Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.11.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 7079 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Keď testujeme, tak na doraz! Stroje treba skúšať až na hranu ich možností, respektíve až za túto hranu. Čo sa z nich dá vydolovať, zistíte až vtedy, keď ich "zlomíte". Tak to proste je!
Ak budem brať teréne mašiny do testu s tým, že sa na nich idem povoziť tak ako na cestných motorečkách, niekde na 70% svojich a možno tak 50% jej schopností, tak ma zrušte! Terénne mašiny sa tak testovať nemajú. To je môj názor, ak vy máte iný, je to len vaša vec.
Predstavenie a krátke opisovačky už máme za sebou a tak isto kratučký názor profíka. Tak isto máme za sebou už samostatné testovanie každej zvlášť. Ale išiel som ešte ďalej a vhodil som tieto dve endurá do prostredia, ktoré nie je práve pre ne ideálne. Tááák, teraz im naložím viac, ako unesú! Na MX preteku budem mať navrch ja. Teraz im dám vyžrať to, čo si u mňa požičali v lesoch a jarkoch!
20.10.2014 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 7093 [Testy a predstavenia - Test]
Tak zareval kráľ Leonidas na Xerxesovho vyslanca, keď mu prišiel klásť podmienky kapitulácie do jeho mesta, pred jeho ľud, pred jeho kráľovnú a skopol ho do priepasti. Hrdosť, česť a sila. Presne taká je trojstovka.
13.10.2014 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 10452 [Testy a predstavenia - Test]
Modely Beta RR 2015 sme dostali možnosť testovať v Taliansku. Tam sme vyslali Zlatoša, ale doma sme dostali možnosť exkluzívne ako prví na Slovensku, otestovať naraz hneď štvortaktnú 350 a druhú...na to si počkajte.
Trojstovku som musel osedlať ako prvú! Inak by sa mi to ani nedalo. A že prečo? Lebo sa mi zdá viac krosová ako "traktorová" tripade. Ale môžem sa aj mýliť.
Štartujeme do oboznamovacieho tréningu a ja začínam tušiť, že budem nadmieru spokojný. Endurový motor je aj tu úplne perfektný. Na pieskovom nakyprenom podklade nie je ani na okamih cítiť, že by motor niekde zaváhal. Na malej dvacke (dvojtaktná 125) by som si nemohol dovoliť takto neplynovať ako tu. Či už z otočky okolo nohy, alebo aj tesne pred skokom, stačí otočiť šúlcom a aj od voľnobehu sa motorka hrnie vpred. Ak potrebujem razantnejšie zrýchlenie, brnknem do spojky, a to už sú vám prdy. Potiahne ma za ruky a mám čo robiť, aby som to udržal. Tu je vidieť ten výkonový prebytok, ktorý necháva za sebou aj štvortaktné štyripade. V zadnej časti bola rozmočená časť v hlbšom piesku. Kolesá sa tam zaborili a motorku to pred točkou brzdilo tak razantne, že nebolo treba použiť brzdu. Trochu otočiť šúlcom a sme vonku. Dvacka by sa aj tu vytrápila. Musel by som držať plný a mať dobrý kvalt.
A čo skoky? Ako ich zvláda endurovka? Úplne v pohode! Motor zachráni pred odskokom aj malú nájazdovú rýchlosť. Stačí vrnknúť po plyne a je to. Vo vzduchu sa s ňou pracuje krásne ako s malou motorkou. Žiadna námaha. A dopad? Žiadne dorazy na podvozku? Nie. Ani pred nastavovacou zastávkou u Zlatoša som nedával dorazy. Stalo sa to asi raz, dvakrát, keď som poslal motorku už na rovinu na predné koleso. To sme potom upravili u Zlatoša v pojazdnom servise :-). Povedal som, čo mi to robí a podľa toho sme niečo naklikali. Samozrejme, v rámci možností endurového sériového podvozku. Na kvalifikačnom tréningu to bolo ešte o niečo bližšie ku kroske. Určite to je celé tak nejak zhoda okolností, že sme si sadli, mne motorka a ja jej. Mám aj s výstrojom okolo 70 kg a viac mi vyhovuje štýl jazdy na dvojtakte.
