Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prvý test: Vyskúšali sme novú Vespu Primavera v uliciach Barcelony

 Zdieľať

Pridané: 16.12.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17578 [Testy a predstavenia - Test]

Krátko po predstavení ďalšej generácie legendárneho talianskeho skútra – najnovšej „Osy“ sme dostali pozvanie na jej test v uliciach Barcelony. Metropola Katalánska je ako stvorená pre skútre a Vespa nie je výnimkou.

Zoznámenie

Primavera znamená „jar“ a mala by priniesť svieži vietor. Zároveň je však toto označenie návratom k prvej Primavere, ktorá prišla na trh v roku 1968 a zaznamenala veľký úspech medzi mladými ľuďmi, ktorí hľadali zmenu. Štýlové „vozítko“ jednoduché na ovládanie si hneď získalo obľubu od slnečnej Kalifornie až po Parížske štvrte. Vespa Primavera sa zapísala ako jedna z najspoľahlivejších a najobľúbenejších modelov v histórii.

Nová Primavera si užila svoju svetovú premiéru na tohtoročnej výstave v Miláne. Chce nadviazať na vlastnosti „starej“ ale s novým štýlom. Mladá, inovatívna, technologicky prepracovaná, agilná, dynamická a s dôrazom na ochranu životného prostredia, v ktorom chce zažiariť. Primavera prevzala niektoré dizajnové črty a techniku z modelu 946 – najštýlovejšej Vespy aká bola kedy vyrobená.

Video: Odhalenie Vespa Primavera 2014 - EICMA Miláno, 5. 11. 2013

Predstavenie Vespa Primavera 2014:

19.11.2013 - Brco928 Čitatelia: 14374 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

-

Vespa Primavera 2014 - modernizovaná klasika MADE IN ITALY

V Miláne tohto roku Vespa slávnostne odhalila novú Primaveru - najnovšieho pokračovateľa legendárnych talianských skútrov so samonosnou oceľovou "karosériou". Primavera dostala nový štýl inšpirovaný modelom 946, nové rozmery kolies, podvozok, vstrekovanie a LED technológie ale samozrejme zostala verná retro dizajnu.

 

Nový svieži štýl:

Nie je jednoduché dizajnovo inovovať ikonou akou rozhodne Vespa je. V Piaggio Style Centre si vypomohli projektom 946, z ktorého Primavera veľa čerpá, ale tak, aby neutrpela praktickosť a komfort, ktorú skúter na každý deň vyžaduje.

Primavera poskytuje viac miesta medzi riadidlami a sedlom, ktoré je umiestnené ešte nižšie ako u predchodcu a umožňuje tak aj nižším jazdcom aby pohodlne dosiahli na zem. Rázvor sa zväčšil a prispieva tak k lepšej stabilite a pohodliu jazdca aj spolujazdca. To všetko pri zachovaní ľahkého riadenia a agility. Vďaka presunutiu baterky do podlahy sa zväčšil priestor pod sedadlom (16,6l) a bez problémov teraz pojme aj jet prilbu s veľkým bradovým plexi štítom.

Zadná časť je predĺžená a zužuje sa, čím dáva Vespe tvar, ktorý viedol už pri prvom prototype k jej pomenovaniu. Môže zato podobnosť s telom osy (Vespa znamená v taliančine osa) - štíhly driek a bacuľatý zadok. Zadku dominuje ešte nové LED svetlo, ktoré vystupuje do priestoru.

Test Vespa Primavera 2014, Barcelona
Test Vespa Primavera 2014, Barcelona
Test Vespa Primavera 2014, Barcelona
Test Vespa Primavera 2014, Barcelona

Nielen vzhľad ale aj technológia sa prispôsobuje dobe. Vpredu tak nájdeme s citom umiestnené LED denné svetlá. Nová je aj prístrojovka s modrým podsvietením a digitálnymi ukazovateľmi, napriek tomu štýlová s analógovým rýchlomerom. Motory majú vo svojich útrobách tú najmodernejšiu techniku, či už ide o 50 kubíkový dvojtakt, 4-ventilový 50ccm štvortakt alebo moderné 3V 125 a 150 kubíkové motory, ktoré sa môžu pochváliť nižšou spotrebou a emisiami. Navyše zmenou upevnenia motorov cez zdvojené tlmiče sa do rámu prenáša minimum vibrácií.

Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone

Práve nové 3V motory sú najväčším prínosom. Ľahšie, výkonnejšie, s lepším krútiakom a zníženým trením poskytujú zlepšenú spotrebu. Výrobca udáva iba 1,6 l/100km pri priemernej rýchlosti 50 km/h. Navyše predĺžený servisný interval na 10 000 km výrazne znižuje aj náklady na údržbu.

Zmenami prešiel aj podvozok. Predné koleso si zachováva tradičné jednoramenné zavesenie. To bolo ale prepracované, zmenený je spôsob upevnenia tlmiča, čo prináša jazdcovi lepší komfort z jazdy.

Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Test Vespa Primavera 2014, Barcelona
Vespa Primavera 2014 v Barcelone

Poďme do ulíc Barcelony:

Napriek tomu že slnečné lúče sa len pomaly derú do ulíc Barcelony, tá sa prebúdza veľmi skoro. V metropole Katalánska sa ráno presúva veľké množstvo ľudí a za prácou a veľa z nich si volí na tento presun skútre či motorky. Práve do tejto premávky sa ponoríme v sedle najnovšej Primavery.

Z ponuky si vyberám svetlomodrú 125-ku, ktorá sa mi farebne páči najviac. Pod sedlo dávam foťák, vypočujem si stručné inštrukcie od dvoch sprievodcov a už vyrážame.

Test Vespa Primavera 2014 v uliciach Barcelony

Po otočení kľúčika sa rozsvieti modro podsvietený digitálny displej. Nájdeme na ňom jednoduchý palivomer, hodiny a dva tripy. Ovládanie funkcií je vyvedené na tlačidlo na riadidlách. Kontrolky sú po bokoch displeja a nad ním je štýlový analógový rýchlomer.

Vespa Primavera 2014 v Barcelone

Štartujeme priamo pred našim hotelom v centre mesta a sprievodcovia nás vedú do spleti úzkych uličiek, kde vynikne ľahká ovládateľnosť celej Vespy. Je to vozítko na ktorom je „doma“ hneď doslova každý. Jazda je často prerušovaná semaformi a tak si môžeme vychutnať veľmi príjemný prejav motora a slušné zrýchlenie, ktoré Vespe dáva napriek tomu, že sa nevytáča do nejakých veľkých otáčok. 50-tka je tam veľmi rýchlo a Primavera pekne zrýchľuje aj ďalej. Jazdiť okolo 80-tky nie je vôbec žiaden problém a maximálka je niekde okolo 110-tky, aj keď nebolo veľa príležitostí ju v preplnenom meste vyskúšať.

Video: Vespa Primavera 2014 Barcelona

Čoskoro odbočujeme na slávnu Barcelonskú ulicu – La Rambla – ktorá je živou tepnou mesta. Nečakaná prekážka nám dala možnosť vyskúšať brzdy. Na rozdiel od predchádzajúceho modelu tu prichádza príjemné prekvapenie z prednej kotúčovky, ktorá reaguje veľmi ochotne a netreba ju tak žmýkať. Vzadu je síce bubon, ale nedovolím si na jeho adresu vysloviť jedinú sťažnosť. Je tak nastavený a ovláda sa tak dobre, že by ste nato ani neprišli ak by ste o tom nevedeli.

Pochvalu si zaslúži aj podvozok. Dnes idú do popredia skútre s veľkými kolesami, práve pre komfort, ktorý na hrboľatých mestských cestách ponúkajú. Vespa je ale dôkazom toho, že ak sa chce, tak sa dá komfort docieliť aj na 11-palcových kolesách, ktoré sú pre „osu“ typické. Napriek rôznym povrchom, vrátane mačacích hláv, ktoré sme pod kolesami mali, som sa na Vespe cítil veľmi pohodlne. Je to výsledok robustného spracovania, pevného rámu a kvalitných tlmičov.

