Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.02.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 27527 [História]
Ešte na jeseň som mal príležitosť si nielen pozrieť, ale aj vyskúšať zreštaurovaný motocykel Jawa 350 "Bizon" a vyspovedať jeho majiteľa. Tento nezvyčajný model sa nikdy neprodukoval vo veľkej sérii, vyrobených bolo len 2175 kusov.
Začiatkom 60. rokov 20. storočia sa Jawa dostala do zložitej situácie. Veľkosériová výroba, nedostatok konkurencie a najmä nechuť Sovietskeho zväzu ako monopolného odberateľa k zmenám, nenútili výrobcu prísť s radikálnou zmenou. Vyrábané motocykle, ktorých koncepcia vznikla na začiatku 50. rokov, boli síce obchodne veľmi úspešné, ale už dlhý čas sa nemohli porovnávať s konkurenciou.
Z možných projektov nových typov motocyklov dostal prednosť projekt tzv. unifikovaného radu - UR. Jednalo sa o myšlienku vyrábať motocykle rôznych kubatúr (125, 175, 250, 350 cm ³) jednotného dizajnu s maximálnou unifikáciou dielov.
Jawa 250, 350 typ 623, 633 "Bizon" je dizajnovo upravený motocykel tzv. unifikovaného radu.
Konečnú podobu vtlačil motocyklu až priemyselný dizajnér arch. Jan Tatoušek, ktorému sa za cenu minimálneho zásahu do základnej konštrukcie podarilo dať motocyklu nezameniteľný športový vzhľad. Na prvých prospektoch niesli tieto motocykle obchodné označenie SST, prípadne UR SST. Neskôr bolo od tohto označenia upustilo a motocykle boli označované iba číselným označením. Vzhľad motocykla však bol natoľko výrazný, že od začiatku ho nikto nenazval inak ako Bizon.
Hlavným rysom je kolískový rám, v ktorom je zavesený motor. Použitie kolískového rámu sprevádza rad obmedzení. Tvar rámu tvorí obmedzenie pre väčší zdvih zadnej vidlice na iba 90 mm. Predná vidlica má mohutné oká umiestnené pod nádržou. Tým je zdvih prednej vidlice obmedzený na 125 mm. Konštrukcia rámu a použitie 18" kolies spôsobuje netypicky vysoký posed.
Zaujímavosťou sú výškovo nastaviteľné riadidlá, ktoré spoločne s maskou predného svetlometu a nádrží dávajú motocyklu charakteristický rys, ktorý dal motocyklu prezývku Bizón.Predný svetlomet má netypický konkávny tvar skla. Vo svojej dobe išlo o progresívny prvok, ktorý mal za za úlohu víriť vzduch pred svetlometom a tým zamedziť usadzovaniu hmyzu na skle.
Motor 350 cm³ typ 633 aj 250 cm³ typ 623 je dvojvalcový dojtakt koncepčne vychádzajúci z motorov Jawa 350 typ 362. Zásadnejšiou zmenou oproti predchodcovi je slon valcov 25°.
S odstupom času môžeme konštatovať, že typ 623, 633 "Bizon" bol pre Jawu krokom mimo. Nijako to však neznižuje fakt, že ide o technicky zaujímavý motocykel, ktorý určite spôsobil oživenie nášho trhu s motocyklami v čase jeho morálne stagnácie.
Zdroj: Jiří Bartuš, www.motomagazin.cz
Tomáš Hajduch: Prvá klasická otázka. Jawa Bizon, ako a kedy si sa k nej dostal?
Šebo: Pred desiatimi rokmi (2003) som ju "kúpil" od môjho doktora, s ktorým som sa dohodol na výmennom obchode za nejaké diely na jeho motorku.
TH: Takže si chcel priamo Bizóna a našiel si ho dokonca priamo vo svojej blízkosti.
Š: Áno, keďže som sa dozvedel, že motocykel bol vyrobený len v malej sérii, šiel som priamo po ňom. Je to model, ktorý sa nevyvážal mimo Československa, takže v zahraničí ho ani nepoznajú.
TH: V akom stave bola motorka ktorú si si zadovážil?
Š: Bizon bol rozobratý v krabiciach, aby jeho majiteľovi zbytočne nezavadzal.
TH: V krabiciach boli všetky diely a bola motorka po poskladaní funkčná?