No dobre a teda celkovo? Hmmm :-) Asi nemôžem byť nespokojný. Jediné, čo mi prekážalo, bolo predné svetlo. Normálne som mal oň strach. Že ho rozbije odletený kameň. Na MX pretek by som ho zhodil a dal tam tabuľku. Zvyšok bol perfektný. Pretože motor ide neskutočne. Oproti MX2kám, malej dvacke je to neskutočný výkonový rozdiel. Oproti 4T 250 tak isto. Zrovnával by som to teda len s MX1. 4T 450 je pre mňa taká trochu ťažkotonážne ťažkopádna. A výkonovo nie o nič lepšia. Tripade 4T je určite slabšia, aj keď o niečo hravejšia ako 450. Preto by som túto 2T endurovú 300 zrovnal s MX 2T 250. A tam má navrch, pre takého hobíka ako ja, 300vka. Výkon je uhladenejší, čitateľnejší a stále je ho dosť. Dvapade je výbušnejšia, aj keď má výkon aj v spodnom pásme, takpovediac na klepáka, tristovka je, zdá sa mi, pre mňa využiteľnejšia. Ovládanie je podobné, až na ten podvozok. Ten by asi paličovi z dvojdobej dvapade nesadol. Ale tvrdiť to nejdem.
Podvozok je a stále bude endurový. Môžete klikať koľko chcete, môžete sa priblížiť k MXku, ale stále to nie je jak MX. To ale neznamená, že nebude zvládať MX trate. Mne to v podstate vyhovovalo. Možno by som ešte predné trubky trochu pritvrdil a niečo potom doladil na zvyšku, ale aj takto som dokázal z predposlednej (42.) pozície po páde na štarte poobiehať okolo 27 spolubojovníkov. Ja myslím, že s týmto sa dá vyhrávať aj na pôde motokrosu.
Tri pade sadla viac Mišovi, preto na nej aj viac odjazdil. Či už pri endurovačkách, alebo aj u nás na trati. Podľa jeho slov, je to "Pééérfektnááá motorka!" Na také to civilné hobícke endurovanie si nevie lepšie predstaviť. Dokonca sa vyjadril tak, že:"Na lepšej motorke som ešte nešiel!" Oproti jeho dvojtaktnej 150tke je motor výkonnejší, využiteľnejší a hlavne stále lineárny. Pre hobíka úplne výborný. S tým sa stotožňujem aj ja. Ten motor je presne taký. Výkonovo nepociťujete žiadny deficit, ale vôbec vás nezaskočí. Je krásne vyladený. Na mňa to ale pôsobilo až tak trochu uspávajúco. Viem, že som dosť začal lajdačiť. Nechal som motorku na jednom kvalte strašne dlho. Či v spodných, alebo vrchných otáčkach.
Ešte spomeniem, ako sa Michal vyjadril k podvozku, ktorý sa mu na endurko páčil. Po prvom rozjazde prišiel narobený, že je to neskutočná húpanica. A aj bola. Struhu sme pritvrdili, ponastavovali, čo sa dalo a po kvalifikačnom tréningu prišiel už trochu spokojnejší. Jeho hlavne opájal stále ten motor, podľa mňa. Kvôli nemu mu odpustí čokoľvek. Lebo aj to štvortaktné pevné usadenie v zákrute si pochvaľoval. Aj keď vo vypaľovačkách po rozbitej vlnovej rovinke si pripadal ako vo Volge.
S tým som sa na ňu posadil aj ja. Bude to komfortná žehlička na listových perách, s pevným gripom v točkách a fajnovým motorom. Síce je už trať od jeho jazdy značne rozbitejšia, ale dúfam v tieto samé dobré vlastnosti.
Rampa padá, dávam výborný štart, prvá točka, motorka drží, odskok na mierne točenú rovinku, prvé vybrzdené bubny a skoro som vystúpil z motorky. Kebyže nemám okuliare, oči mi vypadnú do prilby od vystrašenia. Ľadviny mi držia len tak tak na mieste. Zadok ma nakopáva do riti aj keď stojím v stupačkách. To sú mordy...Nechápem, ako to zvládam pod plynom a na brzdách len tak tak. Toto je tak strašné, že to chcem okamžite vzdať. Nedalo mi to a dobojoval som to aj takto. Stálo ma to síce skoro všetky sily a pár miest z tých, čo som tak pracne vybojoval. Najprv som sa musel preladiť na štvortaktnú melódiu, kedy motor po ubratí brzdí, inak sa režú zákruty, inak sa celkovo ovláda. Potom som musel trochu ubrať z plynu kvôli podvozku a viac som ho zasedával. Vtedy to bolo trochu pokojnejšie. Ale nie natoľko, aby sa s tým dala ísť streľba. Celkovo to bolo, jemne povedané, jedno veľké sklamanie, hraničiace až s nebezpečnosťou.
