Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 22.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 13001 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Soľ nad zlato alebo lepšie povedané mrštnosť nad vysoký výkon. Ale pozor, toto už nie je 11 kW 125-ka, tu je totiž v malom tele tých koní predsa len viac.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Aj keď dvojtakt by mi tu voňal rozhodne viac a v rukách by som KTM RC390 chcel mať o čosi dlhšie, nevadí. Krátky test som si tak užil o to intenzívnejšie, zvlášť keď ma s týmto malým diablom pustili na motokárový T1 ring. Ale to už trošku predbieham.
Predstavovať KTM RC390 veľmi nemusím, veď zovňajšok je rovnaký ako má model RC125 aj RC200, ak nerátame farebné spracovanie. Nuž a o najmenšej RC125 som sa poriadne rozpísal v teste o nej samotnej.
18.08.2014 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 7681 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Hodiť kapotáž na malých vojvodov bol logickým krokom od KTM. Veď prečo neponúknuť mladým to po čom väčšinou túžia, teda okapotovanú dospelo sa tváriacu mašinu. A tak tu máme pre držiteľov vodičáku A1 KTM RC125, ktorá bude snom nejedného mladého superšporťáka.
Takže kontroverzný dizajn prednej časti, odhalený rúrkový rám, prepracované detaily, sedadlo pre spolujazdkyňu tváriace sa ako kapotáž, podsvietené ovládače na rukovätiach... nebudem to všetko opisovať druhý krát. RC390 má proste veľmi ďaleko od toho aby pôsobila lacno.
43 mm USD vidlica a centrálny tlmič sú značky WP, brzdy síce nie sú čistokrvné ale „len“ by Brembo alias BYBRE s ABS-kom, ktoré je možné vypnúť, a obuté Pirellky rozhodne dodali, hlavne v hlave, určitú dávku istoty. Malé telíčko totiž ženie vpred nie 390-tka ale motor o objeme 373.2 ccm, ktorý produkuje výkon 32 kW a krútiaci moment 35 Nm.
Ej ako ma nebaví pri tak zábavnej motorke podávať tieto suché fakty. Tákže...
Teda keď chalan/baba chce, zájde s tým aj na koniec sveta a bude sa z toho tešiť aj v meste, lebo však načo si kupovať skúter, keď život je tak krátky. Nepraktickosť plne a dokonca aj viacnásobne prevýši iná pridaná hodnota, takzvaná radosť z jazdy, na ktorú sa akosi aj zabúda.
Prečo však nebrať KTM RC390 do týchto situácii je hádam každému jasné. Ak do školy, práce nepotrebujem nosiť nič len seba, alebo len minimum ktoré na chrbte nevadí, je to fajn stroj. Obratný, svižný, ľahký... sedadlo je umiestnené nízko, čo poteší zrejme hlavne naše krajšie polovičky. Motor spapá aj nízke otáčky na vysokých prevodových stupňoch. Akože sa posťažuje, no nesprávne zaradené stupne odpustí.
Proste bol by to aj bol fajn stroj do mesta, ale tie späťáky, tie sú akurát tak dizajnovým doplnkom. Aspoň viem, že mám krásne lakte a za seba sa dívam pomedzi trup a vystrčenú ruku, alebo sa rovno celý stočím. Posed, absencia odkladacích priestorov a vlastne, keď sem tak na KTM Duke 390.
KTM RC390 má zmysel vlastniť ak máte blízko fajnovú zákrutovú cestu alebo motokárový okruh. Úplne najideálnejšie je, ak na motokárový okruh vedie fajnová zákrutová cesta. Vtedy táto ľahká motorka dáva najväčší zmysel. Koní má dostatok a pocit zo sedlania športového náradia tu veru nechýba.
Tu už by som na rozdiel od RC125 prijal trochu ináč tvarovaný štít a aj sedadlo by som posunul o čosi dozadu, aby som sa vedel lepšie naskladať za kapoty. Na takéto malichernosti ale zabúdam ihneď po vytočení jednovalca. Inžinierom v KTM sa podarilo čiastočne navodiť zo štvortaktu pocit akoby mal motor o dva takty menej. Áno chýba tu také brutálne kopnutie po prekonaní istých otáčok, ale čosi také tu cítiť je a motor sa nechá rád, a ľahko vytočiť. Akoby mal hádam aj o valec viac. Aj zvuková kulisa sa výrazne mení. Kým na voľnobehu a v malých otáčkach hučí ako babkin starý, čímsi nadopovaný, šijací stroj, v tých vysokých nemá ďaleko od kvílenia vytočeného štvorvalca.
Preto ma baví jazdiť na takýchto strojoch. Toto nie je pre negramotných, ktorí sa iba obesia na plynovú rukoväť a motorka všetko porieši za nich. Keď chceš byť frajer na tomto, tak sa musíš naučiť jazdiť, vystihnúť správny moment preradenia, skrátka musíš vedieť držať motorku pod krkom. Vtedy aj malý gašparko zahrá veľké divadlo a odvďačí sa rýchlymi prejazdami zákrut, kde veľkí hráči ostanú v úzadí.