Š: Najprv som si nebol istý, či tam budú všetky diely. Tak som ho najprv poskladal len tak zhruba pred samotnou rekonštrukciou, a tak stál Bizon 10 rokov prikrytý pod plachtou. Zhruba som tak zistil čo chýba, bolo mi jasné, že motorka bude potrebovať výfuky, ktoré sa v tom čase nevyrábali ani ako neoriginálny doplnok. Práve to ma zastavilo pri rekonštrukcii, lebo som nevedel ako sa týmto problémom vysporiadať, aké výfuky poriešiť až sa nakoniec objavili repliky originálnych výfukov.
TH: Takže na motorke nie sú pôvodné výfuky?
Š: Nie, sú to repliky, ale tvarovo sú zhodné s originálom.
TH: Takže motorka stála 10 rokov vedľa tvojej dielne, v ktorej sa živíš práve servisovaním motocyklov. Nebol na Bizóna čas?
Š: Presne tak, na rekonštrukciu nebol čas. Až túto jar, keď sa motorka prenášala na iné miesto, som sa rozhodol, že ju odnesiem niekomu, kto sa postará o rekonštrukciu. Sú to šikovní ľudia z obce Gemer.
TH: Takže si našiel niekoho kto a o rekonštrukciu Bizóna postará. Kedy si im motorku odniesol?
Š: Bol to tuším apríl alebo máj 2013.
TH: Čo všetko sa na motorke spravilo aby si ju dostal do terajšieho stavu? Ktoré diely sú pôvodné, ktoré nie sú?
Š: Pri rekonštrukcii sme sa držali lacnejšej verzie, nechcel som to s investíciami do rekonštrukcie prehnať. Takže nové, nepôvodné, sú ráfiky, špice a výfuky. Zvyšok dielov na motocykli je pôvodný. Navyše sú pridané spätné zrkadlá. Dokonca aj pneumatiky sú pôvodné, značky Barum.
TH: Čo sa počas rekonštrukcie robilo so samotnou motorkou?
Š: Na motore sa spravil výbrus, dali sa nové ojnice, no všetko ostatné ostalo pôvodné. Samozrejme všetko sa vyčistilo, vyleštilo a zložilo dokopy. Rám sa opieskoval, pripravil na striekanie a nastriekal. Sedadlo je prešité, nádrž bola vyklepaná pretože bola ohnutá od nárazov riadidiel. Zvyšné diely sa očistili, naleštili, prípadne na novo pochrómovali.
TH: Sú teraz na motorke pochrómované niektoré diely, ktoré od výroby pochrómované neboli?
Š: Nie, snažili sme sa držať originálneho spracovania. Jediné čo ma mrzí, že stredový plech, plech pod evidenčným číslom a plech okolo tachometra mali byť v matnej čiernej farbe a sú iné. No iní veteránisti ma uistili, že to nie zásadná chyba, ktorú však v budúcnosti zrejme prerobím.
TH: A čo dvojfarebné rebrovanie?
Š: Myslím, si že v tej dobe to bolo tak, že valce boli čierne. Všetko sa totiž nedá brať iba z dobových fotiek, či vtedajších reklamných plagátov. Každý kus mohol byť trochu odlišný, Bizon sa vyrobil iba v malej sérii a tak nik nevie presne ako to mohlo byť.
TH: Sedadlo, svetlá, smerovky, ovládače, páčky a plynové rukoväte. Toto všetko je teda pôvodné?
Š: Celkom nie, plynové rukoväte sú nové, ale smerovky sú pôvodné, majú preleštené sklíčka. Lanka a bovdeny sú samozrejme nové, elektrika sa prerobila úplne nanovo, avšak systém zapaľovania sa neprerábal.
TH: Čo by si ešte chcel doplniť, respektíve upraviť na Bizónovi?
Š: Gumy na nádrži, ktoré nie sú na fotkách vidieť, potrebujem v budúcnosti doplniť. Neviem však presne aký typ doplniť, z dostupných fotiek som nič konkrétne nezistil, no poradím sa s nejakými odborníkmi. Nálepka na nádrži tak isto nie je pôvodná, no tú asi ponechám, nakoľko sa k pôvodnému stavu už nedá dopracovať. Rovnako aj podsedlová skrinka nie je originálna, ale je spravená jej replika z laminátu, nakoľko pôvodná bola úplne rozpadnutá a originál sa už nedá zohnať. A chýba mi aj zámok na sedadle.
TH: Čím sa odlišuje táto Jawa od všetkých ostatných, okrem toho, že bola vyrobená len v malej sérii?
