Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.05.2014 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 9789 [Testy a predstavenia - Test]
Postaviť skvelú motorku s obrovským... hmm... všetkým, kvalitne spracovanú, dobre vyzerajúcu a navyše aj jazdiacu - to je potenciál, ktorý by bol hriech nevyužiť. Toto si dobre uvedomujú aj ostrovania a na báze posledného Vtáčka mu poriešili mladšieho a snáď ešte šmrncovnejšieho bráška.
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
31.03.2014 - Martin Kňaze - matox Čitatelia: 9504 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Keby sa točil Terminátor 2 v 21. storočí a nebodaj v Anglicku, Arnie by určite jazdil na Thunderbirdovi. Majestátny, mohutný, silný, precízne skonštruovaný a s veľkými “guľami”. Zároveň je zaujímavé sledovať, ako sa kultúra a temperament národa vie premietnuť do techniky, ktorú vyrába.
Triumph Thunderbird Commander |
Keďže som sezónu 2013 zatváral Hromoftákom a tú novú, 2014 otváral Veliteľom a keďže sú obaja postavení na rovnakom základe, test vo forme porovnania sa ponúka takmer sám. V prvom rade už neplatí, že najväčší paralelný dvojvalec má objem 1600. Neverím, že niekomu sa môže zdať mamutí krútiak aj objem “prvého” Birda ako nedostatočný, ale veď to všetci poznáme, s jedlom rastie apetít, či objem ničím nenahradíš a aj v krčme znie 1700 viac ako 1600, že?
Sarkazmus bokom, Commander naozaj nie je len o väčšom objeme, dokonca má aj širšiu prednú gumu! No dobre, studnica lacných vtipov vyčerpaná, poďme teda na to. Commander síce stále patrí do rovnakej “skupiny” muscle cruiserov, ale podľa mňa je ešte kúsok viac fajnšmekerský, s väčším Wow efektom (slovo väčší je neodbytné) a myslím, že aj väčšmi krajší. Tá lávovo červená s pásmi svetlejšej, obtiahnutými linkou v treťom odtieni tejto bordovo lávovej metalízy vyzerá naživo fantasticky. Triumph sa viac “potriumphil” a pridal druhé svetlo, čo silno kvitujem a navyše to aj lepšie svieti.
Slovo pohodlie tu naberá nový (väčší) rozmer a pohodlnejšie sedadlo vám nepredá ani Horst Fuchs. Je vyplnené dvojitou penou, avšak dostatočne tuhé, aby ste ho po pár hodinách nepresedeli. Vedenie po bokoch a hlavne opierka vzadu hýčka vaše pozadie a poskytuje dobrú oporu pri mocných akceleráciách, akých si s Veliteľom užijete do sýtosti. Skrátka nepríde ani spolujazdkyňa, “bobík” je väčší a viac polstrovaný ako u Birda. Keďže polstrovaním vzrástla výška sedla, pre zachovanie lowriderovského posedu bol prepracovaný aj rám. Aby zadku zvyšok tela nezávidel, ruky si uvoľnene zložíte na široké, dozadu potiahnuté rajdy zakončené tučnými šúlcami, oproti ktorým všetko ostatné pôsobí ako tenké konáriky (už chápem, prečo ženy lákajú černosi). Nohy sú zas rozvalené na rozmerných plošinách (pre mňa ich jediná výhoda) a celkový posed je doslova ležérny. Radička je tu kolísková – päta špička, navyše nastaviteľná.
Triumph Thunderbird Commander |
Opäť tu máme kopec chrómu, nefalšovaného kovu miesto plastu a mnoho vkusných detailov podčiarkujúcich exkluzivitu motorky. Nový je aj masívny budík na nádrži, ktorému bohužiaľ chýba otáčkomer, aj keď ten je v podstate zbytočný, keďže motoru je úplne jedno, aké otáčky mu dáte zožrať. Pribudol však užitočný digitálny ukazovateľ dojazdu, pri ktorom sa môžete vytešovať, ako vám pohodovou jazdou pribúda benzín. Brzdy sú rovnaké, ale ABS je v sérii. Výpočet najpodstatnejších rozdielov završujú výfuky, ktoré už nie sú kyjakovité, ale cigarovo rovné a majú subjektívne (a asi aj objektívne) ešte lepší zvuk. Niečo pre metalistov, nič pre slabé nátury.
