Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.08.2021 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 50940 [Technika - Úpravy motocyklov]
Baworské GS je turista s malými OFF ambíciami. Iba málo ľudí trpí utkvelou predstavou že patrí do terénu no a ja nanešťastie patrím medzi nich. A tak jazdím, pretekám, organizujem preteky no a niekedy aj padám... Aj keď tento príbeh začal vlastne úplne inak...
Tento krátky blog venujem oprave GS-a po to tom čo zažilo na MER 2015. Ale nezostanem pritom. Asi hlavnou časťou bude prestavba GS-a, ktorá bude zahŕňať odprevadenie teleleveru do dôchodku a jeho náhrada za prednú USD vidlicu WP. To všetko si vyžiada relatívne dosť práce a úprav.
Úvodom musím povedať že nad prestavbou na USD vidlicu som uvažoval roky, čo ma vždy odradilo bola cena celej prestavby. Prvý dostupný rám predstavil dávno Bakker ale cena bola niekde nad 3000 EUR (v čase keď som to riešil) Projekt tak šiel do šuflíka "Someday - maybe" Každú zimu som sa k tomu vrátil, ale aj keď boli ďalší "výrobcovia" rámu a cena šla dole tak som to vzdal.
Veci sa zmenili tohto roku v Pilisčéve, kde som už urputne bojoval s nefunkčným predkom GS-y. Tlmič mŕtvy, púzdra v klzákoch zodrané (výmena nepomohla, už boli zodrané spodné trubky - vnútorný otvor v tvare vajca), olej striekajúci až na nádrž ale hlavne "gumenné" jazdenie. Tam som začal riešiť že to musím dať do poriadku. Začal som rátať čo by ma stal repas, teda z použitých dielov dať dokopy telelever a zakúpiť predný komplet nastaviteľný tlmič. Po zrátaní sumy som začal porovnávať aj s nákladmi na USD prestavbu a chrobák bol v hlave. Rozdiel tam bol, ale už nie taký priepastný. Len plne nastaviteľný predný tlmič by ma vyšiel na cca 900EUR + k tomu pohľadať schopné teleskopy a výsledok by bol znovu len telelever. No a keďže ja jazdím dosť offroad tak sa sa definitívne rozhodol tie prachy radšej investovať do neistej a náročnej a dosť custom prestavby predku.
Oplatí sa to? Asi najčastejšia otázka. Definitívne ju zodpoviem až keď to bude hotové, ale už teraz viem asi povedať že nie. Finančne určite nie keďže investícia bude asi tak na úrovni polovice hodnoty motorky. Takže ako mnohí vravia lepšie je kúpiť asi inú motorku. Pre mňa je však situácia iná GS si chcem nechať a predné pruženie/tlmenie musím teda nejako riešiť.
Prečo nie telelever? Asi druhá najčastejšia otázka. Telelever je skvelá vec. Pracuje priamo dokonale na ceste a s prehľadom zvláda aj jazdu v teréne - takú tú kochačkovú, aj vo dvojici keď sa nikam neženieš a tempo prispôsobíš jeho možnostiam. Veci sa začnú komplikovať čim sú väčšie nerovnosti a rýchlosť jazdy. Telelever je v podstate kyvná vidlica. Os predného kolesa teda nepruží tak ako pri klasickej teleskopickej vidlici teda smerom ku krku riadenia (smerom od prekážky) Pri teleleveri sa pri pružení os kolesa pohybuje kolmo hore resp. mierne dopredu po oblúku (teda proti prekážke) Toto spôsobuje pri náraze do veľkej prekážky odskok predného kolesa, keď pruženie nie je schopné tento ráz absorbovať.
Tak a poďme nato. Zvyšok článku už bude len forma blogových zápisov z priebehu opravy a prestavby. Chápem že téma článku je zaujímavá iba pre pár jedincov tak ak to chceš sledovať tak si daj do sledovaných diskusiu k článku kde vždy čosi napíšem keď článok doplním. Alebo si ulož link a sem tam tu nazri čo je nového. Najnovšie príspevky budem písať hore tak ak si tu prvý krát začni od spodku článku smerom hore.
Pred rokom tohto času Šupa na Country crosse v Budimíri (MR Šupa: Ako sa jazdí Country Cross na BMW R 1150 GS - Cassovia Cup Budimír) a tohto roku ďalšia skúsenosť - preteky typu Enduro Šprint na trati a v okolí trate v Kechneci.
Enduro šprint je pretek, kde sa jazdí formou postupných štartov v rozostupoch 30 sekúnd a súperom je čas. Na pláne počas dňa bolo 5 kôl s prestávkou na obed po troch kolách. Trať už tradične pripravená pre ostré enduro stroje, ale s trochou prievanu v tej veci čo mám na krku upevnenú, som sa rozhodol sa postaviť na štart na BMW 1150 GS.
Aké to bolo uvidíte vo videu, bolo to náročné na fyzičku, techniku ale v závere korunované úspechom. Časy sa zrýchľovali a v piatok kole som dal aj extrém sekciu, veď nech je sranda ;-)
Som rád že som do toho skočil rovnými nohami. BMW ukázalo že to vie - ešte keby malo lepšieho jazdca to by bola paráda :-)
04.08.2021 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7603 [Šport - Rally]
Preteky tohto roku poznamenalo aj počasie. Kým doobedu sme stihli trať v rámci možností takmer "suchou nohou" cez obed sa areálom prehnali búrky a poobede nás čakal očistec v podobe blatistej trate... Nevzdali sme, bojovali sme a máme prvé foto a výsledky na ktoré čakáte.
Ak máte radi jazdu na motorke, tak podľa mňa neexistuje žiadna výhovorka. Robte to čo vás baví. Nie je to o stroji a o tom či je alebo nie je trať na neho stavaná. Nie je to o tom absolvovať niečo ľahko. Je to o tom to proste skúsiť - pretože inak nikdy nezistíš či sa to dá a ani aké to je...
Jazdenie v piesku ma neskutočne baví. Asi najviac v jeho rýdzej podobe na Sahare ale keď sa inak nedá jazdím aj na Záhorí či v minulosti som bol v Poľsku alebo pred rokom s Radkom Matoškom v Markušovciach. Tentoraz som si nenechal ujsť tréning Slovak 4 Rally Tímu na pieskovej trati v Maďarsku kam nás pozval maďarský Dakarský jazdec Lájoš Horváth. Bola to parádne pripravená akcia so skvelou a fyzicky náročnou traťou. Domov sme si odviezli neskutočné spomienky, niekoľko modrín, mega svalovku a niekto aj preklepol rebierka viac ako by si prial... Jednoducho bola to ŠUPA!!!
