Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.04.2016 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 9092 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Doslova pred necelými dvadsiatimi hodinami sme mali možnosť vyskúšať nablýskané Yamahy FJR v rámci ich predvádzacieho turné po Slovensku. Z ponuky sme si vybrali tú zaujímavejšiu, teda s poloautomatickou prevodovkou.
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Spomínané turné malo zastávky v dvoch slovenských dealerstvách Yamaha - v Šali a Bratislave, celkovo trvalo štyri dni. Antimotorkovejšie počasie než bolo v prvý bratislavský deň hádam ani neexistuje; pršalo vodorovne a teplomer darmo ukazoval jednocifernú teplotu, vietor bol mrazivý a nepríjemný. Občas aj zasnežilo :)
08.12.2015 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 5686 [Novinky - Predstavujeme]
Na výstave Motorcycle Live v anglickom Birminghame predstavila Yamaha omladený model, svojho asfaltového turistu FJR1300 2016.
Na ďalší deň bola síce tiež kosa, ale nepršalo a občas sa aj ukázalo slnko. Strojovňa ako FJR dokáže jadzca ochrániť pred studeným vetrom celkom slušne, takže neváham a hneď zrána sa hlásim u dealera. Fasujem peknú striebornú poloautomatickú efjéerku a úplne sám ťahám smerom na Malé Karpaty.
Hneď v prvých metroch si všímam perfektnú prácu podvozku. Jazdím tadiaľto totiž takmer denne a aj s väčšinou testovačiek, takže viem porovnávať. FJR je úplne naľahko, dokonca aj bez bočných kufrov, ja tiež iba s foťákom a peňaženkou, dokonca v rysovačke :) Podvozok veľmi poctivo vychytáva "maličké" nedokonalosti našich ciest a to vo všetkých rýchlostiach od prechádzania retardérov na sídlisku, cez rolety na križovatkách až po filtrovanie jemných zvlnení na okreskách v prudko nelegálnych rýchlostiach. Viem si predstaviť, že dodatočná záťaž spolujazdcom a batožinou tejto motorke až tak neuškodí, skôr pomôže, že pôjde ako po koľajach.
Keď už spomínam tie nelegálne rýchlosti, tie sú veľkým pokušením. Také "kilo pade" je len zlatý stred, jazdec aj FJR sa najpríjemnejšie cítia, keď digitálny tacháč ukazuje 160 - 170. A to určite najmä vďaka tomu podvozku a turistickej kapotáži. Obe sú elektronicky nastaviteľné: plexi aj zadný tlmič. K tomu ešte aj vyhrievané rukoväte a tempomat, mňam mňam :)
K vysokému komfortu výrazne prispieva aj príplatková poloautomatická prevodovka. Funguje v podstate ako quickshifter, že jednotku musí jazdec zaradiť sám a to tlačidlom pri rukoväti. Ďalšie kvaltovanie smerom hore už môže byť pomocou elektronickej nožnej radičky alebo opäť tlačidlom pri rukoväti. Zmena stupňov prebieha rýchlo a ovela plynulejšie než na manuále; vôbec netreba púšťať plyn. Odpich z križovatky alebo výjazd zo zákruty sú s týmto poloautomatom o dosť zábavnejšie. FJR dokáže sama aj podraďovať, ale túto funkciu treba najprv zapnúť. Treba povedať, že elektronika podradí skutočne "na hrane", teda keď už sú otáčky dosť nízke. Napríklad šestku tam necháva aj v rýchlosti okolo 45 km/h. Po zastavení zostáva zaradená jednotka, ale motorka vrčí a stojí ako na neutrále (pozor na vrknutie plynom!) Neutrál sa dá zaradiť jedine tlačidlom pri rukoväti, elektronickou radičkou to nejde.
Elektronika dovoľuje aj zoškrtiť výkon motora. K dispozícii tak je buď plných 146 koní alebo zhruba 60 % tejto hodnoty, čo dáva nejakých 90 koní. Ako možnosť je to fajn, ale FJR sa dobre cíti pri tom plnom výkone, kedy "jednatrojka" produkuje pekné porcie neunaviteľného krútiaku a zrýchlenia.
Vyskúšal som aj tempomat, a to rovno pred radarom v osemdesiatke :) Všetko sa nastavuje našťastie na ľavej rukoväti, stačí zapnúť a potvrdiť v danej rýchlosti; v mojom prípade krásnych 79 km/h asi na dvesto metroch :) Poteší aj odkladacia skrinka, ktorá sa automaticky uzamkne pri vypnutí zapaľovania. Vojde sa do nej aj taká tučnejšia peňaženka, prípadne chudšia aj s mobilom, a je v nej 12-V zásuvka.
Jediná funkcia, ktorú som nemal ako vyskúšať, je prisvecovanie do zákrut. Celé osvetlenie je kompletne LED, teda aj predné svetlo, vďaka čomu je FJR v späťákoch veľmi výrazná. Stretávačky svieta štandardne v páre, diaľkové je tvorené ďalším párom, a prisvecovacie svetlá sú zoradené hore. Táto fičúrka konečne preniká aj do motosveta, je to veľký prínos pre bezpečnosť.
Ako si FJR po jazde obzerám, nemám jej čo vytknúť. Azda len cenu, tá je z konkurencie najvyššia. Cena tejto plnej verzie, na ktorej som jazdil, je samozrejme päťciferná, ale začína dvojkou: 20 490 eur. Hovoríme však o full výbave vrátane bočných kufrov a všetkej elektroniky, a o modeli, ktorý je z konkurentov najvyspelejší. Navyše cena základnej verzie bez elektronicky nastaviteľného podvozka, poloautomatu a bez kufrov je 15 990, stredná verzia (bočné kufre, elektronika, ale bez poloatomatu) ide za 19 390 eur. V tomto prípadne rozhodne odporúčam priplatiť si tých jedenásť stoviek, pretože poloautomat neporovnateľne zvýši komfort jazdy.
FJR je kus nádhernej motorky, s prepracovaným dizajnom a dnes už aj výbavou na úrovni. Jej nový majiteľ by už mal mať niečo odjazdené a najmä by mal vedieť na čo ju chce - bolo by hriechom jazdiť na nej sám a na krátke trasy. FJR sa pýta na veľkú dovolenku a to aj so spolujazdcom a batožinou. Výkonovo svojho majiteľa nemá kedy sklamať, výbavou tiež nie, takže nie je čo riešiť...
Ďakujeme spoločnosti Yamaha Motor Middle Europe za pozvanie.
Text: Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Yamaha Motor Middle Europe. Redaktor jazdil oblečený v značke 4SR, obutý v čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbe AGV od firmy Motostore.
Pridané: 29.04.2016 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Yamaha |
Model: | FJR1300AS |
Rok: | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 |
Kategória: | Športovo cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1298 ccm |
Max. výkon: | 146.2 k (107.5 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 138 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79.0 x 66.2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 135 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 282 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 289 kg |
Výška sedla: | 805 mm |
Rázvor: | 1545 mm |
Dĺžka: | 2230 mm |
Šírka: | 750 mm |
Výška: | 1325 mm |
Svetlá výška: | 130 mm |
Objem nádrže: | 25 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | nie |
El. Podvozok: | áno, v sérii |
Iná výbava: | Systém radenia bez spojky Yamaha Chip Controlled Shift System (YCC-S) |
Poznámka: | |
Základná cena 4/2016: 15.990 eur |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 107263 | Včera: 119235