 23.33 k (17.16 kW) / 5000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 30.6 Nm / 5000 ot. | |
Kompresný pomer: | 8,8:1 | 9.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 85.0 x 70.0 mm | 58.0 x 65.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | |
Zdvih vzadu: | 80 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | bubnová |
Priemer bŕzd vpredu: | 280 mm | |
Pneu vpredu: | 100/90 - 19“ | 3.25-18 |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 160 mm | |
Pneu vzadu: | 130/70 – 18“ | 3.50-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 160 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 168 kg | |
Výška sedla: | 760 mm | |
Rázvor: | 1420 mm | |
Objem nádrže: | 12.5 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 130 km/h | 132 km/h |
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 267 km | |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |
Iná výbava: | el. štartér, kick za príplatok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 02/2017: 3 890 EUR |
Pridané: 03.04.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 139401 | Včera: 112633