Test Vespa Primavera 2014 v uliciach Barcelony

Sprievodcovia nás doviedli až k jednej z najkrajších stavieb Barcelony, stále nedokončenej Bazilike Sagrada Família, pri ktorej si dopriavame krátku prestávku. Po zastavení márne tápam nohou a hľadám bočný stojan. A nie som sám, Primavera má stojan už v ponuke príslušenstva a nami testované kusy ho vo výbave nemali. Vyhodiť ju však na stojan zvládne rozhodne každý.

Test Vespa Primavera 2014 v uliciach Barcelony

Odkladacie priestory:

Jazdiť v meste štýlovo a pohodlne je síce fajn, ale od skútra požadujeme aj poriadnu mieru praktických vlastností. Primavera popracovala aj v tomto smere a pod sedlom po novom nájdeme väčší odkladací priestor, takmer na dĺžku celého sedla, ktorý ma objem 16,6l. Zaujímavosťou je elektronický zámok ovládaný tlačidlom neďaleko spínacej skrinky. Do priestoru pod sedlom bez problémov odložíte jet prilbu s veľkým bradovým plexi štítom. Ďalší odkladací priestor je potom pred kolenami jazdca v prednej kapotáži. Aj tento je uzamykateľný a slúži na odloženie drobností ako mobil, či peňaženka.

Vespa Primavera
Vespa Primavera
Vespa Primavera
Vespa Primavera

Podlaha Vespy síce nie je úplne rovná, v strede je mierne vyvýšený tunel, ale aj tak je možné ďalšiu batožinu voziť medzi nohami jazdca. Na jej upevnenie nájdeme praktický háčik v prednej časti sedla. Pre možnosť odviezť viac batožiny už potom musíme siahnuť do ponuky príslušenstva a doplniť Primaveru o zadný alebo predný nosič, prípadne kufrík.

Doplnky:

K Vespe vždy patrila aj široká ponuka príslušenstva a doplnkov. Inak na tom nie je ani nová Primavera. Kufor sa dodáva lakovaný vo farbe skútra, vrátane chrómovaného loga Vespa a nechýba ani opierka pre spolujazdca. Nosič kufra je samozrejme chrómovaný a v ponuke je aj nosič batožiny dopredu. Na výber sú aj dve veľkosti predného plexi pre lepšiu ochranu jazdca. Samozrejme sú upevnené na chrómovaných držiakoch. Z ďalších doplnkov pre komfort spomeniem zateplený kryt nôh jazdca, kryt sedla, tašku do kufra, alarm, či mechanický zámok medzi sedlom a riadidlami. V príplatkovej výbave je ale aj bočný stojan čo je zmena oproti predchodcovi.

Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone
Vespa Primavera 2014 v Barcelone

Ku každej Vespe patrí aj originálna prilba. Tie sú vyrábané v taliansku v rôznych dizajnoch, piatich veľkostiach a s kvalitným vnútrom.

Primavera je dostupná v 6 farebných prevedeniach: MonteBianco biela, Midnight modrá, Dragon červená, Crete Senesi hnedá, Marechiaro svetlo modrá a Vulcan čierna v kombinácii s troma farbami sedla. V ponuke voliteľných doplnkov by mali byť aj elektronické systémy ABS a trakčná kontrola.

Test Vespa Primavera 2014, Barcelona

Konkurencia

Konkurovať Vespe nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ ide o štýl a dizajn, Vespa má popularitu po celom svete, o ktorej sa môže iným skútrom len snívať. Konkurovať ale dokážu cenou a to veľmi dobre. Od čínskych skútrov až po renomované značky nájdeme v ponuke lacnejšie skútre. Ak ideš iba po cene, Vespa nebude asi tá správna voľba. Konkurenčné značky majú v ponuke aj podobné "retro" skútre, ktoré sú určite lacnejšie, alebo aj modely ktoré sú praktickejšie, či na väčších kolesách.