Na Rally Kopanice 2019 som nedopadol nijako extrémne dobre. Ani nemusel byť piatok trinásteho, stačila aj sobota, na konci prvej RZ-ty sa mi zlomil zadný tlmič a rally pre mna skončila.
Kúpil som pružinku, ktorá vracia páku do strednej polohy a večer sa pustil do vybratia prevodovky. Po 3h bola vonku keďže som to robil už pomerne veľa krát. Na druhý deň rozborka odhalila problém - prasknutý pružný kolík. Kúpil som ho za 38 centov. a co neho (priemer 3mm) som nabil ešte jeden 2mm pružný kolík kvôli zosileniu. Odvtedy motorka šlape OK, radenie presné ako na japonocvi... :-)
Začala mi tiecť spojka, po poslednej rozborke som debil nevymenil tie podložky za pár centov pod bajno hydraulickej hadice... No a začalo to slziť :-) No a keď som už mal vonku tlmič vymenil som guľové ložisko v hornom oku a dal som to známemu, ktorý mi ho prerobil na dofuk cez bežný schrader ventil. Tak si ho viem dofúknuť aj malou pumpičkou na bicyklové tlmiče.
Ak nerátam defekt na predku v Kľačanoch tak to boli fakt vydarené 2 preteky: Report a výsledky: Kľačanský čelendž 2018 a Report: Foto a výsledky: Motoride XL Enduro Rally 2018, Tuhrina, Slanské vrchy.
Oprava rámu prebehla jeho výmenou - výrobca mi promptne poslal druhý rám. Medzi tým som poslal prevodovku zavariť - bol tam prasknutý držiak ľavej stupačky.
Spojka sa po rozobraní ukázala ako total rozpadnutá - toto neprikladám zlému spôsobu jazdy (už som 2 spojky zjazdil) ale nekvalite výrobku TRW-Lucas:
Objednal som origo spojku Sachs a pri tej príležitosti dal aj presústružiť prítlačák. Na rám sme ešte musel navariť tyčku na tlmič riadenia a moto som mohol poskladať. Keď som sa nudil tak som si vyčistil a poizoloval kabeláž - niekde už praskali bužírky.
Rally Kopanice 2018 pre mňa nemali celkom ideálny priebeh. Po prvom dni mi Honza Žlábek našielprasklinu na ráme. Najprv som to vzdal, ale večer mi to nedalo a pustil sa do opravy. Druhý deň ma ale sklamala spojková lamela Lucas - až po rozobratí som zistil že sa rozpadla - obloženie sa odtrhlo od lamely. Už som zodral dve lamely Sachs predtým ale vždy len že sa obrúsili na min úroveň a spojka začala pozvoľna šmýkať. Takže u mňa už lamela Lucas-TRW nie :-) Aby toho nebolo málo po tom ako som vo výjazde trafil nejaký peň som praskol držiak ľavej stupačky...
Objavila sa malá olejová špina okolo odvzdušnenie, tak som za pár centov kúpil nové aj s gumičkami. Pre istotu som rozobral uhlový prevod či tam nebolo blato alebo špina. Iba prevencia.
Odkedy som prestaval svoju motorku jazdím a užívam si prednú vidlicu. Teraz v rámci testovania novej kamery som sa rozhodol ju natočiť v akcii, no a neplánovane z toho vzniklo toto video.
Predtým som používal držiak roadbooku v kapotáži. Teraz ale jazdím odľahčenú verziu GS-a a potreboval som držiak na riaditka. Žiaľ klasické riešenie držiaku - s predsunutou hrazdičkou, ktoré sa upevní na riaditka nebolo u mňa možné pretože riaditka majú hneď za uchytením už oblúk. Tak som vymýšľal čosi vlastné, jednoduché, robustné, ľahko opraviteľné v prípade pádu. Kúpil som meter duralového profilu 2x0,5cm a pustil sa do prototypu.
V podstate som spravil vzperu od okuliarov v tvare U a z ochytov riaditiek som dopredu poslal dva plocháče, ktoré sa o túto vzperu oprú. Na to už uchytím priamo roadbook aj s plechom a držiakom na tripmaster.
Potrebujem poriešiť spojenie držiaku a vzpery. Riaditka sú totiž v silentblokoch a je tam teda istý pohyb vzhľadom na vzperu ktorá je uchytená pevne na okuliaroch. Vyriešili by to silentbloky, len neviem kde pozháňať. Pre začiatok to možno stiahnem zdrhovačkami aby sa to mohlo pohybovať. Držiak mi umožňuje teraz namontovať RB na viacerých miestach, bližšie aj ďalej, navyše ohnutím držiaka môžem nastaviť uhol sklonu. To už ale bude potrebné všetko vyskúšať v teréne či to nebude vibrovať a do akej polohy to upevniť.
Keď mi prišli konečne diely tak som sa do toho pustil i s odbornou pomocou. Tlmič som mal zmeraný na stolici vedel som že je OK a funkčný. Takže sme vymenili obe ložiská v okách tzv unibally. Horné malo vôľu, spodné bolo už zahrdzavené. Tlmič som potom otváral len kvôli dvom veciam. Vyberal som podložku ktorá obmedzovala zdvih a vymenil som olej.
Na dobrú radu tu vo fóre mi janoval ochotne zbehol do GM Electronic po páčkový ovládač MTS-123 a k nemu krytku. Držiačik som vyrobil veľmi jednoducho pod TT združený tlačítkový ovládač. Zatiaľ vo fáze testovania. Plánujem to zapojiť paralelne teda budú fungovať i tlačítka i páčkový ovládač.
27.09.2016 - Landal Čitatelia: 13534 [Šport - Rally]
Pri jazere Boračko neďaleko bosnianskeho Mostaru dnes začíname štvordňovú orientačnú rally pod názvom Bosnian Warrior. Slovenská výprava je až 15-členná.
GS mám už poriadne dlho, ale nikdy som moc neriešil ladený výfuk. Pri cestovaní nemám rád hluk. Na druhej strane pri pretekoch, to nie je na zahodenie keď niekoho dobehnete a on vás počuje. No a ešte som počul, že laďák trochu pomôže GS-u vydýchnuť a vylepší spodok. Tak som sa sem tam po niečom obzrel a zvyčajne to aj zavrhol pretože sa mi nechcelo investovať také sumy. Teraz sa to zmenilo, keď som natrafil na ebay na výfuk Strom.