Pri jazde vôbec nepozerám na otáčkomer ako taký. Prístrojovka má totiž fajnovo vymyslený indikátor preradenia. Po prekročení zhruba 7.500 ot./min. sa v strede prístrojovky rozbliká červené svetlo a treba jazdiť tak (podľa môjho skromného názoru) aby blikalo stále. Tesne pred obmedzovačom totiž blikanie ustane, ale treba udržať nervy na uzde a neradiť. Stačí iba jemne pritlačiť nohou o spodok radičky a v momente keď zasiahne obmedzovať pritlačiť o čosi viac. Rýchlosť tam padne akoby mala motorka quickshifter. Toto opakovať od jednotky po šestku a o zábavu je postarané.
Správne radenie je totiž kľúčové aby si jazdec užil „vypálenie“ zo zákruty. Do tých sa totiž s RC390 vrhá lepšie než samovrahom z mostu Zlaté Gate. Ovládateľnosť bicykla hádam ani ospevovať netreba, ono je to v tejto triede takpovediac samozrejmosť. Presne o to ide, tá zábava, hravosť, pocit, že mám úplne všetko pod kontrolou len a len ja. A keď sa stane čosi nekalé, napríklad ubzikne koleso, motorka je tak ľahká, že si ju odkopnem ako voľajakú crossku. No a z nuly na 100 to ide na počudovanie rýchlo, diaľničná MPR je tam v pohodičke a potom to už nie je také svižné. Koho by zaujímala maximálka, tak neviem, nad 170 to už pridávalo pomaly.
Racerov poteší aj podvozok, ten však rýchlo stratí veľa bodov pri jazde po rozbitej ceste. Veru neraz som sa postavil do stúpačiek aby som mu pomohol. Je dosť tvrdý, o to lepší na T1 ringu. No a keď už je ten podvozok dosť jednostranne zameraný, tak by tu bodli aj trošku ostrejšie brzdy. Vlastne brzda, tá predná, síce radiálny štvorpiestik ale čosi tomu chýbalo.
Brzda nevädla ako tomu bolo pri ostrej jazde na RC125 a na pribrzďovanie stačil aj jeden prst ale... Sám neviem ako to napísať aby to bolo správne pochopené, a možno som len ja rozmaznaný z bŕzd na iných strojoch, a možno by som len potreboval viac poposilovať svaly na ukazováku pravej ruky. Proste nemám pocit, aby bola predná brzda slabá, nedajbože nedostatočná, ale mohla by mať ostrejší nástup aby sa viac hodila k celkovému pocitu z RC390.
RC som až do tejto nemal možnosť vyskúšať avšak už na prvý pohľad na výstavách sa mi zapáčila. Je to ten typ moto, ktorý naozaj vyzerá naživo lepšie ako na foto. Dizajn je iný a to je len a len dobre.
Nájsť na tomto malom športovcovi čosi zlé je naozaj ťažká úloha. Ak vezmem do úvahy pre koho tá moto je postavená tak je priam dokonalá ba čo viac dokáže dať takú porciu zábavy aj skúsenému jazdcovi. V dobe prekoňovaných a elektrikou nabitých motoriek (ktoré robia polovicu práce za jazdca) je toto presne stroj kde sa oddeľuje zrno od pliev a kde sa ukáže kto jazdiť aj dokáže. Ja som si to nesmierne užil aj na motokárovom okruhu T1 ring, ktorý nie je moc stavaný na motorky a má priveľa až veľmi ostrých a pomalých zákrut.
Práve tu vynikla ľahká ovládateľnosť RC-čka a naopak nechýbal tu až tak výkon. Na krátkych rovinkách RC zrýchľovalo statočne a k slovu sa okamžite dostali aj brzdy. Po niekoľkých kolách v štýle plný plyn - plné brzdy nemali brzdy ByBre žiadne náznaky problémov. Totálnu istotu v náklonoch dodávali pneumatiky Pireli. KTM si zaslúži veľké plus že RC390 obula do poriadných papučiek.
Kopu srandy sme si ale užili aj na bežných cestách. RC potrebuje trochu poštekliť a poťahať za plyn ale potom jazdí ako dospelácka motorka. Dovolím si tvrdiť že by som s ňou v pohode stíhal aj oveľa väčším motorkám na spoločnom výjazde. Toto nie je žiadna zmenšenina, toto je poriadna motorka. A mladých a začínajúcich jazdcov dokáže naučiť naozaj veľa.
hmotnosť, motor, ochota sa vytáčať, kvalita a detajly spracovania, inovatívny dizajn, pneu Pirelli, Brzdy | výhľad v spätných zrkadlách |
KTM je zdá sa oproti konkurencii v rade tristovkových superšportov vo všetkom lepšia. Či už výkonom, tu však pozor, má motor s najväčším objemom, použitím radiálnej prednej brzdy, podvozku WP s USD vidlicou a podľa mňa najprepracovanejšími detailami. Dizajn je však vec vkusu a niekto môže hlavne prednú časť považovať za vyslovene škaredú.