Záver

Vespa je ikona, výrobok ktorý svojim spôsobom zmenil svet a vytvoril nový typ mobility. Aj napriek rokom si uchováva vlastný dizajn aj jedinečné technické spracovanie a stal sa štýlovým doplnkom hlavne mladých ľudí.

Napriek tomu v Piaggio nezaháľajú a pravidelne Vespu inovujú aby bola svieža, moderná, retro, ale hlavne technologicky na úrovni doby. Primavera 2014 taká rozhodne je. Je to kvalitný výrobok so skvelými motormi, dobrou spotrebou a nízkymi nákladmi na prevádzku. Cenovo sa pohybuje vyššie ako konkurencia, ale na druhej strane žiadny iný skúter nemá porovnateľnú konštrukciu rámu. No a druhá vec je štýl a duch, ktoré Vespa má a ten ak chceš, tak nie je čo riešiť – musíš ju mať.

Test Vespa Primavera 2014, Barcelona

Plusy, mínusy

štýlový nezameniteľný dizajn, oceľový samonosný rám, ľahká ovládateľnosť, pružné motory, nízka spotreba, dlhý servisný interval, komfortný podvozok bočný stojan za príplatok

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Vespa Primavera 125/150:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 1.6 l/100km (udávaná pri priem rýchlosti 50km/h)
Objem nádrže z toho rezerva 8 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 200 km
Cena motorky Primavera 125 od 3700,- EUR
Voliteľná výbava ABS a trakčná kontrola

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Piaggio, Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť Italmoto.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Vespa Primavera 50 2T 2014 Vespa Primavera 50 4V 2014 Vespa Primavera 125 3V 2014 Vespa Primavera 150 3V 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:VespaVespaVespaVespa
Model:Primavera 50 2TPrimavera 50 4VPrimavera 125 3VPrimavera 150 3V
Rok:2014201420142014
Novinka:NOVINKA 2014
Kategória:SkúterSkúterSkúterSkúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:49 ccm49.9 ccm124.5 ccm154.8 ccm
Max. výkon:4.35 k (3.20 kW) / ot.10.74 k (7.90 kW) / 7700 ot.12.92 k (9.50 kW) / 7750 ot.
Max. krútiaci moment:10.4 Nm / 6000 ot.12.8 Nm / 6500 ot.
Vŕtanie x Zdvih:40.0 x 39.3 mm39.0 x 41.8 mm52.0 x 58.6 mm58.0 x 58.6 mm
Palivový system:vstrekovanie PFI (Port Fuel Injection)vstrekovanie PFI (Port Fuel Injection)
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (3V)SOHC (3V)
Chladenie:vzduchomvzduchomvzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatickáautomatickáautomatickáautomatická
Sekundárny pohon:variátorvariátorvariátorvariátor
Zdvih vpredu:78 mm78 mm78 mm78 mm
Zdvih vzadu:69 mm69 mm70 mm70 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:200 mm200 mm200 mm200 mm
Pneu vpredu:110/70 - 11110/70 - 11110/70 - 11110/70 - 11
Brzdy vzadu:bubnovábubnovábubnovábubnová
Priemer bŕzd vzadu:110 mm140 mm140 mm140 mm
Pneu vzadu:120/70 - 10120/70 - 10120/70 - 10120/70 - 10
Hmotnosť / Rozmery:
Výška sedla:780 mm780 mm780 mm780 mm
Rázvor:1340 mm1340 mm1340 mm1340 mm
Dĺžka:1860 mm1860 mm1860 mm1860 mm
Šírka:735 mm735 mm735 mm735 mm
Objem nádrže:7 l7 l8 l8 l
Poznámka:
Poznámka:Predpokladaná cena: 3700 EUR
Voliteľná výbava ABS a trakčná kontrola
Voliteľná výbava ABS a trakčná kontrola

Pridané: 16.12.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (2)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 120995 | Včera: 146209