Je to vlastne starý model výfuku, ktorý vyrába talianska firma MIVV. Tieto staré modely dnes predáva alebo dopredáva pod značkou Storm. A keďže mám starú mašinu tak som to našiel na moju GS za 145 libier, celé i s montážnou sadou. Je to homologizovaný výduk i s vyberateľným DB killerom. Na moto mám už dávno vymenený katalizátor za Y zvod.
Montáž bezproblémová, pár minút. Rovnako rýchlo tom vrátim sériovú koncovku ak budem chcieť. S DB killerom má moto príjemný zvuk, dunivejší ale vôbec nie je nijako otravne hlučná. Bez DB killeru som ešte neskúšal, to si nechám niekde na preteky :-)
Včera večer som menil guferá i prachovky vo vidlici WP. Vidlica začala po Kľačanoch tiecť.
Dá sa to v pohode v garáži spraviť. Celý postup som dal do článku: Doplnené: Servis (+ výmena gufier, prachoviek a oleja) vidlice WP MXMA 4860 (KTM, Husaberg)
GS-o v podobe Rally stroja bojovalo v Kľačanoch na dvojdňovke a úspešne. Prvé víťazstvo! Tak som jej doprial trochu starostlivosti navyše, cestné papučky a dokonale poumývať.
predtým:
Ešte cez zimu som objednal enduro masku. Plán je jasný, spraviť si ľahký kit, iba malú masku a enduro blatník na jazdenie na tréningy a preteky. Motivácia bola v poslednom páde v Tuhrinej, keď som rozbil prednú masku a zlomil zobák. Mám to síce všetko opravené, ale škoda to znovu rozbiť. Predsa len origo maska svetlá, zobák a prístrojovka nie sú najlacnejšie a tiež to i čosi váži.
Na testovanie som zohnal použitý i keď prasknutý predný blatník z KTM EXC (vďaka Milanovi z Adamoto) Na prototyp mi to stačí. Potom som nahodil masku a pustil sa do výroby držiaka masky a prístrojovky. Najprv forma z kartónu a potom ručná výroba z hliníkového plechu. Čo vám poviem bola to babračka. Na palubku som osadil TT IMO 50Rally, ktoré má i režim normálne prístrojovky, kde vidím i rýchlosť jazdy a trip. Ešte si musím na prístrojovku vytiahnuť nejaké kontrolky, hlavne rezervu :-)
Kontrolky chýbali, hlavne tá rezerva, lebo človek netuší koľko paliva má v nádrži, a tiež smerovky som zabúdal vypínať. No a keď už som sa do toho pustil tak som sa rozhodol vytiahnuť kontroliek šesť: 2x smerovka, dobíjanie, tlak oleja, rezerva a neutrál. Nakúpil som LED, odpory kabeláž (asi 5 EUR) a večer som si to pripravil. No a potom asi hodinka práce pri motorke. Zatiaľ to mám zapojené v konektore iba tak že sú tam nasunuté jednotlivé dutinky a odizolované, ale podarilo sa mi zohnať i správny konektor, tak keď príde tak to prerobím na finál.
Výsledok? Enduro maska je upevnená dvomi šróbami a blatník štyrmi. Demontáž behom chvíľky. Káble len rozbojiť konektory. Celú prednú pôvodnú kapotáž viem nahodiť ako jeden kus a sú to 3 šróby (+treba dať dole nádrž) a pozapájať konektory a nahodiť náhon tachometra. Myslím že výmena bude realizovateľná tak za 30-60 min robotky.
Report: XL enduro stretko / tréning 23. 4. 2016 - Veľký Šariš
Počas týždňa si našiel Janny čas a tak som podvečer k nemu dobehol a dokončili sme tlmič riadenia. Držiak na riaditka bol hotový dávno, teraz sme len vyrobili a navarili kolík na rám. Prípravu na kolík sme navarili na rám ešte v zime, keď som začal o tlmiči uvažovať.
Tlmič teda definitívne nahodený a funkčný. Ešte budem riešiť dvihnutie riadidiel čo zabezpečí i to že sa bude dať ľahšie vybrať. Dvihnúť to chcem i kvôli jazde v stupačkách. S tlmičom len krátke skúsenosti. Obával som sa že bude slabý ale v praxi sa to ukázalo naopak. Utiahnutý to je síce fajn jazda na trati, ale drina v zákrutách. Takže je silný až až, lepšie sa jazdilo pri cca 10 klikov od max. Viac napíšem keď s tým aj trochu pojazdím.
Okrem tlmiča riešim aj blatník. Zatiaľ som tam nemal nič a blato od kolesa striekalo až na helmu. Podarilo sa mi zohnať použitý a prasknutý blatník z EXC a vyzerá že zapasuje. Pre použitie s pôvodnou prednou kapotážou a zobákom blatník zrežem a použijem iba jeho zadnú časť.
Po čase pracovných povinností prišla veľká noc a voľný piatok, doobedu som mašinku prezul na MX gumy, nahodil som tie najstaršie a najzošľahanejšie že ich dorazím a pôjdu už do koša. No a poobede som vyrazil na cesty, lepšie povedané na necesty. Prvá zastávka Zelený Dvor. Bola to tu trochu divočina, niekto tu kosil stromy, sem tam na trati skládka kriakov ale dalo sa. Trať neupravená, po zime trochu zanedbaná, koľaje suchom stvrdnuté na betón a sem tam mláky.
Dávam si pomalé zoznamovacie kolečko a hľadám obchádzky kriakov. Podvozok šlape famózne už pri pomalej jazde som nadšený ale ozýva sa klepanie z krku riadenia. Asi si ložiská sadli trochu a je tam vôľa. Náradie zo sebou nemám. Po jednej zákrute už na konci kola som tomu trochu vyťal rovno proti zvlnenému terénu, ktorý predtým bol pre telelever najhorším nepriateľom. USD vidla to žerie na neporovnateľne lepšie keď tu zrazu v strede trate vyskočil vodou vymytý rygól. Viete ako to dopadlo že :-)
Dopadlo to fajn, skočil som tam dole tak možno v tridsiadke a totál pohoda, zastavil som kvôli foto. Výjazd z rigólu bol znova ukážkou USD predností. Rigól končil kolmou stenou vo výške polovice priemeru kolesa. Presne niečo také telelever nemal v láske lebo nebol ochotný prepružiť. Teraz som pekne zaprel kolo cez spojku trochu pridal, vidla zapérovala a kolo vyskočilo hore - hračkársky jednoduché až som si spravil ďalšiu foto.
Po zoznamovacom kole stojím a rozhodujem sa skontrolovať zdvih. Na prednej vidle som si dal sk-pásku ako ukazovateľ pokiaľ vidla max prepružila. I po relatívne kľudnej jazde a pár menších skokoch šla až na doraz. Za jazdy som to ale významne nepociťoval. Pridávam si 3 kliky na kompresii a po krátkej prestávke si dám dve kolá. Ide to stále lepšie.