Š: Najviac prednou časťou, zvlášť vidlicou, ktoré ja takého "skútrovitého" typu, má iba spodný okulár a tak aj jazdné vlastnosti motorky sú o ničom. O prednom svetle sa vraví, že prehnuté naopak, kvôli prúdeniu vzduchu aby sa naň nelepili mušky, ale to sa nepotvrdilo.
TH: Motorka je plne pojazdná, sám som si ju vyskúšal, ako teda jazdí podľa teba?
Š: Nemá nejaké dobré jazdné vlastnosti, avšak človeka poteší keď sa na čomsi takom prevezie. Motoricky je všetko v poriadku a možno je na tom tento Bizón ešte lepšie než pôvodný stroj.
TH: Takže jazdné vlastnosti trpia zrejme len tou prednou vidlou?
Š: Zrejme len tou prednou vidlou.
TH: Aké máš ďalšie plány s týmto Bizónom, chceš si ho nechať?
Š: Zatiaľ si ho chcem nechať, chcem na ňom pojazdiť aspoň jednu sezónu, na kávičku a tak. Možno ak by ma oslovil nejaký vážny záujemca, nuž ako sa hovorí, všetko je na predaj. S istotou nemôžem povedať, že Bizóna nikdy nepredám. Nerekonštruoval som ho však za účelom zisku, ale preto, aby som si urobil radosť.
TH: Radosť sa teda podarila, chystáš sa aj na nejaké veteránistické podujatia?
Š: To zatiaľ neviem, uvidím čo prinesie nová sezóna.
TH: Máš aj nejaké iné veterány, alebo si plánuješ zadovážiť ďalšie?
Š: Mám ešte Manet 100 a Pioniera, obe v pôvodnom stave.
TH: Chystáš sa niečo robiť aj s týmito motocyklami?
Š: Manet treba len motoricky spojazdniť a keďže mu budúci rok končí dočasné odhlásenie na 10 rokov, tak ho chcem znova prihlásiť.
TH: Tak ďakujem za rozhovor a želám veľa šťastných kilometrov na "novej" motorke a veľa úspechov s ďalšími projektami. A ďakujem aj za možnosť krátkej jazdy na nej.
Zrekonštruovaného Bizóna som nielen fotil, ale Šebo mi umožnil sa na ňom aj krátko previesť. Aké boli moje prvé pocity z tejto motorky, ktorá bola vyrobená o 10 rokov skôr ako som ja prišiel na svet?
Je to krásne zrenovovaná mašinka. Mám pocit, že detaily sú na lepšej úrovni ako vyšli z továrne v roku 1970, ale je to len môj pocit. Radenie rýchlosti je ešte obrátené, teda jednotka hore. Motor má krásny zvuk, na cestnom dvojtakte som už poriadne dávno nejazdil. Motoru generálka prospela a pekne ťahal. A ten charakteristický zvuk "ta, ta, ta" - ľudia sa obzerali viac ako keby šlo nejaké Ferrari či nadupaný superbike.
Kapitola sama o sebe je podvozok. Na dnešné pomery niečo takmer nepochopiteľné. Zavesenie predku iba na spodnom okulári je poriadne nestabilné. Dojem z jazdy je neskutočný, pláva to na ceste ako Titanic, ale je to zážitok a dáva jazde úplne inú šťavu. Keď si na ten prejav jazdec zvykne, nie je to nič, s čím by sa nedalo žiť a čomu sa nedá prispôsobiť.
Celkovo som si jazdu užíval a nevadilo mi nič. Až na to keď som sa pozabudol na semafore a nacvakol "jednotku" smerom dole a mal som problém sa rozbehnúť. No aká hanba :-)
Pridané: 05.02.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | 350, typ 633 Bizon |
Rok: | 1970 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (2T) |
Objem: | 344 ccm |
Max. výkon: | 22.03 k (16.20 kW) / 5250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 31 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 9,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 65.0 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | bubnová |
Pneu vpredu: | 3.25-18 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Pneu vzadu: | 3.50-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 146 kg |
Dĺžka: | 1890 mm |
Šírka: | 640 mm |
Výška: | 1050 mm |
Objem nádrže: | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 135 km/h |
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 285 km |
Poznámka: | |
Cena v roku 1971 v sieti Mototechna n.p. JAWA 350 typ 633 - 10600 Kčs. Celkovo bolo vyrobených 2175 kusov JAWA 350 typ 633. |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 277976 | Včera: 219307