Triumph Thunderbird Commander |
Kebyže som na tejto mašine už nejazdil, neuverím, že pri 140ke prednej a 200ke zadnej gume, platňo - stupačkáh a vyše 340kg živej váhy sa dá baviť o jazdných vlastnostiach. Omyl priatelia, omyl. Commander vie zatáčať, brzdiť, ísť rýchlo a byt zábavný! Rozmenené na drobné asi takto:
Minule bolo spomenuté, že mesto Tčku nerobí problém, platí to stále, ale musím sa poopraviť. Ide to, ale skôr pokojným tempíčkom. Myšičkovanie síce vďaka dobrej ovládateľnosti zvláda, ale dranie sa kolónami medzi autami je vďaka rozmerom a váhe trošku riskantnejšie. Taktiež milimetrové dobrzďovanie tesne za autami je tu hlúpe viac ako inokedy. Pre exhibicionistov ale výborné – pozornosti určite neuniknete.
Keď som vytiahol Komandera na voľné cestičky, oproti neskorej jeseni s Tčkom bolo teplučko, približne som už vedel čo čakať a tak som sa hneď v úvode osmelil a po vzore maestra Meliška za*ebal plyn. Hohoo, kone moje vrané, toto môžem. Tých 94 koní a hlavne brutálnych 151 Nm tam niekde asi fakt je. 200ka zadná Metzelera statočne bojuje a vystreľuje mašinu vpred za chroptavého zvuku V8. Ozaj jeden s najkrajších sériových moto zvukov. Až som zneistel, čo počúvam radšej – či hlboký bublot, keď motorku zbierate z voľnobežných otáčok (mimochodom tam, kde by sa väčšina “obyčajných” motoriek triasla ako osika, tento bulo s kľudom zrýchľoval), alebo vytočený chrapľavý rev amerických muscle cars. Tu som však postrehol prvú chybku. Kombináciou širokej nádrže a rozmerných platní mi pri rýchlostiach nad 130 nápor vzduchu rozťahoval nohy a mierne posúval špičky nôh smerom von z platní. Nič extrémne, ale všimol som si to. Keď už sme pri platniach a chybách, z pochrómovanej časti radičky, ktorou sa radí nahor, sa mi trošku šmýkala päta. Opäť nič tragické a možno sa to nastavením radičky dá zmeniť. A možno majú čopráci vhodnejšie čižmy, ako tie moje, rejsové.
Triumph Thunderbird Commander |
Jazda je napriek 140ke prednej gume (ale zas 17 palcovej oproti 19” Téčka) dosť podobná T-Birdovi. Pohodová, ale agilná s dobrým odpružením a s dobrým držaním zvolenej stopy. Viac som pojazdil aj horské prechody a mašina neprotestovala ani pri agresívnejšej jazde. Šantenie skutočne predčasne haltujú platne, ktoré zbytočne limitujú pevný podvozok, ktorý by si nechal naložiť oveľa viac. Z pomalých vracákov som mal zo začiatku obavy, predsa len som nechcel skončiť privalený motorkou v polke zákruty, ale Vedúci vôbec nemal tendenciu sa zatvárať do pomalých zákrut. Rýchlejšie zákruty taktiež žiaden problém, dá sa to tam “streliť”, motorka to ustojí kľudná. Viac ako podvozok ma limitoval strach a pud sebazáchovy. Predsa len triafať to tam pri paľbe s tak ťažkým strojom chce odvahu a možno trochu vypnúť centrálu. Priestoru na korekciu so sloníkom už moc nie je.
Brzdy tu sú tie isté, ako u Birda, ibaže obohatené o ABS. Zadok sa zapína relatívne skoro a predok sa mi okrem násilných pokusov zopnúť nepodarilo, čo znamená, že je vyladené dobre. Pocit bezpečia na nezaplatenie.