Potom sa presúvam spojovačkou cez kopec smer Budimír, tam ktosi trénuje na ľahkých sa sa poberám ďalej na trať do Družstevnej. Zisťujem že som tu dlho nebol, trať pomenená a výjazdy sa mi zdajú akési menej strmé. Trať je lepšia ako na Zelenom dvore aj keď je plná typických vĺn na rovinkách pred aj po zákrutách. Po pauze si dávam 2-3 kolá po sebe a keď začínam radiť na rovinkách trojku a štvorku tak idem radšej dole. Sú tu za sebou tri krásne lavice, radosť si poskočiť.
Domov sa poberám neznámou cestičkou tušiac že je to mojim smerom. Vytešujem sa pretože presne kvôli takýmto potulkám som kedysi k enduru pričuchol do cesty sa mi stavia padnutý strom, no problém, keď sa ale cesta zmenila na "kozí stezku" tak som to otočil.
Aké to teda je? - to zaujíma asi každého. Po prvých dojmoch prekvapujúce ako sa motorka zmenila. Predok neporovnateľne lepšie žerie nerovnosti, nekope do rúk a motorka už neodskakuje. Prekvapujúce je ako ma od prvých metrov učí že sa dá jazdiť i po sediačky, niečo čo bolo predtým takpovediec nemožné. Prejazdy zákrut na motokrosovej trati sú úplne iné, dá sa sadnúť naklopiť a oprieť sa do toho aj keď sú pred predným kolom väčšie nerovnosti. To je niečo na čo si budem musieť zvyknúť. Telelever ma naučil jazdiť takmer výhradne v stupačkách, Čo znamenalo v pomalších zákrutách pomalšie tempo.
Druhá vec sú vlny na MX trati, čo bol telele-postrach. V Družstevnej boli vlny v podstate na celej trati, každá rovinka i zákruta a ja zisťujem že to ide. Dvojka, poriadne plynu, trochu preniesť váhu dozadu a valíš. Len ten krk riadenia mi vyklepkával tak som to nesilil ale je jasné už z prvého zvezenie že to je fakt fajn.
A poslednou vecou sú skoky. To bolo niečo čo keď som prehnal tak šiel hroch pekne na dorazy. Vzadu to už dávno poriešil poriadny tlmič a predok bolo trápenie. I v Kechceci sa dala skočiť tá dlhá lavica ale zvuk po dopade bol hrozný. Prekvapilo ma ako ladne teraz skáče. Naozaj som nemal pocit že by šla nadoraz ani raz a v Družstevnej som už na konci tie lavice skákal dosť. Sú tri za sebou, trojka, štvorka. Takže tu vidím tiež len pozitíva.
Záver. GS-o je stále GS-om, stále je to ten štvrť tony ťažký hroch na dvoch kolesách. Výmena vidlice mu prospela, je to taká skoro HP2 so sto kilovou nadváhou :-) Ale netreba čakať zázraky. Stále je to jedna z najťažších motorek v tejto kategórii. V istých situáciách bude USD vidla rozhodne prínosom, hlavne v zmysle rýchlej jazdy niekde na trati na pretekoch. Ale kto by chcel jazdiť iba kochačkovú off turistiku tomu by to zas tak veľa neprinieslo. Na teleleveri som jazdil 10-rokov tak presne viem čo dokáže. Dokáže toho veľa, ale keď ho dostaneš do úzkych tak ťa nakope. To nakoniec aj USD len ten limit je niekde ďalej.
A ešte jedno zistenie na začiatku sezóny, motorku som pripravil zatiaľ asi dobre, zato jazdec čistá bieda: Kondička 0, technika jazdy 0, strach po jesennej nehode 10 :-) XL enduru zdar.
Motorku som chcel najprv vyskúšať na ceste a na cestných pretože tam je oveľa lepšie cítiť čo sa s podvozkom deje a skôr sa dá odhaliť ak niečo nie je v poriadku. Vyrazil som na výlet, počasie príjemné, slniečko. Vyberám si trasu so všetkými typmi ciest od diaľnice až po málo používané okresky. Najprv obed v reštike kde som predtým nikdy nebol: Reštaurácia Farmer, Kapušany.
Nebudem to naťahovať, moto je totálne iná, konečne sa to správa ako motorka: Po pridaní plynu sa predok dvíha a pri brzdení ponára. Moto je proste živá, pracuje. Podvozok je endurácky mäkký, predpätie mám na minime ale po vypodložení. Vidlica funguje parádne. Na ceste nebadám nič čo by mi vadilo. Telelever je fajn vec, na cestu určite, ale myslím, že mi chýbať nebude. Jazdím množstvo motoriek testovačiek, takže na správanie moto s klasickou vidlicou som zvyknutý. Najazdil som asi 200km a uzavrel som cestné testy s max spokojnosťou. GS-a sa úplne zmenila, je to vagabund :-)
Rozhodol som sa spraviť si servis vidlice, keďže som ju kúpil jazdenú a nevedel som v akom je stave. Bola na tom veľmi dobre, olej čistý. Spravil som o tom vlastný článok keďže je to návod použiteľný takmer pre každého majiteľa KTM s takouto vidlicou.
21.02.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 22600 [Technika - Podvozok]
Tento typ vidlice sa používal približne v rokoch 2000 - 2010 na mnohých modeloch KTM (LC4, LC8 a i EXC či SX v skorších modeloch). MX MA (Multi Adjuster) sa pozná podľa nastavenia útlmu (rebound) hore a nastavenia kompresie dole pod gumenou krytkou. Jej bežný servis, vyčistenie a výmena oleja si nevyžaduje žiadne špeciálne náradie a dá sa spraviť aj doma.
Okrem toho som si dal vysútružiť 10mm hrubé podložky pod pružiny a zvýšenie predpätia. Teraz tak mám pri min. predpätí také predpätia ako bolo v sérii pri max. a mám ďalších 10mm zvonku nastaviteľných. Uvidíme či to bude stačiť. Tiež som si dal vyššiu hladinu oleja.
Tak dnes bol konečne deň D, moto kompletná, monzúny vonku ustali, nahodil som cestne kolá, naklikal podvozok do základného settingu (podľa KTM 950 Adv) a vyrazil.