Keď som prišiel za Zlatošom a dal som dolu prilbu, len sa uškieral. A bolo vidieť, ako bojuje s tým, aby nevybuchol smiechom. Musel som vyzerať strašne... :-D. Vyblafol som naňho moje pocity, požiadavky a chcel som...zarazil ma a začal on. Toto je endurová motorka. Endurový podvozok a endurový motor. Môžeš robiť čo chceš, na tvoj štýl, že stojíš v stupačkách, si dvojtaktovo ladený, agresívny a ľahký jazdec to na MX ideálne nebude. Aj oproti trojstovke je to skoro o 10 kg ťažšia moto, tak to je poznať. Musíš ubrať zo svojich požiadaviek, ktoré na tento stroj kladieš. Pribrať nepriberieš, tak poďme ďalej. Viac ju zasedávaj, menej agresivity a hlavne sa prelaď na 4T štýl, čo je ale ťažké.
Na moje prianie sme znova pritvrdili podvozok, spravili odskok a všetko to okolo, čomu až tak nerozumiem. Sadám na moto len na krátky presun a fakt sa už aj lepšie sedí na tej moto. Posed je trochu tuhší, nespadne po nasadnutí tak nejak dole. Staviam sa o chvíľku na rampu, rampa padá a ja som druhý v prvej točke. Tam ma ešte obehli dvaja, takže v prvej rovinke som piaty. Nasledujú bubny, ktoré ma v predchádzajúcej runde skoro pochovali. Je to o poznanie lepšie. To bez debaty. Zasadám motorku, radím pod menším plynom a skúšam aj inak brzdiť. Fakt, to je oveľa lepšie. Odkrúžim pár kôl, ale už sa ubúdajúce sily začínajú prejavovať a ja robím chyby. Stojí ma to jedno a potom aj ďalšie miesto. Začínam žmýkať úplné zvyšky zo svojich síl, a tak radšej dve kolá pred koncom volím opustenie trate v sedle motorky. Lepšie ako keby som opustil len sedlo za jazdy a z dráhy by ma odniesli...Som síce fyzicky na dne, ale o kus spokojnejší.
Asi by som mohol použiť slová Zlatka Novosáda. Toto sú endurá, to je úplne niečo iné, hlavne to nie je na motokros. Ešte ako-tak motokrosová motorka na enduro, ale opačne to je oveľa horšie. V podstate mu dávam za pravdu, ale stojím si za svojím, že Beta RR 300 je po menších nastaveniach podvozku vhodný kandidát na víťaza hobby motokrosových pretekov. Pre vyjazdeného pilota už to nebude, ale pre takých ako ja, úplne v poho. No a Beta RR 350 EFI je vhodná pre začínajúceho jazdca. Nie pre úplného nováčika, ale tak ako som napísal v samotnom teste k tejto motorke, ak niekto prechádza z cesty do terénu a bude to brať ako zábavu, poprípade zlepšenie svojich zručností, tak je to vhodný stroj. Ak už bude chcieť jazdiť súťažne, tak na CC a enduro paráda. Ale na motokros už menej. Respektíve, ak na motokros, tak by musel pomeniť podvozok na komplet. Jeden enduro ladený a jeden motokros.
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Ján Buchel
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Beta | Beta |
Model: | RR 300 | RR 350 EFI |
Rok: | 2015 | 2015 |
Kategória: | Enduro | Enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 293.1 ccm | 349.1 ccm |
Kompresný pomer: | 11,5:1 | 13.19:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 72 mm | 88 x 57.4 mm |
Palivový system: | karburátor(y) | vstrekovanie |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 290 mm | 290 mm |
Zdvih vzadu: | 290 mm | 290 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 104 kg | 111.5 kg |
Výška sedla: | 940 mm | 940 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1490 mm |
Dĺžka: | 2172 mm | 2180 mm |
Šírka: | 807 mm | 807 mm |
Výška: | 1270 mm | 1270 mm |
Svetlá výška: | 320 mm | 320 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 8 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 7.590,- | Cena: 8.290,- EUR |
Pridané: 06.11.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 187221 | Včera: 173418