No KTM RC390 nie je najdrahšia. O necelú stovku viac si za model YZF-R3 zapýta Yamaha, ktorá je na tom výkonovo podobne, ale na KTM jej chýba vyše 5 Nm. Kawasaki Ninja 300 je na tom cenovo prijateľnejšie avšak výkonom podlieza ako KTM tak aj Yamahu, a veru v kategórii malých superšportov sa počíta každý kW a Nm naviac. Medzi tristovkami má svoje želiezko v ohni aj Honda v podobe modelu CBR300R. Honda je zo spomenutých výrazne lacnejšia, avšak má aj najmenej koníkov.
Keďže som tak trochu praktik, RC390 nie je pre mňa ale Duke 390 by bol dobrý kámoš v garáži. Ono sa totiž niekedy treba len tak nezmyselne tešiť. Táto trieda "tristoviek" je tu azda presne na to. Kto chce ospravedlní si tieto motorky ako praktické, kto nie kúpi skútra. Zábava za prijateľný peniaz je dostupná, pričom dospelo sa tváriace motorky za dospelými aj reálne stíhajú. Zarytý superšporťák po RC390 asi neskočí, a možno aj áno, pokiaľ vie naozaj jazdiť a nepotrebuje si mastiť ego. Ale najskôr to pre mnohých bude prestupná stanica na ceste kamsi nahor, avšak na tejto stanici by som kľudne čakal veľmi dlho.
Pre mňa dizajn a spracovanie, zábavný charakter, motor | Keby bola aspoň trošku praktická a mala kúštik ostrejšie brzdy, výhľad v späťákoch |
Servisný interval | 7.500 km olej (15.000 ventily) |
Objem nádrže z toho rezerva | 10 l |
Cena motorky | 5.600,- EUR |
Vak topcase | 114.90,- EUR |
Zámok brzdy | 312.62,- EUR |
Padacie protektory zadné | 37.23,- EUR |
Padacie protektory predné | 37.23,- EUR |
Oranžová reťaz | 122.64,- EUR |
Páčka brzdy (s piestikom) | 72.55,- EUR |
Páčka spojky | 23.16,- EUR |
Stupačka | 12.84,- EUR |
Spätné zrkadlo | 23.84,- EUR |
Smerovka zadná | 37.56,- EUR |
Smerovka predná | 49.08,- EUR |
Svetlomet 1 kus | 107.70,- EUR |
Denné svietenie (zobák) | 69.84,- EUR |
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Ďakujeme motokárovému okruhu T1 Ring za poskytnú zábavu a umožnenie fotenia.
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Adamoto Košice. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Touratech Aventuro.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Kawasaki | Yamaha | Honda |
Model: | RC 390 | Ninja 300 | YZF-R3 | CBR 300 R |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 373.2 ccm | 296 ccm | 321 ccm | 286 ccm |
Max. výkon: | 43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot. | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. | 42.0 k (30.9 kW) / 10750 ot. | 30.9 k (22.7 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 35 Nm / 7250 ot. | 27 Nm / 10000 ot. | 29.6 Nm / 9000 ot. | 27 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.6:1 | 10.6:1 | 11.2:1 | 10.7: 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 89 x 60 | 62.0 x 49 mm | 68.0 x 44.1 mm | 76 x 63 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 120 mm | 130 mm | |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 132 mm | 125 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová dvojpiestková |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 290 mm | 298 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 110/70-17 M/C (54S) | 110/70-17M/C 54H | 110/70-17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 140/70-17 M/C (62S) | 140/70-17M/C 66H | 140/70-17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 147 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 166 kg | 172 kg | 169 kg | 164 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 785 mm | 780 mm | 780 mm |
Rázvor: | 1340 mm | 1405 mm | 1380 mm | 1360 mm |
Dĺžka: | 2015 mm | 2090 mm | 2035 mm | |
Šírka: | 715 mm | 720 mm | 720 mm | |
Výška: | 1110 mm | 1135 mm | 1120 mm | |
Svetlá výška: | 178.5 mm | 140 mm | 160 mm | 145 mm |
Objem nádrže: | 10 l | 17 l | 14 l | 13 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 175 km/h | |||
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km | 3.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 289 km | cca 278 km | ||
Servisný interval: | 12000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | nie | |||
Palivové mapy: | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||
Tempomat: | nie | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 06/2015 5.600,-EUR | Cena: 06/2015 5.395,- EUR (s ABS | Cena: 06/2015 5.690,- EUR | Cena: 06/2015 4.690,- EUR |
Pridané: 22.06.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 144233 | Včera: 136306