Doštičky si najprv museli sadnúť avšak ľavý kotúč mierne šúhal o strmeň. Okrem toho predný senzor ABS nedával signál, zlá vzdialenosť od kotúča. Trochu som pojazdil ale len pár km, predok totál nezvyk, zdá sa mi trochu mäkký, predpätie mám na max, dynamický sag je ideál cca 30% zdvihu. Možno bude treba riešiť pružiny ale s tým som počítal. Pridal som potom 5 klikov na kompresii a 3 na útlme a celkovo lepšie.
Potom som moto zaparkoval, skočil k Jančimu ktorý mi na sústruhu zobral 1 mm z držiaku ľavého strmeňa a vypodložil som držiak na senzor ABS. Teraz už je to v poriadku, kotúč nešúcha, ABS šlape...
Táto úprava nemala s prestavbou priamo nič spoločné ale keďže som zakúpil tlmič riadenia pustili sme sa do výroby držiaka. Asi pol dňa sme zabili vymýšľaním ako na to. Problém tohto okuláru je v tom, že má vysoké náliatky do ktorých sa cez silentbloky šrobujú predstavce. S náliatkami sú dva problémy: 1. sú kónické a rozširujú sa smerom nadol, tlmič medzi ne teda nevojde. 2. Sú pod iným uhlom ako os riadenia. Keďže tlmič musí byť v osi tak výroba presných držiakov sa výrazne komplikovala. Nakoniec sme sa rozhodli vysústružiť z hliníku držiak na centrálnu šróbu.
Najprv bolo potrebné vysústružiť samotný okulár a zobrať mierne zo steny náliatkov.
Potom som pozháňal potrebný materiál na držiak, ten sme vysústružili na požadované rozmery. Sústruh zabezpečil že to bude presne v osi. Len držiak bol pol dňa roboty a celok už je na moto, avšak chýba kolík pre tlmič, ktorý budeme navárať na rám neskôr.
No a ešte drobnosť, upravili sme kryt chladiča aby sa dal umiestniť na presunutý chladič.
Motorka je už skompletovaná a čaká na prvú jazdu, len sa mi nechcelo von do toho monzúnu :-)
Nebolo moc času makať na moto, no keď došli objednané brzdové hadice tak som sa na to pozrel. Žiaľ nie celkom dobre som odhadol dĺžku hadice pri krku riadenia - o 2-3cm dlhšia by bola lepšia. Napriek tomu sa mi podarilo s miernymi úpravami osadiť novú hadicu z téčkovým rozdelením do plastového držiaka z KTM 990 Adv.
Ďalej som využil know-how majiteľov 950/990 Adv ktorý robia modifikáciu na vysoký blatník. Objednal som držiaky brzdových hadíc aj s prechodkami. Tie majú okrem držiaka hadice aj držiak káblika. Na jednej strane tadiaľ vediem kábel od ABS senzora a na druhej senzor tripmastra. Okrem toho som upravil a nahodil kryty klzákov vidlice z SX85 (nie sú odfotené) No a na záver som si vyzdvihol opravený - pozváraný zobák.
No a k tomu na pobavenie časozberné video zo skladania GS-a, čo som robil koncom roka. Nastavil som GoPro na fotenie každých 10 sec. Žiaľ baterka v GoPro nemala takú výdrž ako ja tak je to prerušené. V niečo viac ako minútke vide máte dva dni práce.
Keď som moto postavil na Silvestra na kolesá zistil som že môj padací rám nie je pre túto prestavbu vhodný. Jeho predná rúra je totiž dosť vpredu (čo pri teleleveri nevadilo) a je tak prekážkou keď by koleso prepružilo nadoraz. Museli sme to upraviť. Prednú rúru sme najprv odrezali a po meraniach sme sa rozhodli ju namotovať otočenú o 90 stupňov čí sa posunie hore a bližšie k motoru. Zároveň sme začali riešiť uchytenie olejového chladiča. Po zrušení teleleveru tak vzniklo na tomto mieste pod nádržou naň miesto. Odľahčí sa tým predná časť (štandardne je chladič pod svetlom) a netreba ťahať dlhšie olejové hadice. Chladič na tomto mieste by mal byť aj viac chránený.
Olejový chladič na novom mieste znamenal aj potrebu upraviť olejové vedenie - trubky. Na pravej strane sme trubku zohýbali a využili pôvodnú hadicu. Na druhej strane stačilu trubku zrezať mierne vyhnúť a z pôvodnej hadice využiť časť. A výsledok- olejový chladič pod nádržou.
Oceľové "plné" koncovky do riadidiel. Okrem padacieho rámu mi Janny ešte vyrobil koncovky do riadidiel. Po tom čo som prerobil vyhrievané rukoväte aby som neviedol káblik vnútrom riadidiel. Základ bola 16-tka závitová tyč, do ktorej vyrezal závit a potom sme tam navarili aj jednu podložku ako doraz a zosústružili na správny priemer.
Majitelia 1100/1150 GS to poznajú. Inžinieri to síce vymysleli efektne, ale na enduro to moc praktické nie je. Kábel vyhrievaných rukovätí vedie totiž vnútrom riaditka, čo znamená že diel na konci riaditok, kde sa pripevňuje kryt rúčok a zároveň miesto ktoré nesie celú váhu prípadného pádu v teréne je oslabený, prevŕtaný a je zbrúsený na polovicu priemeru. Viď foto. Aj pri sériových oceľových riaditkách sa vie ten koniec skriviť. Ja som dávno vymenil riaditká za hrubšie zo zosilneného hliníka a tú koncovku z duralu dodal Touratech. Bolo to praktické nič nemeniť len riaditka ale pri páde som to už zlomil.
Teraz som sa rozhodol pre úpravu a to potiahnuť kábliky vyhrievania klasicky vonkajškom. Znamenalo to stiahnuť gripy (tu pomohla finta so vzduchom z kompresora viď nižšie) a zobrať ich domov. Tu som ich rozobral, rozmotal a rozhodol sa ich namotať opačným smerom, aby káblik končil na vnútornej strane gripu. Kábliky som na mieste upevnil izolačnou páskou. S procesom namotávania mi pomohol otec, v dvojici to ide lepšie. Jeden namotáva drát a druhý ho už lepí páskou.
Spojková strana je jednoduchšia, grip sa neotáča, káblik sa upevní na pevno. Horšie je to so stranou na plyn. Nakoniec som sa rozhodol spraviť v gripe dierku ktorou som pretiahol káblik a upevnil som ho voľne na držiak plynového lanka a to tak aby mal vôľu pohybu pri otáčaní plynom.