Triumph Thunderbird Commander |
Musím sa ale opäť vrátiť k tomu motoru. Mestské rýchlosti na šestke nie sú problém, akcelerácia z nich takisto, dokonca ani vo dvojici. Ako modelovú ľadvinku som si prizval brácha (185cm, 80kg), takže dokopy sme mali toľko, čo klasický čoprák so svojou polovičkou. A? Nič. Žiadna zmena, ten blázen si ťahá a kašle na nás. Šesťdesiatka do kopca na šestke a treba zrýchliť? Žiaden problém. Česťo aha, ďalšia lokomotíva! Kebyže má drapáky, môže chodiť ťahať Mikulcov Defík z blata (dobre troška som sa rozkokošil). A je dokonca pohodlný aj pre spolujazdca, ktorý sedí na veľkom, mäkkom vankúši, s nohami v prirodzenom, 90 stupňovom uhle.
Skrátka je to stroj, s ktorým si viete užívať vietor vo vlasoch, ale aj trhať asfalt.
Keby chcem Commandera priviesť k pomyselnej dokonalosti, dal by som mu vyhrievané rukoväte aj sedlo, menší odkladací priestor pod sedlom (nemá žiaden) a aby bol macho efekt dokonalý – pripol by som o masívnu prednú vidlu puzdro na brokofku. Predné plexi by som mu napriek tomu, že ho veľmi potrebuje nedal, som predsa estét. Síce neviem ako, ale niečo by som spravil aj s tou váhou. Pri manipulovaní v mini rýchlostiach a hlavne do kopca pri rozbiehaní do strany som si normálne natiahol sval na lýtku, jak som sa kŕčovite snažil odraziť, aby som 17 litrov nepoložil na zem. Ale to je skôr mojou subtílnou postavou a nerozmýšľaním o váhe stroja.
Aj napriek názorom niektorých vážených čitateľov si dovolím tvrdiť, že ide o stroj dosť jedinečný. Samozrejme spadá do kategórie vysoko objemových cruisrov a keďže je podobný už testovanému Thunderbirdovi, znova si dovolím použiť konkurenciu, ktorá je platná ako pre Vtáka, tak aj pre Vtáka Vedúceho.
Prvú konkurenčnú mašinu spomeniem práve Califu, o ktorej si viac môžete prečítať v našom teste. Je približne rovnako drahá, vzduchom chladená a viacej výstredná.
Iný neeurópsky konkurent, tento raz spoza veľkej mláky, by mohol byť FLSTF "Fat Boy" od HD. Ide o vzduchom chladený V-twin s objemom až 1690 ccm a s podobným výkonom ako Bird. Táto americká oceľ ponúka okrem iného prestíž a tradíciu. Jej cena začína na 20 820 eur. Ale porovnávať by sa mohol s viacerými modelmi od HD - napríklad s Dyna Super Glide.
Z Japonska tu potom máme Yamahu XV1900A Midnight Star, čo je objemovo väčší, ale parametrovo a váhovo podobný cruiser. Je tiež poháňaný remeňom. Cena je – 15 790 eur.
Suzuki má svoje želiezko v ohni v sérii viac orientované na cestovanie. VL 1500BT Intruder je plnohodnotný turistický cruiser a za 12 990 eur disponuje výkonom 79 koní, točákom 131 Nm a chladený je kvapalinou.
Káwa má tiež svojho sloníka, konkrétne VN1700 Classic. Je to tiež muskulatúrny bajk klasického vzhľadu, poháňaný remeňom a plný moderných technológií (ABS, elektro plyn, LED zadné svetlo). S výkonom 74 koní, krútiakom 135 Nm a váhou 349 kg ho môžete mať za 13 495 eur.
Triumph Thunderbird Commander |
Commander je motorka zameraná pre tých istých zákazníkov ako aj Thunderbird, ibaže chcú niečo ináč. Či už väčší objem, silu alebo iný dizajn je to jedno. Je to motorka pre človeka, čo vie čo chce, individualistu, ktorý chce silu, robustnosť, kvalitu, image a vie si za to zaplatiť. Môže to byt dobrý stroj aj pre náladového človeka – niekedy naladený na vlnu jemných vibrácii a cruisovania, inokedy zas na vlnu Meliškovu...veď viete čo.