Dobrý spôsob ako namontovať alebo stiahnuť gripy z rúčok je pomocou stlačeného vzduchu. Fúknuť prúd vzduchu medzi grip a rúčku, vzduch grip roztiahne a ľahšie ho posuniete. Viď video:
Nič také dôležité, pri páde som rozbil nastavovač výšky svetiel. Rozhodol som sa ho opraviť. Taká piplavá prácička s hliníkovým plechom, pilníkom, malými vrtákmi, šróbkami atď. Asi 2 hod práce, ale opravou som ušetril cca 50 EUR za nový diel...
Ako lepšie stráviť silvestrovské doobedie ako v garáži? Navyše keď a finalizuje niekoľkomesačná práca. Šlo to od ruky, nový rám nastriekaný som namontoval, do neho nové okuliare, vidlicu a potom aj predné koleso. Dozadu potom tlmič a zadné koleso. Na prekvapenie som to zvládol aj sám na pôvodnom centrálnom stojane. No a tak už bol Hroch pripravený na výlet von na slnko a po vlastných. Aj keď zatiaľ bez pohonu.
Treba ešte popracovať na veľa drobnostiach. Musím premyslieť ako potiahnuť brzdové hadice, náhon tachometra a káble. Držiaky na ABS senzor a tripmaster mám hotové, spravil ich Janči. Asi bude potrebná úprava padacieho rámu... Atď atď... Veľa malých vecí, ktoré asi zaberú dosť času.
Janči mi navaril rôzne úchytky na rám. Najprv sme donútili zámok BMW na svadbu s KTM okuliarmi. Potom na rám prišiel doraz zámku, jeden držiak, spevnili sa spodné úchyty, kde ja upevňujem padacie rámy no a naviac som dal navariť malý plocháč na vrch rámu, kam by som neskôr umiestnil kolík keď budem riešiť tlmič riadenia. Rám som potom pár krát strekol.
Zas jeden večer (alebo skôr noc) v garáži. Začínam skladať, postup rovnaký ako pri rozoberaní len všetko dôsledne očistiť, namazať čo treba, skontrolovať a na záver utiahnuť správnym momentom. Vďaka firme Adamoto Košice, kde mi požičali momentový kľúč. Prvý krok prevodovka. Tu ma potrápilo tečúce gufero, ktoré sme asi pri montáži príliš naklepli. Vypustiť olej, nahodiť nové gufero. Prevodovka na miesto to už je hračka.
Trochu viac som bojoval s kyvkou. Trafiť ju tam vcelku bol oriešok. V manuáli písali že najskôr kyvku nahodiť na už nacvaknutý kardan a potom zadnú časť. Chcel som si ušetriť čas tak som to skúšal najprv v celku. Neoplatilo sa, nakoniec som to rozobral, v pohode nahodil kyvku, čapy utiahol na moment a zalepil lepidlom na závity. Veľmi podobný proces bol potom aj vzadu. A bolo to.
No a potom už prišlo laborovanie s podsedlovým rámom, kadiaľ hadičky, kadiaľ káble, ako airbox... Pomohli fotky čo som si spravil pri demontáži. Už vtedy som nato myslel. Zadný rám nahodený, potom držiaky stupačiek, cez ktoré sa rám uťahuje na prevodovku a mohol som aj ten finálne dotiahnuť...
Držiaky strmeňov zobral domov Janny. Na štedrý deň ma potešil fotkami a info že všetko krásne pasuje, že som tie adaptéry dobre nakreslil. Prevŕtal tam diery a narezal závity.
No a večer 25-teho po krásnom dni so synom som si dal kapustnice a vydal sa do garáže užiť si vianoce aj s motorkou. Nerobil som veľa, namontoval som novú spojku. Montáž už ide pomalšie ako rozoberanie, poznáte to, všetko dôsledne očistiť, namazať čo treba, popri tom prečítať servisný manuál, zistiť momenty uťahovania šróbov... Po cca hodinke tam spojka bola, utiahnutá na moment. (Vďaka Adamoto Košice, ktorí mi zapožičali momentový kľúč na sviatky) Vyvažovacie značky som rozmiestnil posunuté o 120 stupňov.
V pondelok (21.12) sme sa pustili do zloženia prevodovky. Diely prišli v piatok. Šlo to úplne hladko, dali sme dve nové ložiská na vstupný hriadeľ, novú páčku aretácie (jediný poškodený diel) dve nové pružinky radiaceho mechanizmu (stáli 10 EUR tak nevymeň to) a všetky guferá. Za 2 hoďky bola prevodovka hotová.
Keď už bola prevodovka hotová rozhodol som sa vybrať ešte spojkovú lamelu. Keď som ju v októbri novú založil chovala sa divne. Motorka pri rozbehu spojkovaní dosť triasla. Vybrať lamelu bola otázka 5 min, čakalo ma ale nemilé prekvapenie.
Spojka bola opotrebovaná len na vonkajšom okraji, to smrdelo problémom. Bližšia inšpekcia a poradenstvo so Šaňom z Kmoto ukázalo problém v prítlačných tanieroch spojky, ktoré sú opotrebované a krivé. Sú v motorke pôvodné nikdy nemenené, zodrali sa na nich dve lamely (170 000 km) a podobne ako sa vedia opotrebovať a následne od prehriatia skriviť brzdové kotúče to sa stalo aj mojej spojke.
Zvažoval som jazdenú spojku (95 EUR) s neistým výsledkom. Aj keď asi každá jazdená spojka na ebay má menej km ako tá moja :-) Jeden večer hľadania, čítania a googlovania mi ale pomohol a dostal som sa k originálnym objednávacím číslam dielov spojky Sachs. Tie čísla čo boli vyrazené na dieloch sa nedali použiť sú to nejaké interné čísla. Keď už som vedel objednávacie kódy tak som oba diely našiel dokonca u SK predajcu auto dielov, dokonca skladom, za super cenu a po objednaní prišli na druhý deň ráno - teda dnes. Je nová a rovná, vydrží snáď ďalších 170 000 km :-) Je zaujímavé že je taký problém tieto diely nájsť, hlavne keď sú Made in Slovakia (továreň Sachs je pri Trnave)
Objednávacie čísla dielov platia pre BMW R1150GS a pravdepodobne aj pre iné modely so 6 stupňovou prevodovkou. Priemer spojky 165mm.
BMW číslo | Sachs číslo | |
---|---|---|
21 21 2 333 023 | 3072 135 132 | Spojkový tanier pevný |
21 21 2 333 022 | 3071 099 531 | Spojkový tanier pohyblivý |
Takže sa môžem pustiť medzi sviatkami do skladania - spojku, prevodovku, kyvku, airbox, celý zadný rám atď...