motor, podvozok, brzdy, image | šmykľavá radička, dosť fúka, pri vysokých rýchlostiach vietor rozťahuje nohy, chýba puzdro na brokofku |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,6 l/100km |
Objem nádrže rezerva | 22 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 350 km (280 km) |
Cena motorky | 16,920,- EUR (16.070,-EUR aktuálna akcia) |
Nosič bočných kufrov + kufre | 649,- EUR nosič je v cene |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhrievané rukoväte | 209,37,- EUR |
Turistické plexi | 598,21,- EUR |
Padacie rámy | 216,83 predné+239,27,- EUR zadné |
Stupačka | 117,7,- EUR |
Spätné zrkadlo | 96,45,- EUR |
Smerovka | 27,93,- EUR |
Svetlomet | 70,35,- EUR |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Triumph | Triumph | Moto Guzzi | Harley-Davidson |
Model: | Thunderbird Commander | Thunderbird | California 1400 Custom | FLSTF "Fat Boy®" |
Rok: | 2014 | 2014 | 2013 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Klasika | Klasika | Klasika | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1699 ccm | 1699 ccm | 1380 ccm | 1690 ccm |
Max. výkon: | 94.1 k (69.2 kW) / 5408 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 4850 ot. | 96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 151 Nm / 3550 ot. | 146 Nm / 2750 ot. | 120 Nm / 2750 ot. | 132 Nm / 3250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 103.8 x 94.3 mm | 103.8 x 94.3 mm | 104 x 81.2 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | DOHC | DOHC | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | kardan | |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 109 mm | 95 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeň | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 140/75 ZR17 | 120/70 R19 | 130/70-18 | 17"/Dunlop® D408F 140 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, dvojpiestikový strmeň | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 310 mm | 310 mm | 282 mm | |
Pneu vzadu: | 200/50 ZR17 | 200/50 R17 | 200/60-16 | 17"/Dunlop® D407 200 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 313 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 348 kg | 339 kg | 300 kg | |
Výška sedla: | 700 mm | 700 mm | 720 mm | 690 mm |
Rázvor: | 1665 mm | 1615 mm | 1685 mm | 2.396 mm |
Dĺžka: | 2442 mm | 2340 mm | 2445 mm | |
Šírka: | 990 mm | 880 mm | 850 mm | |
Výška: | 1225 mm | 1120 mm | 1181 mm | |
Svetlá výška: | 151 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 22 l | 22 l | 20.5 l | 18.9 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 294 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 05/2014: 16920,- EUR | Cena 11/2014: 14,254,- EUR | Cena ku 22.10.2013 - 15.995,- Eur v Akcii | cena ku 22.10.2013 - 20.820,- Eur |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Triumph | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | Thunderbird Commander | XV1900A Midnight Star | Intruder C1500T | VN 1700 Classic |
Rok: | 2014 | 2014 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Klasika | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1699 ccm | 1854 ccm | 1462 ccm | 1700 ccm |
Max. výkon: | 94.1 k (69.2 kW) / 5408 ot. | 90.3 k (66.4 kW) / 4750 ot. | 78.9 k (58.0 kW) / 4 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 5000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 151 Nm / 3550 ot. | 155.1 Nm / 2500 ot. | 131 Nm / 2 ot. | 135 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 9.48 : 1 | 9,5:1 | 9,5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103.8 x 94.3 mm | 100.0mm x 118.0mm | 96 x 101 mm | 102 x 104 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | OHV (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | kardan | remeň |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 130 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 109 mm | 108 mm | 80 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 298 mm | 330 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 140/75 ZR17 | 130/70R18M/C 63H | 130/80-17 | 130/90B16M/C 67H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 310 mm | 320 mm | 275 mm | 300 mm |
Pneu vzadu: | 200/50 ZR17 | 190/60R17M/C 78H | 200/60-16 | 170/70B16M/C 75H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 348 kg | 347 kg | 363 kg | 345 kg |
Výška sedla: | 700 mm | 705 mm | 720 mm | 720 mm |
Rázvor: | 1665 mm | 1715 mm | 1675 mm | 1665 mm |
Dĺžka: | 2442 mm | 2580 mm | 2570 mm | 2500 mm |
Šírka: | 990 mm | 1095 mm | 990 mm | 1025 mm |
Výška: | 1225 mm | 1125 mm | 1440 mm | 1155 mm |
Svetlá výška: | 155 mm | 140 mm | 130 mm | |
Objem nádrže: | 22 l | 16 l | 18 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 294 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 05/2014: 16920,- EUR | Cena 11/2014: 15,790,- EUR | Cena 05/2013: 12 990,-€ |
Pridané: 15.05.2014 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 65817 | Včera: 180635