Dnes poobede som skočil do Prešova (watting.sk), kde mi z duralu vodným lúčom vyrezali držiaky podľa môjho nákresu. Dúfam že som to spravil správne. Hneď potom som skočil aj po diely do prevodovky do Košického BMW. V pondelok môžeme začať skladať.
Včera som si doprial "nočnú" keďže času je málo. O ôsmej keď malý zaspal vyrazil som do garáže a pustil sa do demontáže, predného rámu a teleleveru. Šlo to hladko, povoliť šróby, sem tam jemný úder kladivom, vyklepať čapy.
Potom som začal experimentovať s novým rámom. Najprv som si na strop zavesil riaditká s lankami a kabelážou aby som mal lepší prístup. Nevedel som ako tam rám zapasuje, či nebude kolidovať s padacím rámom a podobne. Problémom bolo olejové potrubie na pravej strane - tak som ho zatiaľ demontoval. Potom to už šlo pekne pomaly opatrne dotlačiť, doklepnúť posunúť rám na svoje miesto. Prvý som tam narval čap teleleveru teda zadný úchyt rámu. Potom už ľahko sadol aj ten predný. Potom som sa dosť dlho hral s vytvarovaním olejového potrubia aby tam vošlo. Na záver upratať kabeláž a pripojiť zadné nosníky k rámu a bolo to hotovo.
Rám so zatiaľ nedoťahoval na fest. Počkám si na ostatné diely - bude ešte čo riešiť. Ako a kde sa upevní na okuliare spínačka, ako bude vychádzať zámok riadenia (asi bude treba na rám navariť držiak?) Zistím ako sadne padací rám, možno bude treba dorobiť nejaké držiaky, možno dorazy riadidiel?
Mimochodom, medzičasom už v Prešove vyrábajú z duralu držiaky na brzdy. Ifkovi odišiel počítač tak som si to nakoniec prekreslil sám, dúfam že dobre :-)
Dnes sme sa pustili do prevodovky. Bolo to vcelku rýchle, vypustiť olej, demontovať všetky šróby, nahriať a klepnúť gumenným kladivom.
Inšpekcia prevodovky ukázala perfektný stav zubov, vidličiek, kulisy radenia, a aj ložísk. Zamerali sme sa teda na mechanizmus radenia, ktorý sme podozrievali. Prevodovka totiž radila pekne, kvalty držali, nevyskakovali, len niekedy sa stalo že zostal visieť mechanizmus a nebolo možne zaradiť ďalší kvalt. Blblo to na rôznych kvaltoch a aj smerom hore aj dole. Podozrievali sme opotrebované pružinky, alebo zuby radenia prípadne tyčky v kulise radenia. Zuby boli v poriadku a tak sme našli problém v opotrebovanom prítlačnom ramene aretácie kulisy radenia. Toto rameno má na konci čap a na ňom krúžok. Tento chodí po kulise radenia a aretuje ju vždy do správnej polohy zaradeného kvaltu. Rameno je pritláčané pružinou. Pri každom pokuse o preradenie je teda nutné prekonať odpor pružiny a otočením kulisy presunúť kolečko za hranu. Pružina a kolečko potom dotlačí kulisu do správnej polohy ďalšieho kvaltu. Čap sa používaním (170 000km) opotreboval a kolečko má vôľu - najlepšie to ukáže na tomto pár sekundovom videjku:
Toto teda pravdepodobne spôsobovalo občasné problémy s radením. Táto páčka stojí cca 40EUR (nemám ešte SK cenu potvrdenú) Pri tejto príležitosti ešte objednám tie dve pružinky, dve ložiská na vstupný hriadeľ a všetky guferá do prevodovky - preventívne. Hneď ako to príde môžeme prevodovku skladať...
Konečne som si našiel asi dve hoďky Času tak zbehol do garáže. Najprv som sa potešil z opravených plastov. Dal som zavariť plast čo drží svetlá a prístrojovku. Plast okolo budíkov je opravený ale malá časť z neho chýba. Následne som sa pustil do demontáže prevodovky. Ešte pred poslednými pretekmi som mal občas problém radiť niektoré stupne. Problém je v prevodovke, asi v radiacom mechanizme. Takže padlo rozhodnutie ju vytiahnuť a pozrieť sa. Prevodovka má odkrútených 170 000 km a nikdy nebola otvorená. Dúfam že problém s radením bude len v zoslabnutých pružinkách radiaceho mechanizmu. Pri tej príležitosti vymením aj guferá a možno ložiská.
Keďže zadný rám bol už vonku začal som s demontážou kolesa, stupačiek, brzdy, spojkového valčeka, spínača senzora zaradeného stupňa atď, Potom šla von kyvka. Šlo to ľahko je len na dvoch čapoch. Kardan mi zostal nacvaknutý na prevodovke a zatiaľ som ho nechal tak. Vyberal som airbox a už nič nebránilo povoliť 6 šróbov a uvoľniť prevodovku. S troškou presvedčovania bola čoskoro vonku. V najbližších dňoch ju otvoríme a uvidíme č je tam za problém.
V garáži mi teda zostalo už len torzo motorky. Podotýkam, že stále stojí na hlavnom stojane!!! Dobre to vymysleli, že moto do tohto stavu rozoberiete v bežnej garáži. Novšie modeli už mali hlavný stojan na prevodovke, to už takto ľahko nespravíte, či už na cestách alebo doma. Motor na stojane, na ňom elektrika, predný rám a predné okuliare telelever a riaditka. No a pekne sam i plní aj debnička s demontovanými dielmi.
Dnes sme sa stretli u Jančiho v garáži pustili do dumania nad adaptérom upevnenia brzdových strmeňov. Začali sme papierovou šablónou. Postupnými meraniami sme navrhli základný tvar a umiestnenie strmeňa.
Nasledovalo prekleslenie na preglejku, ktorá mala hrúbku presne 15mm, čo bol zmeraný rozmer na upevnenie strmeňov na ich vycentrovanie s kotúčmi. Hrubý tvar sme vyrezali z preklejky a postupne začali zameriavať otvory na šróby. Postupným iteračným procesom sme sa tak dostali až k finálnemu prototypu. Ten sme otestovali na oboch stranách - všetko je súmerné a tak budú adaptéry identické iba zrkadlovo namontované.
Teraz prototyp adaptéra prekreslí strojár, navrhneme tvar, krivky, prípadne odľahčovacie otvory. Následne sa to dá vypáliť. Našťastie adaptér nevyšiel nijako extra veľký takže by mohol byt aj z nerezu, alebo kvôli nižšej hmotnosti z duralu. Uvidím aké budú možnosti.
Pred týždňom si trochu času našiel Janči (fronius) a pustil sa do sústruženia púzdier do vidlice, aby sa tam dala dať oska z BMW, ktorá má menší priemer. Niekoľkými meraniami a pokusmi sme sa rozhodli zameniť nohy vidlice medzi sebou (ľavú s pravou) čím sme získali viac miesta na výrobu adaptérov na upevnenie brzdových strmeňov. Keď to bolo jasné Janči sa pustil do sústruženia.
Oska má dva konce na jednej strane sa uťahuje šróbou na fest celé koleso k jednej nohe vidlice a na druhej strane sa potom utiahne svorkou päty vidlice. Janči teda z duralu vysústružil púzdro s osadením na ľavú nohu vidlice o ktorú sa zaprie originálny náhon tachometra a koleso je v strede. Z druhej strany by bola pôvodná šróba krátka, tak vysústružil vložku s osadením a zapustením pre pôvodnú šróbu. Tú musel tiež trochu upraviť - priemer - aby vošla do zapustenia.
Na druhej strane sa rozhodol nevyrábať vložku, ale rozšíriť a predĺžiť pôvodnú osku. Vonkajší priemer vyrobil rovnaký ako oska WP takže hladko sadne do WP vidlice. Týmto adaptérom osku aj mierne predĺžil a na konci prevŕtal aby bolo možné tadiaľ pri demontáži prestrčiť šrobovák alebo iný nástroj a osku ľahšie vytiahnuť.
Výsledkom je teda už finálne a pevné spojenie vidlice WP a kolesa BMW so zachovaním náhonu tachometra, ABS, pôvodných kotúčov...
Zbehol som demontovať koleso s oskou a spolu s novou vidlicou som celok zaniesol fronius-ovi. Janči je extra šikovný a okrem toho má doma v garáži sústruh... Tu to všetko vyšpekulujeme a potom aj vyrobíme... Teda ja toho veľa na tom sústruhu neurobím, možno tak utriem na ňom prach :-)
Oska KTM má väčší priemer ako v BMW, to je prvá vec čo sa bude musieť vyriešiť. Púzdra spravíme z duralu a k tomu potom aj vymedzovacie podložky abu bolo koleso vycentrované. Osku BMW bude treba aj predĺžiť na jednej strane - aby bolo ako dotiahnuť šrób na oske. Zatiaľ pracovne rozložené na stole:
Podarilo sa na ebay som vydražil zadný podsedlový rám. 80 EUR + 18 EUR poštovné z Nemecka. Bol doma za pár dní.
Času nebolo veľa sem tam zo zabehol do garáže a začal odstrojovať. Po asi 2h roboty som mal vonku zadný rám. Bol natoľko pokrivený že som sa rozhodol poobzerať po použitom ráme v inzerátoch. Okrem neho praskol nosič batožiny (nič nové už mi raz praskol v Rusku) a skrivila sa aj výstuha pod ním ktorú som si dal vyrobiť po Rusku. Platňu pod kufor moc neriešim to sa vyrovná.
Rozobral som aj predok. Budíky aj svetlá prežili. Rozlámal sa zobák a plastový rám čo drží svetlá, budíky a olejových chladič. Šrámy má aj kryt budíkov a kryt svetiel ale nič závažné. Pravdepodobne skrivený bude aj železný nosník prednej konštrukcie. Plasty som odniesol na zavarenie uvidíme či sa to podarí.
Keď som sa dal zdravotne trochu dokopy zbehol som po motorku a doviezol ju domov.
Plány mi pomenil doslova neplánovaný pád na vlastných pretekoch. Spadol som ešte v piatok, keď som šiel doznačiť časť trate. Viac o tom tu. GS-o absolvovalo v rýchlosti 50-60kmh niekoľko kotrmelcov. A skončilo to rozbitím predku a totálnym skrivením zadného rámu. Prestavba cez zimu bude teda trochu komplexnejšia.
Všetko má riešenie len to chce chladnú hlavu a nejaký čas. Rozhodol som sa ísť úplne inou cestou ako väčšina ľudí ktorí podobnú prestavbu v GS alebo Európe robili (pár kusov je v CZ prestavaných a našiel som aj na advrider.com niekoľko kúskov) Rozhodol som sa do vidlice WP namontovať koleso BMW. Dôvodov na to bolo niekoľko: 1. mám dve BMW kolesá 19 a 21 palcové, 2. GS má super brzdy štvorpiestiky Brembo, 3. chcem zachovať funkčnosť ABS a náhonu tachometra. To všetko by bolo pasé ak by som do vidlice montoval koleso KTM, musel by som ho pozháňať a to jedine Excel (sériový ráfik je mäkký), musel by som kúpiť brzdové strmene (sú to slabšie dvojpiestiky) osku, koleso by bolo dušové, iba 21-tka, bez ABS a náhonu tachometra.
Avšak merania potvrdili že okuláre LC8 sú úzke (19cm stredy vidlice). BMW má štvorpiestiky, teda dva piestiky aj z vnútornej strany kotúčov čo znamená že sú kotúče vysunuté viac do šírky. Pátraním sa mi však podarilo odhaliť že podobné štvorpiestiky KTM montovala na svoje veľké 950/990 supermoto a tým pádom tam musia byť aj širšie okuliare (21cm vzdialenosť stredov) Takže nové okuláre z KTM 990 Supermoto a k tomu kratšiu osku do krku riadenia z EXC a podarilo sa. Svadba rámu a vidlice.
Takto pripravené veci som si pekne odložil, že sa do prestavby pustím cez zimu a sezónu 2015 XL Cupu dojazdím na umierajúcom telelevere.
Prišla stuhou previazaná škatuľka... A v nej bol, rám :-) Začalo meranie, kreslenie zisťovanie a prvé komplikácie. Krk riadenia je v dĺžke ako majú KTM EXC a jednovalce 660, moja vidlica z 950 ma dlhší krk asi o 2 cm. Okrem toho šírka okuliarov je malá, nevojde sa do nej koleso z BMW...
Tak, vyhlasujem teleleveru vojnu... bude to dlhá cesta... prvý krok hotovo USD WP doma. Po nejakom čase hľadania po inzerátoch a ebay sa podarilo, skočil som po ňu osobne do Plešivca. Je to vidlica WP z KTM 950 Adventure, zdvih je vyhovujúci 230mm. Vidlica ma úchyt na dva brzdové kotúče a tvrdšie pružiny vhodné na 200+kg mašinu. To bol hlavný dôvod prečo som neriešil lacnejšiu vidlicu z jednovalcov KTM 660. Vhodná by bola napr. aj vidlica z 660 SMC ale len jednokotúč.
Pridané: 10.08.2021 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161004 | Včera: 245354